Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

Muistaako joku maksamakkaran määrää, mikä on sallittu määrä? Iski ihan kamala himo :0 Maksalaatikkoa en syö raskausaikana, mutta ruisleivän päälle tekis mieli laittaa maksamakkaraa ja muistan, että jonkun määrän sitä sai syödä

Enintään 200g viikossa ja enintään 100g kerralla
 
Muistaako joku maksamakkaran määrää, mikä on sallittu määrä? Iski ihan kamala himo :0 Maksalaatikkoa en syö raskausaikana, mutta ruisleivän päälle tekis mieli laittaa maksamakkaraa ja muistan, että jonkun määrän sitä sai syödä

Mun mielest päivittäisessä käytössä kaks viipaletta ja jos satunnaisesti syö ni vähän enemmän voi kerralla laittaa, tarkkoja määriä en muista.
 
"Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi syödä enintään 200g viikossa ja enintään 100g yhdellä aterialla. Jos maksamakkaran tai -pasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30g (=2rkl =2 viipaletta) aterialla."

Ei siis sillä että kasvissyöjänä muistaisin ulkoa mutta sattui olemaan nää terkan Eviran sivuilta tulostamat ohjeistukset tässä esillä. :happy: Mutta antaa mennä siis vaan, tuon verran kun kerran saa vetää! Ite oikein odotan sitä että oikeasti tekis mieli jotain syödä, tai iskisi suorastaan se himo! Olisi varmaan ihan kivaa jos syöminen olisi mukavaa taas... :p
 
Mulle nuo grammamäärät ei sano mitään, viipaleet tms on helpompi muistaa :joyful: enkä vastatessani huomannut että muut olivat jo lyöneet pöydälle tarkemmat määrät, älkää ristiinnaulitko..... :p
 
Dustis, samaa odottelen minäkin. On niin ikävää kun ei mikään maistu ja jos maistuu jonkin aikaa, niin kohta alkaa tökkiä ja pitää keksiä uutta tilalle. Mä oon edelleen aivan varma etten pysty enää koskaan syömään lämmintä ruokaa. Elän loppuelämäni leivällä ja viiliksillä.:D
 
Apua,mä syön töissä lounaaksi usein valmisruokia... Nyt vasta hokasin että niitäkään ei vissiin suositella?? Toki niitä nyt ei suositella kenellekkään,mutta välillä hyviä kiireen keskellä... Kuumennan ruoan kuitenkin ennen syömistä.. :bookworm:
 
Apua,mä syön töissä lounaaksi usein valmisruokia... Nyt vasta hokasin että niitäkään ei vissiin suositella?? Toki niitä nyt ei suositella kenellekkään,mutta välillä hyviä kiireen keskellä... Kuumennan ruoan kuitenkin ennen syömistä.. :bookworm:

Kyllä mäkin olen välillä syönyt niitä jos ei ole kotoa ollut valmista otettavaa enkä ole salaattilinjalla jaksanut olla.. Eiköhän nuo Suomessa ole kuitenkin ihan ok jos silloin tällöin on käytössä!?
 
Mulla kans sama että ei kunnon himoja oo tullu mut aina hetken tekee mieli jotain ja sit se alkaakin jo ällöttää.. Nyt menossa taas kausi että ei tee mieli yhtään mitään! Hirveesti menee ruokaa hukkaan kun luulen että tekee mieli jtn ja sit ei teekkään ja ne lentää roskiin kun ei kukaan muukaan syö..
 
Suomessa nuo valmisruoat on niin hyviä et niistä on sanottu et jos ite ei kauheen monipuolista ruokaa vaikka tee ni niistä saa paremmin kaikkea tarvittavaa :) minä kyllä välillä voisin syödä valmisruokia jos olis tarve :)
 
Jaffa, mulla vähän sama homma. Ärsyttää heittää ruokaa roskiin, koska yleensä vältän sitä viimeiseen asti ja pidän huolta että mahdollisimman vähän menee roskiin. Mut esim maitorahkaa en ole voinut syödä, ja kukaan muu ei niitä syö laktoosi-intoleranssin vuoksi, niinpä purkit lensi roskiin kun olin ehtinyt ennne pahoinvointia just ostaa. Ja jugurtti alkoi kans etoa ja loput meni roskiin, samoin vadelmakeitto. Pahaa tekee heittää pois.:/

Menee nyt muihin terveysasioihin tämä, mutta kuinka paljon käytätte kosmetiikkaa raskausaikana, oootteko esim vähentäneet jonkun käyttöä tai lopettaneet kokonaan?
 
Mulla arkipäivisin käytössä lähinnä puuteri ja ripsiväri. Hiuksia värjään (allergian/yliherkkyyden vuoksi) muutenkin todella harvoin, maks. kerran vuodessa. Kynsiä lakkailin aiemmin ehkä noin kerran kuussa, mutta ajattelin jättää sen nyt tyystin. Muuten peruspesuaineet ja shampoot toki käytössä.
 
Mä oon viimeisen vuoden aikana siirtynyt luonnonkosmetiikkaan, päivittäin käytän meikkivoidetta ja ripsaria. Samoihin shampoot, saippuat ja ihonpuhdistusaineet on saman merkin. Ollaan pyritty pikkuhiljaa vaihtamaan myös kodin pesuaineita luonnonmukaisempaan suuntaan. En siis sillain raskauden takia oo vähentänyt vaan muutenkin. Ekassa raskaudessa en kyllä kemikaalikuormaa miettinyt yhtään, nyt se on hiipinyt meille varmaan kaikkien hippipalstojen lukemisen myötä :D
 
Jaffa, mulla vähän sama homma. Ärsyttää heittää ruokaa roskiin, koska yleensä vältän sitä viimeiseen asti ja pidän huolta että mahdollisimman vähän menee roskiin. Mut esim maitorahkaa en ole voinut syödä, ja kukaan muu ei niitä syö laktoosi-intoleranssin vuoksi, niinpä purkit lensi roskiin kun olin ehtinyt ennne pahoinvointia just ostaa. Ja jugurtti alkoi kans etoa ja loput meni roskiin, samoin vadelmakeitto. Pahaa tekee heittää pois.:/

Menee nyt muihin terveysasioihin tämä, mutta kuinka paljon käytätte kosmetiikkaa raskausaikana, oootteko esim vähentäneet jonkun käyttöä tai lopettaneet kokonaan?

Kosmetiikan käyttö ei ole itselläni juurikaan muuttunut raskauden myötä, ainoastaan kynsien lakkaamisen olen lopettanut kokonaan - yhtenä suurena osana ettei ole pystynyt kynsilakan hajun eikä oikein muunkaan vuoksi koko hommaan. Kosmetiikkaa kyllä käytän normaali kuluttajaa enemmän, mutta en ole erityisen huolissani kemikaalikuormasta.. Esim. hiuksia itselläni ennen raskauttakin tuli todella harvakseltaan värjäytettyä ja nyt raskauden aikana en ole kampaajalla vielä lainkaan käynyt..
 
Viime raskaudessa kasvatin oman hiusvärin takasin niin nyt ennen plussaa kävin kampaajalla värjäämässä oman väriseksi niin et nyt ei juurikasvu häiritse ni ei tarvi värjäillä. Muuten käytän kyllä kosmetiikkaa ihan normaalisti, mulla on niin vakiintuneet luottotuotteet ettei viitsi vaihtaa ellei nyt jotenki törmäis vahingossa vielä parempaan vaihtoehtoon. Kaverini alkoi pestä tukkaansa ruokasoodalla raskauduttuaan eikä sitä kyllä hänestä mitenkään huomaa (toimii siis ilmeisen hyvin) mietin et voisin kokeilla joskus silleen ettei oo lähdössä mihinkään et ei haittaa jos lopputulos onki itellä ihan hirvee :D
 
Kosmetiikkaa tulee käytettyä aika vähän. Pelkkää työpäivää varten ei tule laitettua pakkelia, säästyy muutama minuutti enemmän nukkumiseen. Hiuksia en aio nyt värjätä. En muutenkaan mitenkään säännöllisesti ole värjännyt, niin helppo olla ilmankin :happy:

Ruokasoodaa ei ole tullut käytettyä hiustenpesuun, haluaisin kyllä kokeilla. Etikkaa kokeilin kerran hoitoaineena. Tuli siitä hiukset kiiltävämmiksi, kai :wink Ihme kyllä se hajukaan ei tarttunut hiuksiin...

Mä jo luulin, että ei ole tullut mitään erikoisia himoja, mutta perunapiirakat :p Kuinkakohan monta perunapiirakkalounasta olen jo viettänyt...
 
Ite ylipäänsä käytän tosi vähän yhtään mitään meikkejä tai muotoilutuotteita hiuksiin, osittain periaatteiden vuoksi mutta osittain ihan puhtaasti laiskuuttani. :rolleyes: Shampoot, suihkugeelit, rasvat ja kodin pesuaineet on muutenkin melkoisen luonnonmukaista kamaa. Rasvojen käyttö kyllä nyt on vähentynyt, mutta osittain johtuu ihan kesästä ja luulen että pakko kohta taas palata vanhaan. Jahka siis ensin nuuhkin niitä purkkeja. Tänään nimittäin kaupassa piti käydä miehen itselleen valitsema suihugeeli nuuhkimassa ja hyväksymässä kun nekin mokomat on ruvennut yököttämään. :yuck: Meillä vieläpä sellainen tuplasuihku että jos saunassa käydään niin ihan kiva olisi voida käydä suihkussa samaan aikaan oksentamatta. :p Tuo ruokasooda ja etikka on vielä testaamatta, mutta pitäis kyllä koittaa!
 
Mä käytän kaikkea kosmetiikkaa ihan samalla lailla kuin ennenkin, perus meikki ja shamppoot yms. Hiuksia en värjänny viime raskaudessa mutta nyt on ehkä pakko ainakin kerran värjätä juurikasvu kun siihen ei colormaskit tartu ( parikertaa nyt koittanu) ja joku aika sitten kävin kampaajalla niin en haluis et tää tukka on ihan kauheen näkönen heti :D
 
Mie käytän kosmetiikkaa ihan samoin kun ennen. Ja kun olen yhden merkin jälleenmyyjä niin niitä tulee sitten suosittua vaikka ei luonnon kosmetiikkaa olekaan.

Kaikki pesuaineet (tiskiaine ja pyykinpesuaine) kotona on jo aikaa sitten vaihdettu eco tuotteiksi. Meillä kun on oma likavesi systeemi niin pisti vähän miettimään mitä sinne tuuppaa.
 
Kävin tänään ekassa neuvolassa ja kysyin niistä kalaöljykapseleista. Kalaöljykapseleita saa kuulemma syödä, mutta kalanmaksaöljyä ei saa. Kysyin myös sillistä, kun olen kuullut, että purkkisilliä ehkä saisi syödä (ja sitä tekee koko ajan mieli). Neuvolatäti sanoi, että sitä ei saa syödä kun se on raakaa kalaa. Onko muille sanottu mitään sillistä?
 
Takaisin
Top