Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

Foolihappo ensimmäisen kolmanneksen aikana varmasti pitäis ottaa ja siellä viellä joku mahdollisuus että joskus äidin keho ei osaa käyttää synteetista ja olis oikeastaan parempi syödä folatea.. mun ystävällä kävi niin ja hän oli ennen raskautta ja sen aikana ottanut se 800mikrog päivässä foolihappoa mutta lapsella tuli spina bifida mikä on yksi pääasioista mitä foolihappo ehkäisee.. on se todennäköisyys kuitenkin aika pieni että niin kävis ja yleensä kelpaa foolihappo ihan hyvin :)
Loppuraskaudesta on tehty monia erillaisia tutkimuksia miksi sitä pitäis ottaa ja miksi olis parempi jättää pois mutta mulle itselle ei oo täyttä selvuutta kumpi on parempi, otan ma kai sen 400 mikrog silloinkin sitten :P
 
Mua nauratti siinä tomaattikeississä ettei sovi kellekään, mietin kuka hitto edes söisi raakaa tomaattia :joyful: Ilmeisesti ainakin meksikolaiset... o_O

Samoin hihitystä aiheutti se kiellettynä yli 1-vuotiaan hirven maksa ja munuaiset. "No hitto kun tekis mieli just niitä" :grin:grin:grin
 
Onhan se leffakin Fried Green Tomatoes. :grin Ei kyllä mitään hajua että oliko ne raakoja vai muuten vaan vihreitä tomaatteja mitä siinä kärtsättiin... Ja ehkä se leffa nyt ei suoranaisesti niistä tomaateista kerro, mutta se oli ainoa asia mitä mulla tuli siitä tomaattikeissistä mieleen. :p Kysyin myös blondina mieheltä että käyköhän metsästäjät kysymässä siltä ampumaltaan hirveltä että sori kuin vanha oot ku tekis mieli syödä toi sun maksa? Tylsänä sanoi että kyllä ne metsästäjät näkee että onko se alle vai yli vuoden. :wacky:

Mutta siis ihan vakavasti toi foolihappo on mullekin vähän mysteeri että mites sen kanssa sitten loppuraskaudesta kun se on ns hoitanut tehtävänsä. Mutta kai sitä voi ainakin toisinaan syödä... Ja saahan sitä folaattia kuitenkin ruoasta muutenkin, niin jos siitä edes potentiaalisesti hirveästi haittaa olisi niin eiköhän eniten sitä sisältävät raaka-aineet löytyisi siltä kuuluisalta kiellettyjen/vältettävien ruokien listalta..? Ja samoin jos se synteettinen erityisesti olisi pahasta niin kyllä sekin siellä varmasti mainittaisiin? Taidan yhä pitäytyä siinä että koitan mennä oma järki kädessä, kuunnella kehoa ja syödä mahdollisimman monipuolisesti ja terveellisesti kuten tähänkin asti. Uskon itse vahvasti siihen että kyllä keho kertoo jos jotain pitää välttää, tai vastaavasti jos jotain tarvii lisätä ruokavalioon.
 
Dustis on käsittääkseni olemassa myös täysin vihreä tomaattilajike :wink
 
Ainakin lääkäri sanoi et voi syödä foolihappoa loppuun asti, et se suositus on vaan ekat 3kk kun sillon siitä on eniten hyötyä mut ei siitä myöhemminkään haittaa kuulemma ole.
 
Mulla on nyt meinannut monivitamiini unohtua ottaa päivittäin kun lopetin sen ottamisen aamulla (epäilen olisiko ollut taustalla parin aamun oksenteluun..), pitää varmaan purkkia alkaa pitää pöydällä josko siitä muistaisi sen aina sitten ottaa..
 
Jos foolihappo ja d-vitat ottaa pimeään vuoden aikaan pitäisi olla kaikki hyvin ainakin mun th:n mukaan. Itse olen myös jättänyt ne multivitat ummetuksen takia ja syönyt pelkät foolihapot ja D-vitamiini.

Sain muuten neuvolasta kuulla että maitohappobakteerit saattavat pienentää riskiä että lapsesta tulee allerginen. Anoppi kävi hakemassa ison satsin, meillä on todella paljon allergioita molemmilta puolilta. Jospa edes vähän auttaisi olen iloinen. :)
 
Jos foolihappo ja d-vitat ottaa pimeään vuoden aikaan pitäisi olla kaikki hyvin ainakin mun th:n mukaan. Itse olen myös jättänyt ne multivitat ummetuksen takia ja syönyt pelkät foolihapot ja D-vitamiini.

Sain muuten neuvolasta kuulla että maitohappobakteerit saattavat pienentää riskiä että lapsesta tulee allerginen. Anoppi kävi hakemassa ison satsin, meillä on todella paljon allergioita molemmilta puolilta. Jospa edes vähän auttaisi olen iloinen. :)

No ei meillä ainakaan auttanut! Lapsista pahimmin allerginen on se jonka raskaus ajan söin maitohappobakteereja... En tästä sen enempää avaudu koska mulla on aika eri kokemus allergioista ja niiden hoidoista kuin esim. Julkisen puolen lääkäreillä. Henk.koht olen sitä mieltä että niiden syntyä ei voi raskaus aikana juurikaan estää.
 
Syöttekö omega 3? Mulla eilen siellä varhaisultrassa kehotti syömään niitä.. Kävin hakkeen purkin mutta hyi kettu sentään. Ne haisee niin pahalle ja on niin isoja molkeroita että en meinaa saada niitä alas? Kui kauan noita pittää syyä :sad001
 
Itse syön saksanpähkinöitä ja niistähän omega 3 saa todella hyvin. Ehkä siinä vähän on se että omega 3 saa hyvin just niistä öljykasvien siemenistä mitkä on sillä välteltävien listalla, niin siksi sitä sitten suositellaan purkista otettavaksi..? Itse ainakin mieluummin syön pähkinöitä kun just niitä synteettisiä isoja molkeroita. :p
 
Anssku kumma että sulle suositeltiin syödä kun yleensä suositellaan lopettamaan, mä söin ja neuvolassa sanotiin kohta että jätä pois (vaikka pakkauksessa oli että sopii raskaana oleville) :P
 
Mulle kans suositteli neuvolassa ku en syö kalaa
 
No ei meillä ainakaan auttanut! Lapsista pahimmin allerginen on se jonka raskaus ajan söin maitohappobakteereja... En tästä sen enempää avaudu koska mulla on aika eri kokemus allergioista ja niiden hoidoista kuin esim. Julkisen puolen lääkäreillä. Henk.koht olen sitä mieltä että niiden syntyä ei voi raskaus aikana juurikaan estää.

Juu, no en itsekään usko ihmeisiin. Olen kuitenkin vakuuttunut maitohappobakteerien positiivisista ominaisuuksista, niin jos eivät ole vauvalle hyödyksi niin ehkä minulla itsellä on niistä jotain iloa. :)
 
Juu, no en itsekään usko ihmeisiin. Olen kuitenkin vakuuttunut maitohappobakteerien positiivisista ominaisuuksista, niin jos eivät ole vauvalle hyödyksi niin ehkä minulla itsellä on niistä jotain iloa. :)

Joo tuskin niistä haittaa on en sitä sano :) lähtökohtaisesti jo se mitä voi raskaus aikana tehdä allergioiden estämiseksi on mielestäni aika minimaalista. Aina sanotaan että lasten pitää antaa nuolla kengänpohjia, syödä hiekkaa ja möyriä mullassa, syödä pesemättömiä kasviksia suoraan pellosta jne. Jotta allergioita ei kehity. Mites sitten kun vauva oireilee rintamaidon kautta heti synnyttyään? Äidinkö olisin raskaus aikana pitänyt vetää hiekkaa ja muuta sontaa mitä lapset keksivät suuhunsa laittaa?! Mietin vain... Mutta eihän sitä koskaan tiedä jos jollain joku juttu vaikka auttaakin. Toivotaan että tulevat vaavit on mahdollisimman allergiattomia :)
 
Mulle sanottiin neuvolassa, että foolihappoa pitäs syödä viikolle 12+1 ja sen jälkeen lopettaa. Myös neuvolakortissa on ihan painettuna sama tieto, niin ajattelin tehdä niinkuin käsketty ja lopettaa sen tuolloin.
 
Meillä taas th sano et voi maitohappobalteerien syönti odotusaikana voi vähentää koliikin tuloa vauvalle. Tiedä sitten, voishan sitä kuuriluontoisesti kokeilla vaikka ennen synnytystä.
 
Tuosta foolihaposta mä oon lukenut että pitäs lopettaa ekan kolmanneksen jälkeen, mut onhan noissa monivitamiineissakin sitä, niin tuntus oudolta ettei sitä vois loppuun asti syödä. Soittelin teratologiseen tietopalveluun yhden lääkkeen käytöstä, ja samalla tuli puheeksi foolihappokin, ja sieltä sanoi farmaseutti, että loppuun asti voi syödä, mutta että tärkein on just se alkuraskaus. Jossain luki että voisi altistaa alkuraskauden jälkeen lapsen astmalle, mutta en tiiä kuinka tutkittua ja virallista tietoa, kun en tuosta ole kuullut mitenkään virallisesti varoiteltavan esim neuvolassa.
 
Täällä olis viikon reissu Kroatiaan edessä ja vähän on ehkä stressannut nämä syömiset sitten siellä. Tosin olin toiselta lapseltani samoilla viikoilla ulkomailla enkä muista mitään erityisesti hermoilleeni. Normaalit vältettävät ja ehkä ne tuore salaatit, kastikkeet yms saa jäädä ravintolassa syömättä kun ei tiedä hygieniasta. Kai sitä kalaa ja äyriäisiä uskaltaa jos katsoo vaan että paikka on hyvä tasoinen ja ruoka kypsää :)
Pihvit saa kyllä jäädä multa väliin, täysin kypsää kengänpohja pihviä en kyllä ala syömään :P
 
Anssku kumma että sulle suositeltiin syödä kun yleensä suositellaan lopettamaan, mä söin ja neuvolassa sanotiin kohta että jätä pois (vaikka pakkauksessa oli että sopii raskaana oleville) :P

Joo siis mulle sanoi että kun mulla on menossa yhdeksäs viikko niin silloin olis varsinki tärkeetä just noitten rasvojen saanti että pääsee hyvin kehittyyn tai jotain. En muista sanatarkkaan kun olin niin jännityksissä koko sen ultran ajan :D ei ollut kyllä puhetta että kuinka kauan niitä olisi sitten hyvä syödä. Pitää kysyä neuvolatädiltä sitte..
 
Muistaako joku maksamakkaran määrää, mikä on sallittu määrä? Iski ihan kamala himo :0 Maksalaatikkoa en syö raskausaikana, mutta ruisleivän päälle tekis mieli laittaa maksamakkaraa ja muistan, että jonkun määrän sitä sai syödä
 
Takaisin
Top