Ravinto

Suffeli80

Puuhakas puhuja
Heinämammat 2016
Perustin nyt oman ketjun tällekin asialle, kun mua välillä mietityttää ja sapettaa noi ravintosuositukset. Miten pilkuntarkasti te noudatatte neuvolan ravintosuosituksia?
Itse oon ainakin syönyt fetaa viimeksi tänään ja sushiakin kävin herkuttelemassa lauantaina.
Saamissani suosituksissa ei kielletty raakaa kalaa ja kun oon googletellut asiasta, ainoat paikat, mistä kieltoja löytyy, on juurikin nämä keskustelupalstat. Jossain on ihan virallisten tahojen neuvoja ja he eivät kiellä sushin syömistä, kunhan kala on tuoretta eikä se ole ollut vakuumipakattuja. Itsekin lauantaina varmistin ensin kokilta, että miten heidän lohi on tullut ja säilötty ja kaikki oli sen puolesta kunnossa, mutta sanoi kuitenkin että omalla vastuulla.
En nyt ihan joka päivä tai joka viikkokaan syö "kiellettyjä" ruokia, mutta väkisinkin mietin, oonko liian höveli sen suhteen.
 
Eihän feta tai mozzarella ole edes kielletty. Ainoastaan, jos ne on tehty pastöroimattomasta maidosta. Suomessa harvemmin on edes myynnisstä pastöroimatonta.
Minä syön kyllä kaikkea mitä mieli tekee, jopa maksalaatikkoa kerran, mutta se olikin pahaa, joten en syö toiste :D
 
kyllä mäkin oon syönyt fetaa ja mozzarellaa ja jos sitä on tarjottu jossain muualla / oon ollut ravintolassa, en oo aina edes kysynyt, onko se varmasti pastöroimatonta. samoin oon syönyt useammankin kerran erinäisissä työtilaisuuksissa täytettyjä leipiä, joissa on saattanut olla tuorejuustoa (en ole varma), mutta en ole alkanut sitä sielläkään kyselee, kun se aiheuttaisi epäluuloja. mutta tosiaan kyllä ne taitaa olla lähes kaikki pastöroituja, sen takia en ole ottanut niin pilkuntarkasti. homejuustoja olen kyllä välttänyt, vaikka tykkään niistä kovasti! :P

kyllä munkin käsityksen mukaan sushia voi syödä, jos kala tosiaan on tuoretta, eikä ole ole ollut tyhjiöpakkauksessa. merilevästä taisi olla joku suositus, mutta eihän sekään kokonaan kiellettyä ole, eli ei haittaa jos joskus syö. itse en ole syönyt nyt sushia, mutta en ole sitä mitenkään vältellyt, vaan kyllä syön jos tuoretta tavaraa vastaan tulee!

sellainen mikä on ollut vähän hankalaa, on se että liha pitäisi syödä täysin kypsänä. kerran kotona paistaessa pihviä jätin sen ihan hitusen punaiseksi, koska well done on vaan niin paljon kuivempaa! ehkä jätän sen ainoaksi kerraksi, mutta en mä nyt tuostakaan yöuniani menettänyt. parempi sitten jättää pihvin syönti kokonaan väliin. söin myös vahingossa parmankinkkua ja punertavaksi jätettyä paahtopaistia ihan alkuraskaudessa, kun en tajunnut, ettei niitä tulisi syödä.

eli en kannata hysteriaa tämän asian suhteen, maalaisjärki käteen! :)

 
 
Joo, kyllä minunkin käsitykseni mukaan fetaa, mozzarellaa ja muita tuorejuustoja saa syödä vapaasti, kunhan ne ovat pastöroituja. Ja suomessa käytännössä kaikki ovat. Lisäksi pastöroimattomiakin voi syödä kuumennettuna.

Itse en ole uskaltanut sushille vaikka se suurta herkkuani onkin. Muuten olen kyllä ottanut aika rennosti. Varsinkin alkuvaiheessa tuli syötyä mm. sinihomejuustoa ja vuohenjuustoa kun en edes tiennyt ettei saisi. Lihaa en syö ollenkaan jokatapauksessa, joten siitä ei tule ongelmia.

Vihannekset pesen, mutten mitenkään entistä huolellisemmin. Minulla on kissa, joten en millään jaksa uskoa, että en olisi jo joskus saanut toksoplasmoosia. Varmuuden vuoksi mies kuitenkin siivoaa hiekkalaatikon (eikä ole asiasta yhtään iloinen, mutta minä olen ;) ).

Olen kyllä tullut tässä raskauden edetessä vähän tarkemmaksi näistä kuin mitä alussa olin. Silti annan luvan läimäyttää jos meinaa mennä hysterian puolelle jossain kohtaa
 
Suhtaudun suosituksiin aika rennosti. Tosin perusruokavaliokin on sen kaltainen ettei suuria myönnytyksiä ole juuri tarvinnut tehdä. Se suurin myönnytys on siis vakuumipakatut kalat kylmiltään. Olen todella perso esim. graavatulle lohelle. Sushi on intohimoni ja olen tehnyt ja syönyt sitä. Raaán kalan olen jättänyt syömättä (lähinnä sen tuoreustakuun kyttäämisen takia). Jos esikoista odottaessa neuvolan lista oli jääkaapin ovessa niin nyt se on "unohdettuna" johonkin kaapin perälle.
 
Mä kans vähät välitän noista suosituksista, kyllä kaikkea saa syödä mutta kannattaa muistaa se kohtuus. :) Jos oikeen tarkkaan ruvetaan laskeskelemaan noita sairauksianja tauteja mitä noista ruoka-aineista voi tulla niin ei kyllä saisi syödä yhtään mitään. Se listeriakin voi pesiä minne tahansa melkeenpä ja sen saa helposti tuhottua kypsentämällä ruuan. Että olkaa vain rauhassa mammat ja nauttikaa siitä ruuasta! :)
 
Mun on tehnyt jo pitkään mieli maksamakkaraa, mutta en ole uskaltanut sitä syödä.
Vaikka suositushan on se joku 200g/viikko ja oli niin, että kerralla sai syödä max 100g.
Mutta jotenkin arveluttaa, tämä on vielä ensiraskaus, niin olen kaiken suhteen vähän varovainen ja jännittynyt :D
Ehkä mä voisin uskaltautua ostamaan maksamakkaraa tänään kaupasta...
 
Muikkis: Ei varmasti haittaa, vaikka maksamakkaraa välillä söisitkin. Siinä taitaa kuitenkin suuri osa aineksista muodostua jauhoista tms. eikä siitä maksasta itsestään, joten aika paljon sitä saa syödä ennenkuin tulee liikaa. Uskoisin.
 
Takaisin
Top