Ravinto ja ruoka

Vaapukka_

Vauhtiin päässyt keskustelija
Marrasmammat 2017
Olisi varmasti hyvä levittää omaa tietämystä siitä, mitä ruokia/raaka-aineita raskauden aikana tulisi suosia ja mitä välttää. Itse tuntuu löytävän nyt koko ajan uusia ei suositeltuja raaka-aineita.

Pellavansiemen tulee nyt ensimmäisenä mieleen, minkä sattumalta googletin kun olin alkamassa syömään jogurtin päällä. Sitä ei siis suositella raskauden aikana sen sisältämän korkean kadmium- ja syaanivetypitoisuuden vuoksi.
 
Eviran sivuilta löytyy nykysuositukset. Mutta siis uutena oli, ettei muistaakseni edes pastöroituja tuorejuustoja suositeta (eli nykyään saisi vain kypsennettyjä juustoja).
 
https://www.evira.fi/globalassets/e...-kayton-rajoitukset/16.11.evira_taulukko1.pdf

Tuossa tuo koko lista.
Mulla isoin stressin aihe ruokaan liittyen on et saanko tarpeeksi hyviä rasvoja kun suositus olis 1-2rkl rypsiöljyä + 6-8tl kasvimargariinia + kalaa 2-3 kertaa viikossa :eek:
Kalansyöntiin oon nyt panostanut, mut senkin puolesta tulee syötyä sitä pelkkää lohta vaik pitäisi vaihdella... Lasketaanko muuten tonnikala?? :D
Mut siis noita kasvirasvoja ei kyllä mee lähellekään tuota suositusta... Ruoanlaitossa toki rypsiöljyä ja joo salaatinkastiketta mut kun en oikein syö leipää niin noi margariinit jää kokonaan pois...
 
Zeni, mulla on ainakin nyt raskausaikana ruokavalio yksipuolistunu pahoinvoinnin takia. Ennen meni pähkinöitä kourallinen päivässä ja avokadoa jkv, nyt ei juurikaan. Jotain rasvahappolisää oon miettinyt, mutta ei saisi sisältää a-vitaa, mikä on haasteena. Nyt menee leipää enemmän kun ennen, mutta päällä on kyllä ingmariinia, joka voi kasviöljyseos. Uhmaan kaikkia rasvankäyttö suosituksia nyt.. ;D
 
Mangusti, joo mun kans tekee mieli lakuu ja salmiakkia. Ne on muutenkin lempikarkkeja, niin toisaalta tuleepa luontaisesti karkkilakkoa :D
 
No joo, kalaöljykapseleita oon miettinyt kans, mut kun niitäkään ei oikein mielellään suositella raskausaikana vaikka ei a-vitamiinia oliskaan, ei ainakaan sit enää vikalla kolmanneksella.. Mulla kans ingmariini käytössä :wink
Jotenkin vaan tää huolestuttaa kun tiedän miten tärkeitä ne hyvät rasvat on vaavin aivojen kehitykselle jne. Mut ei kyllä maistu laittaa mitään rypsiöljyä jugurtinkaan joukkoon, yök
 
Mulle kai apteekissa nimenomaan suositeltiin Omega kolmosia, kun kuulemma auttavat foolihappoa ja d-vitamiinia imeytymään paremmin...
 
Soffii mulla sama kokemus..

Löytyy ihan googlettamalla paljon hyötyjä
Tietysti tarttee valita oikeanlainen kapseli, jossa ei juuri esim a-vitamiinia mutta muuten en ole kuullut muutakuin suosituksia
 
Jos puuro uppoo nyt niin siihen saa helposti lorautettua öljyä sekaan. Sit vielä marjoja ja jo on terveellistä aamupalaa.

Meillä kyllä käytetään ihan voitakin enkä aio siitä stressiä ottaa. Kalaa koitan muistaa useammin ja kasviksia niinkun ennen raskauttakin jo oli tavoitteena. Lakua tai salmiakkia en syö muutenkaan. Enkä sitä kahvia.

Muutenkin suhtaudun suosituksiin SUOSITUKSINA, en ehdottomina kieltoina. Pyrin välttämään kiellettyjä mut en ota stressiä jos tulee jossain maisteltua ei suositeltua.
 
Tulee olemaan haaste olla ilman aurajuustoa :D olen myös lopettanut kaikkien light-limujen juonnin.
 
Kuplivaksi kuumennettunahan voi suositustenkin mukaan syödä kaikkia juustoja. Eli aurastakaan ei tarvise kokonaan luopua.
 
No mutta tuossa puhutaan luontaistuotteista, eipä kai esim apteekista ostetut omegat ole mitään luontaistuotteita? Ja kyllähän raskaana olevan kannattaa se omega jostain saaha jos ei niin paljoa muuten syö kalaa. Ite ainakin oon hyvällä omalla tunnolla syöny pirkan omega 3 - kalaöljykapseleita.
 
Kyllä mä ymmärtäisin että tuolla tarkoitetaan kaikkia kalaöljyvalmisteita ja meidän kunnan ravitsemusterapeutti siitä myös on meille puhunut. Varmasti siis haittaa siitä ei ole, mut ensisijaisesti me ei sitä suositella just koska hyödystäkään ei oo varmuutta. Mutta toki on aiheellista käyttää silloin jos oikeasti ei esim. kalaa voi syödä, mut ensisijaisesti aina se suositeltavin on ruoasta
 
Nii ja siis itsekin syön monivitamiinia vaikka eihän sitäkään ensisijaisesti suositella vaan paras olis siinäkin se monipuolinen ruokavalio eli nää nyt on näitä :D
 
Mä olin näemmä höpöttäny ihan väärään ketjuun noista lisistä :D
 
Kyllä luontaistuotteita taitaa apteekeistakin saada. Myy ne muutakin kun lääkkeitä. Luulisin et kalaöljykapselit menee ravintolisien puolelle
 
Hei, jos ottaa pizzan ravintolassa ja päällä vaikka eri juustoja joita ei muuten suositella, kuumentuukohan juusto riittävästi? Nimimerkki tällä hetkellä Italiassa ja hieman haastavaa valita Pizzaa kun niissä on joko juustoja tai ilmakuivattua kinkkua
Ja mitä mieltä olette Italialaisesta irtojäätelöstä? Uskaltaisikohan sitä syödä?
 
Takaisin
Top