Ravinto- ja ruoka-asiat

Elma Auroora

Vauhtiin päässyt keskustelija
Syysmammat 2017
Mietityttääkö raskausajan ruokavalio? Jutellaan täällä niistä!



****


Eniten ärsyttää yrttiteekielto. Koska jos mä jotain teetä juon, mä juon yrttihaudukkeita. Tosin tänään join koulun kahvilassa niin hyvää omena-kanelihauduketta että ajattelin saada sitä käsiini jostain, siinä en usko että on mitään riskialtista kun aineina on tyyliin omena, kaneli ja aromit.

Onks muita vegejä tai vegaaneja? Mä oon jälkimmäistä ja vähän vielä mietityttää miten ravitsemus tulis koostaa mutta eiköhän se siitä mene se huoli kun saan vegaaniliitolta tilattua raskausajan ruokavalio -esitteen.
 
Elma Auroora, Itse suosin lakto-ovo-vegetaristi ruokavaliota, mutta esikoisesta kun plussasin otin myös lihoja mukaan juuri kun pelotti etten osaisi syödä tarpeeksi monipuolisesti. Oon siirtynyt kasvisruokavalioon lähinnä siitä syystä etten hirveämmin pidä lihasta, mutta kyllä eettisyyskin on mukana ja oikeastaan ainoat lihatuotteet on siipikarjaa jos syön ja kalaa satunnaisesti, tämä siis lähinnä pakon sanelemana.

Ruokavalio suositukset olivat muuttuneet ja tiukentuneen nyt tässä vuoden aikana, kun tänään neuvolassa juteltiin. Esimerkiksi ennen sai syödä vähän lakritsaa/salmiakkia ja nyt ne on kielletty melkolailla kokonaan. Myös tuorejuustoja sai pastöroidusta maidosta syödä esimerkiksi, mutta nyt juuston täytyisi kuulemma olla höylättävää jos meinaa syödä. Eli kysynkin, kuinka tarkkaan te aiotte noudattaa noita suosituksia vai aiotteko mennä enemmän maalaisjärjellä?
 
Maalaisjärjellä! :)

Yritän syödä monipuolisesti ja ravintorikkaasti ja loput purkista mitä en ruuasta saa.
Mulla on kalorit aika vähäisiä per päivä tai oon vaan tottunut syömään niin ja vatsalaukku on tottunut siihen määrään, joten sitäkin suuremmalla syyllä pitää katsoa mitä suusta ales laittaa. :) Loppu raskautta kohden on pakko kaloreita hiukan lisätä, katsoin jostain että 200-300kcal lisä riittäisi sikiölle. Tavoitteena perehtyä asiaan nyt tarkemmin..

Maksasta tykkään mutta sitäkin syödään todella harvoin, eli se ei tuota ongelmaa. Lakut ja salmiakit ei oo muutenkaan kovassa käytössä olleet. Tuorejuustoa ja homejuustoa satunnaisesti syönyt, ajattelin tehä sitä nytkin.. se pieni määrä tuskin haitaksi on. Suurimmaksi ongelmaksi koen itselläni kahvin vähentämisen. :D

Mulla on käytössä monivitamiinit, erillinen foolihappo lisä, D vitskut ja purkista otan omegat koska syödään tosi vähän kalaa miehen allergian takia.
 
Susqi, Maalaisjärki on hyvä! :) Mulla on sama että annoskoot ovat todella pieniä! Mutta oikeastihan se on tosi pieni määrä mitä sikiö tarvitsee. Kun aina puhutaan siitä että söisi kahden edestä, niin kyse on lähinnä yhdestä leivän viipaleesta lisää, ehkä pystymme siihen. :p

Täälläkin käytössä monivitamiinit ja d-vitskut! Mitenköhän tuon omegan kanssa, onko sulla ihan jotain raskaus omega valmistetta? Pitäisi varmaan itsekin hankkia!
 
Mulla on ihan perus omega 3, oon Fitnestukusta tilannu aikoinaan isomman satsin. :) Normisti syön myös sinkkiä ja magnesiumia erikseen, nyt ne on jäänyt enkä oo vielä kerenny tutkia että miten niiden syönti raskaudessa toimii tai että saako vetää ja millä annostuksella. :)
 
Meillä oli Möllerin omega kapseleita vaan kaapissa, mutta niissä on A vitamiinia. :/ Täytyy varmaan käydä myös apteekissa ja vähän tiedustelemassa että millä annostuksilla mitäkin kannattaa ottaa. Onhan noissa monivitamiineissa yhtä sun toista, mutta onko sitten tarpeeksi, mene ja tiedä. :D
 
Toi mun oma on sitä Star Nutrition, siinä ei oo ainakaan sitä A:ta :)
 
Susqi, Hyvä tietää! Meinaa musta tuntuu et melkein kaikissa valmisteissa on ja oon etsinyt sellaista nimenomaan missä ei olis. Oli hyvä kun tuli nyt puheeksi, koska mä olin unohtanut nuo omegat kokonaan. *peukku*
 
Tää uus totaalikielto salmiakille ja lakritsille :angry
En kyllä ehkä aio totella jos pikkusen tekee mieli... mut en toki paljoa syö.
 
Silleen ensiodottajan pienesti panikoivalla maalaisjärjellä ajattelin mennä, että pääosin aion pysyä suosituksissa mutta satunnaisen salmiakin tai lakritsin syödä tai inkivääriä mausteseoksessa jne.
 
Täälläkin maalaisjärjellä suosituksia pyritään noudattamaan. Oon mokannut tässä jo niin monta kertaa ihan viikon sisällä, että saa nähdä missä kohtaa onni loppuu.

Oon syöny lakua pari palaa :nailbiting:

Sit otin ravintolan buffassa lohisalaattia. Katoin vielä että lämminsavulohta, hieno homma, sitä saa syödä ja on jopa hyvä syödä, koska kala. Aikani puputettuani löysin lautaselta myös palan rapua, jota oli ilmesesti ripoteltu sinne salaatin joukkoon häviävän pieni määrä :banghead:

Ja suurin haaste on ehdottomasti leipäjuusto. Meillä on duunissa perinne käydä aina keskiviikkoisin syömässä lounas lähikulman nepalilaisessa. Siellä on aina keskiviikkosin Shahi Paneer tehty niin, että sinne on pistetty leipäjuustoa joukkoon ja juman tsuikka se on hyvää! Se on legendaarista. Me on käyty siellä ehkä 4 vuotta joka viikko, käännytetty uudetkin työkaverit syömään sitä ja siitä ruuasta puhutaan aina heti keskiviikkoaamusta lähtien :grin Ja nyt mä en ole varma, voiko sitä syödä :nailbiting: Kyllähän se kastike on kuumaa, mutta en mä tiedä onko se juusto kuumennettu siinä riittävän kuumaksi. Ja mistä se juusto tulee, onko pastöroitu riittävän huolellisesti. On meinaan ihan varma, että jos mä ensi viikolla nappaankin lautaselle sitä kana-ruokaa leipäjuuston sijaan, niin kyllä on kysymyksiä ilmassa, että miten sä nyt tollee otit? Ihan vielä en haluis vastata niihin työkaverien keskellä. Hyviä selityksiä kellään varastossa näihin ruokajuttuihin?
 
Saako maksamakkaraa syödä raskauden aikana? Tapana ollut siis syödä välillä 2 leipää aamulla missä maksamakkaraa päällä ja nyt en ole uskaltanut ollenkaan kun en tiedä saako vai eikö :)
 
Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi syödä enintään 200 g viikossa ja enintään 100 g yhdellä aterialla. Jos maksamakkaran tai -pasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g (= 2 rkl = 2 viipalet- ta) vuorokaudessa.

Eviran mukaan näin! Onneksi edes vähän saa syödä niin ei tartte kaikista herkuista luopua kun päiväkahvitkin piti jättää pois :D
 
Okei tämä hyvä tietää, kiitos :) Suht harvoin tulee syötyä, mutta on kuitenkin niin herkkua et hyvä et saa vähäsen syödä jatkossakin :D

No joo ei onneksi kaikkea herkkua viedä pois :'D
 
Näistä ruokailusuosituksista yms tuumin tässä itsekseni että ensin oli raskausaikana tietyt suositukset ja sitten vielä päälle seuraava vuosi imetyksen takia, jopa tiukempi ruokavalio.
Niin nyt sitä sitten taas ollaan raskaana ja saa kytätä syömisiä, mutta että luulen imettäväni kakkostakin vielä pitkään. Johan tässä sitten on hujahtanut useampi vuosi ilman ties mitä herkkuja.. Mutta niin vaan on sen arvoista. ♡
 
Mun kompastuskivi on näköjään tämä kasvisten huuhtelu ennen syömistä. Oli äskenkin pari haukkua leivästä jäljellä niin tajusin nakanneeni siihen rucolat ja pinaatit suoraan pussista. Mies muistaa tämän mua paremmin :wacky:
 
Miks mulla tekee ihan hitosti mieli ranskankermaa?? :DDDD ja käytetään sitä muutenki todella harvoin mihinkään.
 
Aika hyvä tuo ranskankerma, lusikoit kerralla yhden purkin ni katsot sit uudestaan vieläkö tekee mieli :'D

Mulla tullut hirveä vichyn/kivennäisveden himo, oli pakko hakea tollain 24pack pikkupulloja, kauankohan ne meinaa kestää :D Toinen mikä tullut niin on ranskalaiset mikä ihmetyttää, kun aiemmin niitä niin harvoin tullut syötyä, ehkä kerta kahteen kuukauteen :'D Niitä en ole kyllä ostanut ja yritän vältellä viimeseen asti kun ei kovin loistavaa ruokaa ole ja mun tuurilla himo kuitenkin kasvaa syödessä :D
 
Mä aattelin mennä perus maalaisjärjellä ja esikoisen ajan rajoituksilla eli esim.valion raejuustoa- ja tuorejuustoja sekä vähän salmiakkia/lakua syön sillon tällön, nämä kun ovat nyt tulleet kieltolistoille..yleisesti melko helppo noudattaa noita rajoituksia ko suurinta osaa en tykkää ees syyä, noi juustot ja salmiakki/laku on ne vaikeimmat varmaan itelle :hilarious:
 
Mulla on raskaushimona nakit :hilarious: Oikeasti en voi sietää nakkeja, mutta nyt mun on tehnyt mieli nakkikastiketta joka päivä! Ja kaikki missä on päärynää.
 
Takaisin
Top