Raudanpuute alkuraskaudessa

Jespu

Vasta-alkaja
Onko kellään kokemusta alkuraskauden raudanpuutteesta? Onko joku päässyt rautainfuusioon? Kaikki mahdolliset tiedot ja vinkit tervetulleita
 
Mulla oli raudanpuute raskaana, joka korjaantui muutaman viikon ja kuukauden ajan syötynä floradixia. Se on vatsaystävällinen ja hyvin imeytyvä rautavalmiste. Synnytyksessä kun menetin verta ja rauta-arvot tipahtivat taas, nousi ne suhteellisen nopeasti floradixia nauttimalla. Säännöllisesti joka tapauksessa tuota joudun syömään myös ei-raskaana, mutta raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen isompi annos piti olla.

Mikä sinulla on hemoglobiini ja varastoraudan arvot? Minulla oli noin 95 alkuraskaudessa, mutta nousi tuolla floradixilla isommalla annoksella lopulta 120, kunnes synnytyksessä tippui 90. Siitä muutaman viikon floradixin nauttimisen jälkeen nousi ihan kohtalaiseen lukemaan. Mitään lisäverta eivät edes miettineet annettavaksi lääkärissä.
 
Minulla oli ennen raskautta otettujen verikokeiden mukaan ferritiiniarvo 40. Lääkäri ei tähän reagoinut, mutta olen lukenut netiståä, että alle 50 olisi huono arvo. Olen nyt sitten itsenäisesti lisännyt päivittäisen rautalisän itselleni. Jossain oli puhetta, että 200mg ei edes riitä varastoraudan nostamiseen vaan siihen tarvittaisiin isompi annostus. Aion kylläkysyä tåästä ensimmäisessä neuvolassa.
 
Täällä takana pitkäaikainen raudanpuute, la tammikuussa 2020 ja olo on nyt jo todella väsynyt ja heikko. Hb viimeeksi 125, ferritiini 9, ja lähete rautainfuusioon oli toukokuulle. Se jouduttiin kuitenkin raskautumisen vuoksi perumaan, ja nyt odotan tietoa, kuinka tilannetta lähdetään hoitamaan. Raudan nauttiminen suun kautta ei ole vaihtoehto, vatsa ei siedä mitään valmistetta. Tuntuu, ettei ainakaan täällä päin ole tietoa eikä taitoa hoitaa raudanpuutteisia odottajia :sad001 Poliaika onneksi maanantaina, siellä toivottavasti selviää edes jotain.
 
Onko kellään kokemusta alkuraskauden raudanpuutteesta? Onko joku päässyt rautainfuusioon? Kaikki mahdolliset tiedot ja vinkit tervetulleita

Täällä todennäköisesti edessä infuusio, hb tippuu tasaista tahtia eikä ole muita vaihtoehtoja raudan saamiseksi. Eka kolmannes täytyy kuitenkin olla ohi, ennen kun voidaan tiputtaa.
 
Takaisin
Top