Ratsastus

Mertsi

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka, onko täällä muita, jotka ratsastavat raskauden aikana? Itsellä on kaksi omaa hevosta omassa pihassa, joten tallityötkin täytyy hoitaa.

Kaipailisin kokemuksia ja tuntemuksia muilta odottajilta!
 
Kaveri on ratsastanut kaikille kolmelle kerralla melkein loppuun asti ja sitten taas jotain pari viikkoa synnytyksen jälkeen.

Itse en varmaan nyt uskaltaisi, koska en oo ollu melkein kymmeneen vuoteen hevosen selässä. Onhan putoamisen riski aina olemassa, mutta tutulla hevosella tutuilla reiteillä jne. varmaan itsekin ratsastaisin jos vielä harrastaisin.
 
Ekassa raskaudessa ratsastin tyyliin viikolle 20, sitten oli vatsa tiellä. Tokassa en uskaltanut, kisasin tosin agilityssä 8 kuulle asti. Se taisi olla virhe koska sen raskauden jälkeen mulla on ollut järkyttäviä ongelmia häntäluun ligamentin kanssa. Nyt en uskalla ratsastaa ja esim. Laskettelu ärsytti sen ligamentin viikolla 13 niin että pari päivää kävely oli vaikeaa. Eli kuuntele kroppaa ja vältä äkkinäisiä liikkeitä, kaikki liikkeet pitäis tehdä tosi hallitusti ettei aiheuta noiden pehmentymisien/venymisien takia ongelmia sitten myöhemmin. Kroppa niin mahtavasti sopeutuu raskauteen ja vauvaan mutta se palautuminen juuri niveliin ligamenteissä/pehmytkudoksisa on vaikeaa. :sad001
Nyt käytän tyttöä tallilla ja voi kun maha on jo tiellä kavioita putsatessa ja satuloidessa. :wink
 
Tuisku12, millä viikolla olet nyt? Mulla ei mahaa vielä näy (15+4), joten maha ei ole este vielä millekään :) En olekaan ajatellut vielä, että miten palautuminen raskauden jälkeen, eka raskaus siis niin eipä oikein osaa ajatella. Lähinnä mietittinyt vasta raskautta. Vielä en koe edes harjoitusravia ilkeän tuntuisena. Raskaimmat tallityöt jätän suosiolla miehelle!
 
Esikoisen aikaan ratsastin viikoille 13 saakka kunnes kävi niin että pari vuotta ratsastamani hevonen kompastui kentällä ja en kerennyt harjasta nappaamaan kiinni kun meni polvilleen koko polle niin Lensin sit kivikovalle hiekalle selälleen (loppuvuosi menossa ja maa roudassa) onneks mitään ei käynyt mut kyllä säikäytti vauvan puolesta. Ja eka kerta kun Lensin sen pollen kyydistä. Huonoa tuuria oli ja siihen jäi ratsastus siltä raskauden ajalta.
 
Tuisku12, millä viikolla olet nyt? Mulla ei mahaa vielä näy (15+4), joten maha ei ole este vielä millekään :) En olekaan ajatellut vielä, että miten palautuminen raskauden jälkeen, eka raskaus siis niin eipä oikein osaa ajatella. Lähinnä mietittinyt vasta raskautta. Vielä en koe edes harjoitusravia ilkeän tuntuisena. Raskaimmat tallityöt jätän suosiolla miehelle!
Mulla nyt 15+2 tänään, mutta tää onkin jo kolmas raskaus ja mulle on aina tullut iso maha kun alkaa kasvamaan. :) Siis tekee ilkeetä kaikki maahan kurottamiset, kaipa vähän supistelee.
Mä tosiaan en toisen raskauden aikana uskaltanut ratsastaa just sen takia että pelkäsin jos jotain sattuu. Se äidiksi tulo teki sen, ei ekan kanssa yhtä paljon riskejä vältellyt. Ja se vaan pahenee toi riskien laskeminen. Mun poika tosiaan vielä sairastui vakavasti pari vuotta sitten ja se pelko lapsen menettämisestä tekee varovaiseksi. Silloin ekan kanssa meni siis ihan eri mielellä. Musta kaikkien pitää kuiteski itse päättää oman olonsa mukaan. :) Sitten tosiaan ton kropan palautuminen tuli yllätyksenä, just ettei siitä oo millään saanut (vaikka kuinka treenannut/fysiojuttuja takana) samaa vanhaa. :eek: Mutta on ne lapset sen hinnan arvoisia.
 
Mulla ei oo omaa, mut vuokraan säännöllisesti. Mie ratsastin edellisessä raskaudessa vielä kaksi viikkoa ennen synnytystä. Toki vain semmosta matkustelua, ei enää naama näkkärillä menoa. Satulaan palasin kolme viikkoa synnytyksen jälkeen.

Kun tiedostaa riskit ja ennakoi nii eiköhän kaikki mee okei. Itse en esim enään viitsi mennä ilman satulaa/narupäitsillä tai lähteä yksin maastoon, tielle jne. Enkä ratsasta vierailla hevosilla.

Nyt on rv 19+0 ja viimeksi ravaaminen alkoi jo tuntua ikävälle. Omien tuntemusten mukaisesti meen.
 
Tuutikki^ kiva kuulla myös tällaista! Palauduitko viime synnytyksen jälkeen hyvin vaikka ratsastitkin loppuun asti? Itse käyn vielä tunneilla, mutta opettajani tietää raskaudesta ja menen itse vain 30min kerralla kun heppa vasta 4v.
 
Itse en kyllä ratsasta, mutta pihasta löytyy 8 shetlanninponia ja välillä sitä miettii että miten ihmeessä lutvin kaikki tammojen viennit yms. kun iso maha silloin jo. Muutamat näyttelytkin ovat vielä kesällä poneilla, mutta onneksi ystävät esittävät ettei itse tarvi ison mahan kanssa ämpätä. Syksy onkin toinen juttu, koska tämä kolmas on automaattisesti sektiolapsi.. Onneksi mies harrastaa tätä hulluutta kaverina :)
 
Mulla on myös ollut oma hevonen 15vuotta ja olen ratsastanut kahdessa edellisessä raskaudessa 5.kuukauden loppupuolelle, mulla myös tulee aina ihan valtava maha ja hölskyminen alkaa tuntua epämukavalle:joyful: nyt hevonen on jo vanha (22v) ja on toipilaana, niin tämä raskaus on mennyt lähinnä käyntilenkkejä ja maasta käsittelyä tehdessä, viimeksi kokeilin ravia pari viikkoa sitten ja nyt jo tuntuu mahassa vähän epämukavalle (nyt RV 15+3). Mun tamma asustaa isossa pihatossa laumassa, ja tää ja edellinen raskaus meneekin aika huoletta kun liikkuvat siellä keskenään niin paljon, ettei tarvitse sen puolesta hätäillä liikutuksen suhteen :)

Eka synnytys päätyi sektioon josta palaudu on tosi hyvin, takaisin selässä olin 3vkoa synnytyksen jälkeen (varovaisia käynti lenkkejä). Toisen alatie synnytyksen jälkeen pystyin ratsastamaan n.6vkoa synnytyksestä, sitä ennen vielä tikit kiristi niin kauheasti ettei ollut mitään mahdollisuuksia:eek::grin
 
Itse en kyllä ratsasta, mutta pihasta löytyy 8 shetlanninponia ja välillä sitä miettii että miten ihmeessä lutvin kaikki tammojen viennit yms. kun iso maha silloin jo. Muutamat näyttelytkin ovat vielä kesällä poneilla, mutta onneksi ystävät esittävät ettei itse tarvi ison mahan kanssa ämpätä. Syksy onkin toinen juttu, koska tämä kolmas on automaattisesti sektiolapsi.. Onneksi mies harrastaa tätä hulluutta kaverina :)


Helpottaa kyllä jos mieskin osallistuu! Mun hepat menee kesäksi laitumelle niin jää kaikki tallityöt oikeestaan pois, helpottaa mukavasti touhuumista.
 
Mulla on myös ollut oma hevonen 15vuotta ja olen ratsastanut kahdessa edellisessä raskaudessa 5.kuukauden loppupuolelle, mulla myös tulee aina ihan valtava maha ja hölskyminen alkaa tuntua epämukavalle:joyful: nyt hevonen on jo vanha (22v) ja on toipilaana, niin tämä raskaus on mennyt lähinnä käyntilenkkejä ja maasta käsittelyä tehdessä, viimeksi kokeilin ravia pari viikkoa sitten ja nyt jo tuntuu mahassa vähän epämukavalle (nyt RV 15+3). Mun tamma asustaa isossa pihatossa laumassa, ja tää ja edellinen raskaus meneekin aika huoletta kun liikkuvat siellä keskenään niin paljon, ettei tarvitse sen puolesta hätäillä liikutuksen suhteen :)

Eka synnytys päätyi sektioon josta palaudu on tosi hyvin, takaisin selässä olin 3vkoa synnytyksen jälkeen (varovaisia käynti lenkkejä). Toisen alatie synnytyksen jälkeen pystyin ratsastamaan n.6vkoa synnytyksestä, sitä ennen vielä tikit kiristi niin kauheasti ettei ollut mitään mahdollisuuksia:eek::grin

Kiva kuulla kokemuksia myös palautumisesta! Tämä on mun eka raskaus niin ei oikein osaa ajatella montaakaa asiaa! Sektio aina vähän jännittää ja toipuminen siitä.
 
Anteeksi mä tuun toisesta ryhmästä huutelemaan ratsastus kokemuksia. Ite ratsastin miltei koko raskauden ajan, viimeisen kerran olin hevosen selässä rv 38. Viimeiset kolme kuukautta ratsastin neuvolan ohjeiden mukaan käyntiä, ja ennen sitä omaa kehoa kuunnellen (se mikä tuntui pahalta niin jätin tekemättä), mutta käynti ja laukka olivat mulle ok. Takaisin satulaan sain luvan palata lääkäriltä 2 kk synnytyksen jälkeen, mutta kyllä se melkein meni sinne 3 kk jolloin aloiteltiin käynti lenkeillä.. Vasta nyt pystyy ratsastamaan suhteellisen normaalisti.
 
Mä tuossa vielä pari päivää sitten koitin mummelilla kevyesti laukannostoja ja pieniä ravipätkiä, hyvin meni eikä tullut mitään erityisempiä tuntemuksia:) ravi tuolla itseasiassa on paljon ikävämmän tuntuista, laukkaa vois mieluusti mennä enemmänkin, mutta ei uskalla kauheasti riskeerata kun tammakin on hieman toipilaana. On muuten lämppäri tuo mun tamma, jos en siitä aiemmin maininnut, sillä ei tuo ravi mitenkään kovin mukavaa oo mennä (harjotusravia en pysty ollenkaan raskausaikana/synnytyksen jälkeen pitkiin aikoihin).

Mutta tosiaan monethan ratsastaa ihan loppuun asti, mulla tuottaa nyt eniten vaikeuksia taas selästä alastulo :p Pitää parkkeerata mummo johonkin korokkeen viereen mihin nousen selästä juuri niin, miten ei pitäisi tehdä (jalka ja paino jalustimella nostan toisen jalan takapuolen yli ja laskeudun korokkeelle o_O:grin alaskaan en uskalla pudottautua suoraan). Ja synnytyksen jälkeen palautuminen vaihtelee hirveästi! Itse palauduin sektion jälkeen ratsastuskuntoon paljon nopeammin mitä alatiesynnytyksen :grin toki sektion jälkeen ei uskaltanut kuin sitä varovaista käyntilenkkiä tehdä, ettei vatsalihaksille tullut liikaa rasitusta. Eikä silloin sovi äkkinäinen hevonen alle, vaikkakin kaikkihan nuo on saaliseläimiä ja mitä vaan voi sattua tutunkin hevosen kanssa. Muilla en uskaltaisikaan ratsastaa kuin tuolla omalla, kyllähän sen kuvittelee ainakin tuntevansa melkoisen hyvin näin 15v yhteiselon jälkeen :Heartred
 
Itse ratsastin vk:lle 17 saakka vielä ilman mitään tuntemuksia. Tämän jälkeen jäin sairaslomalle 2vk:si jonka jälkeen en enää uskaltanut nousta takaisin satulaan, sillä maha kasvoi aivan huimasti ja kaikki "pompottavat" liikkeet alkoivat tuntua epämukavalta.
Karsinoita siivoilin vielä viikolle 21 saakka, kunnes alkoi supistelemaan ikävästi ja jätin ne hommat pois (olen siis töissä hevostallilla, missä karsinoita sai siivoilla usemmat 10 päivässä). Onneksi tallilla kuitenkin muutakin työtä riittää, joten hevosten parissa edelleen. Viikkoja nyt 24+3 :)
 
Takaisin
Top