Ratsastus raskausaikana

Moui

Vasta-alkaja
Onko täällä ratsastuksen harrastajia? Ootteko uskaltaneet edelleen ratsastaa normaalisti plussaamisen jälkeen? Koitin googletella mut joka toisella sivulla sanotaan että ei saa missään nimessä mut toisella taas suositellaan jatkamaan juuri niitä samoja liikuntaharrastuksia myös raskausajalla. Ja mitenkähän nopeasti sitä pääsee ratsaille synnytyksen jälkeen?

:anyone
 
Täällä yksi joka kaiken kukkuraksi onnistui eilen tippumaan hepan selästä. Kyllä siinä säikähti! Mutta muilta vertaistovereilta olen kuullut että ensimmäinen kolmannes olisi turvallista. Ajattelin kyllä jatkaa vielä mutta lopetan viim. 12 vkon jälkeen. Ja jatkossa pyydän tallin kilteimmät alle, muut saakoon hoitaa nuo kuumakallet :)
 
Mä lopetin heti kun plussasin, lähinnä siks kun olin vasta ehtiny elvyttää harrastuksen sen 15 vuotta takaperin lopetettuani. Niin ei oo kova luotto omiin kykyihin ja katsoin parhaaks olla ottamatta riskejä.
 
Täällä yksi aktiivinen ratsastaja ja hepanomistaja! :) Minä murehdin hirveästi ennen yrittämistä, että kuinka käy heppaharrastuksen, se on kuitenkin niin tärkeässä roolissa omassa elämässäni.. Sain kuitenkin sen verran rohkaisevia kommentteja, että olen päättänyt selvitä siitä :) Vielä olen ratsastanut ihan normaalisti ja meinaan jatkossakin, omaa kroppaa toki kuunnellen. Meillä onneksi tallinomistaja tukena asiassa, hänellä itselläänkin kolme lasta. Olin myös jo melkein varannut lentoliput heinäkuulle yhdelle muutaman päivän ratsastusreissulle, mutta kukaan ei suostu päästämään minua sinne, joten kenties nöyrryttävä ja jäätävä kotiin :grin Ei vaan, tottakai vauvan ehdoilla mennään!

Niin ja sitten kun en enää itse pääse selkään, olen ajatellut tehdä jotain maastakäsinjuttuja ja pyydän sitten muita liikuttamaan. :) Synnytyksen jälkeen tulisi varmaan antaa kropan palautua koitoksesta kunnolla ennen selkään menoa. Mutta mä olen ajatellut ottavani vauvan tallille mukaan silloin, kun mies ei häntä kerkiä hoitamaan. Kaikkea voi etukäteen suunnitella muttei päättää ja voi olla, että omatkin suunnitelmat menevät ihan mönkään, mutta sitten mietitään niitä uusiksi!
 
Muokattu viimeksi:
Kiitti vastauksista :) Mäkin oon vielä melko normaalisti ratsastanut (7+3), kun omaa pitää liikuttaa ja työssäni myös joudun paljon ratsastamaan. Nyt vaan jännityksellä odotan mitä viikon päästä neuvolassa sanotaan tästä harrastuksesta :eek:

Ja Pilvikirsikka, mäkin oon tarkkaan suunnitellu jo et millaiset rattaat pitää pikkuisella olla että pääsee kivasti tallilla ja kentällä menemään :wink
 
Esikosta lopetin ratsastuksen melko pian plussauksen jälkeen, ei vaan tuntunut enää mukavalta vaikka esteitä ei jatkamiselle olisi ollutkaan. Vauva taisi olla nelisen kuukautta, kun palasin takaisin ratsaille. Jokainen kuulostelee itse, mikä hyvälle tuntuu :)
 
Niinhän se on, että itse ne omat tuntemuksensa parhaiten tietää :)

Ja joo Moui, mä mietin kans että esim kantoliinassa vois olla kätevä kuljettaa pientä ja samalla puuhailla tallihommia :)
 
Mulle joku neuvolantäti jossain vaiheessa sanoi, että ratsastuksen liike ärsyttää kohtua ja voi aiheuttaa keskenmenon helpommin. Omaan logiikkaani tämä ei uponnut ollenkaan, koska hevosen kävelyn sanotaan esim. halvaantuneille olevan hyväksi juuri siksi, että se muistuttaa liikkeenä niin paljon ihmisen kävelyä ja stimuloi samoja lihaksia.

Tästä syystä olin todellakin ajatellut ratsastella pitkään ainakin käyntilenkkejä maastossa. Muistin jopa pienenä nähneeni oman ratsastuksenopettajani hevosen selässä ison masun kanssa.

Mutta pari kertaa plussaamisen jälkeen ratsastettuani lämpöisellä vuokrahepallani syysmyrskyssä kolisevassa maneesissa (valotkin sammui kesken kaiken), iski tajuntaan ajatus, että kun nyt viimein olen raskaana puolentoista vuoden yritysten ja yhden keskenmenon jälkeen... ketä voin syyttää jos jotain yhtäkkiä tapahtuu ja raskaus keskeytyy?

Vastaus oli niin selvä, että enää en ole selkään noussut. Ajanut kyllä olen ja varmaankin ihan hupikävelylle voisin lähteä "taluttajan" kanssa vaikka se parikymmentä vuotta ratsastaneen ajatuksena kyllä huvittavalta tuntuukin, mutta kun tuntee hevoset niin tietää, mitä kaikkea voi tapahtua...

Itse en riskiä aio ottaa, mutta tallitouhuilusta en ole luopunut. Ehkä rauhallisempi ratsu olisi vaikuttanut ajatuksiini toisin, mutta hyvä näin. Tsemppiä kaikille tekemiinne valintoihin ja turvallista hevostelua!
 
Takaisin
Top