Rasvatonta vai täysmaitoa 1 vuotiaalle?

ginessa

Kommentoinnin ninja
Joo, eli nyt hämmästyin suuresti että mitä maitoa annetaan 1 vuotiaalle( meillä siirrytty kyllä jo maitoon korvikkeen sijasta ja on aloittanut maidon siis alle 11 kk)
Sähköpostiin tupsahti vau posti ja siinä suositeltiin että nimenomaan EI rasvatonta?
Mulla ollu vahvasti se käsitys että juuri rasvatonta annetaan.
Ainaskin ennen ...
 
Mä en antaisi rasvatonta maitoa.. meillä on käytössä kevyt maito (Luomu). Rasvatonta suositellaan neuvolasta mun käsityksen mukaan siksi kun Suomessa on näitä kansantauteja joita luullaan ehkäistävän rasvattomilla tuotteilla jotka ovat yleensä niin muunneltuja ja täynnä kaikkea ylimääräistä... Sen kummempaa selitystä ei meikäläiseltä löydy mutta mun mielestä ennemmin täysmaito kuin rasvaton, kasvava lapsi tarvitsee energiaa ja puhdasta sapuskaa.
 
Siks rasvatonta että se on eläinrasvaa eli "huonoa" , mutta lapsen pitäs saada kumminkin muualta rasvaa ja siis kasvirasvaa eli "hyvää rasvaa". Näin mulle sanottiin. 
 
Mä oon juottanu tytölle kevytmaitoa alusta asti. Oon kuullu monelta että ihan tuputtamalla tuputetaan että pitäis rasvatonta maitoa juottaa ja jotain öljyä sitten lisätä ruokaan että saa rasvan. Höpö höpö sanon minä.
 
Siskon tytöllä on painoa aika vähän pituuteensa nähden ja muutenkin pienikokoinen, niin neuvolasta oli nimen omaan sanottu että rasvatonta maitoa ja kasvirasvalevitettä mutta ruokaan lisättävä joka aterialla pari ruokalusikallista rypsi- tms. kasviöljyä... Mutta höpö höpö sanon minäkin. Voisilmää puuroon ja punaista maitoa jos paino ei meinaa pysyä riittävissä lukemissa... Kohtuus tietenkin kaikessa, mutta näin periaatteessa. 
 
Neuvolan ohje taitaa olla rasvaton- tai kevytmaito 1-vuotiaalle?

Uudessa-Seelannissa suositellaan muuten täysmaitoa alle 2-vuotiaille. Ainakin v. 2015 kun siellä kävin :joyful: Maitopurkissa oli varoitus, että rasvattomia ja kevyttuotteita nimenomaan EI saa antaa alle 2-vuotiaille :hilarious: Ja samat "elintasosairaudet" siellä on niin kuin Suomessakin. En tosin tiedä, missä mittakaavassa..
 
Neuvolan paperisissa ohjeissa taidettiin suositella rasvatonta maitoa, mutta ei meidän neuvolantäti ikinä sanonut halaistua sanaa siitä että annetaan kevytmaitoa. Maitorasvaahan ne lapsoset siihenkin asti ovat saaneet ja paljon enemmän kuin mitä kevyt- tai edes täysmaidossa on. Taisi muuten joskus hoitaja suositellakin että laitetaan _voi_silmä puuroon kun on poika hoikanlainen. No ei se voisilmä ja kevytmaito sitä minnekään ole lihottaneet. :D

Mutta joo, en minäkään rasvatonta antaisi. Voisin antaa täysmaitoakin, mutta kun itse juodaan kevytmaitoa niin sitä samaa annetaan lapsellekin. Mulle ainakin annettiin pienenä täysmaitoa että silloin ainakin taisi suositukset olla ihan muuta kuin nykyisin neuvolassa.
 
Meillä annetaan pojalle kevytmaitoa ja saa juoda sitä jatkossakin :) Neuvolasta sanoi, että joko rasvatonta tai kevytmaitoa.
 
Meillä juodaan luomu kevytmaitoa. Ja aiotaan kyllä jatkossakin juoda kevytmaitoa. Rasvatonta suosittelivat neuvolasta, johon minä vaan nyökyttelin kiltisti, vaikka meillä ei rasvatonta maitoa juoda. :grin
 
Meillä kaksosille käskettiin laittamaan kermaa puuroon (ravintoterapeutti) ja samaan aikaan neuvolassa valistettiin rasvattomasta maidosta. Eivät ehkä ihan kohdanneet nuo suositukset. :D Kevytmaitoa meillä käytetään, lapsille pääasiassa luomua. Mahat tuntuvat sitä kestävän paremmin kuin laktoositonta tai normia. :)
 
Takaisin
Top