Raskausviikot!?

Vieras
Minua kiinnostaa kovasti raskausviikkojen laskeminen ja toivoisin jonkun fiksumman auttavan minua ymmärtämään..Olen raskaana nyt viikolla 20+0 (rakenneultran mukaan). Np-ultra näytti 5 päivää enemmän.
Miten ne ultrassa laskee viikot, kun tietää kuukautiset/ei tiedä kuin hedelmöitysajan. Tuleeko viikot samat silti?
Minun kohdalla hedelmöityminen on voinut tapahtua n. 3.5 tai n. 16.5. Edelliset kuukautiset olisivat pitäneet olla n. 4.5, mutta ne jos tulivat, olivat hyvin olemattomat (saatoin nähdä pientä vuotoa pönttöön ja se oli siinä). Yleensä kuukautiskiertoni on säännöllinen n. 28 päivää, ovulaatiosta en tiedä tuleeko kierron keskivaiheilla.  Haluaisin vain tietää onko hedelmöittyminen tapahtunut noiden ultrien mukaan todennäköisimmin 3.5 vai 16.5.

Pohdiskelija
 
ainaki tän vau.fi laskettuaika laskurin mukaan sun hedelmöitys ois tapahtunu enemmännn tuon 16.5 mukaan. mut väärässä tietenki voin olla. :D
 
Nuo ultran perusteella tehdyt lasketut ajat voi heittää hedelmöitysajankohdasta aika paljonkin. Ultrissa katsotaan paljon niitä vauvan mittoja ja koitetaan sen perusteella määritellä raskauden kestoa, ja etenkin np-ultrassa sitä LA:a muutetaan herkästi, jos tulee se 5+ päivän heitto aiempaan LA:an nähden mittojen perusteella
 Ja samahan se nyt toisaalta on kun laskettu aika on vain suuntaa antava, lapsi syntyy useimmiten +/- kaks viikkoa siitä annetusta päivästä eli siinä on tosi iso se vaihteluväli. Vauva syntyy sit kun se on valmis oli laskettu aika mikä tahansa...:)
 
Mut tuntuis ainakin, että raskausviikot olisivat suuremmat jos hedelmöityminen olisi tapahtunut 3.5 kuin 16.5. Eroa noiden välillä kuitenkin n.13 päivää!??
 
IHMETYTTÄÄ myös se, kun raskausviikkoihin on lisätty se kaksi viikkoa "tyhjää aikaa" kun se lasketaan kuukautiskierron alusta asti. Kuinkas sitten lasketaan, jos kuukautisia ei ole ollut, ja on tiedossa vain hedelmöitymisaika. Tuleeko ultrassa siis raskausviikot aina sen tyhjän kahden viikon kera?
Jos hedelmöityminen on tapahtunut 3.5 niin silloin viikot menee TASAN kun niitä kahta tyhjää (kuukautis)viikkoa ei lasketa, mutta sitten taas kahden viikon laskutoimituksella tulee tuo hedelmöityminen juuri tuon 16.-18.5.
En vaan tajua tätä kohtaa tässä...olisiko raskausviikot sitten kaksi viikkoa enemmän kuitenkin ultrassa, jos hedelmöityminen olisi tapahtunut 3.5.
Tää on vaan mulle enemmän ku tärkeetä tietää :) ja oon tosi kiitollinen jos joku osaa selventää.
 
Juu, ne kaks viikkoa lisätään aina automaattisesti siihen raskausaikaan.:) Raskaudenkesto on se "tarkka" 40 viikkoa eikä 9kk niinkuin usein puhekielessä puhutaan (40vk=9,5kk). Tiedä sit mikä siinä on takana, periaatteessahan raskauden vois sanoa kestävän sen 38 viikkoa...:P
Jos sulla olis hedelmöityminen tapahtunu jo silloin 3.5. niin todennäköisesti sikiön koko kertoisi sen jo. Sikiöt kasvaa ja kehittyy aika lailla yhtä nopeasti ja samaa tahtia kaikki nuo alkuviikot eli ei voi ajatella, että vauva on vain pieni/suurikokoinen ja siksi ultran antama LA heittää kuukautisista lasketusta vastaavasta. Rakenneuä:ssä vaikuttaa sit jo vauvan geenit ja sukupuolikin siihen kokoon, koska vauvalla alkaa olla jo sen verran ikää.:)
 
Heips ja kiitos vastauksestasi :)

Eli ymmärykseni mukaan raskausviikot näyttäisivät kahta viikkoa enemmän ultrissa, mitä nyt näyttävät, jos hedelmöitys olisi tapahtunut 3.5. Anteeksi rautalangasta vääntäminen :)
 
Hei mä kysyn täällä kans kun mä en tajua tota raskausviikkojen laskentaa. Mä luulin että tajusin sen. Eli niin että menkkojen eka alkamispäivä on 0+0? Ja vaikuttaako siihen kierron pituus koska omien laskelmien mukaan olisin nyt sillä logiikalla 3+5 Mutta kaikki laskurit sanoo että se olisin 4+1. Kun ei niistä menkoista ole niin pitkä aika kun toi 4+1 olis? :eek: Tää nyt on pilkunviilausta mutta kun mä nyt en vaan tajua mutta haluisin ymmärtää. :D
 
Hei mä kysyn täällä kans kun mä en tajua tota raskausviikkojen laskentaa. Mä luulin että tajusin sen. Eli niin että menkkojen eka alkamispäivä on 0+0? Ja vaikuttaako siihen kierron pituus koska omien laskelmien mukaan olisin nyt sillä logiikalla 3+5 Mutta kaikki laskurit sanoo että se olisin 4+1. Kun ei niistä menkoista ole niin pitkä aika kun toi 4+1 olis? :eek: Tää nyt on pilkunviilausta mutta kun mä nyt en vaan tajua mutta haluisin ymmärtää. :D
Kuukautisten alkamispäivä on 0+0, jos lasketaan kuukautisten perusteella.

Jos ovulaation päiväys on tiedossa, lasketaan monesti sen perusteella, oletuksella että ovulaatio on 2+0. Silloin lasketaan siis ovulaation perusteella, ja kuukautisten alkamispäivä on 0+0 vain siinä tapauksessa, että ovulaatio tapahtui kierron 14. päivä. Jos esim. ovulaatio tapahtui kierron 18. päivä, on kuukautisten alkamispäivä sillä laskutavalla neljä päivää ennen 0+0, tai jos ovulaatio on kierron 12. päivä, kuukautisten alkamispäivän viikoiksi tuleekin 0+2.

Eli riippuu siitä, asetetaanko kiintopisteeksi ovulaatio vai kuukautisten alkamispäivä.

Jatkossa raskausviikot arvioidaan ultrien perusteella, eli kun sikiö ultrassa mitataan, sen pituuden perusteella päätellään viikot. Jos ultrauksen viikkoarvio poikkeaa kuukautisten tai ovulaation perusteella päätellystä viikkomäärästä, korjataan silloin viikkomäärää ja laskettua aikaa jällleen kerran.
 
Ja se kaksi ekaa viikkoa ei ole mitään tyhjää, vaan munasolu alkaa kehittyä silloin 0+0 ja irtoaa noin 2+0, jolloin se sitten hedelmöittyy, jos sopiva siittiö sattuu ilmaantumaan.
 
Mutta miten noi raskauslaskurit laskee ne? Jos saan eri tuloksen kun mitä ne ilmoittaa? Kun siihen näemmä vaikutti kierron pituus? Mä siis oon laskenu tollai menkkojen ekasta alkamispäivästä mutta eri tulos tulee kun laskurilla. Se niinku pidensi mun raskauspäiviä kun on lyhyempi kierto? Eli siis jos kalenteria katsoo ja vain sitä kierron ekaa päivää niin olisin 3+6 mutta ne laskurit sanoo 4+2. Miksi?
 
No tuo laskuri on tehty niin, että laskee normaalikierroksi 28 päivää ja olettaa, että jos kierto on lyhyempi, ovuloit silloin aikaisemmin. Voihan todellisuudessa olla niinkin, että sulla yleensä jää vaan lyhyempi aika ovulaation ja kuukautisten väliin. Mut tosiaan jos laskuri olettaa, että olet ovuloinut kaksi päivää normaalia aikaisemmin, niin se lisää siihen kestoon kaksi päivää.
 
Kuukautiskierrossa on kolme osaa. Ensin on follikulaarivaihe, joilloin follikkeli kasvaa, sitten on ovulaatio, jolloin follikkelin sisällä oleva munasolu irtoaa, ja sitten on luteaalivaihe. Yleensä kuukautiskierto kestää noin 28 päivää, mutta joillain se voi olla lyhyempi, joillain pidempi, ja joillain epäsäännöllinen. Vaikka kuukautiskierron pituus vaihtelee, on luteaalivaihe yleensä aina 14 päivää, ja kierron pituuden vaihtelu tapahtuu follikulaarivaiheessa.

Koska kuukautiskierron pituus yleensä on 28 päivää, on sillä kierron pituudella follikulaarivaihe 14 päivää, sitten on ovulaatio ja luteaalivaihe 14 päivää. Tämän perusteella ovulaatiopäivämäärä on yleisesti 2+0.

Jos kuitenkin sinulla on lyhyempi kierto, esim. 25 päivää, tarkoittaa se laskurin mielestä sitä, että follikulaarivaiheesi on 11 päivää, ja luteaalivaihe 14 päivää. 11+14 = 25. Koska ovulaatiosi tapahtui laskurin arvion mukaan 3 päivää aikaisemmin kuin tuossa peruskierrossa, jonka mukaan raskautta lasketaan, on raskautesi myös kolme päivää pidemmällä kuin viimeisten kuukautistesi perusteella voisi kuvitella, ja siksi laskuri lisää viikkoihisi sen 3 päivää.

Sinänsä tuo laskurin päivien lisäily oletetun ovulaation perusteella on turhaa, koska ei se luteaalivaihe ole sekään aina 14 päivää, vaan senkin pituus vaihtelee ihmisestä toiseen. Esim. minulla luteaalivaihe on yleensä 18 päivää, tämä on lapsettomuushoidoissa follikkelia ultraamalla todettu, ja joillain toisilla taas lapsettomuuden syy on se, että liian lyhyen luteaalivaiheen (alle 10 päivää) aikana alkio ei ehdi kiinnittymään kunnolla, ennen kuin kuukautiset jo huuhtovat sen pois. Tämän vuoksi laskuri voi heittää monta päivää, jos lasketaan kuukautisten perusteella eikä ovulaatiopäivä ole tiedossa, koska laskuri olettaa aina luteaalivaiheen pituudeksi 14 päviää.

Lopputulos on siis joka tapauksessa jossain määrin epätarkka, kun sitä lasketaan kierron pituuden ja kuukautisten alkamispäivän perusteella. Ultrissa raskauden kesto arvioidaan uudestaan sikiön pituuden perusteella, ja silloin saadaan varmempia lukuja -- tosin sikiön köllöttelyasento ja vipellyt voivat nekin sotkea mittailua, ja taas menee raskauden kestoarvio metsään. Ja loputla se lapsi ei kuitenkaan synny juuri sinä laskettuna päivänä, joten eipä sillä niin merkitystä.
 
Täällä yksi pieni juttu askarruttaa noiden viikkojen laskemisessa.
Jos menkkojen alkamispäivä on maanantai niin vaihtuuko uusi rv aina maanantaisin?
Omien laskelmien mukaan mulla ois tänään siis rv4+6 (koska on sunnuntai) mut kaks eri appia näyttää rv5+0.
Mikä on oikein?
 
Täällä yksi pieni juttu askarruttaa noiden viikkojen laskemisessa.
Jos menkkojen alkamispäivä on maanantai niin vaihtuuko uusi rv aina maanantaisin?
Omien laskelmien mukaan mulla ois tänään siis rv4+6 (koska on sunnuntai) mut kaks eri appia näyttää rv5+0.
Mikä on oikein?
Jos menkkojen alkamispäivä on maanantai, ja menkkojen alkamispäivä on valittu kiintopisteeksi, on silloin sunnuntai 4+6, eli sinä olet oikeassa.

Jos taas sovellukset ovat kyselleet kierron pituutta tai ovulaatioajankohtaa, eivät ne välttämättä käytä kiintopisteenä tuota menkkojen alkamispäivää, vaan yrittävät päätellä ovulaatiopäivän, ja korjaavat itsekseen raskausviikkoja.

Siksi minä en sovelluksiin kirjaa ikinä menkkojen alkamispäivää tai kierron pituutta, vain itse päättelemäni ovulaatiopäivämäärän, ja silloin nuo sovellukset eivät pysty päättelemään tai kikkailemaan raskausviikkoja yhtään, vaan antavat juuri ne viikot mitä haluankin.
 
Takaisin
Top