raskausmyrkytys

Mulla todettiin raskausmyrkytysepäily rv 34 ja sitten varmistus rv 37. Vauvaan raskausmyrkytys ei vaikuttanut käsittääkseni mitenkään, vauvan hyvinvointia ja istukan virtauksia toki seurattiin ultralla viikoittain tuosta rv 34 lähtien ja kaikki vaikutti normaalilta. Painoarvio oli hieman vähäinen viikkoihin nähden mutta siihen oli ollut viitteitä jo rakenneultrassa, että vauva olisi hieman hoikka, ja pääasia että vauva kasvoi joka viikko. Lähinnä vauvan kannalta vaarana on, että istukan toiminta ja virtaukset heikkenevät, jolloin vauva ei saa niin hyvin ravintoa ja happea. Tämän takia vauvan hyvinvointia pitää seurata jatkuvasti. Samoin tietenkin myös äidin hyvinvointia, jos äidin vointi heikkenee kovin, niin se vaikuttaa luonnollisesti myös vauvaan.

Minut otettiin sairaalaan tarkkailuun silloin rv 37, ja vauva lähti syntymään itse rv 38 ollessani sairaalassa. Synnytys oli kaikin puolin normaali alatiesynnytys, ja vauva syntyi terveenä ja painoi 2,8kg. Epäilivät että hieman ennenaikaisesti olisi kuitenkin lähtenyt tulemaan (eli la olisi heittänyt viikolla tai parilla). Monissa raskausmyrkytyksissä kuulemma käy niin, että vauva osaa tulla ulos kun äidin elimistö alkaa olla liiallisessa stressitilassa.

Raskausmyrkytys pitää ottaa vakavasti mutta tiiviillä seurannalla, jota tänä päivänä äippäpolilla pidetään yllä, äiti ja vauva ovat hyvässä turvassa.
 
Monissa raskausmyrkytyksissä kuulemma käy niin, että vauva osaa tulla ulos kun äidin elimistö alkaa olla liiallisessa stressitilassa.


Hups, viesti lähti vaiks mitään kirjottanu... [:D]

Tuo onkin kiva tietää näin jälkikäteen. Mulla todettiin korkea verenpaine rv 36 ja sain lähetteen äitipolille, kun painokin oli noussu yhtäkkiä. En ehtinyt tutkimuksiin, kun vauva jo päätti itse tulla ulos rv 37.
 
okei, hyvä tietä. Mä olin yön yli sairalassa, siellä epäiltiin raskausmyrkytystä, mutta sitä ei ainaka viel oo.. nyt oon tarkkailussa.. katsotaan mitä sen jälkee
 
Takaisin
Top