Raskausmyrkytys :/

MNasu

Oman äänensä löytänyt
Terveppä terve

Minulla epäillään raskausmyrkytystä :/ onko kellään kokemusta siitä? tämä on miun ensimmäinen raskaus ja pelottaa aivan kauheasti :(
Oireina on päänsärkyä (se nyt kyllä voi johtua vaikka mistä), korkea verenpaine (ei jatkuvasti, sydän vaan rupeaa tykittämään ihan kauheesti, pari kolme kertaa päivässä), valkuaista pissinäytteessä (sitäkään ei kyllä näy joka näytteessä, oisko joka toinen kerta), kilojakin on tullu ihan kivasti [:@] ja pari kertaa myös sattunu aivan hirveesti mahan yläpuolelle (rintojen alle)..
Eilen kävin neuvolassa, siellä sanottiin että lääkäri epäilee raskausmyrkytystä, joten nyt sit jouvun joka viikko käymään sairaalassa :/ torstaina ois seuraava käynti...jospa tällä kertaa selviää vähän enemmän
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raskausmyrkytys Tuossa linkissä on aika hyvin asiaa myrkytyksestä :)

Itse olin onneksi yliopistollisessa sairaalassa valmiina (tosin raskaushepatoosin takia), kun minuun iski äkillisesti raskausmyrkytys. Lauantai-aamuna oli pissa yhdellä plussa ja verenpaineet marginaalisesti koholla. (Olleet siis siihen asti todella matalat.) Raskausviikkoja oli tuolloin 25. Päänsärkyä minulla oli viikon verran sitän ennen jo aina välillä. Lauantai-iltana päänsärky ja pahoinvointi lisääntyi ja sitten ilmeni näköhäiriöt ja melkeinpä heti sen jälkeen sainkin kouristuskohtauksen (muisti meni myös näiden tapahtumien osalta). Sitten mentiin leikkaussaliin kovaa kyytiä.

Olen nuori, perusterve ja tämä oli ensimmäinen raskauteni. Ei ole tarkoitus pelotella. Yleensä raskausmyrkytys on lievempi ja vauva päääsee lähelle täysiä viikkoja. Oman (sekä monen keskosäitin) kokemuksen perusteella ehdotan kumminkin ottamaan oireet vakavasti. Jos tuntuu että neuvolassa suhtaudutaan hälläväliä-meiningillä, niin lähde ehdottamasti käymään äitiyspolilla tai synnärillä. :) Sairaalassa ottavat helpommin sinut osastolle seurantaan ja apukin on lähellä tarvittaessa!

Jos on kysyttävää, niin minultakin voi kysyä. Paljon lisää masuviikkoja vielä teidän pienelle! [:)]
 
Heippa MNasu, mulla oli esikoista odotellessa loppuraskaudessa alkava raskausmyrkytys ja se todettiin äippäpolilla kun vereenpaineet mitattiin ja virtsa katottiin,virtsasta löytyi muistaakseni jotain joka viittasi alkavaan raskausmyrkytykseen mutta en muista enään mitä se oli,verenpaine oli korkealla.Joten jouduin heti synnytysosastolle sisälle ja mulle laitettiin oma astia vessaan johon jouduin virtsaamaan kun tarkkailivat sitä,sitten tunnin välein jouduin olemaan käyrässä,tippa laitettiin,eli tekopoltot sain tipalla,käynnistys lääkkeen sain kielen alle,piti käydä välillä kävelemässä nopeaan tahtiin kun ei millään kohtu auennut,lapsivettä vähän tiputteli silloin jalkoja pitkin mutta jouduin olemaan yhteensä viikon sairaalassa kun mut tosiaan jouduttiin käynnistämään ja kun synnytyksen käynnistyminen ei alkanut millään vaikka olin tipassakin mistä sain sitä nestettä mikä aiheuttaa tekopoltot ja supistelut..Ne oli sitten päivää ennen synnytystä nostettu 80 tippaa/min..Ja olis kyllä todella kipeä,ihan vapisin ja itkin kun jouduin kärsimään melkein sen viikon jo siitä kun synnytys ei meinannut alkaa ollenkaan,kalvotkin puhkastiin eikä siltikään mitään,esikoinen oli laskeutunut alas mutta sitten yhtäkkiä se oli taas ylhäällä..Eli ei ilmeisesti halunnut pois..Kuumetta seurailtiin joka aamu klo: 7.00 ja hoitaja tuli antamaan kuumemittarin..Mulla oli muistaakseni kuumetta koko sen synnytyksen ajan jotain lähemmäs 39 astetta,enkä syönyt 2 päivään mitään kun ei pystynyt käynnistyksen takia. Mulla ei ollut päänsärkyä silloin kun selvisi että on alkava raskausmyrkytys.

YK8

KP 18/34

 
Hui...voi sinua Minnuska89 :/ mut tulihan se lapsi kuitenkin sieltä jossain vaiheessa? Entäs monennella viikolla olit kun se raskausmyrkytys todettiin?
 
Hei!

Mulla oli myös raskausmyrkytys, joka alkoi loppuraskaudesta about samoilla viikoilla kuin itse olet tällä hetkellä (32-33). Verenpaineet olivat aluksi hieman koholla, mutta virtsassa ei ollut proteiineja. Sitten ilmaantui prot 1+ virtsaan ja tuolloin lääkäri sanoi, että tällaisella lievällä myrkytyksellä voidaan mennä useita viikkojakin. Jäätiin siis seurailemaan. Eivät tuolloin äippäpolilla kuitenkaan antaneet mitään tarkempia neuvoja oireista tms., milloin tulla päivystykseen tms. Ohjeeksi sanoivat seurata tilannetta tiheämmin omassa neuvolassa. Neuvolassa kätilö ihmetteli, ja sanoi että heti jos jotain outoja oireita tulee (näköhäiriöt, lisääntyvä pääkipu, vatsakipu) niin ota yhteyttä suoraan synnytyspolille. Aloitettiin verenpainelääkitys ja sain verenpainemittarin kotiin.

Muutaman päivän päästä siitä olin päivän varrella mittaillut verenpaineita ja olivat vaan jatkuvasti korkeammat (alapaine 130/yläpaine180). Huolestuin ja soitin alkuillasta synnytyspolille. Siellä kätilö sanoi puhelimessa, että odottele nyt vielä ja kyseli onko muita oireita. Tuolloin ei ollut, joten sanoin ei. Noh, myöhemmin illalla makoilin normaaliin tapaan sohvalla kun yhtäkkiä tuli oksettava olo ja outo kipu ylävatsaan (pallean kohdalle). Säikähdin heti ja sanoin miehelle, että jos ei tämä mene pian ohi niin soitan uudelleen synnytyspolille. Ohi ei mennyt, ja kaiken lisäksi alkoi tulla semmoista pientä tärinää jota en voinut lopettaa. Soitin synnärille ja kätilö taas eka sanoi, että odota yön yli kun täällä on niin kiire. Itse piti sanoa, että minä en nyt kyllä voi odottaa koska kipu on sen verran ikävä.

Noh, mentiin synnärille ja ottivat alkuun sydänkäyrää, verikokeita ja virtsanäytteen. Hetken päästä lääkäri tuli paikalle ja totesi että leikataan joko tänä yönä tai huomenna aamulla! Virtsassa oli proteiinit +3 ja verikokeissa jotain muutakin merkkiä vakavammasta myrkytyksestä. Yöksi laitettiin tarkkailuun, verenpainelääkkeet suonen kautta ja sektiovalmiudessa koko ajan jos tulee lähtö. Vauvan sydänääniä kuunneltiin 30 min. välein ja mun paineita mittattiin 15 min. välein... Seuraavana aamuna sitten lääkäri tuli sanomaan, että leikataan klo 13.

Meidän tyttö syntyi rv 33+5 kiireellisellä sektiolla, 2840g ja 49cm. Hän vietti lasten tehovalvontaosastolla 9 yötä, jonka jälkeen pääsi kotiin. Toipui ennenaikaisuudesta tosi hyvin, ei ollut mitään ylimääräisiä komplikaatioita/tulehduksia tms. Nyt on terve, iloinen ja aktiivinen 4kk typykkä! Heti kun pääsin heräämöstä osastolle, huomasin että oma vointi oli kohentunut aivan järjettömästi. Mullakin oli loppuvaiheessa sitä turvotusta tosi paljon, samoin väsymys oli aika lamaannuttava. Ajattelin kaiken olevan vaan normaalia loppuraskauden oiretta, mutta luulen että raskausmyrkytykselläkin oli kyllä kaikessa osansa. Tuntui, että olin kuin uusi ihminen kun vauva saatiin ulos!

Eli neuvoksi voin ainakin itse sanoa, että luota ehdottomasti omiin tuntemuksiin ja vaistoihisi. Jos tulee mitään aiemmasta poikkeavia oireita, niin ota välittömästi yhteyttä synnytysosastolle ja vaadi päästä tarkistettavaksi! Mulle totesi puhelimessa ollut kätilö jälkikäteen, että hyvä kun tulit. Ja useat kätilöt kyselivät, että miten ymmärsit tulla. Toivottavasti tämä mun kertomus hieman ainakin rohkaisee, eli kaikki voi mennä kuitenkin ihan hyvin vaikka lapsi syntyisi noinkin varhaisilla viikoilla!

Lepää ja kuuntele omaa kehoasi, tsemppiä!
 
33+5 kiireellisellä sektiolla, 2840g ja 49cm. Hän vietti lasten tehovalvontaosastolla 9 yötä, jonka jälkeen pääsi kotiin. Toipui ennenaikaisuudesta tosi hyvin, ei ollut mitään ylimääräisiä komplikaatioita/tulehdu


Ohho, olipas iso laps noille viikoille ja pääsittepä todella nopeaan pois!! [:-]
 
MNasu, joo tulihan se 29.3.2009 ja laskettu aika oli 31.3.2009 [:D][:)] Olin silloin lähemmäs rv 39 kun todettiin alkava raskausmyrkytys ja kävin toisiks viimisessä ultrassa silloin ennen laskettua aikaa ja synnytin sitten rv 39+6..[:)] toista odotin mutta sain nytten tammikuussa keskenmenon rv 12+2 ja siitä asti toinen napero on ollu haaveissa ja tuloksetta mennään edelleen[&o]

YK8

KP 18/34

 
Mulla oli myös esikoista odottaessa raskausmyrkytys. Ruvettiin joskus rv 36 aikoihin muistaakseni mittailemaan useammin verenpainetta kun oli koholla, ja jossain vaiheessa piti käydä melkein päivittäin labrassa verikokeilla, ja viemäs pissanäyte. Rv 38+1 Mulla oli pissa ihan vähän plussalla, ja mulle laitettiin sit lähete Tyksiin, ja sinne otettiin heti sisälle. Mulla ei ollu mitään ihmeempiä oireita, turvotusta oli kyllä paljon! Sain käynnistäviä kapseleita kun olin 2 päivää kattellu tvtä osastolla, sit 38+4 synnytys oli käynnissä ja illalla syntyi tyttö 55cm ja 4060kg.

Eli mulla ei oo mitään pahaa sanottavaa raskausmyrkytyksestä.
Toivottavasti sullakin sujuu kaikki hyvin! :)
 
Mulla alkoi kans raskausmyrkytyksen oireita ilmestymään loppuraskaudessa.
Ekalla kerralla sain neuvolasta lähetteen sairaalaan ja siellä saatiin kuitenkin puhtaat paperit...
Aina kun neuvolas oli protskuja virtsassa ja paineet koholla niin sain lähetteen äippäpolille ja kas kummaa; ei protskuja ja paineetkin suht ok. Mitään kummempaa päänsärkyä ei ollut ja pahaolon tunne tuli yleensä ruokailun jälkeen...

Mut sit ekana yönä sairaalassa (menin la 41+5 yliaikatarkastukseen ja päätettiin käynnistää)
mulle iski ihan järkky päänsärky (omasta mielestä kyl ihan sairaalasängyn ja tyynyn syystä) ja verenpaineetkin kohos. Papereis luki lopulta et mul oli kuin olikin lievä raskausmyrkytys.
Mut meidän neiti tuli sit lopulta sektiolla ke 42+2 ja kaikki ok.

Et zemppiä vaan!
 
Kiitos kaikille kun kerrotte omista kokemuksista [:)]
Mulla ois tänään sairaalaan aika...pelottaa aivan kauheasti mitä ne siellä sanovat.. noh..saapi nähä sit
 
Heippa. Kertokaa mielipiteenne tilanteestani.

Olen viikolla 32+4 ja viikko sitten nilkkoihin ilmestynyt paljon turvotusta. Valkuaiset ollut viimeiset kaksi kertaa plussalla ja nyt alapaineet on koholla. Pitäisikö huolestua? Viimeiset kaksi päivää koko mahaan, mutta enimmäkseen alas sattunut välillä aivan tajuttomasti ja välillä vähän vähemmän.Mitä tehdä??
 
Mulla oli viikolta 32 paineet koholla (alapaineet yli 100) ja valkuaiset vähintään yhellä plussalla.. Pari kertaa ne nous kolmelle plussalle, jolloin ekalla kerralla jäin osastolle seurantaan ja toisella kerralla sit käynnistykseen.. Ja se toinen kerta oli kun viikkoja oli tasan 38 eikä lääkäri enää halunnut jatkaa raskautta oman hyvinvointini takia (kohonnut verenpaine ei ole edes ilman myrkytystä viikkotolkulla terveellistä..) Vauvalla oli aina mahassa kaikki hyvin ja virtaukset sun muut toimi erinomaisesti vielä tuolloin käynnistyspäivänä.. Vauva siis syntyi viikolla 38+1.

Nyt jälkeenpäin huomasin että turvotustakin oli mikä liittyi myrkytykseen. Mulla nous yhtäkkiä paino 10kg ja yhteensä kiloja tuli 22. Kotiutumisen jälkeen mulla on tippunu paino 16kg, eli kaikki ne on ollu pelkkää nestettä. Turvotusta siis. En imetä, mikä olisi lisännyt painon tippumista..

Se vatsakipu mitä pitää tarkkailla tuntuu ylävatsalla ja on "vannemainen".. Siis ihan kuin rintaliivit tai housut puristais. Eli en olis huolissani alavatsalla tuntuvasta kivusta.(ellei ole ihan tosi kova, silloinhan se voi liittyä johonkin muuhun..)
Mut jos kaikenlaisia oireita tulee, niin sairaalassa kattovat verikokeet, joista näkee onko myrkytys päällä. Mulla ei koskaan labroissa ollut mitään, joten kärsin oireettomasta ja lievästä myrkytyksestä. Syön vieläkin verenpainelääkettä, mutta vähän on jo laskusuunnassa paineet. Eli jospa se tästä pikkuhiljaa :)

muoks. Edelliselle kirjoittajalle piti vielä sanoa, että jos pysyt muuten oireettomana niin en hätäilisi :) Neuvolasta laittavat tarkempiin tutkimuksiin jos parhaaksi näkevät..
 
Mulla alkoi jossain rv20 kohota paineet,mut ei pissassa ollu ikinä mitään.Neuvolassa meni aina se puoli tuntia paineiden mittaamiseen,kun piti alapaine saada alle 80.No sitten rv33 jotakin,oli yöllä kamala päänsärky ja luulin sitä migreeniksi.Aamulla menin neuvolaan normaaliin tarkastukseen ja alapaine huiteli siellä 120 ja pissassa oli nii paljon valkuaista ettei se kaikki edes näkyny sen pissatikuissa.Suoraan äitipolille käyrille ja verenpaineen mittauksiin.Jouduin sitten osastolle:/ Olin 4 päivää osastolla.Otettiin käyriä,verenpainetta mitattiin ja pissat kerättiin.Kunnes sit jouduin synnytyssaliin missä oli enemmän resursseja valvoa mua.Lääkäri kävi sanomassa että aamulla sektio,sain magnesiumtipan jonka piti oireita lievittää,mulla pahensi.Tuntui kun olisi ollut 50 astetta kuumetta ja olin ihan tulessa,sitten aloin krampata ja mahaan alkoi sattua kauheesti.Suoraan kiireelliseen sektioon.Sieltä syntyi pikkunen poika rv 34+2 vihreästä lapsivedestä,hyvin voi!
Itse makasin sen jälkeen 3 vuorokautta heräämössä taistelemassa hengestä koska myrkytys jäi päälle.Veren hyytymistekijät alkoi hävitä itsekseen,paineet nousi ja maksa-arvot huiteli taivaissa.Vielä kuukausi synnytyksen jälkeen söin verenpainelääkkeitä.Joskus käy myös näin
 
Mulla tänää huomattii et oli proteiinia pissassa mut verenpaine on kyl pysyny iha hyvissä lukemissa... et en tiedä miten toi nyt sit pitäis ottaa. Oireitakaa ei muita ku tuo proteiini oo ollu.  Maanantaina neuvolaa antaa pissanäyte ja en sit tiedä jatkoista. Jännittää kauheesti toivon ettei olis sitä mutta lääkäri sanoi ettei siitä lapselle enää näillä viikoilla oo haittaa (oon siis viikoil 36+3) ja oli vähä ihmeissää et se raskausmyrkytys olis tässä vaiheessa raskautta vasta tullu! ihme sinänsä nimittäi luin että se nimenomaan on loppuraskauden vaiva enimmäksee. Mitenköhä osaan lähtee sitte lääkärii jos niitä oireita ilmenee et tajuankoha mä ne iha helposti ja osaanko yhdistää siihe?!
 
Takaisin
Top