Raskaushepatoosi

No kylläpäs ne sano sen kauan kestävän..

Mä soitin aamulla polille ja pyysivät käymään. kävin 12:30 labrassa ja sain 2 tuntii myöhemmin jo maksatulokset. Sappiarvot kuulemma huomenna tai viimeistään perjantaina valmiina.
 
Niin täällä tupputantereella, kun joutuuvat lähettämään sen sappikokeen toiseen kaupunkiin (niinkuin yleensä aika monen muunkin labrakokeen) niin uskon sen tuovan lisä päiviä tuohon ennekuin saa tietää tuloksen. :D

Mutta maksa-arvo oli ainakin normaali. :)
 
Se näköjään piti paikkansa et siel polila voi mennä jopa sen 3 tuntii. Mull tais kaiken kaikkiaan kestää 3h, 15min. 
Sydänkäyrää oli tarkotus ottaa vartti - 20 minuuttia, mut koska se heitteli niin pahasti, ni makoilin siinä sängyllä 50 minuuttia. Käännösyrityksen jälkeenkin vielä vajaat puol tuntia. Silti jäi tosi hyvä mieli siitä et ne otti tän hepatoosijutun niin tosissaan ja olivat ihan äärettömän ystävällisiä. Lempeesti selittivät mitä missäkin tilanteessa tehdään ja mitä tarkottaa ku käyrä heittelee miten sattuu: Vauvan syke siis kävi alimmillaan kuudessakympissä ja kahtasataa se näytti korkeimmillaan. Vauva tais vaan olla tosi vilkkaalla päällä. Et ei vissiinkään sit kuitenkaan ollu syytä huoleen. Halusivat vaan varmistaa pitemmältä ajalta et kaikki on nii ku pitää.

Perätilasynnytyksestä sano sen verran et se vaatii äidiltä vähän erilaista motiovoitumista, ku normaalissa raivotarjonta synnytyksessä. et siin ei voi alkaa sanoon, et en mä jaksa et ei täst tuu mitään.. Et jos äiti ei o valmis perätilasynnytykseen, ei sitä lähetä vakavasti ees harkitsemaan vaan pois suljetaan saman tien ja aletaan suunnitteleen sektiota. Ja syynä se ettei vauvaa voida auttaa imukupilla ulos. Tietty jos nyt näyttää siltä et kovin pitkittyy ja alkaa voimat hupenee niin sit vaan siirrytään leikkaussaliin. Tuntu helpottavalta päästä jutteleen suoraan asioista. Ja just ku niil ei ollu mitään kiirettä. Sain kysyy kaikkee mikä vähänkin askarrutti mieltä. Nyt on huomattavasti huojentuneempi olo.

Ataraxia määrättiin kutinaan. Ja jos sappiarvot on nousseet, ni saan jonkun toisen kuuri viel huomenissa. Lekuri soittaa huomenna tulokset. Käynnistyksestäkin puhuttiin. Viikkoa tai kahta ennen laskettua aikaa jos ei ite aiemmin tule. Jotensakin hieno tietää ettei ihan kesäkuun loppuun asti tarvi odotella nyyttiä. Ja ennen kaikkea helpotus siitä ettei pääse mitään ikävää tapahtumaan viimesillä viikoilla, ku vauva otetaan ajoissa ulos.
 
Hyvä kuulla Vauveli, että kävit polilla ja asiat seurannassa. Tiedän tunteen, tulee niin paljon helpottuneempi ja parempi olo, kun saa jutella lääkärien ja kätilöiden kanssa rauhassa.

Kävin tänä aamuna KTG:ssa ja käyrä oli hyvä. Pitivät yllättävän pitkään kyllä mittauksessa, noin 40 min. Sappi -ja maksa-arvot olivat edelleen ok. Maksa tosin ei ole laskenut vielä ihan normaaliin ja sappi oli ihan hivenen noussut, mutta vielä hyvinkin normin rajoissa. Ensi torstaina lääkäri ja siinä katsotaan kohdunsuun tilanne ja pyysivät varautumaan, että jään lääkäristä suoraan sairaalaan ja aloitellaan kypsytys riippuen tilanteesta. Kääk. Jotenkin tuntuu mielettömältä, että OIKEESTI vauva tulee kohta. Eilen kävin neuvolassa ja sieltäkään ei enää annettu uutta aikaa, ainoastaan kotikäyntiaika varattiin 11.5.
 
 
Hui! Ai ettei annettu enää uutta aikaa. Ne meinaa sit, et jäät synnyttään ens torstaina. Hiukka siistiä. Mäkin haluun..

Lekuri soitti tulokset ja sappiarvot oli noussu inan. Nyt 2, mut ihan hyvät kuitenkin vielä, ni ei alotettu sit mitään lääkekuuria vielä. Ens viikolla perjantaina lääkäri ja sit ollaan taas viisaampia.
 
Omalla kohdallani tämä hepatoosihomma pättyi nyt sitten niin että rv 37+3 jäin sairaalaan käynnistykseen ja koitettiin käynnistää mekaanisesti eli sen jonkun katetrihomman avulla ekan päivän ajan ja katetri avasi kohdunsuuta sen verran että irtosi itsellään parissa tunnissa ja supistuksiakin tuli mutta ne loppuivat. seuraavana aamuna lääkäri päätti että laitetaan oksitosiinitippa ja sillähän alkoikin sitten oikeen kunnon supistukset. niitä kesti tunteja ja sitten laitettiin jo epiduraalia ja muita kunnes vauvan sydänäänet alkoi laskea huomattavasti supistusten aikana. lääkäri tuli paikalle ja oli aikeissa ottaa vauvan päästä jotakin näytettä ja siinä yhteydessä huomasi että napanuora oli vauvan pään vieressä ja ennen kun kerkesi sitä sen enempää ihmettelemään niin napanuora luiskahti ulos.
siinä ei kerinnyt sitten kissaa sanoa kun itse olin umpi unessa tietämättömänä kaikesta.
elikkä rv37+4 syntyi poika hätäsektiolla. paino 3145g ja pituus 51cm.
ekan päivän oli vastasyntyneiden teholla kun hengitti huonosti mutta sitten pääsi osastolle mun viereen ja tänään 6 sairaalapäivän jälkeen ollaan vauvan kanssa kotona ja kaikki on hyvin :)
sairaalassa sanottiin että 2 raskautta ja molemmissa tullut tuo hepatoosi niin sanoivat että jos nyt ainakin pari vuotta pitäisit väliä että sen jälkeen voit tulla synnyttämään vaikka 2 lasta lisää mutta nyt on keho vähän liian kovilla jos taas tulisi raskaaksi, mutta ei ole kyllä kolmas heti suunnitteilla, tässä varmaan riittää hommaa tuon vastasyntyneen ja 1v 3kk ikäisen kanssakin :)
 
Kävipäs sulla jännäks. Huh heijaa..
Kamalaa, ku rupee jännäämään oma tulevakin synnytys. Onneks kaikki meni loppujen lopuks sulla ja pienokaisella kuitenkin hyvin.

Onnea hirmusesti pienestä terveestä pojasta youngwoman!!!!

 
Kuulostipa hurjalta sullakin toi synnytystilanne youngwoman, mutta suuresti onnea pojasta <3
 
Youngwoman, sylintäydeltä lämpimiä onnitteluja Sinulle ja teidän koko perheelle pienestä pojasta! Onneksi kaikki meni lopulta hyvin ja vauva on terve ja hyvinvoiva!

Minä täällä vielä kärvistelen, huomenna on lääkäri ja siellä annetaan käynnistyspäivä. Epäilen, että menee maanantaille, jolloin on myös laskettu aika. Tosin, voi olla että huomenna jäädään jo "kypsyttelemään".
 
Lykkyä huomiseen Katsim!!! Toivotaan et saat jo jäädä käynnistykseen :D Mä oisin kans jo ihan valmis. :D No, ehkäpä mullekin annetaan perjantaina jo päivä, jolloin saan vaavin. Ainakin toivossa o hyvä elää.

 
Jokos täällä muut hepatoosista kärsivät ovat saaneet omat nyyttinsä ulkomaailmaan? :)
useimmiten tuo johtaa kuitenkin siihen että synnytys käynnistetään ja usein vielä etuajassa niin oisi mukava kuulla että kaikilla äideillä ja vauvoilla on kuitenkin kaikki hyvin ja että synnytyskin olisi mennyt vähän paremmin kuin itsellä :)
oma synnytys on alkanut hieman kummitella mielessä :/
kaikki tapahtui niin kamalan äkkiä ja oli niin hektistä ja tulee mieleen ne omat tuntemukset sillä hetkellä kun tajusi että tuli lähtö leikkaukseen.. itkusta ei tullut loppua ennen kun nukahdin, ja kun heräsin se alkoi lähes heti uudestaan..
en ollut koskaan edes ajatellut että synnytyksessä voisi joku mennä niin pahasti pieleen ettei lapsi välttämättä edes selviä. nyt niin olisi kuitenkin voinut käydä koska kyse on kuulemma ollut minuuteista. en kestä edes ajatella sitä että pieni poikani olisi kuollut ja se olisi ollut ensimmäinen asia jonka kuulen herättyäni nukutuksesta :(
viime viikot olen kuitenkin enimmäkseen miettinyt vain sitä että kaikki on kuitenkin hyvin, minulla on kaksi tervettä ihanaa poikaa joten ehkä minulla ei ole oikeutta valittaa, asiat voisivat olla niin paljon huonomminkin. 
nyt pitää vain nauttia ajasta kun lapset ovat pieniä<3
tsemppiä kaikille joilla synnytys vielä edessä! ja onnea niille joilla se on jo takana :)
 
Täällä ollaan vielä yhdessä paketissa :D

Maksa-arvoja on mitattu viimesen kerran pari viikkoa sit, mut oli ihan normaalit. Alat muistaakseni 12 ja sappi 2, ni ei olla sen jälkeen enää mittailtu. Ataraxia syön silti kutinaan, joka sekin on lähestulkoon kokonaan jääny pois. Joskus yöllä vähän jalanpohjat kutisee muttei pahasti.

Torstaille sain ajan suunniteltuun sektioon, jollei aiemmin synny. Ei siis onneks enää pitkään mee. Odotus palkitaan vihdoin.
Perätilassa tääl on viihdytty koko loppuraskaus ainakin jostain 27 r.viikosta lähtien. Kaks kertaa yritetty tuloksestta kääntääkin ja paino-arvio oli viime perjantaina jo sellaset 3,5kg, ni ottavat nyt sit pois ennenku liika suureks kasvaa.. Jos käynnistyy spontaanisti sitä ennen, ni ois tarkotus kokeilla vielä alakautta synnytystä. Aattelin kokeilla, koska lohduttelivat ja vakuuttelivat mulle, et jollei kaikki mee käsikirjan mukaan, ni on siellä sit kokoajan se leikkausvalmius kuitenkin jonne sanoivat et herkästi siirrytään, eikä odotella liian kauaa et jokin menis mönkään. Jännää, mut koht on ohi ja ihana nyytti vihdoinkin sylkyssä. <3
 
Hei! Täällä kaikki hyvin, rakas poikani on tässä juuri sylissäni syömässä. Synnytyskertomukset-osiossa on kertomus miten synnytys meni. Hepatoosin takia käynnistettiin laskettuna päivänä 7.5. lopulta jouduttiin kiireelliseen sektioon vauvan happiarvojen laskiessa ja sykkeen heitellessä. Vauva syntyi 9.5. Painoa 2835g ja pituus 52cm. Napanuora oli kietoutunut ympärille. Olen maailman onnellisin äiti.
 
Takaisin
Top