Raskaushepatoosi

Murukas, mites kävi?

Minäkin sain tänään taas arvot, ja sappi oli normaali! Lääkkeet todella tehoavat. Itkeä tuhrustin ilosta. Maksa oli vielä koholla, mutta sekin oli pudonnut jo muutaman sata pykälää :)

Aurinkoista viikonloppua kaikille!

 
Sappituloksissa kestää sen 2-3 päivää ja aika ryysis oli sillon labrassa keskiviikkona eli varmaan vasta maanantaina tulee sapen tulokset. Maksan arvot oli hyvät (P-alat 37) Ne sain samana päivänä tekstarilla omaan puhelimeen :)
 
Itse sain perjantaina äitiyspolilla sekä hyviä että huonoja uutisia. hyvät uutiset olivat ne että vauva näyttäisi kaikin puolin hyvinvoivalta, kaikessa siinä valossa mitä nyt on mahdollista seurata kun hän vielä mahassa on.
huonot uutiset sitten taas ne että joka kerta tähän asti minulle on luvattu käynnistystä viim. 38 viikolla mutta nytpä ei enää.
nyt se asia olikin sitten muuttunut niin että kun maksa-arvot ovat normaalit ja sappihapotkin juuri rajan alapuolella eli normaalit nekin niin ei ole syytä käynnistykselle kuin ehkä laskettuna päivänä sitten.
silti sitten sanottiin että yhtä hyvin se voi olla mikä käynti vaan siellä kun joudun sinne jäämään jos arvot nousevat tai vauvan voinnissa huomataan jotain. 
tälläinen varpaillaan olo on todella inhottavaa kun ikinä ei tiedä.
en ollut kyllä ollenkaan tyytyväinen tuohon päätökseen. minusta tässä nyt taas leikitään vaan vauvan ja minun hyvinvoinnilla ja tuntuu että niin kauan vaan odotellaan kunnes jotain sattuu.
kaiken lisäksi lääkkeestä jota olen syönyt ja jota joudun syömään loppuun asti sanotaan lääkelaitoksen sivulla kohdassa raskaus ja imetys näin: "Adursal-tabletteja ei tule käyttää raskauden aikana, paitsi jos saavutettu hyöty katsotaan mahdollisia riskejä suuremmaksi."
ymmärrän että silloin hyöty oli suurempi kun aloitin lääkityksen ja viikkoja oli niin vähän. mutta mikä on sitten se hyöty enää esim. 38 viikon jälkeen kun vauva olisi varmasti valmis selviämään ja syntymään. en ymmärrä miksi täytyy pitkittää sitä aikaa kun vauva on mahassa ja itse joudun syömään lääkkeitä päivittäin, eikä ole edes varmaa etteivät ne vauvalle mitään aiheuta.
kävin tänään neuvolassa ja puhuin terveydenhoitajani kanssa asiasta ja hän ymmärsi täysin huoleni ja sanoi itsekin että lääkkeet on aina lääkkeitä eikä ikinä voi tietää.
olin todella pettynyt lääkärin päätökseen olla käynnistämättä synnytystä. jos raskaus on siinä mallissa että verikokeilla joutuu käymään viikottain ja polilla ja syömään lääkitystä ja koko ajan pitää seurata että vauva voi hyvin niin eikö se olisi vauvallekin parempi syntyä heti kun on siihen valmiudet :/
 
Voi ny video ku turhauttavaa.. Aamulla käppäilin terkkariin ja kun pääsin labraan, multa kysyttiin et ootko ollu ny sit syömättä ja juomatta 12 tuntii?? No, enpä tietenkään, ku ei mulle sanottu mitään puhelimessa, ku sain ajan. Turha reissu siis. Huomenna pitäis sit mennä aamulla uudelleen..
 
Youngwoman, ymmärrän sua täysin. Mulla vähän vastaavat tunnelmat. Tänään lääkäri sanoi, että harkitsevat käynnistystä rv 40, mikäli vauva ei ole sitä ennen syntynyt. Olin aika ihmeissäni. Eli nyt saattaakin olla, että hepatoosista huolimatta annetaan mennä yliajan. Tämä siksi, että arvot ovat normaalit lääkityksen ansiosta (sappi 3,5 ja maksakin vain 47 joka siis melkein normaali jo), labroissa ja KTG:ssä käyn viikottain ja seuraava lääkäri on rv 39+3. Lääkäri sanoi, että katsotaan tilanne tuolloin, riippuu siitäkin että onko minussa mitään merkkejä siitä, että h-hetki lähestyy. Nyt niitä ei ollut. Pientä pehmentymistä vain. Hän kyllä jatkoi, että yleensä yliajalle ei päästetä. Mutta uskon, että he tietävät parhaiten, miten kannattaa edetä. Käsittääkseni käynnistys tilanteessa, jossa äidin paikat eivät ole ollenkaan kypsät, voi olla hyvinkin raskas äidille.

Minuakin mietitytti tuo lääkitys, että onkohan ihan turvallinen. Mutta luotan lääkäreihin.

Ihanaa loppuajan odotusta sinulle ja kaikille mammoille!

 
Itselläni on sitten vielä sekin että kahtena viime kertana olen tuolla äitipolilla kertonut supisteluista joita minulla on aika paljon ollut ja siltikään kohdunsuun tilannetta ei ole tarkistettu kun ei kuulemma ole aiheellista?? itse en siis tiedä yhtään että onko mitään merkkejä edes sinne päin että synnytys voisi itsestään käynnistyä ennen laskettua aikaa. 
huomenna olen taas menossa äitipolille ja huomenna pitäisi antaa jokin arvio synnytysajankohdasta ja sitte oli myös että tarvittaessa oksitosiinirasitus. 
siitäkään minulle ei siis puhuttu mitään, se luki vain paperissa joka minulle tuli kotiin viime käynnistä ja siinä luki että huomiselle on sellaista suunnitteilla tarpeen vaatiessa. en kyllä ymmärrä miksi sellainen olisi silti tarpeen?
juu ja itse tiedän todella hyvin mitä tapahtuu sillon kun paikat eivät ole yhtään kypsät ja synnytys käynnistetään siitä huolimatta. esikoisen kohdalla oli juuri näin kun hän syntyi rv38+6. paikat olivat täysin epäkypsät mutta lääkkeillä sitten synnytys käynnistettiin juuri samaisen hepatoosin takia joka huomattiin silloin vasta ja seurauksena oli superkivulias mutta onneksi lyhyt 5h 30min kestävä synnytys. poika syntyi terveenä ja virkeänä, itse olin aivan loppu ja nukahdin heti synnytyksen jälkeen ja heräsin siihen kun kätilö ravisteli minua kun ei meinannut saada hereille. lääkäri tuli minua ompelemaan ja kätilö jatkoi loppuun ja yli tunti kaiketi parsittiin. seuraavaan kahteen viikkoon en istunut, nukkunut tai mitään muutakaan kipujen takia. tikkien määrää en halua edes tietää.
en toivoisi toisesta synnytyksestä samanlaista kokemusta mutta pistän kyllä lapsen hyvinvoinnin omani edelle.
ja itse en luota lääkäreihin täällä päin. olen kuullut ja itsekin nähnyt millaista touhu täällä on että huh. 
ei ole kauaa aikaa kun eräälle tutulleni kävi niin että lapsivettä oli tosi vähän ja silti hänen synnytystään ei käynnistetty vaan käskettiin vaan seurata liikkeitä ja tulla jos niitä ei tunnu. no hän synnytti loppujen lopuksi sitten lapsensa kuolleena :/
sama ohje minullekin on annettu. että sitten sairaalaan jos lapsi ei liiku. mitäs sitten jos silloin onkin jo liian myöhäistä. tuntuu vaan että niin kauan odotetaan kunnes jotain tapahtuu.
itse kyllä uskon että synnytyksen voisi käynnistää sillon kun äiti ja lapsi vielä voivat hyvin, eikä sitten niin että sitten kun lapsen sydänääniä ei enää kuulu niin mennään hätäsektioon. empä tiedä, jotenkin kummaa touhua.
tavallaan innolla odotan taas jos kuitenkin huomenna saisi siellä vaikka jotain hyviä uutisia tai edes jotain uutta tietoa, no huomenna sen sitten näkee!
 
Moi Youngwoman, olen samoilla linjoilla kanssasi. Toivottavasti sait tietoa polilla, kun kävit.

Minulla oli muutama päivä sitten ihan kauhea kutina koko kropassa ja kesti illan + yön. Jos tulee uudestaan niin soitan kyllä polille, enkä odota seuraavaan tarkistukseen.

Ihanaa, enää ei ole kauaa, kun saadaan kääröt kainaloon! :)


 
Nyt kun perjantaina polilla kävin niin asiat olivat kääntyneet aivan päälaelleen. siinä mielessä kun oli ihan eri lääkäri niin oli myös aivan eri mielipiteet. hieman minua kummastuttaa että miten asiat voi olla ihan eri sen perusteella kuka lääkäri niitä päätöksiä tekee?
no tämän perjantaisen lääkärin kanssa olin kyllä enemmän samaa mieltä ja hän oli todella ihana. hän oli iloissaan siitä että ollaan lähes 37 viikkoon asti päästy, ja nyt on päästykin jo ja sanoi että se on aina se suurin tavoite näissä hepatoositapauksissa, että lapsi pärjäisi vatsassa täsyiaikaiseksi. no nyt ollaan jo onneksi siinä pisteessä! lääkäri antoi minulle uuden ajan jo keskiviikoksi ja puhui kyllä käynnistyksestä jo sillon tai vaihtoehtoisesti perjantaina ja sanoi että myös minun oma oloni vaikuttaa siihen että jos oma oloni on huono niin sitten sillon keskiviikkona. eli ylihuomenna, jaiks! :)
kyllä tässä on palloteltu ja jahkailtu niin kauan ja tämä murehtiminen jos mikä vie voimia. sen lisäksi tässä ihan 2 viikon sisällä alapaineeni on noussut tosi rajusti, nyt perjantaina se oli jo 103 ja minulla on myös päänsärkyjä ja muutenkin melko kurja olo, liekö johtuu siitä verenpaineesta. turvotustakin on jonkun verran. siitäkin lääkäri sanoi että myös se verenpaineen nousu viittaa siihen että synnytys hyvinkin pian on kaikkien parhaaksi. että toivon ainakin että näiden kaikkien asioiden takia jään sairaalaan keskiviikkona käynnistykseen ja jos kaikki menisi hyvin niin pääsisi viikonloppuna jo kotiin ja vappua saisi viettää vauvantuoksuisissa merkeissä :)
 
Terkkari soitti mulle aamulla tulokset ja maksa-arvot oli koholla. Sappi oli normaali= alle 1, mut maksa-arvot muistaakseni 54. Ens keskiviikkona mull ois ollu aika polille synnytystapa-arvioon, mut meinas et ei voida odottaa sinne asti, vaan hän laittaa lähetteen samantien ihan varmuuden vuoksi ja katotaan mitä ne siellä tuumii..

Onneks tuli käytyy niissä kokeissa. En voinu silti ihan uskoa et mull todettais raskaushepatoosi. Arvot voi kuulemma nousta yhtäkkiä niin jyrkästi et polilla saa ravata mahdollisesti jopa kaks kertaa viikossa loppuajan, jollei sit oteta jopa sisälle. Apua!! Itku siinä pääsi ku aloin panikoimaan. Nyt oon koittanu googlettaa kauheesti aiheesta. Inhottavaa tällanen jännitys.

Onneks sulle Youngwoman luvattiin jo käynnistys keskiviikoksi. Tsemppiä synnytykseen ja toivotaan et kaikki menee hyvin.
 
Youngwoman, aivan ihanaa, että sait lääkärin joka oli kanssasi samoilla linjoilla. Ajatella, sinulla on kohta vauva jo sylissäsi! :) Minkälaiset sappi ja maksa-arvot sinulla on ollut nyt? Minulla on taas keskiviikkona verikokeet ja KTG samalla. Ja lääkäri vasta sitten ensi viikolla uusimpien verikokeiden jälkeen. Vaikka olenkin nyt ollut ihan rauhallinen tämän hepatoosin suhteen, niin kyllä minäkin mielummin synnyttäisin aiemmin kuin myöhemmin.

Vauveli, hyvä että olet nyt seurannassa. Lohdutuksena: hyvä että sappi on noin hyvä. Minulle sanottiin useampaan kertaan, että tärkeintä on että sappiarvot pysyvät alle 10. Itku pääsi minullakin kun neuvolan täti soitti hädissään, että heti sairaalaan sieltä. Iski kauhea paniikki ja googlettaminen alkoi heti kun sairaalasta kotiuduin. Ja itkeminen jatkui. Haluan kuitenkin rauhoitella sinua, koska nyt sinulla alkaa seuranta ja olet hyvässä hoidossa. Minäkin olen viikottain käynyt verikokeissa ja KTG.ssä ja lääkäri oli alussa viikon välein, nyt vain kahden viikon välein. Koita rauhoittaa itsesi ja ajatella positiivisesti, on hyvä asia että kävit kokeissa ja maksan arvon kohoaminen huomattiin.

Iloa ja tsemppiä!

 
Kiitos Katsim.

Juu ei tuo googlettaminen kauheesti rauhota mieltä.. päin vastoin. Sellanen olo et tosi vakavasta asiasta on kuitenkin kyse ja synnytys käynnistettävä vähintään 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, ettei tuu ikävää yllätystä ja vauva kuole kohtuun.

No, lähete on nyt laitettu eteenpäin sairaalaan, ni kait ne sieltä soittelee sit et koska pitäs men käymään. Parempi tietty et aikasessa vaiheessa huomattiin, ennenku arvot näyttää liian hälyttäviltä.

Mitenkäs sun arvot on nyt ollu? jaa luinkin tossa edeltä et aika hyvällä mallilla jo :D
 
maksa-arvot on ollut ihan normaalit jotain 30 ja sappihapot 6. että ei niissä nyt mitään oo sitten ollut, mutta 3 tablettia päivässä menee tota lääkettä että ne pysyy normaaleina, aiemmin kun meni 2 päivässä ne alkoi jo nousta uudelleen.
mutta tosiaan tänään tuli vielä polilta tuo lappu kotiin ja siinä suunnitelma kohdassa luki että uusi aika ensi viikon keskiviikkona h. 37+3. tuolloin käynnistys?
en tiedä sitten miksi oli kysymysmerkillä mutta olettaisin kyllä että se silloin olisi kun siitä lääkäri puhuikin. ja oman oloni takia olen kyllä valmis silloin sinne jäämään, ja jos vaan mitään sanavaltaa on itsellä siihen niin kotiin en sieltä kyllä enää lähde.
jännittää kyllä kovasti se keskiviikko aamu. vaikka kuinka koittaisi varautua siihen että sillon se sitten tapahtuu niin ei sitä varmaan tajua kun sitten vasta sillä hetkellä :)

vauveli en usko että kannattaa turhaan murehtia, raskautesi on kuitenkin jo noinkin pitkällä kun tuo huomattiin ja tosiaan ne sappihappo arvot ovat ne tärkeämmät ja ne olivat sinulla oikein hyvät vielä. parin viikon päästä vauvasi on jo täysiaikainen ja valmis syntymään jos siltä näyttää :)
Itse olen tämän vaivan kanssa tahinut 31 viikosta asti, jatkuvasti käyden kontrolleissa ja verikokeissa. nyt kyllä tuntuu että olen niin ansainnut sen että saan oman vaavini pian syliini :)
 
No sull on ollu rankat viikot, jos jo noin kauan oot saanu ravata kontrolleissa youngwoman. Onneks ei mee enää kauaa :D

Ja ei kait täs auta murehtii.. Alkujärkytyksestä nyt toivuttu ja hyvin tää tuntuu tuolla muljaavan. Et eiköhän se tästä, jos vaan noi arvot ei lähe hurjasti nouseen. Jalanpohjat ja maha on kutisseet tänään tosi paljon. Tähän mennessä pääsääntöisesti vain öisin. Liekö tuo merkki sit siitä et arvot jatkuneet kohoomista??
 
No, ainakin asia on nyt hoidossa ja tilannetta aletaan kontrolloimaan. Eipä tuo haittais jos synnytys käynnistettäis pari viikkoa etuajassa. Mulle se sopis vallan mainiosti. No pian ollaan viisaampii, ku pääsen siellä polilla piipahtaan.

Tai piipahtaa ja piipahtaa, kui kauan siel yleens menee, jos otetaan sydänkäyrää, verikokeet ja ultrataan.. Pitääkö varata pitkäkin aika?? Tytölle järjestettävä sit hoitopaikka..
 
itse olen käynyt viikottain verikokeilla 2 päivää ennen äitipolikäyntiä koska sappihappojen vastausten saaminen kestää 1-2vrk. että jos samana päivänä vasta otetaan kun sulla on sinne aika niin niitä vastauksia ei sitten ole tiedossa ja sitten on kyllä aika vaikea nähdä kokonaiskuvaa millä mallilla asiat on.
itselläni on mennyt polilla yleensä 1-3h. jos on sattunut olemaan jotakin erikoista niin on mennyt kauemmin. useimmiten reilussa tunnissa olen sieltä kotiin selvinnyt. mutta aina kannattaa varautua siihen että aikaa menee. ja eihän sitä koskaan tiedä jos ei pääse kotiin ollenkaan. että kyllä varmaan kannattaa varata lapselle hoitaja sillä ajatuksella :)
itselleni on aina sanottu että jos ilmenee kutinaa niin pitää ottaa heti yhteyttä, pitäisiköhän sinunkin kysyä asiasta? voimakas kutina kertoo juuri sappihappojen noususta kun sappihappoja alkaa kerääntyä ihon alle niin alkaa kutista. ja sinullakin kuitenkin siihen täysiaikaisuuteen vielä muutama viikko niin lääkitys on varmaan sitten tarpeen jos sappihapot ovat nousseet.
toivotaan että kaikki saadaan loppujen lopuksi terveet vaavit kaikesta huolimatta! :)
 
No toi on hyvä tietää, et siel menee tosiaan jonkun aikaa. Ettei mikään pikkupiipahdus riitä..

Viime yö oli jo ihan järkkyä kutinaa.. aattelin et hulluks tuun ku jalkapohjii kutisi ihan sairaasti ja käsivarsii. Raapin niin et mieskin heräs.. eli oireet tuntuu pahenevan.

Pitäisköhän mun soittaa sit suoraan polille vai paikalliseen neuvolaan?? Tuntee ittensä niin tyhmäksi, kun aina joku asia mikä vaivaa mieltä ja sit piipahdetaan polilla.. Supistusten takii käyny siel jo moneen kertaan ja kuitenkin "luukut" aina kiinni. No, ehkä murehdin turhaan, mut tulee vaan sellanen olo, et ne aattelee et mikä ihmeen maanvaiva toi on, ku aina joku mukamas hätänä..
 
Jos sulla ei se seuraava käynti siellä ole ihan näinä päivinä niin suosittelisin kyllä soittamaan suoraan sinne äitipolille ja kertomaan tuosta kovasta kutinasta. se ei kuitenkaan ole kovin hyvä juttu eikä sen kanssa kannata odottaa.
Itselleni tosiaan annettu alusta asti ohje että jos ilmenee kutinaa tai muuta erikoista niin pitää ottaa yhteyttä jo ennen seuraavaa käyntiä. itselläni ei kutinaa ole ollut kun lääkitys aloitettiin heti joten jos kutinaa ilmenisi niin se kertoisi siitä että arvot ovatkin yhtäkkiä nousseet. 
tosiaan, suosittelen kyllä ainakin soittamaan, kyllä he sieltä sitten antavat ohjeet että odotatko seuraavaan käyntiin vai pitääkö sinun mennä jo aiemmin :)
 
vauveli: Elä missään nimessä aattele noin - mikään yhteydenotto, joka painaa mieltäsi, ei ole turha ja parempi se on vaikka käyä "turha reissu", ko olla käymättä. Ei jää ainakaan mieltä kaiveleen.

Otetaanko noi kokeet muuten verikokeina labrassa? Silloin varmaan kannattaa varata netin kautta aika sinne labraan, nii pääsee nopeemmin. Ite oon alkanut nyt tekeen noi, nii pääsee tiettyyn aikaan ja nopeesti.
 
Vauveli, soita ihmeessä ja äitiyspolille suoraan. Kerro, että kutina yltynyt. Minullekin on annettu ohje, että jos kutina (lääkityksestä huolimatta) jatkuu tai pahenee, niin soitto polille. Ainakin meillä ovat moneen kertaan sanoneet, että saat soittaa / tulla käymään vaikka kuinka pienestä asiasta, eikä kannata jäädä miettimään soitanko vaiko enkö. Ja erikseen painottaneet, ettei koskaan ole liian pientä asiaa. Eli soita!

Minä olen ollut suoraan polille yhteydessä kaikissa hepatoosia koskevissa asioissa. Ja polilta ovat antaneet aamut, jolloin pitää käydä verikokeissa (12 h paasto). Sen jälkeen KTG. Mulla on mennyt aikaa 1-2 h.

 
No, kait se on pare sinne sit soittaa - saapahan ite varmuuden et kaikki on hyvin. Nyt on poli jo kiinni, mut huomenna aamulla sit..
 
Täällä alkoi maanantaina aivan järjetön masun kutina, joka on myös oireillut öisin. Otin asian puheeksi neuvolassa tänään ja th laittoi lähetteen labraan, että otetaan ne maksa ja sappiarvot. Sanoi, että voin mennä heti ja meninkin heti, labranhoitaja sanoi, että maksa-arvoa varten ei tarvii paastota, mutta sappiarvoa varten suositellaan 12 h paastoa.

Hän sitten kysyi millä viikoilla olen  ja sanoin, että tänään tasan viikko laskettuun aikaan, niin sanoi, että on niitä kokeita kyllä otettu vaikkei ole paastottu. Koe otettiin siis heti, erityisesti siitä syystä, että tuon sappiarvon tuloksen saamiseen menee 1 viikko!!! Eli saas nähdä, että kerkeääkö vauva tulla maailmaan jo ennenkuin saan tuon vastauksen. Maksa-arvon saa kuulemma jo tämän päivän aikana. :)
 
Takaisin
Top