raskaushaaveita 40+-

dreamer40

Vasta-alkaja
Vihdoinkin kirjauduin tänne foorumille. Lueskellut olen aina välillä, mutta nyt alkoi olemaan vertaistuen tarve jo sen verran suuri, että tuumasta toimeen ja kirjoittelemaan.

Minä 40 vuotta ja teinitytön äiti. Yksinhuoltajuutta takana koko lapsen elämä ja n. puolitoista vuotta sitten löysin vihdoin rakkauden. Olin aina toivonut perhettä ja paria lasta, mutta tyytynyt ajatukseen, että perhettä, jossa mies ja lapsia ei minulle suoda. En vain vuosien saatossa ollut löytänyt miestä, jonka kanssa elämää voisi suunnitella perheeseen asti ja kun ikää vain tuli niin siinä ne ajatukset lapsesta vaan karisivat. Ajatus, että lapsia tehdään vakaaseen suhteeseen, on ollut vahva.

Mieheni on paljon nuorempi minua ja lapseton. Aloimme puhumaan lapsista jo viimesyksynä. Minun aikani tikittää ja niin suuri pelko, että olen jo liian vanha ja ehkä en hedelmällinen enää. Tämän vuoden alussa poistettiin kierukka ja sen jälkeen yritystä ollut kovasti. Olen tikuttanut ovulaatiota vaikka kyllä ovulaatioajan tunnistankin, mutta ihan vain varmistamiseksi. Yrityskierto 6 vai 7 jo nyt menossa. Tostaina oli LH huippu. Maanantaista asti touhuiltu jokaikinen päivä.

Mua pelottaa, että mitä jos ei vieläkään, mitä, jos en onnistukkaan tulemaan raskaaksi. Muutamat itkutkin jo olen peloistani tihrustanut. Mies on positiiviinen ja tukee ja vahvistavia sanoja luettelee, että kyllä meillä on vielä aikaa ja jos tässä kierrossa, niin sitten seuraavassa tai joskus myöhemmin. Mulla vaan alkaa usko loppua ja tuntuu, että eikö se hemmetti tajua, että mun parasta ennen päivä on jo ehkä ollut ja jokaikinen kuukautisvuotokerta on mulle kova paikka ja lisää pelkoa, että mä en saa mun miehelleni lasta.

Nyt tässä sitten taas kärvistellään viikko pari odottaen, että onnistuimmeko tällä kierrolla. Yritystä ei ainakaan ole puuttunut ja mukavaa yritystä ollutkin Tosin aloin jo pelkämään, että nyt loppuviikosta olin piinannut miestä sänkypuuhilla ja hermoilullani jo ihan liikaa, mutta mikä ihanaa me tehdään tätä yhdessä, mutta paineita en haluaisi miehellekkään luoda. Onneksi huumorinsa kestää kun kommentoin, että alkaa siirtymään makuuhuoneen puolelle viljelemään siittiöitänsä.

Vertaistukea kaipaisin muistakin vauvaunelmoijista. Pitäkä mulle peukkuja, että nyt meitä onnistaisi.
 
Minä myös 40 ja mies muutaman vuoden nuorempi. Syksyllä tulee 4 vuotta yritystä,ilman yhtäkään plussaa tai kiinnittymisyritystä. Takana tutkimukset,inseminaateja ja 5ivf hoitoa. Tuloksettomia. Mitään vikaa meistä ei ole koskaan löytynyt mutta kyllähän se niin on että tässä iässä se munasolujen laatu rupee olemaan huono.

Ikäsi ja yritysmäärän huomioonottaen kannattaa myös harkita ainakin tiettyjä tutkimuksia mahd pian. Saisitte tietää onko raskautuminen enää edes mahdollista. Toisaalta sulla yksi lapsi ennenstään joten olet ainakin ollut hedelmällinen. Meillä yrityksessä vasta esikoinen ja kaipuu vaan kasvaa päivä päivältä. Samalla kasvaa myöskin pelko siitä että jäädään lapsettomiksi. Jonkin verran olen työstänyt myös ajatusta lahjamunasolusta. Se on vaan todella kallis ja ihan en vielä ole sinut asian kanssa.

Ruokavalio on tärkeässä roolissa samoin suosittelen ubiqinonia jonka pitäisi parantaa laatua. Vaatii toki n. 3kk syönnin ennen mahdollista vaikutusta ja vähän isommalla annoksella.

Tsemppiä teille, toivotaan parasta. Mutta älkää odottako liian kauaa jos haluatte tutkimuksia. Vikaa voi löytyä myös miehestä. Kunnallinenhan ei enää meidän ikäisiä tutki joten yksityinen on ainut vaihtoehto. Itseäni harmittaa että odotettiin 1,5vuotta ja rankemmat hoidotkin olis voinu alottaa aiemmin.

Jos luit tuolta alempaa tuota 42v ketjua niin on vanhemmatkin onnistuneet raskautumaan. :)
 
Dreamer :)

Ihan kaikki tsempit sinne!! :)

Voisin lähteä tänne mukaan, koska aletaan kuumeilemaan toista syksyllä. Aloitin siis tuon ketjun 42v. ja poika syntyi 43-vuotiaana. Nyt sitten on toiveissa toinen, täytän seuraavaksi 45-vuotta.

Jos suot, että tulisin tänne, niin olisi pieni pyyntö otsikon suhteen....että voisiko se olla: Raskaushaaveita ----45++++ :rolleyes:

Kaikille plussatuulia:Heartred
 
Minä 40 vuotta ja teinitytön äiti. Yksinhuoltajuutta takana koko lapsen elämä ja n. puolitoista vuotta sitten löysin vihdoin rakkauden. Olin aina toivonut perhettä ja paria lasta, mutta tyytynyt ajatukseen, että perhettä, jossa mies ja lapsia ei minulle suoda. En vain vuosien saatossa ollut löytänyt miestä, jonka kanssa elämää voisi suunnitella perheeseen asti ja kun ikää vain tuli niin siinä ne ajatukset lapsesta vaan karisivat. Ajatus, että lapsia tehdään vakaaseen suhteeseen, on ollut vahva.

Mieheni on paljon nuorempi minua ja lapseton. Aloimme puhumaan lapsista jo viimesyksynä. Minun aikani tikittää ja niin suuri pelko, että olen jo liian vanha ja ehkä en hedelmällinen enää. Tämän vuoden alussa poistettiin kierukka ja sen jälkeen yritystä ollut kovasti. Olen tikuttanut ovulaatiota vaikka kyllä ovulaatioajan tunnistankin, mutta ihan vain varmistamiseksi. Yrityskierto 6 vai 7 jo nyt menossa. Tostaina oli LH huippu. Maanantaista asti touhuiltu jokaikinen päivä.

Mua pelottaa, että mitä jos ei vieläkään, mitä, jos en onnistukkaan tulemaan raskaaksi. Muutamat itkutkin jo olen peloistani tihrustanut. Mies on positiiviinen ja tukee ja vahvistavia sanoja luettelee, että kyllä meillä on vielä aikaa ja jos tässä kierrossa, niin sitten seuraavassa tai joskus myöhemmin. Mulla vaan alkaa usko loppua ja tuntuu, että eikö se hemmetti tajua, että mun parasta ennen päivä on jo ehkä ollut ja jokaikinen kuukautisvuotokerta on mulle kova paikka ja lisää pelkoa, että mä en saa mun miehelleni lasta.

Nyt tässä sitten taas kärvistellään viikko pari odottaen, että onnistuimmeko tällä kierrolla. Yritystä ei ainakaan ole puuttunut ja mukavaa yritystä ollutkin Tosin aloin jo pelkämään, että nyt loppuviikosta olin piinannut miestä sänkypuuhilla ja hermoilullani jo ihan liikaa, mutta mikä ihanaa me tehdään tätä yhdessä, mutta paineita en haluaisi miehellekkään luoda. Onneksi huumorinsa kestää kun kommentoin, että alkaa siirtymään makuuhuoneen puolelle viljelemään siittiöitänsä.

Vertaistukea kaipaisin muistakin vauvaunelmoijista. Pitäkä mulle peukkuja, että nyt meitä onnistaisi.

Moikka! Minusta sun ei tarvitse vielä huolestua iän puolesta, toki perustutkimukset kannattaa käydä, selvittämässä, ettei ole esteitä raskaudelle. Onko sun kuukautiset säännölliset?

Olet vielä nuori :) Haluan rohkaista, me ei olla mitään mummoja:joyful: Mulle mies sanoi, kun täytin 40v., että oon tosi nuori ja kohtapuolin vois alkaa hankkiakin lasta.... mutta ei ihan vielä. Olin silloin maani myynyt ja kaikkihan on suhteellista. Miehen mielestä kaikki eivät ikäänny samassa tahdissa ja myös elämäntavat ((pahin= tupakointi, on se joka vanhentaa), vaikuttavat tähän.

Ootko saanut raskaustestiin ees mitään pientä viivaa? Meillä näitä kemiallisia raskauksia tuli kyllä ennen pysyvää raskautta.

Kovasti tsemppii ja kysyä saa, jos osaan vastata, ainakin yritän :)
 
:greet025

Ovulaatiotesti vilkuttaa nyt hymynaamaa.
Haaveena iltatähti meidän uusioperheessä!
Pitkän harkinnan ja epäröinnin päätteeksi kierukka poistettiin ja nyt jännitetään mitä saadaan aikaiseksi...
Vertaistukea ja ajatuksien vaihtoa sekä mielenkiintoisia keskusteluja odottaen tälle palstalle kirjauduin ja nyt ensimmäistä kertaa kirjoitan... :love7
 
:greet025

Ovulaatiotesti vilkuttaa nyt hymynaamaa.
Haaveena iltatähti meidän uusioperheessä!
Pitkän harkinnan ja epäröinnin päätteeksi kierukka poistettiin ja nyt jännitetään mitä saadaan aikaiseksi...
Vertaistukea ja ajatuksien vaihtoa sekä mielenkiintoisia keskusteluja odottaen tälle palstalle kirjauduin ja nyt ensimmäistä kertaa kirjoitan... :love7

Piaf74 :)

Kovasti tsemppii!! :)

Aloittaja ei ole vielä mulle vastannut, mutta toivottavasti sovin palstalle :) Jos ehdotus on ok, niin tulen tänne. Koska muutoin haluaisin perustaa uuden ketjun 45+++.

Montako lasta Sinulla aiemmin? Nyt tsempit pystyyn!!:3some:grin
 
Piaf74 :)

Kovasti tsemppii!! :)

Aloittaja ei ole vielä mulle vastannut, mutta toivottavasti sovin palstalle :) Jos ehdotus on ok, niin tulen tänne. Koska muutoin haluaisin perustaa uuden ketjun 45+++.

Montako lasta Sinulla aiemmin? Nyt tsempit pystyyn!!:3some:grin

Kiitos❤️
Mulla on lapsia 3 aiemmin jotka ovat nuoria aikuisia! Vanhin lapsista vanhempi nyt mitä minä hänet saadessani
Nyt vaan sitten odotellaan....

Tottakai sovit joukkoon eikös vain!!
 
Kiitos❤️
Mulla on lapsia 3 aiemmin jotka ovat nuoria aikuisia! Vanhin lapsista vanhempi nyt mitä minä hänet saadessani
Nyt vaan sitten odotellaan....

Tottakai sovit joukkoon eikös vain!!

Kiitos!! :) Katsotaan, mitä aloittaja tuumaa.

Mulla on menkat edelleen aina säännölliset, en tiedä kuuluuko kierron jotenkin muuttua lyhyemmäksi lähemmäs menopaussia...

Eli, jos ei ole muutosta, niin ei vielä enteile vielä menopaussia... ?:)

Toiveissa siis vielä toinen :)






 
Last edited by a moderator:
Minä myös 40 ja mies muutaman vuoden nuorempi. Syksyllä tulee 4 vuotta yritystä,ilman yhtäkään plussaa tai kiinnittymisyritystä. Takana tutkimukset,inseminaateja ja 5ivf hoitoa. Tuloksettomia. Mitään vikaa meistä ei ole koskaan löytynyt mutta kyllähän se niin on että tässä iässä se munasolujen laatu rupee olemaan huono.

Ikäsi ja yritysmäärän huomioonottaen kannattaa myös harkita ainakin tiettyjä tutkimuksia mahd pian. Saisitte tietää onko raskautuminen enää edes mahdollista. Toisaalta sulla yksi lapsi ennenstään joten olet ainakin ollut hedelmällinen. Meillä yrityksessä vasta esikoinen ja kaipuu vaan kasvaa päivä päivältä. Samalla kasvaa myöskin pelko siitä että jäädään lapsettomiksi. Jonkin verran olen työstänyt myös ajatusta lahjamunasolusta. Se on vaan todella kallis ja ihan en vielä ole sinut asian kanssa.

Ruokavalio on tärkeässä roolissa samoin suosittelen ubiqinonia jonka pitäisi parantaa laatua. Vaatii toki n. 3kk syönnin ennen mahdollista vaikutusta ja vähän isommalla annoksella.

Tsemppiä teille, toivotaan parasta. Mutta älkää odottako liian kauaa jos haluatte tutkimuksia. Vikaa voi löytyä myös miehestä. Kunnallinenhan ei enää meidän ikäisiä tutki joten yksityinen on ainut vaihtoehto. Itseäni harmittaa että odotettiin 1,5vuotta ja rankemmat hoidotkin olis voinu alottaa aiemmin.

Jos luit tuolta alempaa tuota 42v ketjua niin on vanhemmatkin onnistuneet raskautumaan. :)

Pisama :) Teillähän on aika pitkä yritys takana, onneksi vaikutat edelleen positiiviselta. Haluan valaa uskoa teidän onnistumiseen :)

Ihan äkkiä mieleentuleva vinkki sulle ois, että oletko kokeillut baby aspirinia? Ota sitä pieni puolikas muutamana päivänä oviksen jälkeen, siellä dpo 10-15 tietämillä.

Mikä on sinun bmi, normaali? Onko miehesi ruokavalio myös kunnossa, ettei ylipainoa? Kumpikaan ei tupakoi?

Tiedän pelon tunteen, se on ääretön. Joskus olin vihainen, myös itselle, siitä, ettei ryhdytty airmmin tuumasta toimeen, kun vasta 41-vuotiaana ja 42-vuotiaana aloin jo tuskastua tilanteeseen. Olin silti jo vuosia sitten luopunut ajatuksesta ja sopeutunut ihailemaan vaan muiden lapsia. Mies, kun ei ollut valmis lapseen ja ketäänhän ei voi pakottaa lisääntymään.

Meillä onneksi raskaus saatiin alulle vuoden yrityksen jälkeen ekalla inssillä. Mutta kipeätä se teki, kun ei plussaa näkynyt kuukausi toisensa jälkeen, muut sukulaiset ja tutut saivat samaan aikaan lapsia...:sad001

No, myös kahvi kannattaa jättää pois, mutta punaviiniä suosittelen oviksen jälkeen. Enkä tarkoita koko pulloa!:laughing005 Myös tressaava työ pitää vaihtaa.

Oletteko te saaneet viivoja, kemiallisia raskauksia näiden vuosien aikana?

Nyt tuli ihan järjettömästi ohjeita ja kysymyksiä.....
 
Last edited by a moderator:
Tähti kaikki perusasiat on meillä ihan kunnossa, mitään syytä ei ole, muutakuin nyt jo mun ikä.

Kaikki kikkakolmoset on myöskin tuttuja ja kokeiltuja. :) Niitäkin on vaan kokeiltu jo niin pitkään että nyt olen ihan pitänyt taukoa kaikesta. Ei vaan enää jaksa koko ajan miettiä asiaa kuukaudesta toiseen. Ovulaatiotkin menneet vähän hukkaan tässä viimeisen puolen vuoden aikana kun ei vaan ole jaksanut panostaa seksiin juuri silloin.

Mitään kemiallisia ym. plussia ei ole ikinä ollut. En ole kyllä luomuna yrittäessä pahemmin koskaan testaillutkaan, aina menkat alkanut ajallaan. Lääkäri kirjoitti lähetteen verikokeeseen jossa katsotaan vasta-aineet. Sen ajattelin tossa jossain vaiheessa tsekata. Sekin vaan hintava koe.

Kokeilen nyt vielä ubiqinonin lisäksi donafertyä parantamaan munasolujen laatua. Sekin on aika uusi juttu näissä hommissa mutta sillä saatu hyviä tuloksia aikaiseksi ja joillekin hoidoissa oleville on lääkärit sitä ihan suositelleet.
 
Tähti kaikki perusasiat on meillä ihan kunnossa, mitään syytä ei ole, muutakuin nyt jo mun ikä.

Kaikki kikkakolmoset on myöskin tuttuja ja kokeiltuja. :) Niitäkin on vaan kokeiltu jo niin pitkään että nyt olen ihan pitänyt taukoa kaikesta. Ei vaan enää jaksa koko ajan miettiä asiaa kuukaudesta toiseen. Ovulaatiotkin menneet vähän hukkaan tässä viimeisen puolen vuoden aikana kun ei vaan ole jaksanut panostaa seksiin juuri silloin.

Mitään kemiallisia ym. plussia ei ole ikinä ollut. En ole kyllä luomuna yrittäessä pahemmin koskaan testaillutkaan, aina menkat alkanut ajallaan. Lääkäri kirjoitti lähetteen verikokeeseen jossa katsotaan vasta-aineet. Sen ajattelin tossa jossain vaiheessa tsekata. Sekin vaan hintava koe.

Kokeilen nyt vielä ubiqinonin lisäksi donafertyä parantamaan munasolujen laatua. Sekin on aika uusi juttu näissä hommissa mutta sillä saatu hyviä tuloksia aikaiseksi ja joillekin hoidoissa oleville on lääkärit sitä ihan suositelleet.

Pisama :) Jostain syystä en osaa ajatella, että sun ihan kaikki munasolut olisi huonoja, vaan on kyse jotain muusta. Mikä sulla on FSH-arvo?:rolleyes:

Vasta-aineistakin voi olla kyse, mutta jos teille on jo tehty paljon hoitoja, niin ehkä niistä ei ole tässä kyse. Pitäisi vaan selvittää, mikä on se ongelma, koska jäin miettimään, ettei kemiallisia raskauksia teille ole kertaakaan tullut...

Tsemppiä joka tapauksessa,....ikä ei vielä ole este:p Paljon on mahkuja!!
 
Kiitos tähti tsempeistä. :) En tuota FSH-arvoa enää muista kun siitä on kohta se kaks vuotta kun se on otettu, mutta silloin se oli vielä hyvä. Sen puolesta puhuu sekin että hoidoissa vaste ollut aina hyvä. Munasoluja on saatu hyvin pienillä lääkemäärillä. Myös suurin osa aina hedelmöittynyt mutta sen jälkeen rupeaa määrä tippumaan. On aina saatu siirrettyä se yksi alkio, mikä ei sitten kiinnity. Sen takia epäilen että syytä löytyy jo munisten laadusta. Ja niin epäili vähän lääkärikin.

Kun tietäisikin syyn ja tietäisi mitä tutkia, mutta kun tuntuu että kaikkea on kohta jo kokeiltu.

Mutta ei tässä nyt vielä ole kirvestä kaivoon heitetty. Yritetään nyt parannella tuota laatua ja otetaan se verikoe. :rolleyes:
 
On aina saatu siirrettyä se yksi alkio, mikä ei sitten kiinnity. Sen takia epäilen että syytä löytyy jo munisten laadusta. Ja niin epäili vähän lääkärikin.

Kun tietäisikin syyn ja tietäisi mitä tutkia, mutta kun tuntuu että kaikkea on kohta jo kokeiltu.

Mutta ei tässä nyt vielä ole kirvestä kaivoon heitetty. Yritetään nyt parannella tuota laatua ja otetaan se verikoe. :rolleyes:

Pisama :) Joo, kiinnnittyminen on se juttu.

Tutkin aiemmin tuota asiaa ja baby aspirin juurikin parantaa kiinnittymismahdollisuuksia. Varmaan oletkin jo sitä yrittänyt:rolleyes:

Myös kaikki huono tressi pois, nuku - lepää ja rentoudu :)

Täällä ovis plussa tänään kp 18. Halusin testata tuleeko luomusti edelleen, kun tikkuja kaapissa. Puuhailut tosin alkavat vasta syksyllä, että hukkaan menee, mutta ompa ainakin tieto asiasta :)
 
Voi vitsi, ei malta täältä(kään) pysyä poissa. Pakko ainakin seurailla muiden tilanteiden kehittymistä :happy:
Pisama, vasta-aineverikokeet on kyllä hyvä. En tiedä, saako niitä paljon millään laskemaan, jos ovat koholla, mutta ainakin sitten tietäis.
Mulla huitelee pilvissä ne kilpparivasta-aineet, ja hoitona kiinnittymisongelmaan oon saanut kortisonin ja sitten oon itsenäisesti käynyt akupunktiossa säännöllisesti. Mahdollista tulehdusta lievittää gluteeniton dieetti, varmaan lähden taas sokerittomalle ja maidottomalle, viimeistään jos päästään viimeiseen alkionsiirtoon.
Taustana omalla kohdalla, että -73 vuosikertaa oleva yhden tytön äiti. Esikoista duunattiin 11 vuotta. Toivotaan kakkosta ennen kuin se on uudelleen täynnä!
 
Muokattu viimeksi:
Katjusha mä olisin halunu sitä kortisonia kokeilla mutta lääkäri ei suostu ennenkuin otetaan se testi. Muuten siitä ei ole muka mitään hyötyä. Otin juuri puheeksi tämän kiinnittymisjutun hänen kanssaan.

Toinen vaikuttava tekijä on tuo mun limakalvon ohuus. Jos en juo greippiä ja ota vehnistä niin se jää todella ohueksi. :shifty:


Muo ei katjusha yhtään häiritse että täälläkin olet :) päinvastoin. Osaakohan sitä koskaan täysin olla täältä pois. :grin

Tähti kokeilin tuota baby aspiriinia muutamassa kierrossa, jatkan sen käyttöä kyllä vielä kunhan taas päästään vauhtiin. :happy: Siitäkin lukenut vaan niin montaa ohjetta. Joku ottaa heti kierron alusta lähtien ja jotkut oviksesta. Mä otin aina oviksesta lähtien menkkoihin asti. En tajunnu lekurilta kysyä silloin ohjeistusta kun siitä kysäsin.
 
Hei:greet025

Koska aloittaja ei ole mitenkään reagoinut, eikä kertaakaan vastannut, niin päätin perustaa oman ketjun:

---45++++++

Tervetuloa sinne mukaan, kuka haluaa :)
 
Katjusha mä olisin halunu sitä kortisonia kokeilla mutta lääkäri ei suostu ennenkuin otetaan se testi. Muuten siitä ei ole muka mitään hyötyä. Otin juuri puheeksi tämän kiinnittymisjutun hänen kanssaan.

Toinen vaikuttava tekijä on tuo mun limakalvon ohuus. Jos en juo greippiä ja ota vehnistä niin se jää todella ohueksi. :shifty:


Muo ei katjusha yhtään häiritse että täälläkin olet :) päinvastoin. Osaakohan sitä koskaan täysin olla täältä pois. :grin

Tähti kokeilin tuota baby aspiriinia muutamassa kierrossa, jatkan sen käyttöä kyllä vielä kunhan taas päästään vauhtiin. :happy: Siitäkin lukenut vaan niin montaa ohjetta. Joku ottaa heti kierron alusta lähtien ja jotkut oviksesta. Mä otin aina oviksesta lähtien menkkoihin asti. En tajunnu lekurilta kysyä silloin ohjeistusta kun siitä kysäsin.

Pisama :)

Mä siirryn tuonne perustamaani uuteen ketjuun ----45v+++++, lähde vaan mukaan :) Täällä alkuperäinen aloittaja ei ole näköjään mukana palstalla.

Jäin miettimään, että mikä on sun hemoglobiini arvo? Mitä suurempi, sen paksumpi limis?:p

Jos saat hemoglobiinin ylös ruokavaliolla, niin ei tarvitse greippiä yrittää syödä :)
Ja...en oo lääkäri :wink:scratch

Mulla siis limis välillä liiankin paksu, koska hemoglobiini 140-165 välillä, vaikka yritän rajoittaa sitä.....perinnöllisesti vahva veri:sad002
 
Jaa et sen vois niinkin saada paksummaks? En muista mikä se viimeks oli (alkuvuonna otettu). Viitearvojen aika keskitasolla mutta ei kyllä noin korkea kuin sulla. Mutta aina se on hyvä ollu. :)

Millä ruoalla sitä sais nostettua? En syö punasta lihaa joten turha edes ehdottaa maksaa tmv. :p

Pomppaan varmaan sinne sun ryhmään jos ei tänne muut kirjoittele. Katsoin kyllä yks päivä että ketjun aloittaja olis ainakin käyny foorumin puolella. Eikö sitten vain halua kirjoitella.
 
Eiks ne sano, että tummanvihreissä lehtivihanneksissa olis rautaa? Toki oon ymmärtänyt, että eläinperäinen imeytys jotenkin paremmin. Ja kasvisten folaatti tekee hedelmällisyydelle hyvää ...
 
Takaisin
Top