Raskausdiabetes

Ei tullut radihoitajalta onneksi mitään marmatusta, vaikka unohdan vähintään kerran viikossa pistää insuliinia, ja nyt on myös unohtunut viimeisen parin viikon aikana aamupaaston mittaaminen monena aamuna, ja muutkin mittaukset on vähän jäänyt. Koulupäivän aikana on vähän hankala mittailla, joten viikonloppuna pitäis muistaa mitata sitten lounaat.
 
Mä joudun vetämään toisen viikon samalla tavalla kuin ekan eli 3 aamuarvoa ja 2 päiväkäyrää. Muutama ilta-arvo oli vähän koholla. Käski myös pitämään vähän kirjaa mitä syön.
Toisen ilta-arvon koholla olemisen syyn tiesinkin. Liian pitkä paasto, jota jouduin korjaamaan limulla välillä ennen iltapalaa, kun ei siihen hätään muuta ollut ja tuli jo huono olo. Tämän kerroinkin hoitajalle.

Tänään en kyllä mittaile muita kuin aamuarvon, kun on omat synttärit... Sitt taas takaisin ruotuun sen jälkeen. :wtf:

Mulla edellisessä raskaudessa meinasi tai usein unohtuikin tuon tunnin arvon mittaaminen varsinkin jos touhusi jotain tai oli liikenteessä.. Sitt muisti vasta parin tunnin jälkeen, ett ai perhana..
 
No niin... Aamun paastoarvot heittelee täälläkin ihan häränpyllyä... Taitaa se lääkitys tupsahtaa nyt jo. :sad001
 
Helmeri, mulla osui tosta iltapalaesimerkistä silmään, että eikö skyrit oo tosi sokerisia? Ainakin makeita (tykkään kyllä siis). Että jos söisi ihan rahkaa pelkästään tai marjoilla niiden sijasta?
Ja jos nappaisit pienen aamupalan heti noustuasi, oisi vaikka yöpöydällä odottamassa. Ja kunnon aamupala sitten hoitoonviennin jälkeen.
 
Helmeri, mulla osui tosta iltapalaesimerkistä silmään, että eikö skyrit oo tosi sokerisia? Ainakin makeita (tykkään kyllä siis). Että jos söisi ihan rahkaa pelkästään tai marjoilla niiden sijasta?
Ja jos nappaisit pienen aamupalan heti noustuasi, oisi vaikka yöpöydällä odottamassa. Ja kunnon aamupala sitten hoitoonviennin jälkeen.
En oo syönyt niitä sokerilla makeutettuja, vaan sokerittomia. Jätin kaikki maitotuotteet pois viikko sitten ja aamuarvot on pysyneet pääsääntöisesti alle rajan, toki sitä aikaa sairaalalle odottelen edelleen.
 
Mitenkäs muilla radilaisilla menee?

Mulla arvot suht ok ollu nyt, oon tosi huonosti vaan muistanu päiväkäyriä mitata. Millo lie tulee sanomista. :D Iltasin pistän 4ky insuliinia, jospa se hetken riittäis.
Flunssa on nyt vähän sekottanu pakkaa ku pakko juoda teetä enkä saa sitä alas ilman sokeria..
 
Arvot on pysyny sallituissa rajoissa. Huonosti oon muistanu mitata. Töissä kotihoidossa ni on haastavaa mitata niitä 1h ruokailusta arvoja kun juuri silloin oon yleensä asiakaskäynnillä. Nyt menossa 7 päivän työputki joka uuvuttaa niin pahasti etten iltaisinkaan muista mitata :D Ripitystä odotellessa...
 
Täällä menee edelleen sama annos insuliinia eli 12 ky. Nyt oon muistanut pistää joka ilta ku laitoin kännykkään muistutuksen. Aamupaasto unohtuu mitata ainakin muutamana aamuna viikossa, ja en kyllä saa niitä kaikkia ennen ja jälkeen aterian mittauksia mitä pitäis olla, varsinkin se päivällinen unohtuu aina mitata... Oon sit yrittänyt mittailla viikossa 2 x lounaan arvot, en tiedä onko sillä niin väliä että lounas vai päivällinen. Ylityksiä ei oo tainnu juurikaan olla, ainoastaan jos en oo pitänyt sitä 2 h paastoväliä ja mitannut silti. Metformiinia pitäis edelleen syödä mutta sekin unohtuu ottaa yleensä, ja vetää edelleen vatsan ihan kuralle... :confused:

Onko muille radilaisille tulossa diabeteslääkärille aikaa ja milloin? Siis sitä ensimmäistä ultraa missä arvioidaan vauvan kokoa. Mulla se on marraskuun loppupuolella.
 
Mulla on nyt pysynyt aamupaasto suht kurissa kun ruokavalio on ihan äärimmilleen kiristetty. Muissahan ei ole mitään ongelmia ollutkaan.

Oon toistaiseksi vaan puhunut diabeteskätilön kanssa. Rakenneultran tekee lääkäri jolloin katsotaan, miten jatkossa mennään, mutta kätilö sanoi että jos arvot pysyy alle niin jatkuu kuin tähänkin asti. Satunnaiset ylitykset on ihan fine jos niille löytyy selitys (herkkuja edellisenä päivänä tai liian pitkä paasto).
 
Mä oon ehkä vähän pettynyt tähän radin hoitoon ylipäätänsä. Sen jälkeen kun otettiin toi insuliini käyttöön, niin mun ruokavaliosta ei oo kukaan ollut enää kiinnostunut, ja kehuttiin vaan että hienosti olen onnistunut kun arvot on pysyneet rajoissa. Eipä tässä kovin onnistunut olo ole, kun ruokavalio on ihan retuperällä ja kaikki kiitos kuuluu tolle kynästä tulevalle insuliinille... o_O Oisin toivonut edes vähän jotain ravinto-ohjausta, koska kai tässä olis hyvä saada ruokavalio kuriin ihan synnytyksen jälkeistä aikaa ajatellen, kun se 2. tyypin diabetes jo kolkuttelee ovella...
 
Kiva kiva, mulla on ollut kohta 2 viikkoa sokerimittarin mittausliuskat loppu (oma moka, kun luulin että niitä olisi vielä paketillinen), mutta näemmä niiden saaminen on aivan mahdoton juttu! :shifty: Oon soitellut neuvolaan, omahoitotarvikejakeluun ja äitiyspolille, josta ei vastattu vaikka jätin vastaajaan soittopyyntöjä, ja lopulta sain sähköpostiin vastauksen. Sain silloin alunperin kun insuliini aloitettiin, niin diabeteshoitajalta ohjeet, että neuvola jakaa lisää liuskoja, mutta neuvolan mielestä insuliinihoitoisessa radissa tarvikkeita saa lisää tuolta omahoitotarvikejakelusta, mutta sieltä saikin vain insuliinikynään lisää neuloja, ja sieltä sain kuulla saman että neuvolan kautta lisää liuskoja. Neuvola on edelleen sitä mieltä, että äippäpoli ei vaan oo laittanut lähetettä sinne jakeluun, ja siksi en saa sitä kautta niitä liuskoja vaikka pitäis saada. Ja että ne neuvolan alunperin antamat liuskat ois muka pitäny riittää koko raskauden, mutta ihan mahdotonta. :wideyed: En oo ees mittaillut niin ahkerasti kuin olisi pitänyt... No nyt äippäpolilta tuli epäselvä vastaus, että kyllä neuvola pitäisi niitä liuskoja antaa, mutta että ota yhteyttä tarvikejakeluun, jotka postittaa ne sitten 2 viikon päästä... :meh: Ja niillä tuskin on vieläkään siellä mitään lähetettä. Eli summa summarum: jokin tässä nyt mättää.
 
Mä ostaisin jo itse apteekista jos noin vaikeeksi menee. Ethän sinä voi olla mittaamatta sun arvoja kun on inskakin.
Meillä neuvola tekee lähetteen liuskoista ja verensokerimittareiden neuloista tarvikejakeluun. Liuskoja sain lähemmäs 10 purkkia ja neuloja yli 50 ja lisää saan kun vaan neuvolaan ilmotan, niin kirjottaavat lähetteen. Inska neuloista tekee lähetteen diabeteskätilö, mutta niitäkin sain aika reippaasti ja varmasti riittää koko raskauden ajaksi.
 
Mä sain liuskoja (ja uuden mittarinkin) lähith:lta, kun kävin vaan kysymässä. Neuvolasta sais kanssa mutta en jaksa ajella pelkkien liuskojen takia sinne asti. Näitä pikkupaikkojen etuja vissiin.
 
Kiva kiva, mulla on ollut kohta 2 viikkoa sokerimittarin mittausliuskat loppu (oma moka, kun luulin että niitä olisi vielä paketillinen), mutta näemmä niiden saaminen on aivan mahdoton juttu! :shifty: Oon soitellut neuvolaan, omahoitotarvikejakeluun ja äitiyspolille, josta ei vastattu vaikka jätin vastaajaan soittopyyntöjä, ja lopulta sain sähköpostiin vastauksen. Sain silloin alunperin kun insuliini aloitettiin, niin diabeteshoitajalta ohjeet, että neuvola jakaa lisää liuskoja, mutta neuvolan mielestä insuliinihoitoisessa radissa tarvikkeita saa lisää tuolta omahoitotarvikejakelusta, mutta sieltä saikin vain insuliinikynään lisää neuloja, ja sieltä sain kuulla saman että neuvolan kautta lisää liuskoja. Neuvola on edelleen sitä mieltä, että äippäpoli ei vaan oo laittanut lähetettä sinne jakeluun, ja siksi en saa sitä kautta niitä liuskoja vaikka pitäis saada. Ja että ne neuvolan alunperin antamat liuskat ois muka pitäny riittää koko raskauden, mutta ihan mahdotonta. :wideyed: En oo ees mittaillut niin ahkerasti kuin olisi pitänyt... No nyt äippäpolilta tuli epäselvä vastaus, että kyllä neuvola pitäisi niitä liuskoja antaa, mutta että ota yhteyttä tarvikejakeluun, jotka postittaa ne sitten 2 viikon päästä... :meh: Ja niillä tuskin on vieläkään siellä mitään lähetettä. Eli summa summarum: jokin tässä nyt mättää.

Hei!!!!! Saat halvemmalla kuin apteekista diabeteskaupan kautta.
https://www.diabeteskauppa.fi
ja tulevat parissa päivässä. Nimm. DM1-potilaan vaimo, jonka liuskat loppuvat aina paljon ennen kuin uusia saa.

Ihme touhua. Tosin mulla lukee neuvolan/diabeteshoitajan paperissa, että pitää tilata 1-2 vkoa ennen loppumista juurikin toimitus hitauden vuoksi. Mulla diabeteshoitaja muistaakseni sanoi, että hänen laskujen mukaan tarvitsisin 350 (jos en väärin muista) liuskaa, MUTTA he eivät saa antaa kerralla kuin 250!!! Ja mulla ainakin on 1-2 liuskaa/pakkaus sellaisia mitkä ei edes toimi.
 
Joo tai sitten sen vahingossa mittaa väärin. Siis on liian vähän verta tai muuten kusee koko homman. :D
 
Joo tai sitten sen vahingossa mittaa väärin. Siis on liian vähän verta tai muuten kusee koko homman. :D

Juu, myös näin.... Joskus aamulla oon unenpöpperössä mitannut ihan hirveät luvut.. Käsien pesu ja neulan vaihto niin johan näytti paremmalta. Onneksi noihin nyky mittareihin ei enää tarvi niin isoa tippaa verta kuin ennen. Mittaa yllättävänkin pienen tipan, mutta oon muutaman kerran saanut kyllä liian pienen tipan aikaiseksi.
Ja joskus vaan joutuu mittaamaan useammin. Välillä joudun odottelemaan seuraavaa ateriaa, kun arvot on vielä liian korkeat tms.
 
Sain neuvolasta niitä sokerimittarin liuskoja viimein, mutta nyt on kyllä mittailut jäänyt tosi vähälle ihan omasta syystä, eka oli sitkeä flunssa ja yli viikko meni kurkkupastilli suussa 24/7, joten aika turha oli mittailla arvoja, ja nyt kun oli toi esikoisen enterorokko niin ei vaan oo ollu aikaa ja energiaa ees miettiä, mihin se mittarin tungin :bag: Eli melkein kuukausi oli taukoa ennenkuin säännöllisesti mittailin, ja nyt onkin arvot ollut ihan viturallaan. Nostin insuliinia 4 yksikköä, niin seuraavan aamun paastoarvo oli taas hyvä, mutta muut päivän arvot ihan outoja, ja seuraavana aamuna taas ihan rajoilla o_O Tiedän kyllä, että tässä vaiheessa raskautta voi insuliinin tarve kasvaa, mutta vähän outoa että pitäisi kerralla nostaa sen yli 4 yksikköä. Laittelen maanantaina arvoja sähköpostitse diabeteshoitajalle, josko ne sieltä vastaisi ensi viikon aikana, että mitä tässä nyt oo pitäis tehdä. Näyttää olevan ihan turha soitella sinne, ei ne taida mun viestejäkään kuunnella... :shifty: En uskalla enempää nyt ottaa tota insuliinia ettei sitten ole vaarana hypoglykemia. Mutta huolettaa kyllä aikalailla, että jos mulla on jo kuukauden päivät olleet sokerit liian korkealla, niin onko jo ehtinyt vaikuttaa vauvan kasvuun. Varsinkin kun ruokavalio on tässä sairastellessa ollut aika suklaapainotteinen... :sorry:
 
Minulla on diagnoosi ollut nyt vajaan viikon ja tosi tiukasti pitää syödä että arvot pysyy hyvänä. Silti osa paastoarvoista heittää 5,5-5,8. Tuntuu kyllä pitkältä ajalta lähes karpata helmikuun loppuun saakka. Yhtään ei uskalla sokeria, pastaa jne syödä tai arvot on pielessä. Ja sitten näyttää että pysyy arvot hyvänä kun syö jättiläissalaatteja tms. Turhauttaa
 
Minulla on diagnoosi ollut nyt vajaan viikon ja tosi tiukasti pitää syödä että arvot pysyy hyvänä. Silti osa paastoarvoista heittää 5,5-5,8. Tuntuu kyllä pitkältä ajalta lähes karpata helmikuun loppuun saakka. Yhtään ei uskalla sokeria, pastaa jne syödä tai arvot on pielessä. Ja sitten näyttää että pysyy arvot hyvänä kun syö jättiläissalaatteja tms. Turhauttaa

Pampulainen: älä ota stressiä. Vaikuttaa siltä, että syöt mitä vaan niin arvot ei tipu. Tällöin et voi mitään asialle itse. Onneksi on lääkkeet tuohon, eikä niiden syöminen maailmaa kaada.

Ihan tarkennukseksi kysyisin. Heittääkö sulla aamun paastoarvo vai mikä vaan paastoarvo?
Mulla dm-hoitaja käski kokeilla iltapalaksi kananmunia jossain muodossa ja täysrukiista leipää sekä pitämään yöpaaston tarkasti 8 tunnissa. Näin sain aamu-arvot takaisin normitasolle.
 
Takaisin
Top