Raskausdiabetes

Ainakin hus labilla on ohjeistus muuttunut, ja paaston aikana saa juoda kohtuudella vettä, samoin rasituksen aikana. Mutta vanhemmat labrahoitajat ei tätä asiaa välttämättä ihan vielä ole sisäistänyt...

Mulla oli tänään diabeteskätilön tapaaminen. En muista oliko sama täti kuin edellisessä raskaudessa, mutta aivan yhtä ihana, kannustava, positiivinen höpöttelijä! :Heartpink Jäi tosi hyvä ja toiveikas olo tapaamisesta, vaikka insuliinikynä kädessä sieltä lähdinkin. Nyt aloitan pistämään insuliinia iltaisin 12 yksikköä, ja sit nostetaan 3 päivän välein 2 yksikköä jos aamuarvot ei pysy kurissa. Tosi tiheästi pitää nyt kyl mittailla noita sokereita, sormiparat. :confused: Insuliinin pistäminen ei ollut mitenkään vaikeaa. Metformiiniannosta vähennetään nyt 1 tablettiin kahdesti päivässä, ja sit jos tää ripuli ja mahakivut helpottaa niin annosta nostetaan takas. Alan olla kyllä aika kypsä koko lääkkeeseen... :shifty:

Mutta kiva juttu kun toi insuliini ei oo kelakorvattava raskausdiabeetikoille! Laskeskelin nopeasti, että nyt tulee maksamaan vajaa 40 e/kk, ja loppuraskaudessa varmasti viel enempi! :eek:
 
Ja lisään vielä, että 12 h paasto ennen sokerirasitusta on jo vähän liikaa, se voi antaa virheellisen kuvan niistä arvoista. 10 h ois optimaalinen. Edellisen päivän syömiset voi vaikuttaa vielä seuraavan aamun arvoihin, eli ei kannata hirveen rasvaista/sokerista safkaa vedellä koko päivää. Eli ei esim käydä leffassa ja vetää ämpärillistä popparia plus karkkipussin ja sokerilimukkaa, kuten eräs nimeltä mainitsematon ennen ekaa rasitustaan :rolleyes:
 
Mulle sanottiin verikokeissa silloin valmiiks ohje että pariki päivää kannattais syödä tasasesti ja viisaasti niin saa todelliset arvot :) ja meil kans huslabilta noi ohjeet. Plus neuvolasta toi 10h paasto ohje
 
Kyllä mulle sanottiin, että paasto on 12h rasitukseen ja labratädit sano paikanpäällä että vettä voi ottaa litkun jälkeen vain suuta kostuttaakseen. Edellisen illan ruokavaliosta sanovat, että ihan normaali mitä normaalistikkin syö.
 
Kyllä mulle sanottiin, että paasto on 12h rasitukseen ja labratädit sano paikanpäällä että vettä voi ottaa litkun jälkeen vain suuta kostuttaakseen. Edellisen illan ruokavaliosta sanovat, että ihan normaali mitä normaalistikkin syö.

Missä sairaalapiirissä sä asut? Tosiaan huslabilla saattaa olla eri ohjeet, jos eri paikoissa eri viitearvot. Mutta kohtuullisen vedenjuonnin ei pitäisi vaikuttaa verensokeriin niin merkittävästi. Terv tuleva bioanalyytikko :grin
 
Sai tosta insuliinista onneks vähän hinnasta pois, ja diabeteshoitaja oli laskenut vähän väärin ton yhden kynän riittävyyden, kun mun laskujen mukaan riittää 3 kertaa kauemmin :rolleyes: Eli tällä annoksella kuukausihinnaksi tulee vain kymppi, ei kaada meidän taloutta :grin

Ei kyllä mennyt eka pistokerta ihan putkeen, oli ihan väärä ote kynästä ja säikähdin kun se mittari alkoi pyöriä niin kiskaisin kynän varmaan liian aikaisin pois. Noh, ei onneks päivä sinne tänne mitään haittaa, pääasia ettei tullu liikaa insuliinia:p
 
Joo nimenomaan aamupaastot. Mutta eihän niitä ennen aterioita olevia arvoja tarvitse ottaa? Mun ei ainakaan. Riittää, että ottaa kolmesti viikkoon aterian jälkeiset ja joka aamu paastot. Sillon kun piti tehdä vuorokausiseuranta, niin sillon piti ottaa myös ennen jokaista ateriaa.. Ei mulle edellisessäkään radiraskaudessa sanottu että niitä pitäis ottaa.. Paljonko sen pitäisi sitten olla ennen ateriaa?
 
Ennen päivällistä pitäs olla se alle 5.5 niinku aamullaki. Tohon näemmä monia ohjeita, osan pitää ottaa kaikki ennen ateriaa olevat ja osalla ei mitään..
 
Kylläpä eroaa noi mittauskäytännöt eri paikoissa. Mua ohjeistettiin esikoisen aikaan että joka toinen viikko neljänä aamuna paastoarvo, ja joka toinen viikko ennen ja jälkeen joka aterian (eli yhteensä 8 mittausta, ei tarvinnut olla samalta päivältä). Nyt taas tän Insuliinin kanssa pitää ainakin tälleen alussa mitata aamupaasto joka päivä, ja lisäksi kerran viikossa tuo ennen ja jälkeen joka aterian.

Mutta tää radin diagnosointi ja hoito vaihtelee ilmeisesti aika paljon eri puolella Suomea. Käypä hoito-suosituskin on vuodelta 2013, ja sen mukaan insuliini on ensisijainen lääke, kun taas diabeteshoitajien mukaan nykyään aloitetaan ensin tabletit, ja sitten siihen lisäksi insuliini jos tarvetta. :rolleyes:

Tayssin sivuilla muuten ohjeistetaan, että metformiinin kanssa pitäisi ottaa 1 mg foolihappoa, kun taas hussilla sitä ei pidetty tarpeellisena vaan se 0,4 mg riittäisi.
 
Kyllä kysin diabeteskätilö sano, että heillä alotetaan inskat ennemminkin kun metformiinit. Eivät edes harkitse metformiinia.
Kylläpäs tosiaan vaihtelee nämä suositukset.
 
Hmmm... Mun olis edellisessä raskaudessa pitänyt aloittaa mittaukaet saman tien miehen mittarilla, kun rasituksen tulokset tuli. Protestoin rajusti etten todellakaan voi viedä 1-tyypin diabeetikon mittaria, koska tuo tarvitsee sitä enemmän kuin minä, niinä parina päivänä ennen kuin saan oman mittarin.
Alkuun mittailin kaikkia arvoja ennen ja jälkeen aterioiden, mutta koska arvot pysyivät hyvinä sain mittailla harvemmin, mutta päivittäin kuitenkin.
 
Mulle ei tullu ainakaan tässä alussa radia. Katotaan seuraavassa rasituksessa sitten :D nyt paasto oli 4,5 ja 1h 5.0 ja 2h 4.8

Hieno juttu! Mutta jos on noin hyvät arvot niin miksi sun pitäis uudestaan mennä rasitukseen myöhemmin? Luulis, että riittää se kun mittaa pissasta niitä sokereita tikulla aina neuvolan yhteydessä, ja jos niissä tulee plussaa niin sit ehkä uus rasitus :wideyed:
 
Hieno juttu! Mutta jos on noin hyvät arvot niin miksi sun pitäis uudestaan mennä rasitukseen myöhemmin? Luulis, että riittää se kun mittaa pissasta niitä sokereita tikulla aina neuvolan yhteydessä, ja jos niissä tulee plussaa niin sit ehkä uus rasitus :wideyed:

En tiiä. Mulle viime neuvolassa sanottiin et vaikkei ois mitään miim uusiks silti. Mutta meinaan kysyä siitä torstain neuvolassa.. ehkä ku on ylipainoa niin paljon.
 
Onko tosiaan niin ettei sitä sokerirasitusta tarvi uusia ennenku synnytyksen jälkeen. Nyt siis vain mittaillaan päivittäin sokeriarvoja? Kun tuo radi nyt todettiin mullakin. Oli kyllä ihan tuskaa se paastoaminen helteellä.
 
Taitaa tässäkin käytännöt vaihdella. Joissain paikoissa kai riittää se pissan tikutus ja sf-mitan seuraaminen, ja uusi rasitus sitten jos niissä häikkää.

Jos on jo saanut radi-diagnoosin, niin ei sitä rasitusta ole järkeä uusia, vaan tosiaan mittaillaan vaan kotona. Jos radia joudutaan lääkitsemään (tabletit tai insuliini), niin ensimmäinen rasitus on aika pian synnytyksen jälkeen (6vko-3kk), ruokavaliohoitoisessa radissa vuoden päästä.
 
Synnytyksen jälkeinen rasitus on helpompi, siinä mitataan vaan kaksi arvoa. En nyt muista mitkä, mutta oli tunnissa ohi.
Jos radi napsahtaa heti niin ei ole uusinta rasitusta myöhemmin. Näin aikaisessa vaiheessa tehty rasitustesti on yleensä korkean riskin äideille (sukurasite, ikä, ylipaino, aiempi radi), eli jos nyt ei napsahda radia niin uusinta testi puolessa välissä raskautta. Muutoinhan se on vähempi riskisille vasta tuolloin.
 
Meillä tulee olemaan insuliinihoitoisessa radissa myös äidillä osastolla ollessa siis synnytyksen jälkeen vuorokauden sokeriseuranta. Kun lapsella seurataan kolme vuorokautta, niin äidillä seurataan yksi. Ruokavalio hoitoisessa sitä ei ollut. Ja sokerirasitus tulee olemaan vasta vuoden päästä synnytyksestä vaikka olisi insuliinit ollu radissa. Kotona vain seurataan omalla mittarilla sinne asti.
 
Ainiin synnytyksen jälkeen oli tosiaan kans myös äidin sokereiden seurantaa laitoksella, mutta pelkkä paastosokeri olis riittänyt. Mutta en mä pystynyt mitenkään paastoamaan sitä 8 tuntia, kun nukuin max 10 min pätkissä ja koko ajan oli järkyttävä nälkä ja muutenkin heikko olo. Viisi tuntia jaksoin syömättä, sitten tuli niin voimakas pahoinvointi ja alkoi pyörryttämään että oli pakko syödä. Kotona sit seurailin niitä paastoarvoja viel vähän aikaa mutta ei niissä ollut mitään häikkää.
 
Takaisin
Top