Raskausdiabetes

Kohtuu paljon siis. Jospa sais itekki alottaa ne. Hyi toivottavasti ei vaan tuu taas samat mahaoireet
 
Kohtuu paljon siis. Jospa sais itekki alottaa ne. Hyi toivottavasti ei vaan tuu taas samat mahaoireet

Joo toi on kai se perusannostus, mutta siitä ei kai kauheen mielellään enää nosteta, vaan sit insuliinia lisäksi.

Ja mä oon nyt syönyt 3 viikkoa tolla annostuksella (6 vko aloituksesta), ja nyt vasta alkaa nää mahakivut ja ripuli helpottamaan... Ei kivat sivuoireet kyllä yhtään. :confused:
 
Ne sivuoireet oli hirveitä. Vuos sit alotin pcosn takia ne ja ne oli hirveitä viikkoja. En muista montako viikkoa kesti mut kamalaa oli.
Tänään neuvolasta soitettiin ku laitoin viestiä noista arvoista et tekee keskusneuvolaan lääkärille kiireellisen lähetteen ku on ollu kipuja joiden takia päivystyksessäki, sit tuo radi ja kilpparit. Ennen sitä ei saa omin päin alotella lääkkeitä. :D toivottovasti tulis sit aika äkkiä :)
 
Kävin tänään neuvolassa juttelemassa noista mun liian korkeista paastoarvoista (6,1-6,7) ja sain lähetteen jonnekkin minnelie (ei ollut neuvolatätikään ihan varma kun systeemit muuttuneet). Kyselin useampaan otteeseen että miten noi korkeat paastot on nyt voinut jo vaikuttaa vauvan kasvuun ja kehitykseen, ja että onko epämuodostumien todennäköisyys kovin korkea, mutta sen mielestä noi sokerit ei ole vielä ehtineet vaikuttaa vauvaan kun ollaan vasta ensimmäisellä kolmanneksella. Rauhoitteli että mitään pysyvää haittaa ei ole vielä tullut ja peli ei ole menetetty. Joten kaipa mä sit uskon sitä, oli totta tai, kun enhän mä nyt enää niille alkuraskauden korkeille sokereille mitään voi. :bag: Ei puhunut ruokavaliosta sanaakaan, eikä myöskään osannut ottaa kantaa siihen että onko mulla insuliinit edessä vai ei. Tuli vähän semmonen tunne että asialla ei oo mikään kiire ja ajan saamista sinne diabeteshoitajalla tms saa odotella syksyyn... :confused:
 
No minä just tänään soittelin noista ylityksistä omalle terkalle ja se oli ehottomasti laittamassa mua äitipolille.. insuliini on ensisijainen hoito radiin jos ei siis ruokavalio toimi.
Minulla jo mietitään lääkehoitoakin.


"Jos lääkitystä tarvitaan, on insuliini ensisijainen ja tehokkain lääkemuoto. Toinen mahdollinen lääke on suun kautta otettava metformiini.

Vaikka tutkimusten perusteella metformiinipitoisuus sikiön verenkierrossa on lähes samankaltainen kuin äidin, näyttää metformiini olevan nykytiedon perusteella turvallinen ja kohtalaisen tehokas lääke raskausdiabeetikoiden hoidossa, kunhan muistetaan viivyttelemättä lisätä insuliini hoidon tueksi, jos verensokerin tavoitearvoja ei saavuteta.

Metformiinilla näyttää olevan insuliiniin verrattuna ainakin yksi merkittävä hyöty sen helpon annosteltavuuden lisäksi: äidin vähäisempi painonnousu raskauden aikana. Koska metformiinin raskauden aikaisen käytön vaikutuksen lasten terveyteen pitkällä tähtäimellä tunnetaan puutteellisesti, metformiinia ei Suomessa toistaiseksi suositella raskausdiabeteksen ensisijaislääkkeeksi."
Näin lukee farmaseuttien tietokannoissa. Toki lääkäri arvioi tilanteet yksilökohtaisesti.
 
Miksköhän metformiini on sit kuitenkin se "ensisijainen" lääke radiin, jos ruokavalio ei pure? Mä oon ymmärtänyt (ja edellisessä raskaudessa meni näin), että eka kokeillaan metuja ja sitten vasta lisätään insult rinnalle jos ei toi tablettihoito riitä. En tiedä mielletäänkö toi tablettimuoto vaan niin paljon helpommaksi, kuin se insuliinin pistely, että siksi aloitetaan sillä ja toivotaan että riittää. Edellisen radin aikaan guuglettelin hulluna tuosta metusta, ja luin tieteellisiä tutkimuksia, ja epäilytti kyllä aloittaa sen käyttö, kun Suomessa kuitenkin verrattain tuore lääke radin hoitoon, ja tosiaan pitkäaikaisista vaikutuksista lapseen ei ole kauheasti tietoa. Mutta ulkomailla tuota on käytetty jo muistaakseni vuosikymmeniä, joten siksi varmaan suomessakin sitä määrätään aika huoletta myös radiin nykyään.

Blackwood onko sulla siis ollut diabetes jo ennen raskautta?
 
Minä taas mitä oon ihmisten kanssa jutellut, niin insut on alotettu suoraan. Meinasin itse jutella lääkärin kanssa tästä asiasta, koska epäilen ettei mun maha kyllä kestä sitä metukkaa. On niin herkkä muutenkin. Osalle on vaihdettu se metukka pois mahaoireiden takia ja ovat insut saaneet. Osa on alottanu insut jo rv 6.

Ei mulla ole diabetestä ollut ennen raskautta eikä ole edes mitään "riskejä".. Olen hoikka eikä meillä ole suvussa diabetestä ollenkaan Edellisessä raskaudessa oli radi, mutta pysy arvot ruokavaliolla.
 
Mulle aamulla soitettiin keskusneuvolasta. Sain ens keskiviikolle ajan terkalle joka perehtyny radiin. Muut vaivat lähetteestä sit ohittivatki
 
Onko joku käynyt sokerirasitustestissä nyt näillä helteillä? Mä jouduin kortisonin käytön takia lykkäämään parilla viikolla ja terkka tuossa patisteli, että pitäisi jo varailla aikaa. Huomenna olen menossa ja meinaa haljeta pää, kun on niin hirveä jano tästä hikoilusta. Otin äsken ruokalusikallisen vettä. Miten tarkka tuo juomattomuus mahtaa olla? Onko testi nyt pilalla? Testi on 8,5 tunnin päästä.
 
Onko joku käynyt sokerirasitustestissä nyt näillä helteillä? Mä jouduin kortisonin käytön takia lykkäämään parilla viikolla ja terkka tuossa patisteli, että pitäisi jo varailla aikaa. Huomenna olen menossa ja meinaa haljeta pää, kun on niin hirveä jano tästä hikoilusta. Otin äsken ruokalusikallisen vettä. Miten tarkka tuo juomattomuus mahtaa olla? Onko testi nyt pilalla? Testi on 8,5 tunnin päästä.

Mä kävin eilen ja kotona sai juoda max 2dl vettä 12h ajan. Sit verikokeiden aikana korkeintaan kostuttaa suuta jos on pakko. Oli aika tuskallista [emoji33]
 
Mä tuun tänne päivittää mun kuulumisia. Eli mulle määrätään jo insuliinit kun paastot ei pysy.
 
Kääk, kuullostaa ikävältä :/

Mut se helpotti oloa jonkin verran, kun sain sitä litkuu juoda. Oli vaan kauhee jano sen jälkeen ja tuntu et kieli jää kiralakeen kiinni [emoji58]
 
Jännät ohjeet... Hus:n ohjeissa mainitaan vaan, että vettä saa juoda ja pakolliset lääkkeet ottaa aamulla. Veden määrää ei oltu rajoitettu. Paastoaika on 10-12 h. Mulla sokerirasitus parin viikon päästä.
 
Mäki muistaakseni viimeks join jonkun desin kaks vettä sen litkun jälkeen. Ja neuvolasta suositeltiin tota 10h paastoa, ei kovin paljoo pidempää.. viimeks mul tais olla 11h. Tällä kertaa voi tehä tiukempaa paasto ku poika herättää aikasin, viime raskaudessa heräsin vartti ennen lähtöä ettei varmasti ois tullu nälkä siinä hereillä ollessa.
 
Miulla on ens tiistaina sokerirasitus sukurasitteiden vuoksi. Lasin vettä saa kuulemma juoda aamulla.

Molemmilla siskoilla on ollut radia, katotaan miten miulle käy :nailbiting:
 
Mulla oli aika matalat arvot esikoisesta, jännittää silti tää toinen kerta taas
 
Takaisin
Top