Raskausdiabetes

Mä teen tänään vuorokausiseurantaa ja aamun paastoarvoa ja paastoa ennen päivällistä (mikä ehkä johtuu siitä, että tuli pidempi ateriaväli) lukuunottamatta kaikki olleet ihan ok. Ei tuntunut olevan apua puurosta tai sit täytyy toivoo et huomenna aamulla ois tilanne toisin. Alan kyllä taipua siihen, että mut voi laittaa menee äitipolille..:sorry: En oo ku pari kertaa yrittänyt syödä yöllä, kun useimmiten en silloin klo 3-4 jaksa edes nousta ylös syömään ja lopputulos on sit ollut 5.8-6.2 aamupaasto :sad001
 
Tulin kurkkaa kans tuolta syyskuisten puolelta. Toista kertaa radi ja lääkehoitoinen. Lääkehoitoinen ei ainakaan täällä meillä automaattisesti tarkoita käynnistystä. Eka raskaus oli insuliinihoitoinen ja käynnistettiin rv 41 koska kontrollikäynnillä heillä sattu olemaan salit hyvin tyhjänä, jos ois ollu ruuhkaa olis mut laitettu kotiin :)

Toisen kohdalla mulla ei ollut sokereiden kanssa mitään ongelmia. Käynnisty itsestään ennen la:ta.

Nyt kolmas kerta niin radi napsahti heti rv 15 paikkeilla. Kaks viikkoa sain yrittää koti konstein, mutta sama ongelma kuin ekassa että paastoarvo ei vain tippunut alas, yritin mitä tahansa. Ja ainakin minulle sanottiin, että jos normaali liikunta ja normaali terveellinen ruokavalio ei auta niin sitten asiaa autetaan lääkkeillä. Toki minulla sotkee ruokarytmiä vuorotyö, ja radissahan säännöllisyys olis yksi tärkeä juttu. Mulla aloitettiin ensin tabletit. Kolme viikko niiden kanssa ja hidas nosto 2+2 tablettiin. Mutta ei muutosta, joten mukaan otettiin iltainsuliinit. Sen oon nyt nostanut 12 yksikköön ja tällä hetkellä aamu arvo on balanssissa, mutta tiedän että kun raskaus etenee niin tarve varmasti muuttuu vielä. Vauva kasvaa keskikäyrällä ja paino minulla ei ole juurikaan noussut (alussa siis tippu pahoinvoinnin takia). Käyn sairaalassa kontrolleissa 2-3 viikon välein ja paljon ollaan puhuttu käynnistämisestä ja siitä, että ainakaan minulle sitä ei tehdä ellei vauva mene kunnolla yliaikaiseksi (rv 42) tai vauvan vointi tai koko sen vaatii eli pelkkä lääkehoitoinen radi ei ainakaan minun synnytystä käynnistä.

Aamun arvoihin ei vaikuta pelkästään se mitä illalla syö vaan koko päivän ateriarytmi vaikka kyllähän minäkin huomaan aamun arvossa heti sen että onko tullut syötyä kunnon iltapalaa vai ei ja onko paastoaika 8h vai 12h.

Tsemppejä kaikille tämän asian kanssa painivalle, jos asiaa yhtään helpottaa niin se on pieni hetki ja useimmiten loppuu synnytykseen joten ei ole enää pitkä aika jäljellä.
 
Täällä (PHKS) ilmoitettiin että nyt kun mulla on insuliinihoitoinen radi niin synnytys käynnistetään viimeistään laskettuna aikana.
 
Aika jännä, koska meillä on sama sairaala :D
Mennee pärstäkertoimen perusteella nää niiden "säännöt". Mähän olen siis jo nt-ultrassa ilmoittanut että en suostu käynnistykseen tällä kertaa mutta ne saa ilmeisesti jotain kiksejä siitä että nyt jokaisella kontrollikäynnillä muistuttavat että viimeistään laskettuna aikana käynnistetään :grin
Pyydän lähetteen pelkopolille ja ilmoitan vielä sitä kautta kantani ni loppuu ne käynnistyshöpinät. Eilen oli viimeksi käynti (30+0) ja vauva kasvaa keskikäyrällä.
 
Mennee pärstäkertoimen perusteella nää niiden "säännöt". Mähän olen siis jo nt-ultrassa ilmoittanut että en suostu käynnistykseen tällä kertaa mutta ne saa ilmeisesti jotain kiksejä siitä että nyt jokaisella kontrollikäynnillä muistuttavat että viimeistään laskettuna aikana käynnistetään :grin
Pyydän lähetteen pelkopolille ja ilmoitan vielä sitä kautta kantani ni loppuu ne käynnistyshöpinät. Eilen oli viimeksi käynti (30+0) ja vauva kasvaa keskikäyrällä.

Mä olin kans eilen, oltiiko samaa aikaa? :D

Mullakin vauva (eilen se 28) kasvaa keskikäyrällä ja mulle ei käynnistyksestä ole kertaakaan sanottu mitään. Itse olen aloitteen tehnyt ja ilmaissut etten halua sitä jollei sille ole hyviä perusteluita ja eilenkin lääkäri oli vaan sitä mieltä että ok ja siitä sitten höpöteltiin. En tiedä vaikuttaako mulla se, että tämä on kolmas synnytys ja toinen tuli päivää ennen laskettua nopeasti. Ehkä meinaavat, että kolmaskin tulee sieltä sutjakkaasti...
Mutta kyllä mä aion laskettuna päivänä kieltäytyä käynnistyksestä edelleen jos sitä ehdottelevat ellei tosiaan heillä ole näyttöä siitä että vauvalla olis joku hätä. Sitten asia on eri! Mutta ei mulla tosiaan esikoistakaan käynnistetty laskettuna.
 
Mä olin kans eilen, oltiiko samaa aikaa? :D

Mullakin vauva (eilen se 28) kasvaa keskikäyrällä ja mulle ei käynnistyksestä ole kertaakaan sanottu mitään. Itse olen aloitteen tehnyt ja ilmaissut etten halua sitä jollei sille ole hyviä perusteluita ja eilenkin lääkäri oli vaan sitä mieltä että ok ja siitä sitten höpöteltiin. En tiedä vaikuttaako mulla se, että tämä on kolmas synnytys ja toinen tuli päivää ennen laskettua nopeasti. Ehkä meinaavat, että kolmaskin tulee sieltä sutjakkaasti...
Mutta kyllä mä aion laskettuna päivänä kieltäytyä käynnistyksestä edelleen jos sitä ehdottelevat ellei tosiaan heillä ole näyttöä siitä että vauvalla olis joku hätä. Sitten asia on eri! Mutta ei mulla tosiaan esikoistakaan käynnistetty laskettuna.
Mulla oli aika 9.50 ja pääsinkö "jo" 10.45 vastaanotolle... Mulla meni esikoisen käynnistys pieleen niin messevästi ja päätyi kiirelliseen sektioon että en siihen leikkiin enää suostu. Leikatkoon vaan ihan suoraan ja jätetään se turha välivaihe pois siitä :meh:
 
Mulla oli aika 9.50 ja pääsinkö "jo" 10.45 vastaanotolle... Mulla meni esikoisen käynnistys pieleen niin messevästi ja päätyi kiirelliseen sektioon että en siihen leikkiin enää suostu. Leikatkoon vaan ihan suoraan ja jätetään se turha välivaihe pois siitä :meh:

Mä olin just 10.45 paikalla kun 11 oli aika. Tällä kertaa pääsin sisään jo melkein heti 11. Sitä edellisellä kerralla istuin tunnin odottelemassa siinä käytävällä... Kolmen viikon päästä uus aika.
 
Joo, polilla ollaan välillä myöhässä. Varmaan jos synnärillä on ruuhkaa tai tulee päivystyspotilaita niin sen takia, arvelen. Mulla on yleensä ollut ihan ajallaan mutta kerran oli melkein tunnin myöhässä.
 
Joo, polilla ollaan välillä myöhässä. Varmaan jos synnärillä on ruuhkaa tai tulee päivystyspotilaita niin sen takia, arvelen. Mulla on yleensä ollut ihan ajallaan mutta kerran oli melkein tunnin myöhässä.
Mulla on ollut yhteensä parikymmentä käyntiä polille. 2 kertaa oon päässy ajallaan sisälle :grin
Vois se odotustila olla siihen nähden hieman mukavampi.
 
Turhauttaa kun tuntuu ettei kärsi syödä mitään ilman että sokerit nousee eikä välillä ruoan ja sen jälkeisen sokerin välillä oo mitään logiikkaa. Tänään söin lounaalla makaronilaatikkoo ja salaattia ja tunti syönnin jälkeen sokerit oli 5.3. Piti ihan mitata uudelleen kun en voinu uskoo että on noin matala. Päivällisellä söin saman ruoan mutta otin ruokalusikallisen mokkapalaa niin sitten olikin sokeri jo 9.6. Mulle ei oo ongelmaa jättää herkkuja kokonaan pois mutta en vaan oo tottunu kyttäämään syömisiäni näin tarkasti.
 
Mila mua kans turhauttaa tää ihan hirveesti. Mulla ei oo ongelma noi aterianjälkeiset kun ne on ok mut aamun paastoarvo ei pysy millään ja heittelee vaikka oisin ihan samanlailla syönyt ja toiminut edellisinä päivinä.
Mua ärsyttää tää niin paljon et oisin ihan valmis jo saamaan tän mukulan ulos.
Huomenna mulla tyksissä kontrolli.
 
Mä liityn ärsytyskerhoon eli aamun paastot edelleen reippaasti yli sallitun eikä mikään tunnu auttavan :sorry: Terkkarin kans ma soiteltiin ja hän aikoi tehdä lähetteen äitipolin diabeteskätilölle ja nyt mä sit odotan yhteydenottoa. Oli mulla viikonloppuna aamupaasto matalimmillaan 5,6 ja 5,5, joista eka tuli kun vittuunnuin siihen et oli jatkuvaan koholla ja vedin pienen pussin irtsareita ja linssisipsejä ja toisena päivänä söin melko normisti lukuunottamatta illan grillailuja ja myöhäistä iltapalaa. Vaihdoin leivänki tavalliseen, koska sillä kokojyvärouheblaalla jään nälkäiseksi eikä joku ruispala edes nosta mulla aterianjälkeistä arvoa.

Muut arvot mulla oli eilisessä vuorokausiseurannassa ihan ok, pari ylitystä tuli (söin varmaan liian kevyesti ja tuli myös liian pitkä ateriaväli), mutta tunnin arvot oliki sit alhaiset, eilisen salaatin jälkeen 5,4 ja pohdin ettei siinä saldessa sit varmaan ollu yhtään hiilareita eli tänään lisätään sit niitäkin, josko se auttais.
 
Mulla on kyllä ollu paastoarvot kunnossa, mutta muutamia aterian jälkeisiä ylityksiä on. Mutta mutta, on tää niin käsittämätön sairaus, ettei mitään järkeä. Eilen söin lounaaksi bataattia, jauhelihaa ja salaattia. Arvo 1h jälkeen 6.3. Päivälliseksi täsmälleen sama ruoka mutta lisänä maito ja salaatissa puolikas avokado. 1h jälkeen arvo 7.8. Mikä tossa nyt sit nostaa? Se avokadoko? Luulis et se nyt nimenomaan olis sitä hyvää rasvaa. Oikeesti hermot tässä menee.
 
Silmäsalmiakki, luulen että eniten nostaa kellonaika. Mulla ainakin 12-13 aikaan voin syödä melkein mitä vain, mutta iltaa kohti menee vaikeammaksi ja aamu on kaikkein vaikein.

Mä olen tullut siihen tulokseen ettei tää oo varsinaisesti sairaus. Tää on diagnoosi tai oireyhtymä, joka kertoo riskistä saada sairauksia (1- ja 2-tyypin diabetekset). Ehkä saivartelua, mutta näin olen alkanut ajatella.
 
Mulla on kyllä ollu paastoarvot kunnossa, mutta muutamia aterian jälkeisiä ylityksiä on. Mutta mutta, on tää niin käsittämätön sairaus, ettei mitään järkeä. Eilen söin lounaaksi bataattia, jauhelihaa ja salaattia. Arvo 1h jälkeen 6.3. Päivälliseksi täsmälleen sama ruoka mutta lisänä maito ja salaatissa puolikas avokado. 1h jälkeen arvo 7.8. Mikä tossa nyt sit nostaa? Se avokadoko? Luulis et se nyt nimenomaan olis sitä hyvää rasvaa. Oikeesti hermot tässä menee.

Maito nostaa mulla sokerit ihan taivaisiin ja siksipä en sitä oo juonutkaan enää piiitkään aikaan. Jogurttiakaan ei mun sokerit siedä ollenkaan. Ainoat maitotuotteet, joita voin käyttää, on juustot ja vähähiilariset rahkat (hh <5g/100g) ja näistä jälkimmäisiäkin max 150g kerrallaan.
 
Mulle koko ajan haastavinta on olleet aamupaastot, päivisin harvoin tulee ylityksiä ja niidenkin syyt on usein melko selkeät: liikaa pastaa (vaikkakin vain täysjyvää), liikaa marjoja/hedelmää tai liian pitkä ruokailuväli (yli 5h).
Nyt tuntuu, että oon löytänyt itselleni toimivan "reseptin" myös aamupaastoihin: syön iltapalaksi noin kympin tienoilla ison lautasellisen salaattia runsaalla proteiinilla höystettynä (esim. rae- tai muuta juustoa, halloumia, tonnikalaa, kananmunaa, lihaa) ja reilulla öljy-viinietikkakastikkeella "kuorrutettuna". Lisäksi syön vielä joko 150g rahkaa tai 1-2 palaa ruisleipää. Kunnon ruisleipä ei mulla juurikaan nosta sokereita, mutta sen hiilarit on sen verran hitaita, että sokerit pysyy tasaisena.
Tällaisella reilulla, mutta kuitenkin suht kevyellä setillä on viimeisten parin viikon aikana paastot pysyneet hyvin ruodussa aamuun puoli ysiin asti, jolloin herään.
 
Mä käytän kaura- ja soijapohjaisia "maitotuotteita", jotka ei näy vaikuttavan oikein mitenkään, terkkari jopa pohti et voisin lisätä aamuille hiilareita, koska aamupalan jälkeinen arvo on ollut reilusti alempi kuin sallittu. Ainoa missä näkyy hiilaria olevan on vegeplus, mitä käytän juustonkorvikkeena leivällä. Mulle ei nyt käy peruna ja riisi ja vehnä kuin vähäisissä määrin eikä mikään noista pidä nälkää, joten syön lähinnä papupohjaista pastaa ja nuudelia.

Pitää munkin ehkä kokeilla tuota salaatti-iltapalaa, salaatissa mulla parhaiten pitää nälkää vöner + pähkinäkombo eikä nosta verensokeriakaan liiaksi. Tofu on vähän kepeää, mut jos siihen kokeilis ympätä papuja tms.
 
Tossa maitojutussa saattaa olla perää. Viime viikonloppuna mökillä sokerit oli matalammat, eikä mulla ollut maitoa mukana, joten en sitä juonut. Pitääkin jättää se pois.

Siellä oli myös paastot paremmat. Alle 5 molempina aamuina (normisti noin 5.2-5.4). Nukun siellä paremmin, joten miten hyvin nukkuu ja kuinka paljon vaikuttaa myös paljon, ainakin mulla. 8 työaamua vielä. Työviikkoina unet jää ihan liian lyhyiksi ja nukkuu levottomammin.
 
Lohdullista kyllä tietää että ei oo ainut joka tuskailee näiden kanssa :) kävin tuon mun 9.6 arvon jälkeen sillon 30 minuuttia pyöräilemässä niin laski sillä 4.7 mutta ei taida auttaa kun meen ens kerran äippäpolille tämän radin takia.
 
Takaisin
Top