Raskausdiabetes

Mun piti tehdä alussa vuorokausiseuranta (n.12 mittausta) jonka perusteella sain lähetteen äippäpolille ja muuten mittaan 3 päivänä viikossa mikä sisältää noin neljä mittausta/päivä.
 
No on kyllä sit alueellisia eroja, mun tarvii mitata vain 2xvkossa paasto ennen aamupalaa, ja samoina kahtena päivänä 1h jälkeen lounaan ja 1h jälkeen päivällisen. V.2013 mun piti mitata 3xvkossa näiden lisäksi aamupalastakin 1h jälkeinen arvo.
 
No on kyllä sit alueellisia eroja, mun tarvii mitata vain 2xvkossa paasto ennen aamupalaa, ja samoina kahtena päivänä 1h jälkeen lounaan ja 1h jälkeen päivällisen. V.2013 mun piti mitata 3xvkossa näiden lisäksi aamupalastakin 1h jälkeinen arvo.
Mun tarttee nyt mittailla 2x viikossa paasto + 1h jokaisen ruokailun jälkeen. Ja voin sanoa, et joka mittauspäivänä vähintäön 1 arvoista on ollut liian korkea. Tänään onneksi lääkärineuvolaan meno, pääsee juttelee..
 
Mullakin menee säännöllisesti ruokailun jälkeiset sokerit yli vaikka kuinka oon lisänny liikuntaa ja jättäny kaikki herkut pois. Vähän jännittää huominen äippäpoli. Aamupaastot on onneks pysyny rajoissaan.
 
Kävin tänään tyksissä kontrollissa. Lääkitystä lisättiin yhdellä pillerillä ja jos ei vieläkään auta niin sitten aloitetaan insuliinit. Vauva kasvaa yläkäyrällä ja painoarvio oli 1800 g, viikkoja 30+1
 
Insuliinit tuli iltarutiineihin mukaan. Mittaan nyt joka päivä monta kertaa sokereita. Ensi viikolla on soittoaika hoitajalle. Ja kahden viikon välein ultra. Pikkuiset olivat kasvaneet hyvin rv 26+3 vrt 27+6.
A 775g vrt 1081g ja B 754g vrt 1009g.
 
Mulla tänään alkoi verensokerimittaukset aamupaasto-mittauksilla. Ihka eka aamupaasto oli hyvä, 5.2. Nyt sit mittaan huomenna ja la aamupaaston, su vuorokausikäyrä ja ma taas aamupaasto. Tämä siksi, koska mulla on neuvola-aika ma niin käydään sit samalla nämäkin asiat läpi.
 
Kopioin tännekin salaiselta puolelta, jos muilla kokemusta :)

Nonniin, nyt ne arvot ei sitten enää pysy kurissa ruokavaliolla, vaan aloitetaan luultavasti insuliinit ensi ma, samalla kun mulla on eka kokoarvio :sad001 Kysyin, että saanko itse valita tabletin tai insuliinin, niin kuulema, jos ennen raskautta bmi normaali, niin ei saisi tabletteja vaan aina tulisi insuliini. Onko muilla kokemusta, että olisi saanut tabletit normaalilla bmi:llä? Ja onko noilla käytännössä mitään eroa, paitsi ottotapa?

Ei mua se insuliini niinkään harmita, tottakai haluan parasta vauvalle, mutta en missään nimessä haluisi käynnistystä, jos painoarvio on normaali. Meillä neuvolassa sanoi, että jos lääkehoito, niin ei ikinä anneta mennä yli lasketun :confused:
 
Mulla BMI ylipainon puolella Ekassa neuvolassa, mutta sen jälkeen olen vieläkin -500g lähtöpainoon. Mulla aloitettiin tablettilääkitys ja jos ei niillä pysy niin sit insuliini. Nyt oon viikon syönyt täyttä annostusta tabletista ja arvot ollut ok 2 viimeistä aamua. Aina jännittää odottaa aamua ja mittausta ja miten voikaan olla päivä piloilla kun arvot ei pysy.
 
Mulla kans aloitetaan nyt ateriainsuliinit. Tuli nopeesti päätös. Vajaan viikon olin iltaisin pistänyt, ja paastoarvo onneks ok. Aamupalan jälkeisessä arvossa suuri heitto edelleen. Muut arvot lähes ok.
 
Kopioin tännekin salaiselta puolelta, jos muilla kokemusta :)

Nonniin, nyt ne arvot ei sitten enää pysy kurissa ruokavaliolla, vaan aloitetaan luultavasti insuliinit ensi ma, samalla kun mulla on eka kokoarvio :sad001 Kysyin, että saanko itse valita tabletin tai insuliinin, niin kuulema, jos ennen raskautta bmi normaali, niin ei saisi tabletteja vaan aina tulisi insuliini. Onko muilla kokemusta, että olisi saanut tabletit normaalilla bmi:llä? Ja onko noilla käytännössä mitään eroa, paitsi ottotapa?

Ei mua se insuliini niinkään harmita, tottakai haluan parasta vauvalle, mutta en missään nimessä haluisi käynnistystä, jos painoarvio on normaali. Meillä neuvolassa sanoi, että jos lääkehoito, niin ei ikinä anneta mennä yli lasketun :confused:

Syyskuun puolelta huutelen, meillä on sielläkin vilkas keskustelu radista meneillään jos haluat kurkata :)

Siis ymmärsinkö oikein, että jos BMI on ollut normaali ennen raskautta, tulee suoraan insuliini? Mikä ihmeen perustelu tälle mahtaa olla, kerrottiinko sulle? Mulla on siis myös vääntö juuri meneillään lääkärin kanssa aloitetaanko lääkitys vai ei, viimeisen 2 viikon seurannassa oli 4 paastoarvoylitystä ja haluavat aloittaa lääkityksen... itse olen ruokavaliohoidon ja liikunnan tehostamisen kannalla, jos niillä vielä saisi apua kun ylitykset on siis todella pieniä (laskevat ylitykseksi jo sen raja-arvon 5,5). Enkä missään tapauksessa halua synnytyksen käynnistystä, johon ilmeisesti lähtevät täysillä viikoilla lääkehoitoisten radilaisten kanssa...

Insuliinilla ja metformiinilla (tabletilla) on kyllä eroja, ovat eri lääke, eri vaikutustapa, eri sivuoireet jne. Molemmista löysin ihan laadukkaita tutkimuksia raskauden aikaiseen käyttöön liittyen googlaamalla.
 
Kopioin tännekin salaiselta puolelta, jos muilla kokemusta :)

Nonniin, nyt ne arvot ei sitten enää pysy kurissa ruokavaliolla, vaan aloitetaan luultavasti insuliinit ensi ma, samalla kun mulla on eka kokoarvio :sad001 Kysyin, että saanko itse valita tabletin tai insuliinin, niin kuulema, jos ennen raskautta bmi normaali, niin ei saisi tabletteja vaan aina tulisi insuliini. Onko muilla kokemusta, että olisi saanut tabletit normaalilla bmi:llä? Ja onko noilla käytännössä mitään eroa, paitsi ottotapa?

Ei mua se insuliini niinkään harmita, tottakai haluan parasta vauvalle, mutta en missään nimessä haluisi käynnistystä, jos painoarvio on normaali. Meillä neuvolassa sanoi, että jos lääkehoito, niin ei ikinä anneta mennä yli lasketun :confused:

Mulle sanovat että mulla alotetaan tabletit jos ruokavaliolla ei pysy sokerit rajoissa. Tämä siis sen takia että mulla paastot on kaikki hyviä mutta sokerit koholla aterioiden jälkeen. En vielä tiedä sen tarkemmin kun katsotaan tällä hetkellä vielä liikunnalla ja ruokavaliolla. Ja oon siis 26 vuotias ja bmi ennen raskautta alle 20 jos sillä on vaikutusta asiaan.
 
Mulla onki tällä kierroksella sit sillai et aamupaasto ei pysy kurissa :sad001 kaikki muut arvot pysyy sallituissa rajoissa eikä iltapalan jälkeinen oo liian koholla, mut paastoaika on vissiin liian pitkä yöllä, vaikka yritänkin syödä mahdollisimman myöhään ja herään töiden vuoksi aikaisin aamulla. Kokeilen vielä erilaista iltapalaa (kaveri suositteli kaurapuuroa), koska aikaisempi iltapala ei riitäkään.
 
Mulla ihan sama kuin tiikeriLuukas. Mulla on kaikki muut arvot olleet koko ajan hyvät paitsi juuri aamupaasto. Mulla ei siihen auta mikään ruokalaji, kaikki kokeiltu. Nyt kun pillereitä menee maksimi määrä eli aamulla 2 ja illalla 2 niin on alkanut pysymään.
Toi on siis niin raivostuttavaa kun syöt illalla mitä tahansa tai mihin aikaan tahansa niin ei mitään apua. Elimistö ei vaan tässä rasituksessa kestä sitä paastoaikaa. Mulla ei auttanut edes et yöllä kun kävin vessassa niin haukkasin banaanista tms.
 
Kiitos kommenteista :) Täytyykin käydä kuikuilemassa siellä syyskuisten puolella.

Joo, näin mulle sanottiin puhelimessa, että tablettihoito aloitetaan vain jos ennen raskautta bmi ylipainon puolella, normaalilla bmi:llä tulisi aina insuliini. Näin siis Hyvinkäällä, en sitten tiedä oliko vain tämän radi-hoitajan näkemys, se selvinnee maanantaina :confused:

Mulla myös sama, muut arvot ollut aina kunnossa, mutta aamupaasto koholla, kun paastoaika liian pitkä. Aikaisemmin riitti, että söin illalla tuhdisti (+ suklaata :wink ), mutta nyt ei enää sekään riitä ja arvot alkaa olemaan 8h paastolla jo 5.8 :sad001 Nyt kun saanut nukkua yön yli, niin kyllä se lääkitys alkaa jo kuulostamaan hyvältä (tai ainakin tarpeelliselta). Eipähän tarvitse sitten stressata ja yrittää kaikenlaisilla taikatempuilla pitää aamupaastoa kurissa ja sitten masentua taas aamulla huonoista arvoista.
 
Tsemppiä! Paastoon on paljon vaikeampi vaikuttaa kuin aterian jälkeisiin. Luulen että tää tabletit vs insuliini on kyllä paikkakuntakohtaista, Turussa käytetään herkästi tabletteja.
 
Mulla on ollu nyt kolme ylitystä parin viikon aikana, paasto 5,7 ja 8,0 ja 8,3 päivällisen jälkeiset. Terkka käski nyt viikon seurata joka päivä 3xpv ja jos enemmän ku yks ylitys joka toinen päivä, niin soittoa ja sit lähtee lähete äitipolin diabeteshoitajalle. Ei ollut kuitenkaan vielä huolissaan, kun ei kuulema niin suuret heitot arvoissa, että tarvis lääkitystä alottaa...
 
Takaisin
Top