Raskausdiabetes

puffin

Näppärä viestien naputtelija
Toukomammat 2018
Mulla todettiin esikoista odottaessa raskausdiabetes. Aterianjälkeiset arvot oli sokerirasituksessa vähän koholla ja tämän vuoksi sitten seurattiin sokereita läpi raskauden. Oli täysin ruokavaliolla hanskassa ja arvot kotimittauksissa aina normaalit. Stressi oli kuitenkin todella suuri varsinkin liittyen vauvan kokoon, kun muutenkin synnytystä jännitin. Tästä raskaudesta sokerirasitukseen jo rv12-18, ja heti ensi vkolla 12+0 olen menossa, kun järjestyy esikoisen hoito hyvin. Huh, ei kaipaisi sitä mittailua tähän stressiin lisäksi..
 
Täällä todettiin radi. Kotiseuranta pitäisi heti aloittaa, kunhan saan terveydenhoitajalle ajan että saa mittarit kotiin. Ensi viikolla on sokerirasitus minkä perusteella jatkot määräytyy. Kyllähän tämä oli odotettavissa mutta silti tuli shokkina..
 
Istun sokerirasituksessa, meillä aukeaa labra aukeaa kahdeksalta niin tässä vielä istutaan lähes kaksi tuntia. Aamulla oli paaston jäljiltä jo niin heikko olo että jännittää mahtaako sokeriliemi alhaalla pysyäkään. Todennäköisyys sille että radidiagnoosin saan on iso, koska edellisraskauksista on ollu yksi ruokavaliohoitoinen ja yksi insuliinihoitoinen, ekassa raskaudessa ei rasituksessa ollu arvoissa vikaa.
 
Ei vielä ainakaan radia tullu. Eikä kyl kaukana ollu. 0-arvo oli 5.2 kun raja on 5.3 viimeks jäi tästä paastosta kii.. no toinen sokerirasitus tulossa myöhemmin...
 
Mulla sokerirasitus varattuna 5.12.. iiks, viimeksi ei liemen kanssa mitään ongelmaa, mutta tässä raskaudessa nyt kaikki muukin mennyt just toisinpäin kuin esikoisen kanssa.. :D
 
Mie sain pidettyä litkun alhaalla, ja verikokeet saatiin otettua. Huomenna sitten voisi soitella neuvolaan mahtaako radi jo olla päällä. Sitten alkaakin taas sokeriseuranta. Ekalla kerralla kun radi puhkesi, arvot tosiaan pysyivät kuosissa ruokavaliolla ja säännöllisellä syömisellä. Viimeksi sitten paastot eivät pysyneet millään, ruokailujen jälkeisissä taas ei ollut oikeastaan ollenkaan ylityksiä, ja siksi sitten päätyivät äippäpolilla insuliiniin. Mulla on edellisissä raskauksissa tippunut aika paljon paino, niin painonnoususta eikä ruokavaliosta ei oo tullu sanomista edelliskerroilla.
 
Mulla oli kans helppo ruokavaliohoitonen viimeks. Mutta paasto taitaakin olla se vaikein hallita, kun aterianjälkeiset helpompi sillä mitä syö. Ja ihan normisti sain kyllä syödä.. mutta jotenkin tuli shokkina, kun oma paino oli tuolloin raskauden alkaessa vain hitusen ylipainon puolella.. mutta eipä se sitten noussutkaan kuin 7-8kg, mikä ihan hyvä kun vararavintoa oli kuitenkin kerättynä.. :)
 
Mulla oli sokerirasitus maanantaina (12+4) ja niinhän siinä kävi että paastoarvo oli just siinä rajalla, eli 5.3 [emoji21] Ruokavaliolla lähdetään liikkeelle ja sokereita pitää ite seurata mittarilla. Tuttua hommaa sinänsä koska ensimmäisessä raskaudessa oli sama homma (silloinkin paastoarvo oli juuri ja juuri yli rajan), mutta harmittaa kun toisessa raskaudessa taas ei ollut arvoissa mitään vikaa, vaikka useamman kerran rasituksessa kävin. Nyt on tiedossa taas paljon tarkempi seuranta raskausaikana :-(

Pitänee yrittää ottaa positiivisen kautta; jospa paino ei pääsisi nyt nousemaan niin paljoa kun joutuu tarkemmin katsomaan mitä suuhunsa laittaa...
 
Mulla oli kans tänään sokerirasitus, paastoarvo oli 5.4, eli radi-diagnoosi tuli. Parin vikkon päästä on neuvonta, jonka jälkeen alkaa sit mittailu. Siihen asti pitää vaan yrittää välttää verensokeria nostavia tuotteita.
 
Siellähän se radi lymyili, taas jäi paastosta kiinni, arvo 6,0. Muissa arvoissa ei ollu ylityksiä. Nyt mittailen kotona arvoja ja parin viikon päästä katsellaan terkkarin kaa millaisia tuloksia oon saanu.
 
Täällä kans sokerirasituksessa paastoarvo oli 5,5... tosin aloitin just paria päivää aikasemmin antibiotti kuurin ja kaikesta huolimatta lääkäri neuvoi menemään rasitukseen. Nt ultran tehnyt kätilö sanoi myöhemmin ettei olisi kannattanut mennä... no nyt kotona arvot olleet kuukauden parempia kuin hyviä.. seuraavaan neuvolaan asti mittailen ja sit katotaan tarviiko mittailua sen kummemmin jatkaa. :)
 
Raskausdiabetes tuli sitten tännekin. Sokerirasituksen aamupaastot oli 5,7. Nyt sitten mittailen sokereita ja seuraan syömistä. Toistaiseksi arvot olleet omissa mittauksissa rajojen sisällä. No täytyy ajatella että tuleepahan syötyä terveellisesti ja säännöllisesti, tai ainakin yritys siihen.
 
Raskausdiabetes tuli sitten tännekin. Sokerirasituksen aamupaastot oli 5,7. Nyt sitten mittailen sokereita ja seuraan syömistä. Toistaiseksi arvot olleet omissa mittauksissa rajojen sisällä. No täytyy ajatella että tuleepahan syötyä terveellisesti ja säännöllisesti, tai ainakin yritys siihen.
Mä aattettelen just samoin, hyvähän se vaan et tulee katsottua mitä syö
 
Miten menee muilla radi-ruokavalion kanssa? Mä oon pystynyt noudattamaan aika hyvin, eikä ole mittauksissakaan ollut kuin kerran yksi raja-arvo. Toki välillä on erikoispäiviä, jolloin ei juurikaan pysy noudattamaan ruokavaliota, esim joulun ajan otin aika rennosti. Tavoitteena syödä järkevästi aina kun on kotona ja työpaikalla välttää tarjolla olevia herkkuja.
Nyt oon kyllä huomannut että on koko ajan nälkä, vaikka ruoka-ajat on edelleen olleet säännölliset jne, eikä jaksa liikkuakaan enää samaan tahtiin. Viime mittauksen perusteella painoa on tullut 3kg, nyt kyllä veikkaan että on lähtenyt jyrkempään nousuun. Mut pakko syödä enemmän kuin suositusruokavalio ohjaa, oon lisännyt välipalöiksi leipää tai hedelmiä. Nyt viikkoja 24+5, että vielä pitäis jonkin sikaa tsempata syömisten kanssa.
 
mulla oli tänään jo toinen rasitus kun isällä diabetes. arvot matalat 4,4/6,4/5. MUTTA.. mua on todella suuresti ärsyttänyt terveydenhoitajien/lääkäreiden suhtautuminen mahdolliseen raskausajan diabetekseen. oon kropaltani tosi hoikka ja tuntuu, että neuvolantäti oikeen haluaa, että hoikatkin saa diabetes-diagnooseja.. "saatat jäädä nyt seuraavassa kiinni" "hoikatkin narahtaa" ihan kun tässä yritettäis jotenkin salata omia sokereitaan. eikö se vaan ylipäätään ole parempi että selviää jos liian korkeat arvot on, oli sitten kropaltaan mitä mallia vaan. mulle on tullut tästä kauhea stressi neuvolan suhtautumisen takia ja nyt ihan "hähää siitäs saitte"-fiilis kun arvot oli hyvät. ei sen ehkä näin pitäisi mennä :D
 
No kylläpä on asiattomia kommentteja hoitohenkilökunnalta. Ei muuta kun ihmettelet tuollaisia kommentteja ääneen jos vielä niitä laukovat.
 
joo on kyllä vähän jäänyt kaivelemaan toi suhtautuminen ja kommentit.. ensi viikon neuvolassa täytyy kyllä antaa palautetta.
 
Kysymys muille, joilla raskausdiabetes. Äitiysneuvolassa kehoitettiin aloittamaan rintojen lypsäminen/pumppaus jo ennen laskettua aikaa (n. Rv38+) Onko muut saaneet tällaista ohjetta? Itsellä esikoisen aikaan maitoa ei noussut juurikaan sairaalassa ollessa ja jouduttiin turvautumaan lisämaitoon siellä. Itsellä kotiseurannassa tosin arvot pysyneet kurissa.
 
Pitää kysyä huomenna kun menen neuvolaan. Siskoni joka on kätilö suositteli myös käsin lypsämistä vk 37 eteenpäin. Maito kerätään ja pakastetaan ja annetaan vauvalle jos sokerit on liian matalana, joka on mahdollista raskausdiabeteksen takia.
 
Takaisin
Top