Raskausdiabetes

August14

Sanavalmis juttuseppä
Elokuunmammat 2014
Elomammat 2017
Huhtikuiset 2021
Ajattelin valmiiksi tehdä tämän ketjun, pääsee diagnoosin saaneet tänne keskustelemaan keskenään..

Itse ihmettelen miten minulla onkin sokerirasituskoe jo parin viikon päästä! Nyt siis viikkoja sen reilut 12 ja en usko kuuluvani riskiryhmään (BMI normaali tällä hetkellä, mutta ennen raskautta lievä alipaino), ja olen 20v. Suvussa on mummollani 2-tyypin diabetes, sekö saa minut kuulumaan erityiseen riskiryhmään?? Luin, että normaalisti se tehtäisiin rv 24-28..

Toisaalta pelkään, että olenko jo sen itselleni aiheuttanut.. Alkuraskaus mentiin tosi terveellisellä elämäntavalla, mutta nyt pari viikkoa on menty vähän huonolla ruokavaliolla ja epäsäännöllisyydellä.. Kotona on se tilanne, että koko asunto on remontissa, joten keittiötä ei voi käyttää, niin syömässä käydään anoppilassa, silloin kun sopiva väli sattuu touhun keskelle.. Herkkujakin on tullut syötyä ihan liikaa.. Namuja ei ehkä niinkään, mutta itse luokittelen jugurtin herkuksi sen sokerimäärän takia ja sitä tulee syötyä paljon.. Päivässä syön kyllä ainakin sen yhden lämpimän ruoan kotiruokaa.. Muuten mennään hedelmillä ja ym. Helpolla pienellä.. Liikunta on jäänyt vähälle, kun on saanut pusertaa remontissa niin paljon, ettei jää voimia kuntoilulle..

Onko täällä ihmisiä, joilla olisi ollut ehkä aikaisemmassa raskaudessa RD? Onko sillä kenties jotain oireita olemassa?
 
Muokattu viimeksi:
Mä olin rasituskokeissa viime viikolla kun näytti terkalla plussaa pissatetissä. meillä on siis suvussa diabetesta niin tän vuoksi jouduin jo rv 13+ käymään.. No arvot onneksi oli normaalit mutta niitä nyt seuraillaan koko loppuraskaus, että mistä johtui tämä sokeri.. (luultavasti siitä että söin donitsin juuri sitä ennen)
 
Mä oon I-tyypin diabeetikko ja se toki on ihan eri asia kun raskausajandiabetes, mutta käsittääkseni se mitä syö ei oo syy siihen jos sairastuu raskausajandiabetekseen. Ennemminkin se miten on syönyt jo ennestään eli millaset ruokailutottumukset on ja tietysti mitä enemmän on ylimäärästä painoo niin sitä herkemmin sairastuu.
Eli August14, jos oot hoikka ja oot syönyt terveellisesti niin en kyllä keksi muuta syytä tolle testille kun sen sukurasitteen. Mikä siis myös on riski saada raskausajandiabetes.
 
MOi! No minä jouduin sokerirasitustestiin jo viikkolla 10+ kun ekassa neuvolassa oli sokerit pissassa jo ++ koholla. No ikää mulla on jo 40+, lievästi ylipainoinenkin olen ja suvussani aikuistyypin diabetestä. Niinpä kävin sitten siinä rasituksessa, ja niinhän siinä kävi että tunnin jälkeen otettavassa näytteessä sokerit oli12,5! Elikkä reilusti yli sallitun rajan. Nyt olen käynyt diabetesohjauksessa, sain mittauslaitteen kotiin ja seuraan niitä kotona parin viikon ajan, ja sen sen jälkeen ilmeisesti menen äippäpolille. Ja koitan syödä nyt mahd terveellisesti, vältän sokereita ja huonoja hiilareita. Vähän vaikeaa kun kärsin edelleen pahoinvoinnista eikä mikään ruoka oikein maistu...:/
 
Raskausajan diabeteksen voi saada ihan kuka tahansa, riippumatta iästä ja lähtöpainosta. Toki semmoisilla, joilla on korkeampi ikä, ylipainoa, sukurasite yms. riski on suurempi. Yleensä hoidoksi riittää pelkkä ruokavalion muutos, mutta ei aina.
Mulla alkoi esikoista odottaessa olla pissan sokerit plussalla puolen välin jälkeen ja kävin kaksi kertaa rasituksessa, molemmat täysin kunnossa. Loppu raskaus seurattiin sitten sormen päästä otettavalla pikatestillä niitä sokereita ja kaikki oli ihan kunnossa. Joillakin kuulemma saattaa maksa(?) päästää sokereita läpi raskausaikana ilman mitään erikoisempaa syytä.

Ei ehkä kannata syödä donitseja tai muitakaan kovin sokeripitoisia herkkuja juuri ennen neuvolaan menoa :D
 
Jep, radi ei katso ikää eikä painoa. Sen voi saada alipainoinen 18-vuotiaskin, ihan samoin kuin ylipainoinen 30-vuotias. :)

Mulla oli radi edellisessä raskaudessa, ja eiköhän se nyttenkin diagnosoida. Rasitus on kolmen viikon päästä. Kyllähän se harmittaa (jo valmiiksi), vaan sitten on vaan otettava itteään niskasta kiinni ja alkaa katsoa vielä tarkemmin mitä syöt ja jätät syömättä. Se on kuitenkin tosi monella hallittavissa ruokavalion ja liikunnan avulla, vain harva käsittääkseni joutuu insuliineille.

Täällä on jo "puoliksi" noudatettu radi-dieettiä, eli hiilihydraatteja ja napostelua vähennetty. Karkkipäivä on kerran viikossa, siitä pidän kiinni vaikka kuinka tulisi radi! :D Mun järki ei kestä jos en saa kerran viikossa maistaa suklaata/salmiakkia. :D

Ja mitä tuohon sokeria pissassa -tulee, niin kyllähän mullakin ne aika monesti yhellä plussalla oli, mut mä huomasin et jos olin syönyt vaaleaa leipää, niin sitten "käry kävi". :D Muuten oli pissa aina puhdas. Ja vaikka pissassa oli sokeria, niin vs (mitä toki piti tarkkailla säännöllisesti) oli ok. En tiedä sitten mistä lienee johtunut.
 
Ei kovin rohkaisevaa ole nyt kun tänäänkin aamupalan jälkeen, joka tosiaan oli lautasellinen kaurapuuroa, teetä ilman sokeria, lasi kevyt maitoa ja yksi leipä, niin Pam! sokeriarvo tunnin päästä 8,7! Makeaa, pullaa, keksejä, karkkeja olen syönyt tosi harvoin (ei tee edes mieli). Tuoremehua haluaisin juoda, mutta se nostaa sokerin taivaisiin. Kevyt jäätelö olis niitä harvoja herkkuja joita haluaisin silloin tällöin syödä, mutta taitaa sekin nostaa ne sokerit yli sallitun! :confused1
 
O-ou, Riduli.. Ei kuulosta mukavalle, ei sitten ollenkaan.. :sad001
 
Riduli :/ .. Kokeilisitko jättää sen kaurapuuron pois? Mulle se hoitaja joka antoi radi-dieettiin ohjeet, sanoi et mitä käsitellympi vilja, sen varmemmin se nostaa sokereita ("höttöhiilareita"). Toki poikkeuksia tässäkin, mulla ei mikään juuri nostanut sokereita (mistä lääkärikin herkesi miettimään, et onko mulla mitään radia olemassakaan..), paitsi sit loppuraskaudessa näki kyllä koska oli vietetty karkkipäivää..
 
Mulla ne pissan sokrut oli sen loppu puoliskon raskautta joka ikinen kerta vähintään kahdella plussalla, usein jopa niin paljon, ettei taulukko riittänyt ja silti verensokerit oli aina ihan kunnossa. Ei edes lähelläkään raja-arvoja.
Nyt terkkari väläytteli mahdollisuutta, ettei toista odottavan tarttis mennä rasitukseen ollenkaan. Tietenkin sitten joutuu, jos jotain hälyyttävää alkaa olemaan. Mun tuurilla joudun siihen kuitenkin... mut pääasia, että vauvalla on kaikki hyvin.
 
Mulla kans tuleva sokerirasitus vk 14, eli tän viikon lopulla. Joudun siihen pco:n takia. Ärsyttää kyllä jos raskausdiabetes iskee, kun eipä siihen voi ainakaan mun tapauksessa edes ite vaikuttaa.. Kun pco:ssa helposti on insuliiniresistenssi. Mutta toisaalta hyvä, että sitä sitä seurataan, että vauva voi hyvin:)

Miten muuten selvisitte siitä litkun juomisesta? Mietin, että miten sen saa alas, kun on muutenkin pahoinvointia ja sit vielä ei sais oksentaa sen juomisen jälkeen...:sick009
 
Cupcake, joo kyllä se kaurapuuro varmasti on niitä herkästi sokeria nostavia, vaikka ei näin äkkipäätä uskoskaan. Äidillä oli (on jo poistunut luotamme) aikusiän diabetes, ja hänellä kans oli aina sokerit korkeella jos söi kaurapuuroa. Mutta kun mulla on muutenkin vaikea keksiä mielekästä syömistä kun on myös keliakia ja tosiaankin edelleen olen pahoinvoiva. Pikkusen joudun käyttään mielikuvitusta kun mietin mitä söisin. Toivon että tää pahoinvointi edes loppus, niin vois syödä niinkuin muutkin. En kyllä haluais sitä insuliinia alkaa käyttään. Siihenhän sitä joutuu jos ei ala sokerit pysyyn aisoisa! :sad001
 
Kokeile, Riduli, vaihtaa luomukaurahiutaleihin. Ne on vähemmän käsitlty ja mun mielestä paremman makusiakin
 
Riduli ^ Niin, oisko joku muu vilja parempi? Siis niistä mitä voit syödä? En nyt äkkiseltään muista mitä viljoja keliaakikko sai syödä, mut kai jotain vaihtoehtoja on? Ja mikäli se kaurapuuro sit on se ainoa mitä voit/haluat syödä, niin syö sitä niin kauan että saat vointisi paremmaksi, ja katsot sitten uudelleen. :)
 
Meillä keliaakikoilla on nuo puurovaihtoehdot melko vähissä. Ainakaan itselle ei kovin hyvin maistu muut kuin kaurapuuro ja riisipuuro. Riisipuuron en kuitenkaan usko olevan kaurapuuroa parempi vaihtoehto... Tattaripuuro on aika voimakkaan makuista ja ei ainakaan mulle uppoa. Mut kokeile Riduli maustamatonta jugurttia (jos muuten käy sulle) ja marjoja/ hedelmiä seuraks. Vähän voi tietysti makeuttaa tarvittaessa, mut sokerit jää silti pienemmiksi kuin maustetuissa valmisjugurteissa. Ja ainakin mun mielestä pitää nälkää paremmin.
 
Mä nyt en ole keliakikko, mut samaa voin suositella kuin Zanzibarkin. Mä syön itse rahka-jugurttia (0,9% rasvaa) ja sen kanssa marjoja ja hedelmiä. Pelkkä maustamaton jugurtti tai rahka sisältää varmaan vähemmän sokereita, kuin tuo jugurttirahka. Yllättävän hyvin tuo tosiaan pitää nälkää. Rahka kuitenkin sisältää melko paljon proteiinia, niin pysyy nälän tunne poissa. Ja mulle tuo on maistunut ihan koko raskauden ajan. On kuitenkin semmoista suht. kevyttä ja raikasta syötävää. Hedelmäsalaatti on kans hyvä välipala. Toki se nyt sisältää sitten hedelmäsokeria... mut siitä saa paljon vitamiineja ja kuituja. Enkä nyt tarkoita mitään sokeriliemessä lilluvaa säilykemössöä vaan tuoreista hedelmistä itse tehtyä salaattia :)
 
Minäkin kävin rasitustestissä tänä aamuna ja oli kyllä verrattain aika epämiellyttävä kokemus. Sokerilitku meinasi tulla useaan otteeseen ylös ja ensimmäinen odottelu tunti oli täyttä tuskaa. Pidättelin sinnikkäästi oksennusta, koska muuten testi olisi epäonnistunut ja olisin joutunut tekemään sen toisella kertaa uudestaan. Hyi hitto! Onneksi nyt ohi, tuloksia jännityksellä odotellessa...
 
:confused:Hui! Alkaa nyt jännittää oma koe, joka on maanantaina! Saa nähdä miten selvitään, kun on edelleen kova näläntunne, ja ruokaa pitäisi saada tunnin välein!
 
Mun se litku oli vadelmanmakuista, eipä tee enää vadelmamehua mieli :puke
Mutta eise niin kamalaa ollu, mitä olin kuvitellu! Kaks muovilasillista vaan piti juoda, luulin että se määrä on ainakin tuplat!

Mulla ainakin autto August14 se, että menin nukkumaan tosi ajoissa, ja ihme, että sainkin nukuttua ihan hyvin,vaikka nyt raskauden aikana ollu jatkuva nälkä ja yölläkin on saanu herätä syömään. Ja meidän labras sai mennä makoilee liikuntasaliin, jos tuli heikko happi. Mä puhuin mamman kans puhelimes, niin ei tarvinnut koko ajan miettiä oloaan.. Niin kyllä se nopsaa sit kuitenkin meni, se 2h. Ja tuloksetkin tuli samana päivänä. Ei ainakaan vielä ollu diabetes puhjennut, mutta toinen testaus vielä edes..
 
Sokerirasituskseen olin jo niin valmistautunut, kun sitten menin näytteenottoon (ajallaan ja oikea päivä oli jne.) sanookin hoitaja, että ei täällä ole lähetettä, ei voida tehdä koetta.. Hyvin ovat taas sössineet neuvolalla.. :smiley-angry003
 
Takaisin
Top