Raskausdiabetes

Aamulla hain mittarit ja seuranta alkaa. Paastoarvo oli 0,1 yli sallituneli 5,4 ja käry siis kävi. Kaikki diabetekseen liittyvä ihan outoa ja tuntematonta, joten täytyy vähän alkaa perehtymään siihen mitä tämä nyt sitten oikein käytännössä tarkoittaa...
 
sama fiilis se oli itsellä sokerirasituksen ja tulosten kuulemisen jälkeen, mut kyllä ne asiat selvii ja kirkastuu ajan myötä :)
 
Minäkin osallistun keskusteluun!

Mulla todettiin radi viimeraskaudessa jo ekan kolmanneksen jälkeen. Jouduin jo alussa rasituksiin sukurasitteen ja runsaan ylipainon takia. Yks arvo heitti häränpyllyä ja niinpä tuomio oli koko loppuraskauden ajan vs-arvojen kotiseuranta ja ruokavaliomuutos. Arvot pysyi kotona tosi hyvinä, ruokavalioon huomion kiinnittäminen auttoi. Painoakaan ei tullut raskauden aikana ku kuusi kiloa! :) Vauvakaan ei mikään jätti ollut (4050g, mikä on siis vielä normaalipainoinen!). Olihan ne fiilikset kamalat kun neuvolatäti soitti niistä tuloksista, itkin monta päivää ja musta tuntu et olin pilannu kaiken - niin oman kuin tulevan lapsenikin elämän. Mut ei asia niin ole. Radi oli paremminkin varoitus siitä, että joku asia on vähän vinksallaan, ja asialle tulisi tehdä jotakin.

Nyt olen jälleen raskaana ja olenpa varma siitä, et ko. diagnoosi napsahtaa kohdalleni jälleen. Olenkin jo kiinnittänyt huomion syömisiini, ja joulun jälkeen alan noudattaa radi-dieettiäni. Josko auttaisi rasituksessakin, ettei ne kaikki arvot ainakaan olis päin männikköä! :)
 
Mulla oli kaikissa arvoissa heittoa, kun kävin rasituksessa. Ruokavaliolla ne on kuitenkin pysyny hyvin kurissa eikä ylityksiä ole tullut. Itselläkin vahva sukurasite, ja raskauden alussa hieman ylipainoa. Mä ajattelin jatkaa vauvan syntymänkin jälkeen tuon ruokavalion noudattamista. Mitä kiloihin tulee, niin miinuskiloilla mennään vieläkin. Voi toki olla että muutama kilo väkisinkin tulee, mutta nehän lähtee heti sitten pois kun vauva syntyy, koska syömisen määrä ei ole lisääntynyt missään vaiheessa.
 
Tylsyyksissäni eksyin tänne tätä lukemaan. :) Keskustelu on kuivunut kokoon jo aikaa sitten, mutta sattui silmään Cupcaken kommentti

Olihan ne fiilikset kamalat kun neuvolatäti soitti niistä tuloksista, itkin monta päivää ja musta tuntu et olin pilannu kaiken - niin oman kuin tulevan lapsenikin elämän. Mut ei asia niin ole. Radi oli paremminkin varoitus siitä, että joku asia on vähän vinksallaan, ja asialle tulisi tehdä jotakin.

Muistakaa, ettei radi todellakaan aina liity elämäntapoihin tai painoon mitenkään! :) Toki (itsekin ylipainoisena ja insuliini-radista 'nauttivana') on hyvä tiedostaa elämäntapojen ja painon lisäävän riskiä, mutta ihan hoikillekin voi tulla raskausdiabetes, vaikka söisi pelkkiä salaatinlehtiä. :) Yksi tärkeimmistä raskausdiabeteksen syistä on istukan erittämät hormonit, eikä niille kukaan raskaana oleva voi mitään! Älkää siis ihan kamalasti syylistäkö itseänne, ei ole oma vika! Myöskään siihen ei voi vaikuttaa, kuinka pahaksi diabetes raskauden aikana kehittyy. Insuliinin saattaa joutua aloittamaan, vaikka eläisi kuinka kurinalaisesti eikä painoa tulisi ollenkaan! Toki on tärkeää katsoa mitä syö, jos on raskausdiabetes todettu, mutta ei se mikään elämää pilaava diagnoosi ole äidille eikä vauvalle, eikä siitä kannata ottaa niin suurta stressiä, ettei raskaudesta uskaltaisi nauttia syyllisyyden takia.

Tässäpä vielä muutama linkki aiheesta

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/pecks/khp00076

http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/raskausdiabetes

http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/balls/hoi50068
 
Heipat!

Tulin tänne kun huomasin täällä olevan suht. elävä radi keskustelu.
Itselläni siis insuliinihoitoinen radi. Paastoarvot heittelee edelleen lääkityksestä huolimatta.
Koko ajan ollut suhteellisen tarkalla ruokavaliolla muttei siitä ole mitään apua, aino mikä on oloa helpottanut on se että syön 3-4h välein. Nyt on rv35+ häiritsee kun joka paikasta jopa Ä-polilta saa ristiriitaista infoa. Kuinka automaattista on että käynnistetään? Insuliinia menee illalla ja aika paljon,määrä nousee koko ajan.
Ensin ajattelin että antaa mennä laskettuun ja tulee kun on tullakseen, mutta edellinen vauva oli yli kilon suurempi kuin arvio. Muista syistä käynnistettiin, ei tiedetty että olisi ollu radia. Poika syntyi rv38 ja oli 4,3kg ja 55cm
Kuinka teillä jo synnyttäneillä on painoarviot pitäneet paikkaansa??
 
Pakko kommentoida, mulla 2 raskautta takana onnellisesti. Ruokavaliohoitoisella radilla selvisin, en siis tarvinnut lääkitystä avuksi. Esikko syntyny 40+0 käynnistettynä, painoarvio ollu 2 päivää ennen syntymää 3,5kg ja painoi 3460g, toinen syntyi 41+4 käynnistettynä, painoarvio päivää ennen syntymää 4kg, painoi 3920g, et mulla on tosi hyvin pitäny noi arviot paikkaansa. Nyt jännä nähdä miten 3 kanssa käy...

Mun mielestä toi insuliinihoitosella radilaisella käynnistäävät herkemmin, mutta sekin on ilmeisesti lääkäristä riippuvaa, et mitä mieltä lääkäri on käynnistyksen tarpeellisuudesta? Mut kyllähän lääkärin pitäs kuunnella äitiäkin tossa tilanteessa, jos äidillä on vaikeeta olla ja vaarana tosiaan se et vauva kasvaa liian isoks, ettei mahdu alakautta tulee..

Onko sulla miten usein tuolla äitipolilla käynti?
 
Nyt käyn viikon välein. Nyt kun kätilökin vaihtelee olen ihan pihalla, viimeksi ollut sanoi että voidaan käynnistää rv36 otetaan vaan ensin vesinäyte. Sanoin vaan että ei kai herran jumala kun vauva kasvaa vain pikkuisen yli käyrien, virtaukset on kunnossa eikä vauva näytä tuottavan epoa vaikka sokerit on mitä sattuu. Tai no päivisin on todella hyvät sokerit, niissä ei ole ollenkaan ylityksiä mutta yöllä se maksa alkaa tuottelee omiansa ja arvot nousee. Nyt pistän 44ky iltaisin. Mielelläni antaisin vauvan tulla kun on sen aika mutten usko sen olevan mahdollista
 
Päivitystä aiempaan kirjoitukseeni, eli mullahan todettiin radi tokan kolmanneksen aikana. Loppuraskaudesta meni ihan metformiinille ja insuliinillekin. Pistin lopulta iltaisin 22 yksikköä insuliinia synnytykseen asti. Lopulta mentiin sektioon kun synnytys pysähtyi 4cm...

Vauvaa arvioitiin synnärillä mahan päältä olevan noin 3900grammaa mutta oli syntyessään vain 3208 grammaa ja 52 cm. Pitkä ja laiha poitsu siis. :) Painoa ei tullut raskauden aikana lisää, vaan synnytyksen jälkeen mun lähtöpainosta oli tippunut 8 kiloa. Vaavin sokerit ei lähteny kunnolla nousuun kun maitoa ei paljon tullut ja vietettiin siksi ylimääräinen päivä synnärillä. Muuten kaikki on vallan mainiosti ja poika on tosiaan nyt reilun 2vkoa vanha (syntyi ystävänpäivänä).

Eli radin kanssa voi myös elää vaikka olisi insuliinit! Ja mulla inskat autto ainakin yöuniin, nukuin paljon paremmin enkä ravannut vessassa niin usein.
 
Juu kyllä insuliinin kanssa voi elää, se on kuitenkin hormoni jota elimistön tulisi ihan itse tuottaa :)
Itselläni määrä on vaan suuri, nyt rv 37 ja iltaisin menee 46ky ja arvot silti yli 5.5 aamulla
Hetkeksi ne rauhoittui. Rv29-33 oli pahimmat niin kuin varoiteltiinkin, mutta onko ihan loppu viikoista jokin uusi istukkamyllerrys??:anyone
Nyt on liikuntaa lisätty, ruokavaliota edelleen ruukattu mutta ei auta ei.. Koko ajan kamala jano yöunet huonot ja hyvin katkonaiset.
Beibi on onneksi hyvin voiva ja normaalin kokoinen.
 
Täällä yksi ymmällään oleva odottaja haluaisi liittyä keskusteluun. Radi diagnoosi tuli muutama viikko (rv13) sitten, nyt olen pari viikkoa seurannut vs-arvoja ja kaikki olleet reilusti alle suositusten. Neuvolassa kävin viime viikolla (rv 15), neuvolan täti oli tyytyväinen arvoihin ja sain vähentää mittauksia 2krt/vko. Joten ainakin nyt menee kaikki hyvin :)

Nyt kuitenkin ihmetyttää, että neuvolassa eivät oikein antaneet tietoja siitä, mitä tämä nyt sitten tarkoittaa minulle, odotuksen kannalta tai vauvalle. Sanoivat ainoastaan, että seurataan... Olen tietysti lukenut aiheesta, mutta silti tuntuu ettei tiedä, mitä tulee tapahtumaan. Joten, jos joku voisi kertoa esim. seuraavista asioista: miten teidän sokeriarvot on muuttuneet raskauden aikana? Onko isompi nousu odotettavissa jollain tietyillä viikoilla? Miten usein teidän arvoja on seurattu, oletteko käyneet useammin neuvolassa (vs. normaali raskaus)? Tuleeko jotain muita ylimääräisiä esim. lääkärikäyntejä? Siinä ehkä päällimmäiset kysymykset. Toki tiedän, että jokainen raskaus on erilainen ja etenee omalla painollaan, mutta olisi silti kiva saada edes jonkinlainen kokonaiskuva tästä tilanteesta... Meille tulossa ensimmäinen vauva, joten kaikki on ihan uutta ja ihmeellistä, ja ollaan ehkä, suoraan sanoen, vähän hukassa :smiley-ashamed004
 
Miepä voin vastata ainakin mihin osaan, mulla siis 3 raskaus kyseessä ja jokaisessa seurana ollu diabetes...

Jokaisen odottajan kohdalla noi sokeri-arvot vaihtelee, toisilla kroppa reagoi herkemmin ja toisilla taas ei, ja siihenkin vaikuttaa ruuan laatu ja määrä, myöskin liikunta ja miten paljon sitä on vaikuttaa ratkaisevasti noihin sokeri jutuihin.

Yleensä pahimmat viikot on 20-32 tai 33, jolloin alkaa insuliiniresistenssi ja arvot alkaa heitellä enempi eli niin sanotuisti haima väsyy tuottamaan oikean määrän sitä insuliinia ja sokerit kohoo herkemmin.

Toi seuranta on mun mielestä sellanen mihin vaikuttaa ihan suoraan noi sun mittaustulokset, jos sulla hoitotasapaino on hyvä eli ei heittoja oo, et joudu niin usein käymään, mutta kuitenkin useemmin kuin normiodottaja.

Radilaiset saavat automaattisesti, jos on heittoja mittaustuloksissa, niin herkemmin aikoja äitipolille, missä seurataan vauvan vointia ja kasvua ja samalla mietitään synnytystapaa ja ajankohtaa. Viikolla 36 on yleensä painoarvio ultra jossa sit jo ehkä tehään jotain päätöksiä vauvan syntymän johdosta, eli siis jos vauva vaikuttaa isokokoiselta niin synnytys voidaan päättää käynnistää rv38.

Jos jäi jotain epäselväks niin kysy vaan, vastaan jos osaan..

Ei tää ihan kamala sairaus ole, ei kuitenkaan ihan mukavakaan. Kyllähän se vähän harmittaa ettei ihan niin vapaasti saa söydä kun haluis, mut kyllähän sitä kerkee sit kun vauva on ulkona.
 
Kiitos, helpotti jo tosi paljon! Niin olin järkeillyt, että varmaan puolenvälin jälkeen/toisen kolmannksen lopussa, voi alkaa tulla ongelmia. Tiedänpähän sitten olla tarkempana ja mittailla sokereilta useammin. Itse oon yrittänyt kääntää tän positiiviseksi ajetteluksi. Alkuraskaudesta en syönyt niin hyvin, kuin tiedän että olisi pitänyt. Heti diagnoosin jälkeen ryhdyin sitten tosissan miettiimään, mitä suuhun laittaa ja syömään säännöllisesti. Ja täytyy myöntää, että oma olo on huomattavasti parempi ja vauvakin saa varmasti kaikki vitamiinit yms. mitä tarvitsee.

Miten, Huli, sitten synnytyksen jälkeen? Onko sun lasten sokereita seurattu jotenkin tarkemmin synnärillä tai myöhemmin neuvolassa?
 
Joo, mun tytöt on synnytyksen jälkeen pääseet suoraan rinnalla syömään(ollu siis normit alatie synnytykset, jos tulee sektiolla niin siitä mulle ei oo kokemusta et miten toimitaan) ja saaneet olla siinä niin pitkään kun viihtyivät, sit ovat ottaneet sokerit vauvalta ja kummallakin ne on ollu matalat, ei kuitenkaan vielä liian matalat, joten ovat antaneet sit suoraan luovuttettua äidinmaitoo ja kattoneet et nouseeko sokerit tolla lisämaidolla, hyvin ovat nousseet, joten ei oo pienet joutuneet sokeritippaan, mikä siis vaarana jos menee liian matalalle vauvan sokerit.

Muutama vuorokausi synnytyksen jälkeen molemmat vauvat on ollu sokerisaurannassa noin 3h välein ja myöskin syötöt on ollu 3h välein, ja lisämaitoa ovat saaneet, koska mulla ei oo oma maito noussu vielä ja on ollu niitä mataliakin arvoja vauvoilla, mut siis aina korjaantuneet tolla maidolla, eli ollaan vältytty siltä sokeritipalta. Ja toi seurantaki riippuu siitä et jos muutama mittaustulos on vauvalla normaali, niin sit mun mielestä eivät enää seuraa niin useesti.
Ja kotona synnytksen jälkeen mua on ohjeistettu syöttämään 3h välein ja antamaan lisämaitoa aina kun vauva vaikuttaa nälkäseltä, mut toi lisämaito ja 3h syöttövöli on jääny muutamassa viikossa pois sit. Ja ei ainakaan meillä oo vauvoja seurattu mitenkään tarkemmin sit neuvolassa, kun kuitenkin synnytykset ja lapsivuode aika on mennyt hyvin.
 
Sen verran kommentoin, kaksi ja puoliviikkoisen 'sokerivauvan' (insuliinihoito, 14ky isoimmillaan) äitinä, että ainakaan HUSilla ei vauvan koko ole oman käsitykseni mukaan se, mikä määrää käynnistyksestä, vaan istukan kunto. Lääkehoitoisessa diabeteksessä istukan toiminnan häiriöt ovat jonkin verran yleisempiä, kuin 'normiraskauksissa' ja minulle sanottiin tämän olevan määräävä tekijä käynnitykselle. Mutta jos istukka näyttää hyvinvoivalta ja vauvalla ja äidillä hyvä vointi, voidaan yksilöllisesti odottaa synnytyksen spontaania käynnistymistä jopa yli lasketun ajan. Minulle lääkäri sanoi, että erityisesti, jos vauva on isokokoinen, on aina parempi jos synnytys käynnistyy spontaanisti, sillä ilmeisesti isokokoiset vauvan syntyvät helpommin silloin.

Itselläni monen tekijän yhteisvaikutuksesta käynnistettiin synnytys laskettuna päivänä. Vauva syntyi melkein kaksi päivää käynnistyksen aloituksesta mitoilla 51cm 3466g (arvio viikkoa ennen laskettua oli n. 3600g) ja sokerit pysyivät aisoissa. :)

Ainakin HUSsin alueella radilaiset pääsevät tietääkseni automaattisesti ylimääräisille lääkärikäynneille äitiyspoliklinikalle (kuinka monesti riippuu varmasti tilanteesta). Suosittelen kyselemään lääkäriltä vielä rohkeasti kaikenlaista mikä mietityttää ja vaatimaan kunnollisia vastauksia, jos tuntuu, ettei jotain ymmärrä. :)
 
HUS:n sivuilla olikin tosi hyvät ohjeet radin hoitoon tai erityisesti ruokavalion rakentamiseen. Niissä ohjeissa oli myös suositellut hh määrät/ateria ja tietysti totaalisuositusmäärät/vrk. Silloin kun sain kuulla tästä diagnoosista niin luin näitä ohjeita ja suunnittelin itselle ruokavaliota niiden mukaan. Sitten kun menin neuvolaan ja kysyin ruokavaliosta ja hh määristä tarkemmin niin vastaus oli "älä syö vaaleeta leipää tai pullaa niin kaikki menee hyvin"!? Itse olen sellainen, että kaipaan tarkempia ohjeita kuin tuon... Onneksi pääsen ravitsemusterapeutille muutaman viiikon päästä niin pitää sitten kysellä tarkemmin ja eka lääkäri lienee samalla viikolla.

Onneksi olkoon ReginaVeritakselle pikkuisesta! Ihana kuulla, että kaikki on mennyt hyvin, luo itsellekin turvallisuuden tunnetta, että kyllä meilläkin menee :)
 
Ei se aina niin mene ettet syö vehnäpullia ja sokerit on kunnossa. Jokaisella meillä on omat ruoka-aineet jotka nostattavat sokeria. Itselläni pahin oli sellainen kasvispihvi. Hiilareita kannattaa kyllä vähentää ja seurailla. Kannattaa pyytää kunnon määrä liuskoja että voi testailla millaisia nostoja eri ruoka-aineet tekee:)
Itse kävin rv 20 lähtien neljän viikon välein Ä-polilla ja nyt rv35 alkaen joka viikko. Toivottavasti en joudu pian kahta kertaa viikossa, näinkin olen kuullut tapahtuvan. Sehän onkin hankalaa siinä synnytystä koskevissa suunnitelmissa kun aina on eri lääkäri ja tätä kautta erilaiset mielipiteet ja toiminta tavat. Ei tunnu olevan edes samaa hoitolinjaa. Joku pelottelee jo rv34 vesipunktiolla ja käynnistyksellä ja toinen ei näe mitään estettä jatkaa raskautta niin kauan kunnes luonnollinen synnytys käynnistyy...
 
Joo, mut jos äidin lantion mitat on pienet, niin kyllä ne silloin käynnistää mieluummin ajoissa, kuin et se menis siihen et joutuu hätä/kiireelliseen sektioon sen takia et vauva ei mahdukkaan tulee kun on annettu kasvaa liian isoks kohdussa.
Näin ainakin Pkks:n piirissä ovat sanoneet.

Ja mulla on siis molemmat synnytykset kyllä käynnistetty ruokavaliohoitoinen radi oli noiden aikaan, toinen laskettuna päivänä, toinen 10 päivää yli lasketun.

Tämmösen tekstin löysin tuolta käypähoidon suosituksista:

Jos äidillä on ruokavaliolla hoidettava raskausdiabetes, raskaus voi mennä 7–10 päivää yli lasketun ajan – edellyttäen, että veren glukoositasapaino on hyvä eikä raskauteen liity ongelmia. Jos äidillä on raskausdiabetekseen lääkehoito, synnytyksen käynnistämistä tulee harkita, kun raskausviikko 38 tulee täyteen (viimeistään laskettuun aikaan mennessä).

Alatiesynnytys on yleensä mahdollinen, jos sikiön painoksi arvioidaan alle 4 kg. Jos painoarvio on 4–4,5 kg, synnytystapa valitaan yksilöllisesti, mutta jos painoarvio kipuaa yli 4,5 kg:n, suositellaan keisarileikkausta.

Joten kaippa noikin vaihtelee lääkärin ja paikkakunnan mukaan.

Mulla siis todennäköisesti käynnistys edessä rv 38 kun tulee täyteen, koska jouduin aloittaa tablettilääkityksen keskiviikkona rakenne-ultran yhteydessä.
 
Tottakai varmasti käynnistetään, jos oikeasti näyttää siltä, että vauva on äidille liian iso muuten synnyttää. Kuten sanoin, tuo on yhden lääkärin minulle antama näkemys. Luulisi jonkin verran ainakin olevan linjassa HUSsin yleisen näkemyksen suhteen asiassa. :)

Tämän löysin itse Käypä hoidosta

Synnytyksen ajankohta
  • Ravitsemushoitoisen raskausdiabeetikon raskauden voidaan yleensä antaa jatkua 7–10 vuorokautta yli lasketun ajan, jos hänen glukoositasapainonsa on hyvä eikä raskauteen liity muita komplikaatioita 83,84.
    • Synnytyksen käynnistämistä harkitaan vain, jos sikiö on kasvamassa selkeästi makrosomiseksi.
  • Lääkehoitoisen raskausdiabeetikon synnytyksen käynnistämistä tulee loppuraskauden suurentuneen asfyksiariskin vuoksi harkita raskausviikon 38 täytyttyä, kuitenkin viimeistään laskettuun aikaan mennessä 85.
  • Synnytyksen käynnistäminen insuliinihoitoisilla raskausdiabeetikoilla raskausviikon 38 täytyttyä vähentää makrosomian esiintyvyyttä muttei vaikuta olennaisesti äidin tai syntyvän lapsen sairastavuuteen 11.

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../hoi50068#s13

Kuitenkin, aivan varmasti katsotaan aina yksilöllisesti, sillä äidit ja vauvat ovat erilaisia, kuten myös lääkäreiden näkemykset.
 
HuMpsis, paljonko sulla on sokerit olleet, kun joudut nyt useammin käymään? Tai miten se yleensäkin menee, paljonko arvojen pitää olla vai pitääkö olla useita kertoja yli raja-arvojen, että seurataan useammin? Tai jos jossain vaiheessa otetaan lääkkeet käyttöön, tuleeko noita lääkärikäyntejä sitten automaattisesti useampia? Itsellä siis arvot vielä ok, niin en tiedä miten reagoidaan, jos ne menee huonompaan suuntaan...
 
Takaisin
Top