Raskausdiabetes (radi)

Ou nou... Tällä oli sokerirasituskoe ja kiinni jäin... On radi, huomenna th:lle:-(
Mitenkäs kaikki radilaiset olette elämäänne muuttaneet ja milloin joutuu insuliinihoitoon?
Rv 17+6

Se riippuu siitä saatko ruokavaliolla pidettyä sokerit kunnossa, jos ei tasotu niin sit joutuu lääkitykselle.

Ite en oo muuta muuttanukku vaihtanu banaanin omenoihin/mandariineihin :D sokerit ollu kotimittauksessa normaalit, ei lähelläkään rajoja. Siitä just laitoin viestiä thlle kun mulla tunnin jälkeinen arvo on monesti matalampi kuin paasto :D niin sano et ei oo haittaa, et jos menee yli niin se on haitallista.
 
Mä en oo muuttanut mitään ja kotona ollut ihan hyvät tulokset . En syö muutenkaan mitenkää epäterveellisesti
 
Mulle riitti, kun jätti kaurapuuron aamusta ja vaihtoi voileipiin ja rahkaan. Kaurapuuro oli ainoa, mikä vei vs:n lähelle raja-arvoa. Nyt laskenut aamupaastot ja muutkin sokeriarvot ollu kontrollissa, ei lähellekään rajoja.
 
Tällä oli paastoarvo ainoa, mikä meni alle viitearvon, mutta ne 2 muuta kaakossa... Sin tänään ruokaohjeet ja mittarin. Omaseurantaa teen 3 vkoa: joka vko 4 pv paastosokeri ja 5.s pv 8x mittaus. Huh, ei kun mies pistämään...
 
Mulla on sokerirasituss vasta muutaman viikon kuluttua, eikä viimeraskaudessa sokeiarvoissa ollut vikaa, mutta on sellanen olo että olis pakko siistiä syömisiä. Kiinnostaisi tietää millaiset ruokavalio-ohjeet on annettu. Mitä ja millaisia määriä ohjeissa kehotetaan syömään? Muistaakseni ystävä sai ohjeet, että lisättyä sokeria saisi syödä 13g viikossa eli yhden pätkiksen.
 
Täällä tuskaillaan radin kanssa ihan urakalla... Ruokavalio on heittänyt ihan häränpyllyä kun joka viikonloppu ollut häitä, hautajaisia, illanistujaisia ja vaikka mitä, niin oon silloin aina lipsunut dietistä ja pahasti! :sad001 Viikollakin joku vähänväliä kiikuttaa meille munkkeja, tai mies ostaa viinirypäleitä ja appelsiinimehua ja mun itsekontrolli on koetuksella ja pahasti. Nyt on alkanut viime aikoina suklaakin maistumaan, vaikka koko ensimmäinen kolmannes meni hyvin ilman sitä. Ja tästä kaikesta tulee tietysti hirveä syyllisyys ja stressi, ja oon taas googletellu asiasta liikaa ja kauhee pelko että lapsella ei syntyessään oo keuhkot ehtinyt kehittyä tai menee koomaan heti synnyttyään ja vaikka mitä! :inpain:

Kotimittauksissa on aterioiden jälkeiset arvot pysyneet ihan rajoissa, mutta aamupaastoarvot on aina liian korkeat, ja myös aterioita edeltävät paastomittaukset. Mulle tekee tosi tiukkaa muistaa pitää se 2 h paasto ennen mittausta, tulee aina lipitettyä kahvia tai mehua siinä välissä ennenkuin muistan että nythän ei ois saanu juoda ku vettä... :shifty: Nyt ei sitten auta muu kuin ottaa lääkkeet käyttöön, niistäkin lukenut niin ristiriitaista tietoa, etten tiedä haluaisinko suoraan sen insuliinin vai uskaltaisko kokeilla metformiinia ensin. Ja sitten alkaa niiden kanssa säätäminen, että saadaan annostus kohdalleen... Mutta pitäis silti kyllä saada tuo ruokavalio kuntoon ja oikeesti itseään niskasta kiinni! :sorry:
 
Ohohoho :eek: mulla olikin arvot hyvät! Ihmettelen että kun ennen raskautta oon joutunut vuosittain testeihin kun epäillää diabetestä niin nyt ei ollut tässäkään tilanteessa vaikka olin erittäin varma että ois
 
Mulla on sokerirasituss vasta muutaman viikon kuluttua, eikä viimeraskaudessa sokeiarvoissa ollut vikaa, mutta on sellanen olo että olis pakko siistiä syömisiä. Kiinnostaisi tietää millaiset ruokavalio-ohjeet on annettu. Mitä ja millaisia määriä ohjeissa kehotetaan syömään? Muistaakseni ystävä sai ohjeet, että lisättyä sokeria saisi syödä 13g viikossa eli yhden pätkiksen.
1600-1800kcal päivässä ja tasainen ruokarytmi ja välipalat. Täysjyväviljaa, proteiinia ja kasviksia - lautasmallin mukaan. Hiilareiden määrää pitäisi laskea. Kysyin että jos hiilareita pitää vähentää, niin miksi kuitenkin ohjeistetaan syömään 4-6 leipää päivässä? Ei oikein osannut muuta vastata kuin että pitää olla täysjyvää.

Wadalma - oletko kokeillut syödä iltapalana hiilaripitoisen iltapalan? Esim. 1-2 palaa ruisleipää, rahkaa, raejuustoa? Neuvoivat niin, jos aamupaastosokeri koholla. Ja välipalat.

Itellä eka kotimittaus takana - vasta kolmannella kerralla meni oikein.
 
Myös jos on kipeä niin sokerit voi heittää, mulla oli aamun paastot korkeat kun olin kipeenä mut seuraaval viikol oli nekin ok. Ohjeetkin näköjää vaihtelee kun mun ei tarvinnut mitata kuin vain neljä kertaa päivässä aina tunti ruokailun jälkeen ja vaan kuuden päivän ajan mut tosiaan mittailut siirrettiin seuraavaan viikkoon koska olin kipeenä
 
Tänään sain ekaa kertaa aamupaastoarvon, joka alle 5.5! :happy: Ja tämä tuli 10 h yöpaaston jälkeen... Iltapalaksi söin kaks kananmunaa, lihahyytelöä, hedelmän ja pari sokeritonta pastillia. Mietin, että voisiko tosi protskupitoinen iltapala olla tässä se avain, vaikka paastoaika venähtikin... :confused: Aiemmin oon yrittänyt just vetää paljon proteiinia ja hitaita hiilareita ennen nukkumaanmenoa ja pitää paastoajan 8 tunnissa, mutta arvot on ollu silti aina yli 6. Eli ehkä mulla ei oo tässä kyseessä se "aamunkoittoilmiö", vaan se että jos syön liikaa hiilareita illalla niin ne näkyis viel aamullakin... Voikohan tolleen olla :eek:
 
Me saatiin semmoiset ruokavalio-ohjeet, että aamupalalla 20 g, lounaalla 40 g, päivällisellä 40 g ja iltapalalla 30 g hiilareita, ja kaks välipalaa jossa 10 g hiilareita per kerta. Eli yhteensä 150 g päivässä. Ja kuulemma pari suklaapalaa päivässä ei haittaa. Täysjyväleipää pitäisi vedellä 6-10 (!) viipaletta päivässä! En ihan ymmärrä tota leipämäärää, koska muille hiilareille ei jää ihan hirveästi tilaa päivän aikana, eli mitään pastaa, riisiä, perunaa, hedelmiä ei sais syödä juurikaan... Mun mielestä noista ohjeista saa sen kuvan, että leivällä tää radi parannetaan, eikä oikein kukaan kannusta vaihtamaan leipää esim. siemennäkkäriin tai korvaamaan vaan vihanneksilla. Kaloreita ei kuulemma tarvitse laskea eikä niistä muutenkaan välittää kunhan ei laihduta, mutta rasvaa kehotettiin vähentämään. Ja kuulemma esim. vähärasvaista juustoa saa vedellä mielin määrin...:rolleyes: Mulle ei tullut meidän diabeteshoitajasta kovin asiantunteva olo, vaikka kovin mukava ja kannustava olikin, mutta tuntui että hän vaan hokee papereistaan samoja lauseita uudestaan eikä oikein itsekään tiedä mitä sanoo ja mitä mikäkin tarkoittaa...
 
Aamupaasto pitäs mittaa 10-12 h syömättömyysen jälkeen, ei ihme jos otat 8h paastolla ni lukemat heittelee
 
Sekin on ihan yksilöllistä mikä kellekin nostaa enemmän arvoja, hedelmät nostaa kuulemma mut ite kun vedin rypäleitä koko paketin ni ei mulla noussu sit jostai pastasta ja vaaleesta leivästä nousi mut pysyi kyl hyvänä kun veti heseaterian heh
 
Nyt on melkein 2. Vkoa mittauksia rakana. Tänäänkin pitäisi 8x mitata, mutta eihän niitä mittauksia elämän keskellä muists joka välissä! Tähän asti KAIKKI lukemat olleet reilusti alle viitearvojen, joten mietityttää vähän että mitähän sokerimyrkkyä se liuos oikein labrassa oli, kun nostattu luvut kattoon..

Mites muut radilaiset ootte pärjäilleet?
 
Mulla on ihan samanlaiset fiilikset kuin sulla L82day, ihan normaalisti oon saanu syödä. Kaurapuuro on ainoa asia millä oon saanu arvot lähelle rajaa, mutta en yli... Ja reippaalla aamu-ulkoilulla sekin jää reilusti alle. Toivottavasti pysyy yhtä hyvin kontrollissa loppuun saakka.
Edellisessä raskaudessa mulla oli 6 viikkoa ennen laskettua sokeria virtsassa ja siitä lähtien sai pistää sit insuliinia...
 
Täällä paastoarvo just 5.3 eli radi napsahti :sad001 Nyt sitten opetteleen mittauksia ja vähän katsoon mitä syö.
 
MrsBee täällä kohtalotoveri :shifty: Paastoarvo 5,3 muut oikein mallikkaat, mutta minkäs teet. Ekassa raskaudessa tätä ei ollut. Kolmen viikon päästä antoivat ajan diapeteshoitajalle.

Mä oon tosi huono syömään iltasin, olisikohan siinä ratkaisun avain, että sais ton paastoarvonkin kohdilleen? Jos muistaisi syödä jonkun ruisleivän tai rahkaa ennen nukkumaanmenoa. Noh katsellaan sitten kun pääsen mittailemaan. Muuten en oikein keksi mitä voisin ruokavaliosta muuttaa, kun se jo nyt on aika tavalla lautasmallin mukainen o_O

Ennen kun tässä pääsee mittailemaan ja arvioittamaan ruokapäiväkirjaansa hoitajalle, niin onko jollain täällä kokemusta hyvistä nikseistä miten saada aamun arvoa laskettua? Kaikkihan on toki yksilöllistä :)
 
Mä sain ainakin sen vinkin, että ei liian pitkää paastoa yöajalle ja syö joko kunnon iltapalan tai pari pientä, josta toinen ennen nukkumaan menoa.
 
Proteiinipitonen ja vähä rasvainen iltapala ja nimenomaan syö just ennen nukkumaan menoa, että paasto mah lyhyt :)

Mulla oli kans paasto 5,4. :) kotona sit hallinnassa, tsemppiä !
 
Mä kävin jo diabeteshoitajalla pari viikkoa sitten ja se oli kyl maailman ihanin ihminen! Voiku sais sitte semmosen ihmisen kätilöksi! :smiley-angelic001 Jäi tosi hyvä ja toiveikas olo käynnistä, ja sovittiin että mittailen nyt tän kaks viikkoa mahd. paljon ja sit mietitään onko lääkitykselle tarvetta. Mittailut on kyllä menny miten sattuu, kun alkoi just samaan aikaan harjoittelu niin hyvä jos oon ehtinyt siellä lounastaukoa pitämään, saati mittailemaan. Ja meillä ei muutenkaan oo tuol harkkapaikassa mitään rauhallista paikkaa missä voisin mittailla (enkä halua vessaan mennä), ja haluaisin pitää tän radin ihan omana tietonaniniin en viitsi taukotilassa mittailla... :sorry: Ja sitte oon töitten jälkeen ollu aivan koomassa, niin on ollu tosi vaikee muistaa mittailla, tai sit muistan että paastoarvo pitäis ottaa, just ku oon ehtiny aloittaa syömisen! :shifty: Ne arvot mitä oon muistanu mitata, on ollu ihan samaa sarjaa kuin aiemminkin, eli paastoarvot lähes aina koholla, ja 1h arvot kunnossa.

Herkuttelujen suhteen on kyllä menny ihan päin mäntyä! Ketuttaa kun ei suklaa aiemmin raskaudessa maistunut, mutta tuntuu että heti ku pamahti radi diagnoosi ja suklaa kiellettiin, niin oon himoinnut sitä aivan hulluna ja jos on tullu ostettua niin sitten on kadonnut kaikki samantien napaan, en oo pystyny yhtään hillitsemään itseäni... :inpain:
 
Takaisin
Top