Raskausdiabetes (radi)

Ne ,joilla on nyt lääkitys diabetekseen niin kuuluuko sen alussa pistää väsyttämään? Mulla on tosiaan metformista korvaava lääke glucophage käytössä. En osaa yhdistää tätä mihinkään muuhun kuin tuohon lääkkeeseen kun yhtäkkiä pitää alkaa sen oton jälkeen päiväunia ottamaan jne. kun sitä ennen pystyi jopa yömyöhään valvomaan duracel pupuna.
 
Kurjaa Runoilijatar89 tuollainen :/
Kokemusta ei oo mut katsopas se lääkkeen tuoteseloste, mitä se sanoo?
 
varoittelee väsymyksestä maitohappoasidoosin yhteydessä mutta tuskin siitä nyt sentään kyse on :D jospa se on vain tätä loppuraskauden hormonihörhöyttä.
 
Voihan sanonko mitä.. tosi tympeää että joo lääke on päivällisen arvoja parantanut mutta muita arvoja sitten ruksaa yläkanttiin :D niin kummallisia aamupalan jälkeisiä arvoja tullut mitkä ei voi selittyä millään ruokajutulla kun samaa vetänyt jo kohta 2 kk. Eiköhän ne pillerimäärät lisäänny kun tänään soittelen polille.
 
Mä en muista yhtään että väsyttikö toi lääke, tai sit en osannu yhdistää väsymystä lääkkeeseen vaan vain raskauteen... Pelkäsin että maha menee sekaisin kun kuulemma tuo voi aiheuttaa pitkäkestoista ripulia, mutta toisaalta aloitin rautatabletit samaan aikaan ja niidenhän luvataan aiheuttavan ummetusta joten ehkä ne kumos toisensa.. :p Toi lääke alkaa kuulemma vaikuttamaan vasta 2-3 viikon kuluessa (siis sitten kun on saanu nostettua siihen 4 x 500 mg/pvä annostukseen), joten ei kannata odotella mitään ihmeitä sokeriarvoissa kovin pian...
 
Miten te muut radi-potilaat ovat pärjänneet jouluna? Mulla oli tänään eka aamumittaus pyhien jälkeen ja arvot oli kunnossa :joyful:. Säädin toki mittausaikataulu niin että en joutunut mittailemaan joulun aikana.

En ole paljon herkutellutkaan, mutta otin sitä linjaa että jos on kattettu juhlapöytää niin saa söydä järkeviä määriä kaikista ruokista jotka käyvät normi raskausruokavalioon, myös pienet määrät jälkkäriä ja nopeita hiilareita. Suklaata tai karkkia en ole edes maistanut.

Toisaalta olen ostannut ale-joulukarkit nyt joulun jälkeen varastoon, toivekkaana että niitä voisi syödä imetyksen aikana:excited001
Wau, mä ihalen sun lujuuttas!! Mä en pystynyt... mä herkuttelin kyllä kaikella joulun aikaan mutta nyt taas ruodussa ja härkäkuuri loppua kohden. Suklaa pli se pahin ja joulutortut joita en voinut vastustaa...
 
Mä sain just uudet ohjeet spostitse: 3x vkossa mittailut, paastosokeri ja aamupalan jälkeen ja sit joka toinen vko yks niistä kolmesta koko päivän mittaus.

'Mä jätin mittailut väliin jouluna, kun tiesin olevani pahalla asialla herkuttelun kanssa... mulla suklaa ja karkit on just se mikä nostaa sokeriarvot kaakkoon, mutta eipä juuri muut. Lääkkeittö
Mennään.

Runoilijatar89 tuu sit kertoo mutä sanoivat - mäkin pääsen kokoarvioon jo tällä viikolla ja sit rv 36 normi synnytystapa-arvio, mut ans kattoo tuleeko tiuhempaa seurantaa...
 
Joo, mie kertoilen kokoarvioita kun saan niitä lisää :) ensi viikolla on tosiaan uusi aika. Mulle nyt nostettiin 2 pilleriin päivässä nuo lääkitys, to taas uus arvio. Arveli niinku miekin että lääke nostaa nyt joitakin arvoja ja se voi selittää myös miksi mua on aamiaisen jälkeen niin paljon ramasuttanut pitkin päivää kun sokeriarvot huitelee korkealla. Tänäänki tullut nukuttua puoleen päivään mennessä jo kahdet päikkärit kun piti herätä arvoja mittaileen jo 7 aikoihin.
 
joo, pakko tästä on sanoa tänään ku juttelen hoitajan kanssa, kun tympeää olla aamupalan jälkeen ihan koomassa puolipäivää. Lääke nostaa arvot ihan yläkanttiin aamupv aikana. Iltapäivän puolella on arvot parantuneet, että joku hyöty lääkkeestä sentäs.
 
Runoilijatar, kauanko oot käyttäny sitä tablettilääkettä? Mullakin se sai arvot heittämään ihan häränpyllyä alussa, mutta sitten 2-3 viikon jälkeen alko tasaantumaan.
 
Mulla käyny niin että arvot vaan laskee laskemistaan.. Toissapäivänä käytiin aterian jälkeen 3,8 lukemissa ja voin kertoo et oli aika kauhee olo... Soitin synnärille sillonku iski tietenki paniikki et vauvalle hätä tästä :D ja neuvola oli jo kiinni.. Pistivät sit diabeteshoitajalle heti soittopyyntöä niin soitteli tunnin sisään ja eilen pääsin jo peruutusaika vastaanotolle ja käytiin tilanne läpi. Olin tosi onnellinenkun ottivat asian heti hoidettavaksi.

Vauvalle matalista arvoista ei onneks oo haittaa ollut. Mulla on siis kokoajan ollu vähä turhan hyviä arvoja vaikka rasituksessa paasto oli 5,4.. Oon kysyny parii otteeseen tästä, niin on vaan sanottu että kaikki hyvin.. Ja vaikka oon syöny skeidaa ja juonu sokerilimpparia niin en oo saanu arvoja ylös... Nyt sitten selvis se syy et mun keho reagoi vähän liian hyvin hiilareihin.. Yleensä menee helposti insuliinisen hoidon kanssa alaspäin arvot, mutta mun keho ilmeisesti tuottaa vähän liikaa itse..

Mutta samanlainen hoito kuitenkin periaatteessakun diabeteksessakin. Nyt siis vaan kaikki nopeet hiilarit pois ruokavaliosta ja ruokaa max. 3h välein. Pitää rasvoja ja prodea tunkea lisää hiilareitten kaveriksi jotta imeytyisivät tasaisemmin.. Ja pitää huoli että syö tarpeeksi. Mitata täytyy viikossa 2 päivänä 8 mittausta ja 3päivänä aamuarvot. Toivon vaan et tää on väliaikanen tilanne, et normalisoituis sitte synnytyksen jälkeen.. Se jää nähtäväksi..
 
Muokattu viimeksi:
En mie ole ku vasta viikon verran käyttänyt mutta eiköhän se tästä :) hoitajan kanssa puhuttiin että pidetään tässä kahdessa napissa. Mittailen seuraavan poliaikaan ja katsotaan sitten miten arvot ovat menneet. Jospa vähenisi mittailut niin saisin nukuttuakin jossakin vaiheessa tarpeeksi -_-'
 
Runoilijatar, miks et saa mittailujen takia nukuttua tarpeeksi? :eek: Liian vähät yöunethan kans nostaa sokeriarvoja....
 
No ku ei saa yli 10 tuntia tulla paussia syömisestä, enkä malta esim. laittaa 22 heti nukkumaan että viittii puoli 8 herätä mittailemaan arvoja. Tai sitten pitää pitkittää syömistä ettei tarvi tyyliin aamu 8 herätä. Yritän saada sen 10 h ilta -ja aamusyömisen väliin. Eikä yöllä muutenkaan saa enää pitkiä pätkiä kerralla nukuttua :S
 
Täytyy kyl nyt todeta, että onpa hyvä että on lääkkeet. Oisivat vain antaneet aikasemmin jo niin oisin säästynyt monelta stressiltä arvojen takia. Kittuuttavat turhan pitkälle kun luulis ruokavalion vakiinnuttua arvojenkin vakiintuvan ja näkyvän selkeät säännölliset poikkeamat, joita minullakin oli. Toki kaikki ylim. Nostattaa arvoja mutta se ei ole ihme hommaa.
 
Miullakin todettiin raskausajandiabetes ku paastoarvo oli testeissä 5.6 vaikka 5.3 ois saanu olla vaan... No sen jälkeen oon kotona mittailu verensokereita eikä oo koskaan menny yli ei joulunakaan.
Ens viikon perjantaina ois sitten kokoarvointi ultra ettei vauva oo liian iso, mut neuvolassa sit sanottiin ettei kyl tunnu ainaskaan liian isolta.
Eniten tässä ärsyttää se et miulle on neuvottu et synnytyksen jälkeen pitäs olla ruokkimassa vauvaa kahen tunnin välein. Yölläkin pitäs herättää syömään vaikka nukkus... en mie kehtaa toista herättää syömään :sad001
 
Ei todellakaan tarvi herättää toista syömään jos ei ole alipainoinen ja tarvii lisäruokintaa. Kyl se vauva itse ilmoittaa tarpeistaan. Untahan se pikkuinen nyytti tarvii paljon kasvaakseen siinä missä maitoakin.
 
Meillä ainakin oli laitoksella vauvalla sokerit hyvät, ettei tarvinnu herätellä, vaikka epäilivät, kun oli iso vauva, että olis tarvinnut. Mut meillä ainakin piltti silloin huolehti itse syömisensä, ei tarvinnu erikseen itse huolehtia. Mut eihän se toki oo hyvä, jos vauvan sokerit laskee ja mieluummin syöttäisin itse kuin antaisin iskeä tipan pienelle.
 
Onpas ohjeita. Mun radivauva nukkuu masussa yöt hyvin eikä liikahdakaan klo 2-930, joten jos se on vatsassakin siihen tottunut, niin luulis ettei toista tarttis herätellä ulkopuolellakaan jos ei itse herää.. kuulin just kaverin vauvasta, joka jo 2kk iässä alkoi nukkumaan 7-8h yhtäjaksoisia unia - mä oon kans tilannut samanlaisen. Ja ihan potra 4,8kg poika siis oli syntyessään ja syntyi sektiolla.
 
Varmaan se vauvan herättely 2h välein syömään liittyy siihen, että vauvan verensokerit voi laskea nopeasti liian alas (jos siis äidillä ollut raskausdiabetes ja se vaikuttaa vauvan verensokerin säätelyyn syntymän jälkeen). Eli vaikka vauvan oma luontainen uni-syömisrytmi olis 4h välein niin pitää silti ruokkia tiheämmin. Vauva ei välttämättä herää itse jos verensokeri laskee, ellei ole tosi nälkäinen :confused:
 
Takaisin
Top