Raskausajan vitamiineista

Piltti

Silmät suurina ihmettelijä
Oletteko hakeneet jotain raskausajan vitamiineja? Hain Minisunin raskaus ja imetys -vitamiinia, mutta jostain syystä se aiheuttaa huonoa oloa ja oksentamista. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
Mä oon nyt muutaman viikon syöny niitä raskaus ja imetys vitamiineja oisko merkki ollu multivita? en oo kyl huomannu et ois lisänny mitenkään pahoinvointia.
 
Täällä menee fooli, D (minisun), B ja kalkki, ja vaikea sanoa, onko olo jos mahdollista vielä ällömpi pillerien jälkeen...
 
Mä taas en vedä ollenkaan mitään vitamiineja sun muita. Mä en saa millään nieltyä mitään tabletteja, ja ne jää sitte aina pyöriin suuhun..
Esikoista odottaessa yritin ottaa multivitan raskausajan vitamiineja, mutta eihän siitä mitään tullu..
Että jos jotain otan, niin nekin on oltava sitte joko imeskeltäviä tai pureskeltavia.
 

Parhaillaan syön Multivita Raskaus monivitamiinia. Itse koen että nyt raskaana ollessa on tosi tärkeää pitää huoli että varmasti etenkin tuota foolihappoasaa tarpeeksi. Olisin syönyt jo ennen raskautta, mutta kun ei me oikeastaan oltu erityisesti lasta tekemässä :D söin tosi pitkään imettäessäkin vielä, ja ollut kyllä jotain muutakin merkkiä käytössä.

pitkällehän riittää monipuolinen ruokavaliokin, ja syntyyhän terveitä lapsia jos jostain olosuhteista. Itse koen että nuo pillerit nyt on tässä kohtaa paikallaan.

Kannattaa tosiaan varmasti kokeilla toista merkkiä, josko siitä ei tulis huonovointisuutta.

 

Täälläkin vitamiinit käytössä, merkkiä en muista mutta sellainen raskaana oleville tarkoitettu purkki. Lisäksi on jotain lasta odottaville tarkoitettuja kalaöljyjä, meillä kun ei kalaa tarpeeksi syödä.

Itse en ole yhdistänyt huonoa oloa noihin lisiin, yhtä surkea olo on ollut niinä päivinä kun on jäänyt pillerit ottamatta. Lähinnä syömisen jälkeinen touhuaminen aiheuttaa oksentelua, pitäisi saada olla ihan rauhassa. Pahoinvoinnit katoaakin lähes täysin aina viikonlopuiksi kun saa levätä. Töissäolo on välillä aika tuskaa mutta täällä sitä vaan sinnitellään :) 

 
Minä söin edellisessä raskaudessa myös Minisun merkkisiä raskausvitamiineja ja aivan selvästi ne aiheuttivat huonoa oloa ja oksentelua. Kannattaa vaihtaa merkkiä.
Nyt syön Ladyvita Mama -merkkisiä, samoin kuin esikoisen raskaudessa ja ne on sopineet todella hyvin.
 
Itse syön Multivitan raskausvitamiineja ja huomasin saavani pahoinvointia ottaessani sen aamuisin tyhjään vatsaan. Nyt otan sen iltaisin juuri ennen nukkumaanmenoa eikä pahoinvointia ole ilmennyt.
 
Neuvolassa mulle suositeltiin raskausajan monivitamiineja, maitohappobakteereja, kalaöljyä ja vielä pientä d-vitamiinilisää monivitamiiipillerejen lisäksi. Ne sitten reippaana tyttönä apteekista hain ;)
 
Mulla myös tuo Multivitan raskaus ja imetys pilleri käytössä. En edes pitänyt kovin pitkää taukoa esikoisen jälkeen kun imetyksen ajan vedin noita ja sit siihen asti, että purkki meni tyhjäksi. (Veti niin poika äiteestä mehut että oli pakko!)

Tämän lapsen suunnittelun aloitimme joskus viime syksyllä ja silloin aloin jo etukäteen syömään taas näitä multivitoja. Välillä oli keskenmenokin ja se veti mut ihan aneemiseksi ja siksi jatkoin vain näiden ottamista mm. niiden sisältämän raudan vuoksi.

Musta on hyvä koettaa syödä hyvin ja monipuolisesti ja jos vain mahdollista, ottaa myös vitamiinilisiä. Harmillista että toisilla aiheuttaa pahoinvointia. Mulla ei ole ollut ongelmia. Kaikki koivuhalonkin kokoiset tabletit menee kurkusta alas tuosta vaan. Pahoinvointia ei ole ollut lainkaan missään vaiheessa. (Onnekas pirulainen!)
 
Mä söin enneb raskautta ja raskaudrn alussa foolihappoo ja sii samas Pilleris oli kaikkee sinkkii magnesiumii yms.. Mut nyt en oo syöny mitää.. Ei mua ei ees neuvolas kehotettu ottaa mitää vitamiini lisiä, mut toisaalt Jos syö monipuolisesti ni kyl se mun mielestä riittää.. D vitamiini on ehkä Ainoo mitä vois ehkä ottaa :)
 
Ei mullekaan neuvolassa puhuttu mitään vitamiinilisien ottamisesta. Enempi painotettiin sitä monipuolista ruokavalioo.
 
Jos vain mahdollista niin vitamiinit kannattais ottaa mielummin syömisen jälkeen, juuri sen takia ettei niin herkästi tulisi huonoa oloa.

Itse syön Multitabsin mammavitamiineja sekä kalkkia. Ja erikseen foolihappoa lääkitykseni takia. Neuvolassa ei mainittu sanallakaan vitamiineista, oletti varmaan että syön edes jossain määrin monipuolisesti? ;)
 
Minisun aiheutti huonon olon, vaikka otin sen ruoan jälkeen. Ladyvita raskaus ja imetys ei aiheuta mulla huonoa oloa, tosin päiväannos on kolme vaikeasti nieltävää tablettia.
 
Tää ei nyt tavallaan liity vitamiineihin, ja ehkä kuitenkin. Söin viime raskaudessa mustaherukansiemenöljykapseleita käytännössä koko raskausajan. Avoppi niitä oli ensin mulle ostanut kun joku oli kehunut. Jälkeen luin että TYKSissä oli tehty ihan oikeasti pätevän oloinen tutkimus eduista. Olen miettinyt että pitäiskö hakea nytkin.
Syöttekö muut jotakin perus raskausvitamiinien lisäksi?
 
Myös minä olen lisännyt vitamiineihin Multivitan raskaus-vitamiinipillerit. Sen lisäksi syön omega-3 -kapseleita, magnesiumia ja D-vitamiinia. Maitohappobakteerit olis vielä tohon hyvä lisä, jotta vatsa toimisi vielä paremmin. Etenkin tuota D:tä suosittelen kaikille lisänä ja niin sanoivat neuvolassakin. Siitä kun on tosi monella puutetta, etenkin täällä pimeässä Suomessa. Se ehkäisee mm. osteoporoosia ja lisää vastustuskykyä. Olen jo vuoden syönyt reippaasti yli Suomen suositusten ja ensi viikolla selviää missä kunnossa arvot ovat, koska kävin torstaina labrassa niitä mittauttamassa. :) Voin sitten raportoida...
 
Mie alotin syömään multivitan raskaus & imetys vitamiinejä jo ennen raskautumista. Nyt sit oon ottanut lisäks joka ilta ennen nukkumaan menoa magnesiumlisää levottomien jalkojen takia että saa yöllä nukuttua ja multivitan raskaus omegaa. Siitä saa muistaakseni EPA ja DPH rasvahappoja,siinä ei oo muita hivenaineita eikä A-vitamiinia niinku tavallisessa omega-3 pillereissä. Ja tietysti rautalisää menee joka toinen päivä yks kapseli :) Mie otan noi vitamiinit kans illalla ku jostain luin, että saattaa aiheuttaa pahaa oloa varsinkin alkuraskaudessa jos ottaa aamulla tyhjään mahaan.. :)
 
D-vitamiinimittauksen tulokset tuli ja hyvät oli. :) 122 nmol/l, kun pitäisi mielellään olla vähintään 80. Olen siis syönyt nyt reilun vuoden ajan D-vitamiinilisää, aluksi 25-50 mikrogrammaa /päivä, mutta nyt jo pitkään 125 mikrogramman kapseleita. Kesällä söin vähemmän ja tällä hetkellä 3-4 päivänä viikossa nuita, toisinaan päivittäin. Lisäksi tulee 10 mikrogrammaa mammavitamiinista päivittäin. Säännöllisen epäsäännöllistä, mutta flunssaa ei ole ollut sen jälkeen kun aloin tuota syömään ja arvot näyttäisi olevan kohdillaan, joten aion jatkaa aika samalla kaavalla. :)
 
D-vitamiiniä ja rautatabletteja olen vetänyt, en tosin päivittäin sillä syön todella monipuolisesti muutenkin. Saakohan mistään pelkkää foolihappolisää? Luin jostain että se imeytyisi ns. keinotekoisessa muodossa paremmin kuin vaikka kasvisten mukana.
 
Olin pihi ja ostin jottain pirkan kalsium + D-vitamiini purutablettia. Pitäisi maistua omenalta mutta maku ja koostumus muistuttaa lähinnä pölyä.
 
Takaisin
Top