Raskausajan ruokavalio

Täällä kanssa ihan turha mennä edes lihahyllyn ohi kaupassa kakomatta. Mies kokkaa liharuoat, syödään kyllä paljon kasvispainotteisesti. Menisköhän tää jossain vaiheessa ohi kun on jo 10+4...
 
Metukka ja ei-kypsennetyt makkarat on kieltolistalla mutta voiko joku kertoa mitä mä saan ostaa sieltä leikkelehyllystä? Kaikki saunapalvatut yms ei taida kelvata kun ne palvataan vissiin liian matalassa lämmössä.
 
Metukka ja ei-kypsennetyt makkarat on kieltolistalla mutta voiko joku kertoa mitä mä saan ostaa sieltä leikkelehyllystä? Kaikki saunapalvatut yms ei taida kelvata kun ne palvataan vissiin liian matalassa lämmössä.

Mä oon kyl syöny kaikkia leikkeleitä..
 
Mä oon kyl syöny kaikkia leikkeleitä..
Raaka kokoliha (pihvi), kesto- makkarat (salami, metvursti) ja ilmakuivattu kinkku

Raskaana olevat vältettävä kaikkia sellaisia lihatuotteita, joita ei ole missään vaiheessa kuumennettu. Myös kokoliharuoat (pihvit, paisti) on kypsennettävä läpikypsäksi. Erityisesti raskaana olevilla toksoplasmariski.
----
Eli vissiin palvikinkut yms vois kuitenkin syödä?
 
Olen kyllä syönyt metukkaakin! Mul on kova luotto suomalaisiin ruuan valmistajiin että niiden eväät on listeriavapaita
 
Mä olen käsittänyt että noissa lihoissa se listeria ei ole riski vaan toksoplasmoosi. Ei sillä, viime raskaudessa en tiennyt että palvikinkkuja ei ainakaan silloin kehotettu syömään tuon toksoplasmahässäkän takia ja havahduin asiaan vasta raskauden puolivälissä, kun olin syönyt varmaan kilon palvikinkkua :grin
 
Mäki oon metukkaa kyllä syönyt,en nyt kilokaupalla mut voileipäkakussa,jossa oli tuorejuustoa(pästöroitua) ja neuvolasta sanoi et kaikkia maitotuotteita saa syödä kuhan on pästöroitu:)o_O
Salmiakkin syön jonkun verran,en päivittäin mut huoletta voin kuulemma syödä ku verenpaine huitelee niin alhaalla et huipulla tuulee välillä ankarastikki:oops::grin pahempi jos pyörtyy ja kaatuu.vaik mahallee:nailbiting::nailbiting:

Itsellä ei vielä mitää erikoisempaa ruokahalua oo...
 
Tänään söin kiinalaista lounaaksi kun on jo pari päivää tehnyt mieli (syön tosi harvoin kiinalaista ruokaa) ja sitten kävin kaupassa, jumahdin karkkihyllylle ja ostin irtokarkkeja! Normaalisti en edes syö karkkia, ehkä kerran vuodessa leffaevääksi otan jotain mutta ei muuten. Noh, ehkä tässä juhlistetaan rv12+0 :)
 
Kun kävin neuvolassa kyselin listeriariskistä kun tietty oon syönyt juuri joulun/uudenvuodenvaihteessa raakaa kalaa, mätiä jne kahdella kädellä. No sellaista riskiä ei enää ollut mutta neuvolatäti tiivisti tuon listerian jotenkin fiksummin kun mitä aiemmin oon kuullut (tai sisäistänyt ehkä enemmän):

Listerian tartuntariski ei suurene kun on raskaana. Seuraamukset vaan on pahemmat kun sikiölle saattaa käydä pahasti.

Sitten mä mietin, että montako kertaa olen sairastanut listeriaa elämäni aikana = 0. Todennäköisyys saada se nyt on aika minimaalinen joten en ehkä jaksa ihan samanlaista nollatoleranssia kun edellisessä raskaudessa eli esim. juhlissa voin syödä tuorejuustoa jos on suomalaista jne. Turhia riskejä aion toki jatkossakin välttää. En tiedä - jotenkin olin kuvitellut, että raskaana olisin joku listeriahoukutin vaikka järkikin sanoo ettei näin ole.
 
Jännä tosiaan,jos riski listeriaan on sama raskaana ollessa kun muullonkin. Mullakin on ollu käsitys,et sillon toksoplasmoosin/listerian sais helpommin.. itekin syöny vaik mitä enkä ikinä oo toksoo tai listeriaa saanu mistään. Enkä tunne kun yhen ihmisen,jolla on tokso ollut.. eli ihan minimaaliset riskithän ne sitten on! Ja tiedoksi muuten,että eniten listeriaa kuulemma saa porkkanoista ja näin talvella varsinkin. Eli jos syötte porkkanoita niin muistakaahan kuoria ja pestä hyvin. Se on jännä,että siitä porkkanasta ei missään varoteta,mutta tuorejuustosta kyllä...
 
Mun tekis ihan kauheesti mieli salmiakkia ja lakritsia :arghh: Onneks myös mansikoita tekee mieli, oon syöny pari rasiaa tuoreita ulkomaisia mansikoita. Kauppareissut on kyllä hankalia ku alkaa kauhee pahoinvointi :depressed:
 
Mun tekis ihan kauheesti mieli salmiakkia ja lakritsia :arghh: Onneks myös mansikoita tekee mieli, oon syöny pari rasiaa tuoreita ulkomaisia mansikoita. Kauppareissut on kyllä hankalia ku alkaa kauhee pahoinvointi :depressed:
Oon syönyt ainakin neljä pussia salmiakkia, en tiennyt edes että se on kielletty:grin
 
Mun neuvolatäti kielsi salmiakin ja lakritsin kokonaan ennen edes kun oli mitannut verenpaineet, jotka nekin oli hyvät. Ja salmiakit on just mun herkkua..:sad001
 
Salmiakkia ja lakritsia ei nykyään suositella vältettävän pelkästään verenpaineiden takia, vaan uusimpien tutkimusten mukaan niistä voi olla haittaa sikiön aivojen kehitykselle. Esimerkiksi ADHD-riski kasvaa. https://www.vau.fi/raskaus/elamantavat-raskauden-aikana/lakritsi-salmiakki-ja-raskaus/

Muutama karkki ei vielä ole vaaraksi (ja itsekin olen sen verran syönyt aina välillä), mutta sen suurempia määriä ei kannata kerralla vetää :)
 
Salmiakkia ja lakritsia ei nykyään suositella vältettävän pelkästään verenpaineiden takia, vaan uusimpien tutkimusten mukaan niistä voi olla haittaa sikiön aivojen kehitykselle. Esimerkiksi ADHD-riski kasvaa. https://www.vau.fi/raskaus/elamantavat-raskauden-aikana/lakritsi-salmiakki-ja-raskaus/

Muutama karkki ei vielä ole vaaraksi (ja itsekin olen sen verran syönyt aina välillä), mutta sen suurempia määriä ei kannata kerralla vetää :)
Kiva, oon tosiaan vetänyt ainakin sen neljä pussia :grin ja pussin tietty kerralla koska oon ahne .
 
Jossain muistan lukeneeni että siitä salmiakista saatavasta glykyritsiinissä (?) on jotkut suositusrajat olemassa et jos niiden rajoissa pysyy ni uskosin että ei haittaa synny :)
 
Takaisin
Top