Raskausajan ruokavalio

No kuulostaa kyllä tosi kyseenalaiselta toiminnalta laittaa tollaselle ruokavaliolle... Mä kanssa venyin ja paukuin ja itkin kun en onnistunut. Kun dm-hoitsu lopulta kuuli että joudun heräämään aamu5 aamiaiselle, jotta paastosokeri ei paukkuisi, niin sanoi ettei tod ole tarkoituksenmukaista (huonot yöunet ja stressi huonontaa myös sokruarvoja), vaan lääkitys pitää aloittaa.

Ainoa, mitä olisin voinut tehdä enemmän, niin oisin voinut liikkua. Sen kuulin vasta jälkikäteen että sillä ois ollu suora vaikutus sokeriarvoihinkin (luulin että sitä suositeltiin lähinnä yleisterveellisenä ja kalorien matalalla pitämiseksi, joka taas ei ollut mulla ongelma tai edes tavoite).
 
No kuulostaa kyllä tosi kyseenalaiselta toiminnalta laittaa tollaselle ruokavaliolle... Mä kanssa venyin ja paukuin ja itkin kun en onnistunut. Kun dm-hoitsu lopulta kuuli että joudun heräämään aamu5 aamiaiselle, jotta paastosokeri ei paukkuisi, niin sanoi ettei tod ole tarkoituksenmukaista (huonot yöunet ja stressi huonontaa myös sokruarvoja), vaan lääkitys pitää aloittaa.
Jep, ei sillon tuntunut reilulta ja näin jälkeenpäin ärsyttää vielä kahta kauheammin. Minulle selitettiin sillon (oisko ollut rv 32 tms), että lääkityksellä kestää hetki ennenkuin toimii ja siksi sitä harvemmin aloitetaan kovin myöhään. Oli myös syy miksi minulle sitä ei aloitettu.

Annoinkin palautetta sairaalalle synnytyksen jälkeen, että tuntui todella toivottomalta, että lääkäri syyllistää minua siitä, että sokerit heittelee vaikka söin (käsi sydämellä) vain kasvisruokia ilman rasvoja ja silti sokerit paukkui. Loppuraskaus/synnytys nyt muutenkin stressasi niin tuo ruokavaliosta syyttäminen ja sellainen "sun vauvasi on yli 5kg" -puheet oli todella veemäistä kuulla.
 
Pelkään nyt jo tätä mahdollista raskautta ja sen tuomia ruokamuutoksia. Viime raskaudessa oli sokerirasituksessa yksi arvo yli ja yksi rajatapaus joten en saanut lääkkeitä vaan mittailin menemään. Viikosta 30+ en pystynyt syömään kuin salaattia ilman, että sokeri nousi yli. Lääkärit vaan pudisteli päätä kun luki mun mittaustuloksia, että "voivoi kun sun pitää syödä terveellisemmin" ja itku kurkussa yritän selittää, että yksi vähähiilarinen leipäviipale kurkun kanssa nostaa jo sokereita liian ylös. Ei ne osannut koskaan neuvoa muuta kun, että syö salaattia ja terveellisemmin.

Tällä kertaa aion vaatia lääkityksen jos näyttää, että menee samaa rataa.
(lääkäri tosin osasi pelotella yli 5kg vauvalla kun yliaika-ultrassa oltiin koska olin ollut niin tuhma sokereiden kanssa... ihan normi 3,8kg sieltä tuli kaksi viikkoa myöhässä... miten niin pientä patoutumaa lääkäriä kohti )

Kuulostaa siltä että oot saattanut syödä liian köykäisesti. Harmi että oot joutunut tekemisiin tympeen lääkärin kanssa, toivottavasti vältät tommoset tollot jatkossa!
 
Mulla on iltaisin hirmunen makeenhimo. Ja annan itselleni luvan syödä. Ennen en oo ollu niin salliva itseäni kohtaan
 
Mulla olkaa suklaa etomaan o.O miksi, voi miksi!!!! Muista herkuista en sit välitäkkään:sad001
 
Minusta tuntuu, että mulla on plussauksen jälkeen alkanu kaikki raskaanlainen ruoka käymään mahaan. Tämähän on vallan hyvä asia! Sitten kun vielä tajuaisi olla syömättä sellaista, niin homma sujuis :grin
 
Mies oli innoissaan käynyt ostoksilla ja nyt on kaapissa ruokaa, mutta suurin osa sellaista mitä ei saa syödä o_O Kestää hetken taas opetella mitä saa syödä.
 
Ihme soppa himot... tänään hernekeittoa tiedossa... punajuuri-feta keittoo ja sienikeittoa pekonirouheella himottaa kans, ja tee! Että semmosta :p
 
Mä olen haaveillut salamipitsasta. Inhoan salameja, pepperoneja ja muita kestomakkaroita yleensä, mutta nyt kuola valuu jo pelkästä ajatuksesta saada palanen salami- tai pepperonipitsaa :hilarious:
 
Aamu murot on alkanut tökkimään. Täytyy kohta pohtia mitä söisi aamuisin.
 
Mulla on tullut mieliteoksi Viilis. En ole syönyt niitä varmaan 20 vuoteen ja nyt yhtäkkiä jo ennen plussaa ostin niitä kaupasta ja eilen lisää, ettei vaan pääse loppumaan. :)
Lisäksi suolakurkkualtaan ohi en päässyt kaupassa, kun oli pakko pysähtyä niitä ostamaan. Niitäkään en ole aikoihin ostanut.
Muuten ruokahalu on lisääntynyt ja säännöllinen syöminen on onnistunut paremmin, sillä on pakko syödä ettei tule huono olo. Meillä mies tekee ruuat, koska on kokki koulutukseltaan, eikä päästä mua keittiöön lainkaan. :D Kasviksia, hedelmiä ja marjoja mun pitää lisätä ruokavalioon, mutta se hoituu kätevästi välipalasmoothieiden muodossa.
 
Voih kun joku muukin tekis meillä ruokaa... mies ei tykkää ruokaa tehdä (tai noh kesäisin grillaa) kun ei kuulemma osaa/uskalla tehdä kokille ruokaa o.O mulla siis kanssa kokin(kin) paperit taskussa:p
Mulla ei varsinaisesti ruoka-aine himppoja mut keittoja tekee mieli:) ja syönkin niitä kerran päivässä:p ainakin hyvä tapa vihanneksia upottaa ruokaan:wink
 
Itsekin olen kokki, mutta onneksi mies viihtyy hyvin myös keittiössä :) Aikaisemmissa raskauksissa en ole pystynyt alussa paistamaan lihaa ilman vessan pytyn halaamista.
 
Mä tykkään itse kyllä laittaa ruokaa, mutta nyt mies ei päästä mua keittiöön kun harvoin, niin en mä valita. :)

Eilen mies paistoi lihoja ja käry oli jonkinmoinen, niin vähä alkoi etomaan, mutta ei onneksi pahasti. Toivottavasti ei alakaan.
 
Hei kokki se täälläkin :hello
Nyt kun luin viiliksestä taidan kurvata ostamaan evääksi :happy7
 
Onpa täällä kollegoita:) itse kyllä teen baarimestari/vuoropäälikön hommia, siis mikäli menisin takas töihin:p oon ollu koti äitinä jo jonkun tovin:wink
Kokin papereista kyl kivasti hyötyä kun tätä katrasta ruokkii niin saa hyvää ja ravitsevaa ruokaa pienellä budjetilla:wink
 
Onpa täällä kollegoita:) itse kyllä teen baarimestari/vuoropäälikön hommia, siis mikäli menisin takas töihin:p oon ollu koti äitinä jo jonkun tovin:wink
Kokin papereista kyl kivasti hyötyä kun tätä katrasta ruokkii niin saa hyvää ja ravitsevaa ruokaa pienellä budjetilla:wink

Tänne vain ruokalistat kiertoon, niin me ei niin näppärät kokitkin saataisi pienellä budjetilla hyvää ja ravitsevaa ruokaa :)
 
Mulla on tullut mieliteoksi Viilis. En ole syönyt niitä varmaan 20 vuoteen ja nyt yhtäkkiä jo ennen plussaa ostin niitä kaupasta ja eilen lisää, ettei vaan pääse loppumaan. :)
Lisäksi suolakurkkualtaan ohi en päässyt kaupassa, kun oli pakko pysähtyä niitä ostamaan. Niitäkään en ole aikoihin ostanut.
Muuten ruokahalu on lisääntynyt ja säännöllinen syöminen on onnistunut paremmin, sillä on pakko syödä ettei tule huono olo. Meillä mies tekee ruuat, koska on kokki koulutukseltaan, eikä päästä mua keittiöön lainkaan. :D Kasviksia, hedelmiä ja marjoja mun pitää lisätä ruokavalioon, mutta se hoituu kätevästi välipalasmoothieiden muodossa.
Mulla on aivan sama ton viiliksen kanssa. En ole vuosiin koskenut, mutta nyt maistuu. Ja ne suolakurkut huutelee sieltä laarista, jos yrittää ohi kävellä. Ensimmäinen merkki raskaudesta minun kohdallani :joyful::joyful:
 
Hei kaikki jotka joutuu turvautumaan lähikauppaan välipalan merkeissä ja sitten syömään sen liikenteessä. Mitä te haette? Mulla alkaa loppumaan ideat kun melkein jokaisessa lätyssä ja leivässä on tuorejuustoa ja salaatteja on hiukan vaikeaa syödä ajaessa. Kertokaa mitä ostatte?
 
Hei kaikki jotka joutuu turvautumaan lähikauppaan välipalan merkeissä ja sitten syömään sen liikenteessä. Mitä te haette? Mulla alkaa loppumaan ideat kun melkein jokaisessa lätyssä ja leivässä on tuorejuustoa ja salaatteja on hiukan vaikeaa syödä ajaessa. Kertokaa mitä ostatte?

Heinäkuisista huutelen :)

Mä oon alpenin myslipatukoita ja ylipäätään pähkinöitä käyttäny pika välipalana :)
 
Takaisin
Top