Raskausajan ruokavalio

Mullakin kävi kahvin kanssa samoin viime raskaudessa. Varmaan tässäkin. Millä viikoilla teillä alkoi yököttää, niin osaan varautua. En enää oikein muista, mut aika alussa se tuli.
 
Mulla on nyt kokonaan mennyt ruokahalu, unohdan syödä. Täytyy varmaan laittaa kello puhelimeen muistuttamaan. Kahvi vielä menee, vaikka kuvotus on lisääntynyt aamuisin ja iltaisin.
 
Täälläkin kahvi vielä maistuu. Kuitenkin 2 kuppia maksimissaan juon per päivä :) salmiakkia tekisi hirveästi mieli, mutta se on kiellettyjen listalla :sad010
Mulla myös on ruokahalu mennyt. Pakko kuitenkin koittaa edes jotain syödä.
Aikaisemmissa raskauksissa pahoinvointi on alkanut joskus rv 7.. nyt just rv 7 menossa, mut vielä ei ole pahoinvointi alkanut (koputan puuta) :cat:
 
Täällä ilmoittautuu kans ylipainoinen, toisessa raskaudessa oli raskausajan diabetes, jota juoduin seurailemaan, eli mittailemaan sokereita. Ja uskoisin että mut nakitetaan heti siihen sokeri rasituskokeeseen, viimeks se mun tulo oli se raja tulos, eli oliko nyt 5.3 joten jouduin niitä seuraamaan.
Joo meille ylipainoisille voisi tehdä oman ketjun :D

Mites Sandy jouduitko sä noissa raskauksissa mittaamaan sokereita vai ihan pistos hoitoon? Vai miten toi menikään että laittavatko siihen pistos hoitoon vasta jos noi mittaukset heittelee liikaa, mulla kun ei ollu kuin muutama huono tulos loppuraskauden aikana. Ja siis mittailin 2-3 pv viikossa yhden päivän ajan.
 
Minulla taas tekisi mieli syödä vaikka koko ajan, mutta tarkempi saa olla siitä mitä suuhun laittaa :) aamukahvin olen suosiolla jo vaihtanut mehuun vaikkei se vielä etoilekaan, taisi olla tuulimunatuomioon päättynessä raskaudessa rv6 kun aamukahvi ei enää maistunut, eli viikon parin päästä saattaa alkaa tökkiä pelkkä kahvin tuoksu miehen kahvikupissa..:hungover:
 
Mä oon aiemmin juonut kahvia tosi paljon. Nyt pystyn juomaan ainoastaan aamulla kupin pari. Sekin on alkanut tökkimään. Huomasin, etten juonut edes yövuorossa yhtään kuppia. Saa nähdä, jos vaikka nukuttaisikin paremmin :happy:
 
Alkaispa mullakin kahvi tökkimään... Ennen plussaa join varmaan viisi kuppia päivässä. Nyt oon pyrkinyt pysymään siinä kahdessa. En voi töissä lopettaa kahvin juontia, muuten ne heti arvaisi :p, olen sitten laittanut paljon enemmän maitoa joukkoon.

Saike, mulla on mittauksilla arvot pysynyt tosi hyvinä. Selkeästi kyllä huomasi tässä kolmannessa raskaudessa arvojen olleen enemmän koholla kuin tokassa. Nyt täytyy varmaan tarkemmin noudattaa ruokavaliota ja tosiaan jättää ne karkit ja muut sokerit mahdollisimman pitkälti hyllylle. Nyt olenkin onnistunut siinä etten ole ostanut karkkia, mutta onhan noita jemmoja ollut kotona....
 
Mulla on tämä ruokahaluttomuus aiheuttanut sen että viikossa lähtenyt 2kiloa painosta. On toki mistä lähteä, mutta silti huolettaa jos pidempään jatkuu tälläinen oireilu:sad001
 
Täällä myös ylipainoinen odottaja (entiset raskauskilot vieläkin lähes täysin mukana :meh: ). Tarkotus todellakin ois, ettei kiloja tule juurikaan lisää tässä raskaudessa. Onneksi raskausajan diabetestä en ole saanut, mutta varmasti sokerirasitukseen taas mennään. Ajattelin eka neuvolakäynnillä pyytää sen diabetes-ruokavalio-ohjeen ja mennä sillä mahdollisimman tiukasti tän raskauden. Herkut on jo nyt pannassa kyllä.

Pitäiskö oikeasti aloittaa uus ketju meille täyteläisemmille mammoille? :hilarious::grin Vertaistuki ei varmasti olisi pahitteeksi tässäkään taistelussa. Ja vaikka body-positiivisuus on ihana asia, niin pienen pavun terveys menee kyllä edelle äidin pullahingusta. Imho. :happy:
 
Mites muuten esim grillattu halloumi? Tajusin juuri että kesä menee pyöreässä kunnossa ja halloumi on yksi herkuistani (tulikin nälkä - taas...) [emoji16]
 
Itse yritän syödä normaalisti,mutta varmasti annan mieliteoille vallan,mikäli eivät oo kiellettyjen listalla. Jännästi muuten testin tekoa edeltävällä viikolla olen syönyt graavilohta,meetvurstia,homejuustoja,lakritsia yms yms. Mistähän ne mieliteot mahtoi johtuakaan :wacky:

Esikoista odottaessa meni suklaata levy päivässä,nyt ei oo vielä suklaaseen himoa tullu ja toivottavasti ei niin pahaa tulekaan... kyllähän niitä raskauskiloja tulikin,mut oon ne täs välissä jo tiputtanu enkä hirmuisesti painonnoususta jaksa ressata (oon normipainoinen eikä viime raskaudes tullut ongelmia suklaan mussutuksesta huolimatta).

Just itseasiassa tulin jumpasta ja mies lähti hakeen iltapalaks kebabia. Tehny koko viikon sitä mieli :happy:
 
Minä ajattelin rueta taas seuraamaan raskausdiabetes ruokavaliota, kyseinen vaiva ollut mulla pari kertaa aikasemmin että jos vaikka se estäisi sen puhkeamista tällä kertaa yhtä hyvin kuin edellisen raskauden kohdalla... eipä siitä mitään haittaakaan oo:)
 
Itse yritän syödä normaalisti,mutta varmasti annan mieliteoille vallan,mikäli eivät oo kiellettyjen listalla. Jännästi muuten testin tekoa edeltävällä viikolla olen syönyt graavilohta,meetvurstia,homejuustoja,lakritsia yms yms. Mistähän ne mieliteot mahtoi johtuakaan :wacky:

Esikoista odottaessa meni suklaata levy päivässä,nyt ei oo vielä suklaaseen himoa tullu ja toivottavasti ei niin pahaa tulekaan... kyllähän niitä raskauskiloja tulikin,mut oon ne täs välissä jo tiputtanu enkä hirmuisesti painonnoususta jaksa ressata (oon normipainoinen eikä viime raskaudes tullut ongelmia suklaan mussutuksesta huolimatta).

Just itseasiassa tulin jumpasta ja mies lähti hakeen iltapalaks kebabia. Tehny koko viikon sitä mieli :happy:

En ole kovin syvällisesti perehtynyt ruokaohjeisiin, kun pääpiirteittäin tiedän mutta täytyy varmaan lukea syvällisemmin.. en tiennyt nimittäin meetvurstin olevan kiellettyjen listalla :O
 
Minäkään en tiennyt meetvurstin olevan kiellettyä ennen kun sain ihan tuoreet ruokasuositusohjeet neuvolantädiltä(laitto heti sähköpostia kun ajan tilasin). Ihan erikseen luki,että meetvursti ja muut kestomakkarat,toksoplasmoosiriski niin kun raa'assa lihassakin. Ei kyl pitänyt alunperin niitä edes lukea,kun suht tuoreessa muistissa esikoisen odotuksesta,mutta meetvurstia en sieltä muistanut... nooh,ehkä en ihan hirveän tarkasti niitä lue,terveellä järjellä kun menee, niin eiköhän se siitä :p
 
Minä ajattelin rueta taas seuraamaan raskausdiabetes ruokavaliota, kyseinen vaiva ollut mulla pari kertaa aikasemmin että jos vaikka se estäisi sen puhkeamista tällä kertaa yhtä hyvin kuin edellisen raskauden kohdalla... eipä siitä mitään haittaakaan oo:)

Äippäx5 sama suunnitelma täällä! Vähän jo ruokavalioo mallailin. Mulla ongelmana ainoastaan paastosokru, eli illalla pitää syödä raskaasti (ja rasvaa!) että pysyy yön aikana kurissa sokrut. (Tämän kaikkia virallisia ohjeita noudattamattoman neuvon sain äippäpolin dm-kätilöiltä, ja toimi) Ja aamiainen mahd aikaisin.

7:00 aamiainen

  • 2 ruispalaa, voi, juusto, leikkele, kasvis
  • 1prk maitorahka, mangosose, talkmuru
  • smoothie: luonnonjug/mustikka/hedelmä/lese

11:00 lounas

  • salaatti, kana/kala/liha, oliiviöljy, piimä

15:00 välipala

  • ruisleipä, voi, hedelmä

18:00 päivällinen

  • ?

22:00 iltapala

  • 2 ruispalaa, voi, juusto, leikkele, kasvis
  • 1prk maitorahka, mangosose, talkmuru
  • smoothie: luonnonjug/mustikka/hedelmä/lese
*bulletit vaihtoehtoisia, voi=kasvismargariini
 
Mulla kans paasto ongelma, mulla siihen toimii proteiini iltapalalla:wink
Ajattelin että oisin laittanut tohon tän päivän ruokaan (jämä sötkötys:p ) pekonia mutta se tuoksu niin hyvälle uunissa niin söin pekonit ihan sellaisenaan, oli muuten hyvää:p
 
Lievä ylipaino tiedän jo valmiiksi, että neuvolasta sanotaan, ettei painoa saisi alkuun juurikaan tulla. Ei ole vielä mielitekoja, eikä pahoinvointia (koputtaa puuta). Yritän syödä terveellisesti ja lisätä kasviksia ja marjoja ruokavalioon.
 
Pelkään nyt jo tätä mahdollista raskautta ja sen tuomia ruokamuutoksia. Viime raskaudessa oli sokerirasituksessa yksi arvo yli ja yksi rajatapaus joten en saanut lääkkeitä vaan mittailin menemään. Viikosta 30+ en pystynyt syömään kuin salaattia ilman, että sokeri nousi yli. Lääkärit vaan pudisteli päätä kun luki mun mittaustuloksia, että "voivoi kun sun pitää syödä terveellisemmin" ja itku kurkussa yritän selittää, että yksi vähähiilarinen leipäviipale kurkun kanssa nostaa jo sokereita liian ylös. Ei ne osannut koskaan neuvoa muuta kun, että syö salaattia ja terveellisemmin.

Tällä kertaa aion vaatia lääkityksen jos näyttää, että menee samaa rataa.
(lääkäri tosin osasi pelotella yli 5kg vauvalla kun yliaika-ultrassa oltiin koska olin ollut niin tuhma sokereiden kanssa... ihan normi 3,8kg sieltä tuli kaksi viikkoa myöhässä... miten niin pientä patoutumaa lääkäriä kohti )
 
Suurin ongelma sokerirasituskokeessa on paasto. Ei se tietysti kovin mukavaa ole juoda sitä makeaa litkua. Tosin koe on vielä kovin pitkän ajan päästä.
 
Pelkään nyt jo tätä mahdollista raskautta ja sen tuomia ruokamuutoksia. Viime raskaudessa oli sokerirasituksessa yksi arvo yli ja yksi rajatapaus joten en saanut lääkkeitä vaan mittailin menemään. Viikosta 30+ en pystynyt syömään kuin salaattia ilman, että sokeri nousi yli. Lääkärit vaan pudisteli päätä kun luki mun mittaustuloksia, että "voivoi kun sun pitää syödä terveellisemmin" ja itku kurkussa yritän selittää, että yksi vähähiilarinen leipäviipale kurkun kanssa nostaa jo sokereita liian ylös. Ei ne osannut koskaan neuvoa muuta kun, että syö salaattia ja terveellisemmin.

Tällä kertaa aion vaatia lääkityksen jos näyttää, että menee samaa rataa.
(lääkäri tosin osasi pelotella yli 5kg vauvalla kun yliaika-ultrassa oltiin koska olin ollut niin tuhma sokereiden kanssa... ihan normi 3,8kg sieltä tuli kaksi viikkoa myöhässä... miten niin pientä patoutumaa lääkäriä kohti )

No kuulostaa kyllä tosi kyseenalaiselta toiminnalta laittaa tollaselle ruokavaliolle... Mä kanssa venyin ja paukuin ja itkin kun en onnistunut. Kun dm-hoitsu lopulta kuuli että joudun heräämään aamu5 aamiaiselle, jotta paastosokeri ei paukkuisi, niin sanoi ettei tod ole tarkoituksenmukaista (huonot yöunet ja stressi huonontaa myös sokruarvoja), vaan lääkitys pitää aloittaa.
 
Takaisin
Top