Raskausajan ruokasuositukset

Mietin tuossa siis sitä, että jos ulkomaisten pakastemarjojen ongelma on listeria, joka kuolee vain yli 70 asteessa, niin jäätelöä ei voi kuumentaa 🤣 Vai kiehautetaanko ne valmistaessa? Mutta ne marjapalat näyttävät enemmän jäädytetyiltä 😅
Aivan, onko se sit se toksmo - jotain mikä kuolee myös pakkasessa? 🤔

Kuvittelisin kyllä kuitenkin, että ne marjat jotenkin käsitellään ennen jäätelöön laittamista, eikä pelkästään jäädytetä 🙈
 
Aivan, onko se sit se toksmo - jotain mikä kuolee myös pakkasessa? 🤔

Kuvittelisin kyllä kuitenkin, että ne marjat jotenkin käsitellään ennen jäätelöön laittamista, eikä pelkästään jäädytetä 🙈
Joo, toksoplasmoosille sopi pakastuskin, että pääsee eroon 😊

Niin ne kyllä varmaan käsitellään, joten ehkä pitää vaan uskaltaa 😁
 
Noniin, tässä näitä namituvan rakkaussalmiakkeja joita mainostetaan sopivina raskaana oleville. Ostin eilen kaksi pussia kun oli tarjouksessa. Aivan täydellisen hyvää mun kaltaisille vahvan salmiakin ystäville. Mutta kuitenkin heräsi epäilys, uskaltaako silti syödä...
Onko muilla kokemusta?

Edit. Oon nyt kahlannut nettiä läpi. Nämä ei tosiaan sisällä lakritsiuutetta tai -jauhetta, jotka molemmat sisältävät sitä kiellettyä glykyrritsiiniä (tässä linkki THLn artikkeliin, https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-...ja-salmiakkia-ei-suositella-raskaana-oleville)

Tämä sisältää salmiakkia, eli ammoniumklorodia, jonka ei oo todettu olevan haitaksi sikiölle (tästä lähteenä yksi lääkevaroitusteksti, https://www.terveyskirjasto.fi/far04892). Enempää tosin en löytänyt ammoniumklorodin vaikutuksesta tietoa.
IMG20231021110952.jpg
 
Muokattu viimeksi:
Hmm, mitenköhän nää joulusuklaat, jossa on rommiaromia? Mun yks suosikki on Da Capo ja oon nyt vetänyt puoli paketillista niitä kääreissä olevia about kuukauden sisään (eli tahtia 1-2/päivä). Nyt vasta huomasin, että niissä on rommia. 🤣 Luin kyllä, että se massa keitetään 110-asteiseksi, jolloin suurin osa alkoholista haihtuu ja sitä jää aivan minimaalinen määrä, eli pitäisi olla turvallista. Ja toki nyt jos nautin sitä muutaman kymmenen grammaa päivässä, niin ehkä en aivan päissäni niistä pyöri.

Onneksi ne tosi likööriset joulusuklaat on mun inhokkeja. 🤢
 
Hmm, mitenköhän nää joulusuklaat, jossa on rommiaromia? Mun yks suosikki on Da Capo ja oon nyt vetänyt puoli paketillista niitä kääreissä olevia about kuukauden sisään (eli tahtia 1-2/päivä). Nyt vasta huomasin, että niissä on rommia. 🤣 Luin kyllä, että se massa keitetään 110-asteiseksi, jolloin suurin osa alkoholista haihtuu ja sitä jää aivan minimaalinen määrä, eli pitäisi olla turvallista. Ja toki nyt jos nautin sitä muutaman kymmenen grammaa päivässä, niin ehkä en aivan päissäni niistä pyöri.

Onneksi ne tosi likööriset joulusuklaat on mun inhokkeja. 🤢
Voisi kuvitella että ok, kun niitä voi lapsetkin ostaa ihan karkkihyllyltä. :D
 
Voisi kuvitella että ok, kun niitä voi lapsetkin ostaa ihan karkkihyllyltä. :D

Jep! Ehkä menen tällä ja napsin nuo loppuun asti. 😂 Ootan kyllä sitä aikaa, kun ei tarvitse enää miettiä syömisiä lainkaan... Nyt iskee välillä vainoharhat päälle, joulu tulee varmaan olemaan hankalaa aikaa ruokien suhteen. 😅
 
Noniin, tässä näitä namituvan rakkaussalmiakkeja joita mainostetaan sopivina raskaana oleville. Ostin eilen kaksi pussia kun oli tarjouksessa. Aivan täydellisen hyvää mun kaltaisille vahvan salmiakin ystäville. Mutta kuitenkin heräsi epäilys, uskaltaako silti syödä...
Onko muilla kokemusta?

Edit. Oon nyt kahlannut nettiä läpi. Nämä ei tosiaan sisällä lakritsiuutetta tai -jauhetta, jotka molemmat sisältävät sitä kiellettyä glykyrritsiiniä (tässä linkki THLn artikkeliin, https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-...ja-salmiakkia-ei-suositella-raskaana-oleville)

Tämä sisältää salmiakkia, eli ammoniumklorodia, jonka ei oo todettu olevan haitaksi sikiölle (tästä lähteenä yksi lääkevaroitusteksti, https://www.terveyskirjasto.fi/far04892). Enempää tosin en löytänyt ammoniumklorodin vaikutuksesta tietoa.
View attachment 126945
Uskaltaa syödä. Lakritsi on tosiaan se, mitä pitää välttää, kun taas lakritsiton salmiakki on ok.
 
Yrttien käyttöä ruoanlaitossa ei siis ole Suomessakaan kielletty, vaan pelkästään yrttiteet ja -valmisteet (esim. luontaistuotteet). Luontaistuotteiden kanssa olisin itsekin tosi varovainen, koska pillerinä voi saada paljon enemmän yrttiä kuin vaikka yrttiteestä. Mutta tässä nämä Saksan teesuositukset:

Voi juoda raskaana ollessa:
- Rooibos
- Ruusunmarja
- Hedelmä/marjahaudukkeet
- Kamomilla
- Minttu (1-2 kuppia päivässä)
- Fenkoli (1-2 kuppia päivässä)

Vältä näitä:
- Lakritsinjuuri
- Inkivääri
- Hibiskus
- Vadelmanlehti ja karhunvatukanlehti (voi juoda ihan loppuraskaudessa)
- Salvia
- Rosmariini
- Ginseng
- Mäkikuisma
- Nokkonen

Yleisohjeena on myös vaihdella eri laatuja, ettei tule yhtä yrttiä liikaa. Saksassahan jopa suositellaan vaihtamaan musta/vihreä tee yrtti/hedelmäteehen raskaana ollessa kofeiinin takia. 😄
Tulen tänne huhtikuisten puolelle huutelemaan, että kiitos @Jadine näiden Saksan teesuositusten jakamisesta! Niin vaikea on uskoa, että rooiboksen tai kamomillateen juomisesta voisi olla suurta haittaa (niitä nyt lähinnä olen itse yleensä käyttänyt), tämä antoi sille vahvistusta. (Ja lueskelin siis tätäkin ketjua kun mietin, liitynkö huhti- vai toukokuisiin 😊)
 
Tuohon Rooibos teehen liittyen kysymys. Mun tekee aina silloin tällöin mieli iltapäivällä työn lomassa juoda kuppi kuumaa ja oon juonut teetä kun kahvin juon aamuisin. Mun on jo pidemmän aikaa tehny mieli caramel-teetä (yleensä käyttäny vanilla-caramel).

Mies kävi nyt viimeksi kaupassa ja olin listaan kirjoittanut caramel-tee. Ei ollut löytänyt kun kuvan mukaisen tuotteen ja oli ostanut kun ei ollut tienny noista mitään. Itekin tajusin vasta tän paketin kohdalla tarkistaa kun näin tuon Rooibos sanan ja välähti että oliko tää jollain listalla.

Niin tässä pohdin, että uskallankohan juoda tuota vai pitääkö vaan jättää kaappiin odottaa.
 

Liitteet

  • IMG_20231102_122456.jpg
    IMG_20231102_122456.jpg
    1 MB · Katsottu: 11
  • IMG_20231102_122409.jpg
    IMG_20231102_122409.jpg
    2.3 MB · Katsottu: 11
@Fiufau Rooiboksen puolesta uskaltaisin kyllä juoda, mutta ainesosaluettelossa näkyy olevan lakritsi. Joten sen takia en ainakaan paljon.
 
@Fiufau Rooiboksen puolesta uskaltaisin kyllä juoda, mutta ainesosaluettelossa näkyy olevan lakritsi. Joten sen takia en ainakaan paljon.
Joo, ehkä tuota voisi kokeilla mut hyvin satunnaisesti tosiaan ennen kuin löydän sen toisen teen
 
Tein tänään hyvän löydön kaupasta kun oli hävikkilaatikossa mustikkaa ja vadelmaa, mutta kotona vasta mustikoita huuhdellessa aloin miettiä että uskaltaako niitä itte itseasiassa syödä? Ulkomaiset pakastemarjathan tulee keittää oli raskaana tai ei. Mut mitenhän on noiden tuoreiden ulkomaisten marjojen kanssa? Uskaltaa syödä jos ne huuhtoo kunnolla?

En nyt sit syöny, kun en Googlella oikein mitään kunnon juttua asiaan löytäny. Lapsille kyllä maistui ja ai että kun tekis itekin mieli noita napsia.
 
Tein tänään hyvän löydön kaupasta kun oli hävikkilaatikossa mustikkaa ja vadelmaa, mutta kotona vasta mustikoita huuhdellessa aloin miettiä että uskaltaako niitä itte itseasiassa syödä? Ulkomaiset pakastemarjathan tulee keittää oli raskaana tai ei. Mut mitenhän on noiden tuoreiden ulkomaisten marjojen kanssa? Uskaltaa syödä jos ne huuhtoo kunnolla?

En nyt sit syöny, kun en Googlella oikein mitään kunnon juttua asiaan löytäny. Lapsille kyllä maistui ja ai että kun tekis itekin mieli noita napsia.

Olen syönyt 🙂
 
Takaisin
Top