Raskausajan ravitsemus

Törmäsin tänään naamakirjan Optimal performancen videoon, jossa tehtiin tosi hyvää smoothieta :) teinkin sitä välipalaksi, oli ihanan raikasta ja hyvin ravitsevaa myös meille raskaana oleville. Yritän saada tähän laitettua screen shottin ohjeesta.
 

Liitteet

  • DAD2C359-B42A-40AD-94B4-CA9C746B66F0.png
    DAD2C359-B42A-40AD-94B4-CA9C746B66F0.png
    275 KB · Katsottu: 30
Jos tarvii tuhdimpaa ruokaa pahoinvoinnin pois pitämiseksi niin kokeilkaa kinkkukiusausta, broileripastaa, makaronilaatikkoa ja lasagnea. Ja puolet lautasta kasviksia niin saa varmasti kylläisen olon ilman pikaruoan suolaa ja sokeria. Siis jos etsii vaihtareita pikaruokaan.

Makaroonilaatikkoa vedin alkuun mutta sit alkoi sekin tökkimään, lasagnea en oo saanu koskaan syötyä. Mut broileripastaa vois kokeilla :) Intialaista ruokaa söin myös kerran ja sekin auttoi.

Kauhea nälkähän tämmösistä jutuista tulee! :D Kumpaakohan tekisin ekana: Makaronilaatikkoa vai lasagnea? Tykkään siis molemmista kuin hullu puurosta. :P
Kinkkukiusausta on tullut vissiin syötyä peruskoulussa liikaa, se ei ole niin toivelistalla vieläkään :D.
Miten te teette broileripastan? Mitä laitatte siihen?
 
Musta tuntuu, että ruokaa on saatava kolmen, aivan korkeintaan neljän tunnin välein, tai pahoinvointi yltyy. Mulla tää pahoinvointi yltyy iltaa kohden, aamuisin olo ollut ihan ok. Nyt edellisestä ateriasta on kulunut jo viisi tuntia ja olo on aivan hirveä! Odottelen broilerikiusauksen valmistuvan..
Hyvä tuhti ateria/iltapala syntyy, kun paistaa munakasta leivän päälle - heittää keltuaiset roskiin, tai jättää korkeintaan yhden keltuaisen munakkaaseen.

Valaisetko tietämätöntä:
Miks keltuaiset pitää heittää pois? Ite tykkään eniten niistä ja kuvittelin et niissä on ne kakki ravinteet? Oon syöny viimeaikoina poikkeuksellisen paljon keitettyjä munia, jostain syystä. Mutta onko niistä jotain haittaa siis?
 
Oletteko syöneet foolihappoa sen 3kk (?) ennen raskautumista?
Ostin sen kyllä ajoissa mutta plussattuani laskin huvikseni montako pilleriä olin todella ottanut: 20kpl. Eli aivan 3kk ei näillä määrillä saa katettua paitsi ohuesti epäsäännöllisesti silloin tällöin otettuna...
 
Miten on, lähettivät neuvolasta ruokalistaohjeen, jossa luki että "rasvattomia, nestemäisiä maitovalmisteita 5-6dl päivässä +2-3 siivua juustoa". Juuston määrä ihmetyttää. Onko toi määrä siis per päivä vai per kerta? Maidon määrä on about mitä menee per päivä, paitsi että ei rasvattomana, vaan yleensä luomuna, homogenoimattomana ja joskus "punasena" jopa... Oltermannia (tavallinen) menee varmaan 18 siivua per päivä...
 
Miten on, lähettivät neuvolasta ruokalistaohjeen, jossa luki että "rasvattomia, nestemäisiä maitovalmisteita 5-6dl päivässä +2-3 siivua juustoa". Juuston määrä ihmetyttää. Onko toi määrä siis per päivä vai per kerta? Maidon määrä on about mitä menee per päivä, paitsi että ei rasvattomana, vaan yleensä luomuna, homogenoimattomana ja joskus "punasena" jopa... Oltermannia (tavallinen) menee varmaan 18 siivua per päivä...

Ravitsemussuosituksissa lukee rasvaton joten neuvola ohjaa sen mukaan. Ja perustuu suomalaisten kansantauteihin. Jokainen tekee kuten haluaa. Itse en käytä rasvattomia sillä niissä monesti kaikkea muuta ylimääräistä. Rasvan kokonaismäärään kannattaa kuitenki kiinnittää huomiota, kohtuus kaikessa. Jos rasvaisia tuotteita menee paljon niin itse miettisin olisiko kuitenkin se rasvaton järkevämpi vai vähentäisikö rasvallisten tuotteiden käyttöä. Juuston määrä tuossa on per päivä.
 
Kauhea nälkähän tämmösistä jutuista tulee! :D Kumpaakohan tekisin ekana: Makaronilaatikkoa vai lasagnea? Tykkään siis molemmista kuin hullu puurosta. :P
Kinkkukiusausta on tullut vissiin syötyä peruskoulussa liikaa, se ei ole niin toivelistalla vieläkään :D.
Miten te teette broileripastan? Mitä laitatte siihen?

Heh mun broileripastaohje oli helppo tässä yksi päivä kun oli niin huono olo etten voinut ajatellakaan kokkaamista niin hain valmiin broileripastan kaupasta :hilarious: ei kyllä ollu mikään makuelämys mutta saipahan jotain lämmintä ruokaa syödyksi. Mut nyt viikonloppuna ajattelin tehdä ihan yksinkertaisesti eli pastaa, broilerisuikaleita, valkosipulia, sipulia, sitruunaa, ruokakermaa ja ehkä tuoretta basilikaa päälle :)
 
Heh mun broileripastaohje oli helppo tässä yksi päivä kun oli niin huono olo etten voinut ajatellakaan kokkaamista niin hain valmiin broileripastan kaupasta :hilarious: ei kyllä ollu mikään makuelämys mutta saipahan jotain lämmintä ruokaa syödyksi. Mut nyt viikonloppuna ajattelin tehdä ihan yksinkertaisesti eli pastaa, broilerisuikaleita, valkosipulia, sipulia, sitruunaa, ruokakermaa ja ehkä tuoretta basilikaa päälle :)
Hihitän täällä yksistäni tuolle sun kaupanbroileripasta-reseptille :D
 
Ravitsemussuosituksissa lukee rasvaton joten neuvola ohjaa sen mukaan. Ja perustuu suomalaisten kansantauteihin. Jokainen tekee kuten haluaa. Itse en käytä rasvattomia sillä niissä monesti kaikkea muuta ylimääräistä. Rasvan kokonaismäärään kannattaa kuitenki kiinnittää huomiota, kohtuus kaikessa. Jos rasvaisia tuotteita menee paljon niin itse miettisin olisiko kuitenkin se rasvaton järkevämpi vai vähentäisikö rasvallisten tuotteiden käyttöä. Juuston määrä tuossa on per päivä.
Kiitos tiedosta... Apuuva, mitäköhän mä sitten söisin... Onneks se äitiysneuvolatäti lupas ohjata mut ravintoterapeutille tms kun on muutenkin hyvin rajoittunut syömiset. Jos vähennän juuston ja maitorasvan niin voi olla että laihdun tai alan syömään sokeria nälissäni... :O Mut tää on hyvä tietää, tietääpä mitä pitäisi tehdä... Mutta mitä ihmettä te laitatte leivälle jos 2-3 siivua menee yhteen leipään...? :D Älkää vaan sanoko että vedätte puuroa kahdesti päivässä...
 
Mä syön monesti aamuisin smoothien.. Marjoja, banaani, mehukeittoa/vettä ja herajauhetta.. Pinnalle chian siemeniä ja pähkinöitä.. Tämä sama kelpaa myös 2,5v:lle.. Leipä saattaa olla välipalaksi mutta harvemmin muuten.. Iltapalaksi nykyään maistunut kreikkalaista jogurtti myslillä..
 
Smoothie aamulla on kyllä ihana :) mut harvemmin jaksan arkena tehdä (nykyään), joten sit aamulla menee puuro tai kauraleipä+jogurtti. Maustamaton jogurtti ananaksella maistuu nyt jotenkin tosi hyvältä :) Söisin sitä mielellään iltapalaksi mut sit yleensä herään yöllä huonoon oloon tai syömään joten oon nykyään ottanut vielä iltapalana ihan lämmintä ruokaa vähän tai sit ruisleipä+rahka/jogurtti. Yöpöydällä mulla on aina nektariini jota syön jos yöllä herää pahoinvointiin :rolleyes:
 
Kiitos tiedosta... Apuuva, mitäköhän mä sitten söisin... Onneks se äitiysneuvolatäti lupas ohjata mut ravintoterapeutille tms kun on muutenkin hyvin rajoittunut syömiset. Jos vähennän juuston ja maitorasvan niin voi olla että laihdun tai alan syömään sokeria nälissäni... :O Mut tää on hyvä tietää, tietääpä mitä pitäisi tehdä... Mutta mitä ihmettä te laitatte leivälle jos 2-3 siivua menee yhteen leipään...? :D Älkää vaan sanoko että vedätte puuroa kahdesti päivässä...

Mimmosia rajoitteita sulla on ruuan suhteen? Nuohan on toki vain suosituksia :wink ja suosituksissa on esimerkkejä jotka sopii useimmille muttei kaikille. Jos jätät juustot ja maitorasvan pois niin varmana on nälkä. Sinuna antaisin mennä ja söisin kuten ennenkin jos esim. rasvan ja proteiinin saanti on muutoin niukkaa/kohtuullista. Kokonaisuus ratkaisee. [emoji4] Ravitsemusterapeutti osaa kuitenkin neuvoa mikäli jotain muutettavaa ruokavaliossa on. :)

Itsellä alkoi ruokaremontti esikoista odotellessa ja jopa yllätyin kuinka paljon oikeasti saa syödä. En edes jaksa syödä kaikkea mitä "pitäisi".
 
Valaisetko tietämätöntä:
Miks keltuaiset pitää heittää pois? Ite tykkään eniten niistä ja kuvittelin et niissä on ne kakki ravinteet? Oon syöny viimeaikoina poikkeuksellisen paljon keitettyjä munia, jostain syystä. Mutta onko niistä jotain haittaa siis?

Mä heitän ihan vaan varuiks pois, ettei lähde kolesteroli karkaamaan. Ehkä turhaan, mutta en ole päässy seuraamaan kolesterolitasoja säännöllisesti. Kaikki ravinteethan keltuaisissa tosiaan on, mutta toisaalta valkuainen on erittäin hyvä proteiininlähde.
 
Mulla on yöpöydällä Fazerin sininen :shy:
Ihana :Heartred , luin näitä viestejä että miten kaikki on niin terveellisiä että marjoja, hedelmiä ja jugurttia vaan eikä leipääkään ollenkaan.
 
Mimmosia rajoitteita sulla on ruuan suhteen? Nuohan on toki vain suosituksia :wink ja suosituksissa on esimerkkejä jotka sopii useimmille muttei kaikille. Jos jätät juustot ja maitorasvan pois niin varmana on nälkä. Sinuna antaisin mennä ja söisin kuten ennenkin jos esim. rasvan ja proteiinin saanti on muutoin niukkaa/kohtuullista. Kokonaisuus ratkaisee. [emoji4] Ravitsemusterapeutti osaa kuitenkin neuvoa mikäli jotain muutettavaa ruokavaliossa on. :)

Itsellä alkoi ruokaremontti esikoista odotellessa ja jopa yllätyin kuinka paljon oikeasti saa syödä. En edes jaksa syödä kaikkea mitä "pitäisi".
Joskus laihduttaessa (opiskeluaikoina, useita kiloja sitten) lankesin siihen kuoppaan että jätin kunnon ruokia pois sekä syötyä liian kevyitä ja rasvattomia välipaloja. Sitten tuli näpittyä kokoajan pieniä nälkäisiä suupaloja ja oikeesti niistä kertyi enemmän kiloja kuin olis syöny kunnolla normi perunat+jauhelihakastike esim :O.
Sittemmin laitoin (silloin kun jaksoin tehdä) smoothien sekaan lorauksen rypsiöljyä (etenkin jos ei ollut avokadoa tms hyviä rasvoja sisältävää jo mukana) - pysy nälkä kauemmin pois, oli täyttävämpää ja sai oikeita rasvoja siinä samalla. Vitsit, pitäiskö ruveta taas tekeen smoothieita, ne on vähän jäänyt. Tosin banaanit, jugurtti ja muut tulee syötyä sitten töissä erillisinä välipaloina ja leipä on maistunut aamuisin. Tosin leipään alan taas vähän leipääntyä että voishan sitä vaihdella taas. Kiitokset vinkeistä kaikille.
 
Toinen muuten sudenkuoppa, mistä haluan ehkä varoittaa terveysintoilijoita on proteiinin määrä. Kannattaa oikeasti laskea paljonko proteiinia tarvitsee per päivä. Veikkaisin että mulla aikoinani paino nousi liian protskun ansiosta, siis myös väärällä tavalla että ei kaikki mennyt lihaksien rakennusaineeksi. Eräs näistä asioista selvillä oleva valaisi että ylimenevä proteiini jää "varastoon", mikä ei ollut tarkoitus tietenkään. Eli mun tapauksessa, mun silloisella painolla (muistaakseni!) tyyliin kahdesta lämpimästä tavallisesta ruoasta, 1 rahkasta, normimäärästä maitoa ja mun normimäärästä juustoa sain oikean määrän proteiinia; mutta se proteiinipatukka olikin sitten jo liikaa. Kun tän vihdoin laskin ja tajusin, ei tullut enää painomurheita. Tietenki pitää ottaa huomioon painon lisäks mitä tekee, mutta olkoon pienenä varoituksen sanana proteiinilisistä. (Mä siis käytin proteiinipatukoita, palautumis- ja proteiinijauheita lähinnä koska liikuin niin paljon.)
 
joo se ylimääräinen proteiini jää varastoon ja muuttuu nimenomaan rasvaksi.. :sad001
 
Ihana :Heartred , luin näitä viestejä että miten kaikki on niin terveellisiä että marjoja, hedelmiä ja jugurttia vaan eikä leipääkään ollenkaan.

Mä syön kyllä ihan tavallisesti, leipää menee ja perus kotiruokaa. Suklaata, sipsejä ja eilen haettiin pitsat koska alkoi LOMA.
 
Takaisin
Top