Raskausajan ravitsemus

Mulla otettiin verikokeet niin lääkäri sano et pitää laittaa monivitaamini hetkeks tauolle kun foolaatti oli vähän koholla. Oon vältelly listan ruokia ja oon kasvissyöjä joten proteinia oon lisänny ruokavalioon.
Hei, kuinka pitkällä raskaustesi olikaan, itsekin haluaisin verikokeisiin, huolettaa etenkin jodi, että saanko sitä riittävästi tai liikaa.
 
Hei, kuinka pitkällä raskaustesi olikaan, itsekin haluaisin verikokeisiin, huolettaa etenkin jodi, että saanko sitä riittävästi tai liikaa.
Nyt on 6+ en siis helposti sitä saanu mut tk. Kun siis meillä lähettiin tutkii miks vauvaa ei kuullu mut sit plussasin niin siks otettiin kaikki mahdollinen.:)
 
Täällä yksi pesco-vegaani (pääsääntöisesti, mutta en jätä esim. raflassa tai vierailla syömättä jos ruuassa on juustoa tai kanamunaa) ja kuulisin mielelläni jos on muita kasvissyöjiä tai vegaaneja, et onko jotain hyviä vinkkejä ravitsemukseen raskausaikana :)

Itselläni viime raskaudessa laski hemoglobiini tosi alhaiseksi ja jouduin ottamaan lisärautaa mutta se sai vaan aikaiseksi pahoinvointia. Palkokasvit ovat hyvä raudanlähde ja niitä pitäisi lisätä nyt erityisesti ruokavalioon.

Kalasta sen verran, että olin ymmärtänyt että periaatteessa mitä vain kalaa voi ja kannattaa syödä kunhan se on kunnolla kypsennettyä, paitsi jotain petokaloja jotka voi sisältää elohopeaa kuten hauki?
 
  • Tykkään
Reaktiot: Mio
Mitens kun neuvolatäti sanoi että vakuumipakattua kalaa ei saa syödä. Ja oli siinä todella ehdoton. Mutta kun ei näis kaupois ole muita kaloja? No, kalapuikkoja, mutta kuka niitä syö 3x viikossa...:D. Olin ymmärtäväni joltain sivustolta että graavattu sekä sellanen joka on jo tyyliin valmistettu (eli savustettu kylmä/lämmin-) on huonosta, mutta entä jos on tuollainen tavallinen norjalainen d-leikattu lohi, jonka pistäis uuniin vähintään puoleks tunniks että oikein nurkat rapsakoituis ja kypsentyis, niin eikö sellastakaan saa syödä...? Jää kyllä kalat syömättä jos tuoretiskille pitäis yrittää ehtiä... Yleensä ne vakuumissa säilyy paremmin kuin tuoretiskillä. Tietenki päiväys pitää aina tarkistaa.
 
Toinen kysymys: En voi syödä vitamiinivalmisteita joissa on b12-vitamiinia, onko kellään tiedossa mammavitamiinia joka kävis? Olen siis koboltille allerginen ja ihan lääkärin kehoituksesta vältän b12-lisävitamiinia. Sekasyöjänä todennäköisesti en kärsi siitä puutetta kuitenaan, sen sijaan muut vitamiinit huolettaa.
 
Mio, tuo ehkä kalan kohdalla on että jos sä et sitä itse kuumenna mitenkään vaan syöt sellaisenaan. Mä oon syöny vaikka kuinka paljon itse savustettua lohta (jos on jäänyt tähteitä oon kuumentanut uudestaan), samoin on tehty uunissa ja kalakeittoa. Anna mennä vaan, sähän sen kuitnekin kuumennat ja kypsennät. Mun mielestä ainakin.
Vitamiineista en tiedä, varmaan olisi turvallisin ottaa tärkeimmät omina kapseleinaan sun tapauksessa tai valmistatua isoon tausta työhön etsiessä oikea sekoitus yhdestä.
 
Ilpuri, Näinpä mekin kalasta ajateltiin ja ymmärrettiin. Listerian pitäisi kadota jos kuumentaa 70c (tms). Neuvolantäti oli vaan jotenkin niin ehdoton nimenomaan vakuumipakatun kalan suhteen... :)
 
Mio, apteekista osaavat ettiä sulle sopivat vitamiinit kun kerrot mitä niissä ei saa olla.

"Raskaana olevat: Raakoja, tyhjiö- ja suojakaasupakattuja tai itse valmistettuja graavisuolattuja ja kylmäsavustettuja kalatuotteita syödään vain kuumennettuna (tuotteen sisälämpötila kauttaaltaan vähintään 70 astetta). Sushia ja mätiä sekä raakaa kalaa sisältäviä pateita vältetään."
https://www.evira.fi/elintarvikkeet...en-kayton-rajoitukset/elintarvikerajoitukset/
 
Minulla on jo pitkään tehnyt mieli perunasalaattia, mutta siinä on majoneesia = raakaa munaa! Argh! Tiedättekö jotain turvallista merkkiä?
 
Eikös sitä voisi tehdä itse? Varmasti löytyy netistä hyviä ohjeita ilman kananmunaa. Mut eikös se ole kermaviilopohjaista muutenkin..?
 
Lidlin Vitakrone perunasalaatti on kermaviilistä ja kermasta, sitä tullut syötyä.
 
Minulla on jo pitkään tehnyt mieli perunasalaattia, mutta siinä on majoneesia = raakaa munaa! Argh! Tiedättekö jotain turvallista merkkiä?
Mutta kyllä mä söin tuota majoneesia...kun siinä luki että pastöroitu munankeltuainen... Ja tää o ihan tavallinen felixin kruunumajoneesi (tuubi). Ja olenpa käyny hesburgerissakin hampparilla kun ajattelin että jos niiltä löytyis listeriaa niin putiikki pitäis sulkea samantein... Mutta joo, voin olla myös väärässä...
 
Hesessä ja subissa ainaki voi turvallisesti syyä kaikkea missä majoneesia (ja juustoa) koska ne käyttää vaan semmosia tuotteita missä kananmuna- ja maitotuotteet on pastöroitu :smiley-angelic001 Sen verran on tarvinu tähän mennessä selvittää asioita :grin
 
Nyt täytyy tsempata tai ainakin kun tää pahoinvointi loppuu, nyt monta päivää syöty miten sattuu, en halua kerätä kiloja ja mahdollisen radin takia myös herkut minimiin.
 
Nyt täytyy tsempata tai ainakin kun tää pahoinvointi loppuu, nyt monta päivää syöty miten sattuu, en halua kerätä kiloja ja mahdollisen radin takia myös herkut minimiin.

Mulla sama juttu, olen jo kolme kertaa syönyt Hesen hampurilaisen näiden viikkojen 5-10 aikana ja ravintolassakin valitsin pizzan... Nää on vaan ne ainoat kerrat ku pahoinvointi on pysynyt poissa useamman tunnin ja siksi oon sortunut uudestaan. Onneksi edes kaikesta makeasta oon pysytellyt kaukana kun ei tee mieli. Huonoin omatunto on sipseistä, joita oon varsinkin helteillä ottanut välillä huonoon oloon. Ennen raskautta söin terveellisesti enkä ollut varmaan vuoteen käynyt hampurilaisella ja nyt sitten... Heti ku tää pahoinvointi loppuu ni lopetan kyllä roskaruoan syömisen ja sipsit lopetan jo tänään! Onneksi himo on myös nektariiniin ja omenaan + marjoja olen syönyt lähes päivittäin niin tulee sentään terveelistäkin ravintoa. Ja pääosin toki syönyt ihan kotiruokaa mutta silti nuo roskaruoat kaihertaa mieltä ja kilojakin taitaa kertyä :sad001
 
Jos tarvii tuhdimpaa ruokaa pahoinvoinnin pois pitämiseksi niin kokeilkaa kinkkukiusausta, broileripastaa, makaronilaatikkoa ja lasagnea. Ja puolet lautasta kasviksia niin saa varmasti kylläisen olon ilman pikaruoan suolaa ja sokeria. Siis jos etsii vaihtareita pikaruokaan.
 
Jos tarvii tuhdimpaa ruokaa pahoinvoinnin pois pitämiseksi niin kokeilkaa kinkkukiusausta, broileripastaa, makaronilaatikkoa ja lasagnea. Ja puolet lautasta kasviksia niin saa varmasti kylläisen olon ilman pikaruoan suolaa ja sokeria. Siis jos etsii vaihtareita pikaruokaan.

Makaroonilaatikkoa vedin alkuun mutta sit alkoi sekin tökkimään, lasagnea en oo saanu koskaan syötyä. Mut broileripastaa vois kokeilla :) Intialaista ruokaa söin myös kerran ja sekin auttoi.
 
Joo, mulla helpottaa perusruoka ku paljon ja ei pelkää ottaa lisää. Parempi sen kun "sortua" herkkuihin. Vihaan sortumis sanaa koska elän ilman sortumia, elämä vaan on ja toisinaan sallin itelleni herkkuja. En jaksa ottaa ressiä kun muutenki jo kaikkee. Mut silti täytyy tsempata ei voi vaan mättää kaikkee mitä sattuu naaman etee tulemaa :D
 
Musta tuntuu, että ruokaa on saatava kolmen, aivan korkeintaan neljän tunnin välein, tai pahoinvointi yltyy. Mulla tää pahoinvointi yltyy iltaa kohden, aamuisin olo ollut ihan ok. Nyt edellisestä ateriasta on kulunut jo viisi tuntia ja olo on aivan hirveä! Odottelen broilerikiusauksen valmistuvan..
Hyvä tuhti ateria/iltapala syntyy, kun paistaa munakasta leivän päälle - heittää keltuaiset roskiin, tai jättää korkeintaan yhden keltuaisen munakkaaseen.
 
Takaisin
Top