Raskausajan ravitsemus

Mangusti_

Piirimestaruustason postaaja
Maaliskuun äidit 2019
Olikohan se tietty ruoka-aine kiellettyjen listalla? Mitä ruokia kannattaa erityisesti suosia? Mitä lisäravinteita ja vitamiineja teillä on käytössä?
 
Onkohan jossain selkeä listä nuista kielletyistä ja vältettävistä? Ei oo vielä eka neuvola ollu, ja ihan on meinannut esikoisen jälkeen unohtua.. :D

Mä käytän mamasun mammavitamiinia ja raskaus&imetys omega3. Tartteekohan vielä lisäks erikseen foolihapon vai riittääköhän tuo mammavitamiinissa oleva? :) lisäksi c-pore käytössä.

Saako magnesiumia ottaa purkista ehkäisemään suonenvetoja ?
 
Meillä oli neuvolan sivuilla hyvä lista kielletyistä ruoka-aineista :) Tai sama lista ku Eviran sivuilla mutta selkeämpi.

Tässä yksi päivä mietin saako syödä punakampelaa kun sitä ei ole erikseen mainittu kaloissa ... Sitä oli siis lounasravintolassa. Ja sit kans vähän epäröin vuohenjuustorisottoa vaikka ruoka olikin kypsennetty että kaipa sen listerian pitäisi kuolla silloin. Aika hyvin muistan tuon listan ulkoa kun niin moni kaveri on ollut raskaana, mutta sitten välillä just miettii että onkohan tuo nyt sitä tai tätä. Esim iskukuumennetussa maidossa ei lue että olisi pastoröity niin jätin laittamatta kahviin kun töissä ei muuta maitoa ollut.:rolleyes:

Mä otan raskausajan monivitamiinia ja siinä on ainakin se vaadittu määrä foolihappoa. Siinä on myös magnesiumia joten en oo ottanut niitä enää lisää erikseen :) Neuvolan esitiedoissa kysyttiin vitamiineista myös kalsiumia mutta sitä ei tuossa mammavitassa ollut, en tiedä pitääkö ottaa vielä erikseen sitä:eek:
 
Mulla on käytössä mammavitsku, foolihappo vielä erikseen mut lopetan sen rv12, kalsium ja kalaöljy, missä ei ole A vitamiinia, sen lopetan rv35. En juo maitoa ja juustoa ei joka päivä, siksi kalsium.

Kielletyistä ruoka-aineista ja niiden perusteista löytyy virallisia listoja aika helposti netistä kun vähän kaivaa. Ja sit monessa on se, et määräkin ratkaisee.
 
Mä mietin kans tota iskukuumennettua, meillä ei töissä muuta oo :/ täytynee siis alkaa juomaan teetä. Kahvi nyt ei juuri edes maistukaan..

Kyllä löytyy, mutta ne on vaan niin himputin hankalalukuisia , olis helppo kun olis vaan ranskalaisilla viivoilla:

Kielletty:
- hauki
- pästöroimattomat tuotteet
- kypsentämätön liha ja kala
......

Rajoitettu:
- kofeiini ... /vrk
- maksamakkara .../vrk
- salmiakki .../vrk

:D :D mut kaippa se pitäs vaan joku ilta istua alas , tutkia nettiä ja tehdä itse. Mä olen löytänyt vaan sellasia tailukoita missä on imettävät ja imeväiset ja raskaana olevat jajajaja... zZzZZZ liian monimutkaista nyt näille raskausaivoille kun hajamielinen on muutenkin.
 
Kopio Valion sivuilta:

Pastörointi on lievä lämpökäsittely, joka tuhoaa maidosta terveydelle haitalliset bakteerit. Pastörointi ei tee maidosta kokonaan mikrobitonta vaan tappaa tautia aiheuttavat mikrobit. Pastöroinnissa maito kuumennetaan jatkuvatoimisessa lämmönsiirtimessä nopeasti vähintään +72 ⁰C:seen 15 sekunnin ajaksi ja jäähdytetään välittömästi alle +6⁰C:seen. Pastörointi ei vaikuta haitallisesti maidon kemialliseen koostumukseen, ravintoarvoon eikä makuun.

Iskukuumennus eli UHT-käsittely (Ultra High Temperature Processing) on pastörointia voimakkaampi lämpökäsittely, jossa maidosta tuhotaan kaikki mikro-organismit. Tässä sterilointi-käsittelyssä maito kuumennetaan vähintään +135⁰C:seen muutaman sekunnin ajaksi ja pakataan jäähdytettynä, aseptisesti (mikrobivapaasti) esisteriloituihin pakkauksiin. Käsittelyn ja pakkauksen ansiosta avaamaton, iskukuumennettu maito säilyy huoneenlämmössäkin useita kuukausia.

Näin ollen, kyllä iskukuumennettua voi käyttää, koska se on puhtaampaa kuin tavallinen
 
Kiitos tuhannesti Ilpuri tuosta tiedosta!:) Olen juuri vanhempien luona käymässä ja äiti vatkaa iskukuumennetusta kermasta tehtyä kermavaahtoa raparperipiirakan päälle ja nyt sit uskalla sitä vähän ottaa:p
 
Mites makeutusaineet, esim aspartaami? Käytättekö ihan normaalisti raskausaikana? Jogurttihyllyltä valitsin nyt ihan maustamattoman jogurtin ja sit sellaisen missä vain hedelmien omaa sokeria eikä muita makeutusaineita, mutta tykkään syödä välipalana esim Skyr-rahkoja ja aina ennen oon valinnut niistä ne sokerittomat mut nyt en tiiä olisko sokerillinen parempi kuin aspartaami-hässäkkä...? Toisaalta ei tuota sokeriakaan kauheasti haluaisi ettei tuu mitään raskausajan diabetesta tai isoa vauvaa:grin Ja joo eihän tämä nyt mikään iso ongelma ole kun ei jatkuvasti syö mutta kysynpä nyt mielipiteitä :)
 
Jos syön jogurttia se on aina maustamatonta, mut jos joskus otan tavallista otan kyllä ihan täysrasvaista ja sokerillista.
Ihan kun olisin lukenut aspartaamista et ei ole ihan pahimpien syntien listalla, voi kyllä olla että muistan väärinkin.
Mä luulen että kun ei syö ihan törkeitä annoksia ja herkkuja kohtuudella, ja muuten monipuolisesti ja terveellisesti niin pärjää hyvin.
Mä kans pelkään radia ihan hulluna mutta oon nyt yrittänyt syödä usein ja pieniä annoksia. Just ostin luonnonjogurttia ja granola, niin niistä saa kivasti pieniä pikavälipaloja. Niin ja hedelmistä tietty :)
 
Mä syön ihan normaalisti raskausaikana enkä panikoi jokaista suupalaa. Tottakai vältän raakaa lihaa, kalaa jne (en kyllä muutenkaan syö). Juustoista syön vaan perusjuustoja niin kun yleensäkin. Alkoholia en käytä niin se ei mulla vaikuta. Mitähän muuta. Kahvia juon pari kuppia päivässä niin siitäkään ei tarvi stressata. Salmiakkia ja lakua voin syödä silloin tällöin mutten päivittäin. Onko muita jotka ottaa vähän rennommin näitä ruokailuhommia?
 
Ei sitä ruokavaliota kannata kauhean paljon stressata, paitsi jos siinä on oikeasti korjattavaa.

Tasapainoinen ruokavalio tarjoaa vitamiinit, hivenaineet yms, mitkä ovat varsinkin näin alkuraskaudessa pienen elämänalun kannalta tärkeitä. Syön mammavitamiinin päivässä normi ruokavalion tueksi. Onneksi kasvikset ovat suurta herkkuani ja lautaseni on yleensä hyvin vihreä ja lisään siihen pääasiassa kalaa tai kanaa.

On ihan viisasta välttää juuri tuorejuustoja, raakaa lihaa yms joten näitä suosituksia pyrin kyllä raskausajan noudattamaan.
Kahvia hörppään sen minkä hörppään, yleensä 2-3 kupillista päivässä. Pärjään kyllä muutaman kuukauden ilman muutamia herkkuja. Pidän kyllä kovasti lakritsista ja suolakalat (ne ihanat salmiakkikalat) ovat kyllä aina mielessä, mutta tässä onkin tärkeää se, että sitä ei ahda kokoajan naamariinsa. Muutama ei haavaa tee harvemmin maisteltuna. Jälleen, voin olla myös ilman suolakaloja muutaman kuukauden. :joyful:

Aspartaamituotteita en käytä ikinä. En osta esikoiselle esim. pillimehuja, missä on aspartaamia. Olen kans siinä käsityksessä, että se ei ole ihan hyvä juttu. En kyllä osta steviallakaan maustettuja juttuja... itselläni henkilökohtaisesti menee vatsa kuralle jo yhdestä stevialla maustetusta mehulasillisesta.

Radi tulee jos on tullakseen. Sitä on turha pelätä ja stressata. Siihen altistaa ylipaino ja sukurasite muunmuassa. Minulla oli molempia ja radi ekassa raskaudessa siis todettiin. Kyllä sen kanssa pärjäsi. Ruokavalio kuntoon ja lopulta oli kyllä pakko pistää aamuin illoin. Radihoitaja lohdutti, että tuloksista näkee että teen kaikkeni sen kurissa pitämiseksi, mutta aina se ei riitä. Poika ei silti ollut mikään jättiläinen syntyessään, 3912g ja 53cm pitkä. Älkää sitä ainakaan stressatko kaiken muun päälle. Jos se tulee, niin sitten sitä hoidetaan. :Heartred


Raskausajan ravitsemus on tärkeä osa äidin ja kasvavan pikku ihmeen elämää. :Heartred:hug003
 
Muokattu viimeksi:
Joo mulla kanssa onneksi perusterveellinen ruokavalio enivei, paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja, kohtuudella herkkuja ja säännöillinen ateriarytmi:) Ainoa ”pahe” on sit just tuo aspartaami kun oon yrittänyt turhia sokereita jättää pois ni usein sitten moniin tuotteisiin lisätty makeutusaineita. Ja Pepsi Maxia mennyt myös ihan liikaa, sen nyt lopetin ja oon oikeastaan iloinen että pääsen vihdoin eroon:rolleyes: Kahvia juon 1-2 kuppia päivässä enkä mäkään jostain lakusta stressiä ottaisi, mutta listeriariskituotteita haluan kyllä kunnolla vältellä kun listeria on sit melkein varma keskenmeno. Ja kun ei raskaus alkanut ihan helposti niin ei voi mitenkään tuudittua sen varaan että tärppäisi uudestaan jos menisi kesken..
 
Mäkin joskus vuosikausia sitten noihin sokerittomiin lankesin mutta sitten jossain kohtaa tajusin, et mulla on aina vatsa kuralla ja aloin miettimään, että olisiko syy juuri niissä sokerittomissa tuotteissa. Tein testin ja vaihdoin ihan normi sokerilla sokeroituihin takaisin, niin kappas! Suolen toiminta normalisoitui ja tuotoksetkin kiinteytyi, ja mikä parasta, hoikistuin ihan itsekseni muutaman kilon. En ole siis enää 5 vuoteen käyttänyt makeutettuja tuotteita ja rasvattoman maidonkin vaihdoin normimaitoon. Kahviin laitan punaista maitoa.
Eli jos ostan limua niin se saa olla sit ihan aito sokerilitku sen kerran kun sitä juo. Se Pommac Rose on muuten hurjan namia! Nyt saa jäädä kokonaan ylimääräiset sokerihömpötykset. Onneksi novellen pikkuvichyt on aina jääkaapista saatavilla! ^_^

On tässä lanteilla ylimääräistä vieläkin mutta 20 kiloa vähemmän kuin 5 vuotta sitten, joten pitää olla tyytyväinen. Jos vaan olisi malttanut pysyä herkuista erossa, niin saattaisi olla vieläkin hoikemmassa kunnossa. :smiley-ashamed008 :laughing002 Mut ku ei jaksa.. :smiley-ashamed005
 
Mä en aio ottaa stressiä ruuasta, kohtuudella, monipuolisesti ja terveellisesti.
Ainut kielletty mikä harmittaa on et ei voi juoda viiniä. Jonkun verran hifistellään joten se harmittaa. Mutta luonnollisesti mielelläni olen ilman ja vähän tuoksuttelen miehen lasista silloin tällöin :D
 
Itse en osaa ottaa rennosti ruokavalion kanssa, ehkäpä huonot kokemukset taustalla painavat. Kiellettyjen aineiden listan otan kirjaimellisesti ja vähän vielä siihen päälle... Esim. lakua en aio syödä ollenkaan, vaikkei pienistä määristä ilm. ole haittaa. Jostain luin, että ranskalaiset, sipsit ym. öljyssä kärtsätyt perunatuotteet haittaavat lapset kehitystä -> pannaan. Ainoa poikkeus ehkä mahdollisesti on turvalliseksi todistettu kotimainen raejuusto, sitä uskaltanen minäkin syödä, vaikka lasketaan pehmeisiin juustoihin.

Purkista otan Mama-vitamiinia, jonka lisäksi vielä erikseen foolihappo, Gefilus-maitohappobakteereita, raskaus-omegaa (tavallisissa monesti A-vitamiinia) ja D-vitamiinia (10 mikrogrammaa, Mamasta tulee toiset 10).
 
Mä syön Lysin (muistaakseni) kalaöljy kapseleita, oon joskus kokeillut noita raskaana oleville tarkoitettuja mutta tuli aivan jäätävä närästys. Tuo laatu mitä mulla on ei sisällä A-vitamiinia. Mut kantsii tosiaan olla tarkka siinä
 
Mulle jäi kammo viime raskaudesta noihin mama monivitamiineihin kun niistä tuli kamalan paha olo. Nyt ostin erikseen foolihappoa ja d:tä. Omegaa pitäis vielä hankkia. :)
 
Mä syön noita perus raskaus multitabseja, esikoisen aikana söin samoja :)
 
Mä syön myös raskaus+imetys-vitamiinia, niissä on se sopiva määrä foolihappoakin ja kun tullaan ulkomaan matkalta takaisin, niin alan syömään sitä raskaus-omenaa myös. Ruokavalio mulla ei kovin paljon muutu, kun se ei juuri mun normaalista ruokavaliosta eroa. Tosi nyt jätän sushit ja viinit väliin ja Ilpurin tapaan haistelen miehen lasista :)
 
Sovittiin miehen kanssa, että seurataan vain thl:n ja Eviran suosituksia, mutta silti huomaan, että ainakin majoneesin kanssa arkailen enkä uskalla syödä. Jos jostain löytyy faktaa saako majoneesia syödä vai ei, olisin kiitollinen :woot:
Muutenkin olen enemmän ylivarovainen ruokien suhteen ja jätän helposti syömättä, jos olen yhtään epävarma.
 
Takaisin
Top