Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

Varmasti erittäin ikävä vaiva! kysy silti neuvolastakin- siellä varmasti osaavat neuvoa eteenpäin. sen verta yleinen vaiva vaikuttaa olevan.

Kovasti vaan tuntuu olevan vaivoja joita ei hoideta ennen synnytystä:sad001, itsellä tuo rannekanava-ongelma, eikä sillekään mitään tehdä vielä pitkiin aikoihin..onneksi puutuneiden sormien kanssa oppii elämään.
 
Mä en ainekaan tajunnut ees ajatella, että siitä ponnistelusta vois tulla tälläisiä kylkiäisiä.

Okei, no pitää varmaan sieltä neuvolasta kysästä. Jälkitarkastuksen ajankohdastakaan ei ole vielä tietoa..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
joo lekurille vaan ni saat lähetteen eteenpäin, multa hoidettiin pari pukamaa esikoisen jälkeen. mut nyt jo uusinut vaikka toinen ei oo syntynytkään :O tarvii taas varmaan mennä hirtettäväks synnytyksen jälkeen :angry1
 
Täällä on puoltoista viikkoa vielä aikaa laskettuun aikaan, mutta tuntuu ettei millään jaksaisi enää odottaa. Lääkäri arveli jo vajaa kuukausi sitten, että voi tulla minä hetkenä hyvänsä. Eipä ole kuulunut :D Supistelee kyllä jatkuvasti, mutta se ei ole mun kohdalla merkki synnytyksen alkamisesta, koska on supistellut jo 4 kk ajan. Mulla todettiin olevan bakteeri (streptokokki B) joka on todennäköisesti syynä mun supistuksiin. Välillä tulee kyllä kovempia menkkajomotuksia ja selkäkipuja sekä "puukoniskuja", mutta niitä tulee harvakseltaan.. Vessassa saa ravata jatkuvasti. Yöt nukun yleensä hyvin, vaikka heräänkin kolmisen kertaa vessaan. Kunpa vauva syntyisi luonnollisesti ettei tarvitsisi käynnistää.. aika näyttää :)

Oon lukenut vaikka kuinka paljon erilaisia synnytystarinoita. Jotenkin mun jännitystä helpottaa kun tietää mitä kaikkea voi tapahtua ja miten muut on kokenut kivun. Toki seassa on myös huonompia kokemuksia.. Herkistyn kyllä helpommin nyt kuin ennen ja pitäis ehkä vähän yrittää suojella itseään.. Viime lauantaina katottiin miehen ja kaveripariskunnan kanssa koirasta kertova Hachiko elokuva ja tietenkin mä vollotin silmät punasena :D

Miettikää, viimeistään kuukauden päästä meidän kaikkien raskaus on ohi ja vauvat maailmassa! :talk017
 
Toi on kyllä hyvä ajattelutapa, että meillä tosiaan on kaikilla n. 1kk sisään vauva sylissä :grin
 
Kai tk-lääkärikin ne voi hoitaa, mut tietysti saattaa riippua lääkäristä. Lähettää ne kyllä eteenpäin, jos ei itse hoida.
 
Mulle jäi toisen raskauden/synnytyksen jäljiltä ulkoinen peräpukama (sellainen inhottava nypykkä, varmaan lähelle sentin halkaisijaltaan), mutta ei sille ole tehty mitään julkisessa terveydenhuollossa, enkä ole saanut lähetettä mihinkään, vaikka olen sen pariinkin otteeseen ottanut puheeksi. Perusteena se, ettei se vuoda, eikä ole juuri koskaan edes ärtynyt (pitäisi kai valittaa enemmän, että siitä on vaivaa), niin se operaatio hankaline toipumisineen ei kuulemma silloin ole vaivan arvoinen.

Ei se tosiaan juuri käytännössä mun elämää ole haitannut, mutta on se jotenkin nolo, vaikkei sitä itse edes näe. Tunteehan sen tietysti pestessä, ja helpompaa olisi kai iso-hätä-asioissa, jos sitä ei olisi, mutta suurin haitta on vain se tietoisuus sellaisen typerän nypykän olemassaolosta. Voishan sen mahdollisesta poistamisesta kysellä tulevassa jälkitarkastuksessa, kun nykyisen paikkakunnan terveydenhuollossa en ole sen poistamisen perään vielä kysellyt.

Jokohan nyt saisin tän viestin kasaan, kun puhelimella sängyssä kirjoitellessa tää on jo kaks kertaa lipsahtanut eteenpäin ennen valmistumistaan...)
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä tuntee nahoissaan, ettei tässä vaiheessa raskautta ole tarkoitus rehkiä minkään muuttojuttujen kanssa. Mulla on selkä aivan p*skana, ja kivistää ja kolottaa joka puolelle. Kun hetkeksi istahdan tai käyn pitkälleni, en meinaa päästä enää liikkeelle. Ja pakkaamista ja järjestelemistä riittää vielä ennen kuin muuttomiehet tulee keskiviikkona. Huh. Ja sitten pitäisi järjestellä tavarat paikoilleen uudessa kodissa. Se on kyllä kivempaa, joten ainakin henkisesti helpompaa, ja jospa sitä kautta myös fyysisesti.
 
Mä oon edelleen hereillä enkä oikein tiedä miksi, kun väsyttää niin perhanasti, mutta uni ei vaan tule...
Vauva on ollut koko ajan tosi aktiivinenkin. Toivottavasti ei ole muuttamassa rytmiään, kun yleensä on ollut yöllä aika hissukseen.

Esikoisella ainakin oli ihan sama rytmi kohdussa kuin syntyessään.
Heräsi öisinkin syömään juuri niihin aikoihin kuin oli ollut raskauden aikana kaikkein vilkkain.
Se oli oikeastaan aika suloista :)

Mutta oon toivonut, että tämä pitäisi tuon rytminsä eikä olisi näin aktiivinen yöllä, jos se jatkaisi sitä sitten synnyttyäänkin... :p
 
Tää kesken unien herrääminen on jottain niin tyhmmää, että mennee hermot.. Varsinki raskauven aikana, ku ei oo mittää syytä miks pittää herätä. :/nytki heräsin jo 5 jälkeen enkä oo saanu unta.. ois ollu ihan kiva nukkuu sinne 8 asti ainaki, ja nyt ei saa unta ku koskkee päähän. No, yrittää ainakkii.

Sama se oli miulla esikoisen kans, että rytmi kyllä pysy samana syntymän jälkeen mikä oli ollu jo raskausaikana :)

Sent from my SM-C105 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä oon joka yö valvonut jostain neljästä eteenpäin pari kolme tuntia ja sen jälkeen mennyt vielä pariksi tunniksi nukkumaan. On niin valoisaa jo aamuyöstä ettei millään saa pidettyä silmiä kiinni. Onneks ei ole mitään kummempaa ohjelmaa päivisin ni voi torkkua. Olo on kuitenkin sen verran tukala ja kipeekin ettei unen laatukaan ihan entisen tasoa ole. Klo 10 kasvukontrolli ja rukoilen käynnistystä mutta epäilen että menee ensi viikkoon :/

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Tutun kuullosta nuo siun yöunet hemmari. :/toivotaan siullekki käynnistystä, jos sitä itekkin halluut! :)

Sent from my SM-C105 using Vau Foorumi mobile app
 
Toivotaan, että Hemmari sulla menisi niin kuin haluaisit. Riippuu varmaan sitten vauvan koosta?

Mä viime viikolla huomasin, että alkoi olla vaikeuksia nukahtamisen kanssa ja sitten kun sitä muutenkin heräilee jatkuvasti.. Mutta voisin kuvitella ettei tänään ole ongelmia, kun on toi univelka jo sen verran suuri.

Vauva se jaksaa taas liikuskella ja hikotella kovasti.
Oli niin touhukas yöllä, että ajattelin sen olevan nyt aamu rauhallisesti, mutta virtaa näköjään sillä ainakin riittää.. :p
 
Mä oon nukkunut ihan tosi hyvin viimeiset 4-5 yötä, kun sitä ennen taas en millään saanut kunnolla nukuttua. En tiedä mistä johtuu, mutta ainakin olen nyt keksinyt hyvän nukkumisasennon mahan kanssa - lähes kyljellään, mutta kuitenkin pikkuisen selälläänmakuuseen päin nojaten, niin että sekä mahan alla että selkäpuolella on valtava tyyny. Muuten maha painaisi kipeästi, mutta tuo asento on mukava.

Mietin, pitäisikö huolestua kun jo heti aamusta jalat ja nilkat näyttävät tosi turvonneilta? Jalkapohjat on myös kipeät, mutta toisaalta olen kävellyt aika paljon ja huonosti istuvilla kengillä, että voi johtua siitäkin. Eilen sain miehen hieromaan mun jalkoja noin tunnin ajaksi, ja teki kyllä niiiiiiiin hyvää.
 
Mulla oli tuota jalkojen turvotusta jonkun verran, mutta se meni ohi.
Nyt on vain sellaista lievää, että sukista jää jäljet, mutta omat kengät menee kuitenkin jalkaan.

Pahinta se turvotus oli, kun liikuin paljon ja käytin noita mun yhtiä lenkkareita.
Nyt käytän kevyempiä kenkiä enkä käytä kotona sukkia.
Illalla sängyssä jalat hetkeksi ylös seinää vasten.
Juon myös vettä aika paljon.
Neuvolassa sanoivat, että samassa asennossa, jos on liian pitkään niin siitä on haittaa myös. Esim. istuma-asento tai jaloillaan seisominen. Pitäisi saada antaa veren kiertää :)

En tiedä onko nuo asiat sitten auttaneet mun kohdalla jalkojen turvotukseen.
 
Toisaalle jo kommentoinkin että jäämme odottamaan luonnollista käynnistymistä. Ei ollut oireista myrkytykseen asti ja muutenkin vissiin perusteetonta käynnistellä ihan hetkeen. Ärsyttävin oire on nyt tuo selkä kun jomottelee ihan koko ajan.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Toivottavasti hemmarilla käynnistyy synnytys pian itsekseen!

Hauska muuten, raskauden aikana sanoin koko ajan ettei oo pahemmin turvotuksia. Nyt katsoin jälkikäteen tarhan kevätjuhlassa otettua kuvaa, niin on kyllä melkoisen turvonneet jalat! Ehkä on ihan hyvä etten edes tajunnut kuinka turvonneelta näytin... :grin
 
Mulla on kyllä nyt kunnolla turvotusta, oli neuvolassakin paino noussut neljä kiloa neljän viikon takaisesta! Osa tietysti voi olla ihan lihomista (tosin tuskin ihan kovin paljon) ja vajaa kilo vauvaa, mutta silti jalat, kädet ja kasvot tuntuu kyllä tosi turvonneilta. Voi tätä raskauden hehkeyttä....
 
Takaisin
Top