Raskausajan liikunta

Nasku: todettiinko sulla vajaatoiminta ennen raskautta vai raskauden aikana. Itellä nyt raskauden aikana ja piti aloittaa lääkitys.
 
Mä olin pilateskurssilla joku aika sitten ja se oli niin rankka kurssi (jatkotaso) että en sille kyllä uskalla osallistua. Vetäjä oli hieman, no, vaativa, joka tuli korjaamaan jos ei mennyt kunnolla, ja muhun se ei uskaltanut koskea enää kolmatta kertaa kun mulla veti kramppiin pakaralihas aina kun se tuli korjaamaan sitä yhtä liikettä (kun on vaan niin huonot lihakset siitä kohdasta & jumissa) :D. Mitta ehkä alkeistasolle uskaltaisin tai pienempään ryhmään eri vetäjälle. Se olis kyllä hyvä harrastus.

Suosittelen kokeilemaan eri ohjaajaa ja lempeämpää /aloittelijoille suunnattua tuntia. Ite käynyt 2 eri fyssarin tunneilla ja toinen vetää lihastreenin ja toinen enemmän kehoa avaavaa liikettä. Molemmat kyllä huomioi mm.erkaumat ja auttoivat ohjaamaan niin että erkauma meni nätisti umpeen edellisen raskauden jälkeen.
 
Nasku: todettiinko sulla vajaatoiminta ennen raskautta vai raskauden aikana. Itellä nyt raskauden aikana ja piti aloittaa lääkitys.

Useasti oon lääkärissä oireiden vuoksi käynyt, ja jo edellisessä raskaudessa arvot oli yli sen mitä raskausajan suositukset ovat, mutta lääkäri ei puuttunut asiaan. Vasta nyt viimein huhtikuussa menin yksytyiselle lääkärille joka heti määräsi koelääkityksen, jota nyt sittemmin jatkettu kun oireet on sillä väistyneet. Onko sulla aiemmin ollut oireita tai oliko nyt vai selvisikö ihan muuten verikokeissa? Mulla nyt syyskuun alussa aika samaiselle yksit.lääkärille jonka kanssa mietitään mahdollista lääkityksen nostoa, mikä ymmärtääkseni on suositus alkuraskaudessa.
 
Useasti oon lääkärissä oireiden vuoksi käynyt, ja jo edellisessä raskaudessa arvot oli yli sen mitä raskausajan suositukset ovat, mutta lääkäri ei puuttunut asiaan. Vasta nyt viimein huhtikuussa menin yksytyiselle lääkärille joka heti määräsi koelääkityksen, jota nyt sittemmin jatkettu kun oireet on sillä väistyneet. Onko sulla aiemmin ollut oireita tai oliko nyt vai selvisikö ihan muuten verikokeissa? Mulla nyt syyskuun alussa aika samaiselle yksit.lääkärille jonka kanssa mietitään mahdollista lääkityksen nostoa, mikä ymmärtääkseni on suositus alkuraskaudessa.

Ihan verikokeissa selvisi ja en osannut odottaakkaan että vajaatoiminta sieltä paljastuisi. Suvussa kyllä sitä. Oireitakaan osannu oikein erottaa kun raskaudessakin itsessään vaikka mitä.
 
Mä harrastan voimanostoa. Tähän asti salilla on kulkenut jopa paremmin kuin ennen raskautta. Toivon, että kroppa antaa myöden jatkaa vielä pitkään, ainakin jossain muodossa. Lisäks tykkään käydä sauvakävelemässä, mutta nyt vaikuttaa siltä, että hengästyy niin helposti. Tuntuu kuin syke nousis parikymmentä pykälää korkeammalle, matalastakin temmosta. Mahtaakohan tuo hengästyminen helpottaa ollenkaan raskauden aikana? Tuskin.. mutta sitten täytyy vaan sauvakävellä rauhallisemmin.

Olis mukava ottaa pyöräkin aina välillä alle työmatkoiksi nyt kun lomilta töihin palaa. Mutta mahtaakohan jaksaa, jos jo sauvakävelyllä puuskuttaa? Työmatka on kuitenkin 20–25km per suunta.
 
Kyllä mie oon huomannu ett ku rauhassa lenkkeilee niin kroppaki tottuu "uuteen" hengittämiseen ja lenkkeily sit helpottaa. :)
 
Mullahan oli tilanne sellsnen että olin sjatellut laittaa kropoani kuosiin ja aloitin kuntosalin heinäkuun 2 päivä pt ohjauksella. Ja sitä olis tarkoitus jatkaa. On vaan motivaatio ja väsymys sitä luokkaa että en tiedä mitä tulee. Plussa testin teinkin sitten 22.heinäkuuta
 
Mäki oisin halunnu päästä vähän parempaan kuntoon ennen toista raskautta, mut jotenki ei vaan ollu tarpeeeks motivaatiota ja nyt ekassa neuvolassa painoa oli 12kg enemmän ku ekassa raskaudessa.. Toivottavasti tällä kertaa ei tuu yli 20kg. Jos sais pidettyä 10kg hoodeilla ni ois varmasti ihan hyvä ku alkujaanki ihan tarpeeks ylimäärästä
 
Mäkin olisin halunnut olla paremmassa kunnossa ennen tätä raskautta, kun painoakin on vähän enemmän kuin ennen esikoista. Ollaan vaan sairasteltu hurjasti esikoisen mentyä päiväkotiin viime syksynä, eikä loppua näy. Jos sitä pääsisi taas liikkumaan, kunhan nyt taas tästä flunssasta paranen. Toiveissa olisi aloittaa joku äitiysjumppa ja/tai -pilates.
 
Muutama viikko pahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa ja huomasi ettei kauheasti tullut liikuttua silloin, ei vain jotenkin pystynyt. Nyt kun on muutamia kertoja lähtenyt lenkille, on kyllä hengästynyt todella nopeasti. Mutta ilmeisesti ihan normaalia. Joogaa harrastan ja sitä aion jatkaa :)
 
Mulla on paha olo helpottanut mut väsymys edelleen vaivaa.. Ja ihan sen takia ei oo tullut tehtyä salitreeniä tai mitään lihaskuntoa.. Ulkoilut koiran kanssa sekä 2,5 v. kanssa mennen.. Onhan siinäkin..
 
Ulkoilut jääny vähän väliin nyt vaikka lomalla onkin. Helteillä ei jaksanu pitkiä lenkkejä tehä ja nyt on poika ollut kuumeessa monen monta päivää. Pelkään vähän että tässä ei oikein peruskuntoa kohotella enää kunnolla ku alkaa hengästymään ja jos kunnon päälle muutenkin olotila ottaa. 3 vuorotyö sotkee vielä mukavasti arjen.
 
Joo, kummasti tulee rajoitteita tuosta 3-vuorotyöstä.. Ja kaikkien aikataulujen kanssa..
 
Pitäis kyllä ottaa itseä niskasta kiinni nuiden lihaskuntotreenien ja lantionpohjanlihasharjotteiden kans. Oireita kun ei ole juuri kuin vessassa ravaamista ja väsy niin pitäisihän niitä saada tehdyksi. Nyt on tullut keskityttyä vaan lenkkeilyyn joko esikoinen rattaissa tai kantorepussa maastosta riippuen. Hiki siinäkin tulee kun koirat pitää huolen, että tahti pysyy [emoji16] uimaankin ois niin kiva päästä, tarttis vaan lapsen viihdyttäjän mukaan.
 
Mulla ollu pari päivää armoton väsymys enkä oo saanu itteäni liikkeelle. Varmaan johtuu kun loma alkoi nii iski väsymys.
 
Mä huomasin myös tänään että hengästyi ihan hirveästi kun piti nousta rappuset rivakasti ja juosta junaan. Huhhuh, varmaan osaksi raskaudesta johtuvaa mutta kyllä on kuntokin ihan toista kuin ennen unettomuuden alkua 1,5 vuotta sitten. Silloin meni puolimarakin ja nyt ottaa koville jo 6km kävelylenkki:joyful: Voi jösses, turha haaveilla että saisi vähään aikaan yhtä hyvän juoksu- ja lihaskunnon aikaiseksi kuin ennen.. Nyt olisi kyllä hyvää aikaa keskittyä lantionpohjan yms tukilihaksiin mut miksi niiden treenaamisen pitää olla niin tylsää :confused: Aiotteko tehdä lantionpohjalihastreenia ihan itsekseen vai jollain ohjatulla tunnilla tai käydä fyssarilla tms? Mä en oikein enää muista edes miten sitä treenattiin kun niin pitkä aika jostain ohjatusta tunnista ja nyt niitä ei omalla kuntokeskuksella meekään..
 
Mulla on lantionpohjanlihaksille erilaisia treenejä mitä tuli fitmamassa. Niitä pitäs tehä vaan ku se on tosiaan tylsää vaikkei siinä kauaa mee.. Terkkari pelotteli kohdunlaskeumalla kun ei ole kovin kauaa edellisestä synnytyksestä, siksi olis kyllä tärkeää treenata.
 
Mä kävin testaamassa uimahallin ekaa kertaa pitkästä aikaa. Useampi vuosi kyllä tullut taukoa tuosta hallissa uimisesta. Mutta uinti tuntui ihanalta, tunnin ajan polskuttelin allasta päästä päähän ja lopuksi saunaan istumaan. :) Tuntui oikein sopivalta eikä paikkoja särkenyt tai tullut huonoa oloa missään vaiheessa. Tämän uimisen otan kyllä nyt ehdottomasti lisäksi tuolle lenkkeilylle. :) suosittelen!
 
Mulla on käyttämättä tän vuoden työpaikan e-passi edut ja meinasin myös ostaa jonkun kortin uimahalliin. En oo mikään hyvä uimari mut tiedän et se tekee hyvää ni ajattelin silti. Ja kun toi selkäkin on niin rampa niin uintia yleensä suosittelevat.
 
Otin puuhommat tänään treenin kannalta ja 3h tuli hakattua kirveellä klapeja :grin ihan parasta aivot narikkaan hommaa ja sai kunnolla hien pintaan ilman et syke nousee liikaa + hyöty. Isäntä tuli sitte jo toppuuttelemaan että eiköhän riitä tältä päivältä:angelic: ihanaa kun alkaa taas olla energiaa tehdäkin jotain!
 
Takaisin
Top