Raskausajan liikunta

rosmarinaa

Kommentoinnin ninja
Toukomammat 2016
Tulkaa kertomaan mitä harrastatte ja miten meinaatte nyt jatkaa raskauden aikana! Vaikuttaako raskaus vai ei ja jos vaikuttaa niin korvaatko jollain toisella liikuntamuodolla.
 
Itse en varsinaisesti harrasta mitään, mutta käyn Fressillä Bodypumpissa 2-4 kertas viikossa ja sen lisäksi lenkkeilen koiran kanssa 2-4 kertaa viikossa. Plus tietty päälle ne ihan tavalliset koiran ulkoituslenkit, mitä ei omalta osalta kovin aktiivisiksi voi sanoa. :D

Ekan raskauden aikana pelkästään lenkkeilin joka päivä 6-8km ja uimassa kävin silloin tällöin, joten silloin ei tarvinnut pahemmin murehtia, mutta nyt vähän mietityttää miten pitkään jaksaa tuota pumppia. Muita ketkä käy pumpissa? Tai vastaavassa? :)

Edit. Tänään just äsken tulin pumpista niin siitä tää kaikki tuli mieleeni. :D vielä tuntui sujuvan normaalisti, vaikka aamulla oli jo ekan kerran oksettava olo. Edellisessä raskaudessa en pystynyt 7-17 viikoilla liikkumaan, kun tuli oksennus jo sohvalta ylös noustessa. Rappusista puhumattakaan.
 
Lenkkeilen ja hiihdän. Jonkin verran myös kuntosalilla käyn, mutta en kovin säännöllisesti. Vielä ei ole raskaus vaikuttanut liikkumiseen, mutta varmasti pidemmät ja kovasykkeiset treenit jää pikkuhiljaa pois.
Saa nähdä kuinka pitkään juokseminen tuntuu hyvältä mahan kanssa :D
Kuinka pitkälle pystyit rosmarinaa juoksemaan edellisessä raskaudessa?
 
Elime, juoksin siis sinne asti kun alkoi hirveet pahoinvoinnit rv7 ja sit kun helpotti niin oli jo lumi ja jää maassa niin en uskaltanut kun kävellenkin kaaduin muutaman kerran. :D mutta reippailla kävelylenkeillä pystyin käymään ihan vikoille viikoille asti vaikka maha kasvoi aivan valtavaksi. Vikoilla viikoilla tulikin sit niin kauheet helteet että jalat turpos ja kävely sattui. Kengistä crocsit oli ainoot mitkä meni jalkaa. :D
 
Mä käyn puntilla kolmesti viikossa, ja aion jatkaa salia niin pitkään, kun tuntuu hyvältä. Toki loppuun asti tehdyt sarjat täytyy varmaan jossain toisen kolmanneksen aikana lopettaa, mutta näin alussa (5+4) meinaan tehdä kaikkea mitä ennenkin, jos vaan ei tule huono olo.. Hölkkälenkkeilyä meinaan tehdä myös siihen asti, kun tuntuu hyvältä. Sykeraja ei ilmeisesti ole enää uusimpien suositusten mukaan se, mitä pitää seurata vaan oma vointi.. Varsinkaan ensimmäisellä kolmanneksella. Lisäksi aion vielä luistella ja hiihtää tänä talvena. Sekä tehdä kevyitä loikkia, juoksua yms. edelleen, koska kuntoutan leikattua polvea. Eli ensimmäisen kolmanneksen en anna vaikuttaa treeneihini sen enempää, kun oma vointi estää. :happy: Sen jälkeen varmaan loikat ja kovemmat juoksuvedot jää välistä.
 
Mä harrastan kotitreenailua eli kotona lihaskuntoa kahvakuulalla ja painoilla ja aerobista crosstrainerilla. Nyt jaksanut vaan crossailla, senkin jälkeen ihan poikkikuollut kun tajuton väsymys vaivaa. :sad001 Tovottavasti helpottaa tässä viikkojen kuluessa ja toivon ettei pahoinvointi vaivaa niinkuin aiemmissa raskauksissa, silloin ei päässyt ylös ilman oksentamista, puhumattakaan kunnon liikunnasta :sad001 Toisella kolmanneksella onneksi aina helpottanut mutta silloin alkanut vaivaamaan SI nivel ja häpyliitos mikä vaikeuttaa liikkumista todella paljon, ei auta jumpat eikä tuet noihin :sad001 Saas nähdä onko paremmalla lihaskunnolla mitään vaikutusta noihin vai mennäänkö taas rollaattorilinjalla :’D
 
Itse käyn viisi kertaa viikossa salilla, pumpissa, pilateksessa ja joogassa.
Meinaan tehdä niin pitkään, kun tuntuu hyvälle.
Joogaa varmaan loppuun asti.
 
Mä kävelen ja treenaan kotona tällä hetkellä. Väsymys on kova. Selkä on leikattu kahteen kertaan (5/15 ja 2/17) Ja vähän jännittää miten selkä tulee kestämään raskauden.
 
Vaikutatte niin aktiivisilta kaikki. Olin minäkin aikaisemmin, mutta vuosien saatossa vähentynyt paljon. Nyt kävelen lähes päivittäin bussipysäkille, seuraavalta juna-asemalle ja sieltä töihin sekä töistä tullessa toiseen suuntaa. Yht. hyötyliikuntaa työmatkoista noin 2km päivässä. Sen lisäksi noin kerran viikossa vesijuoksua ja geokätköilyä epäsäännöllisen säännöllisesti. Pitäis yrittää lisätä liikuntaa (varsinkin lihaskuntoa) vielä, kun jaksaa.
 
Mä olen niin vauhkona täällä Kiinassa ilmansaasteista, etten oo oikeastaan ulkona harrastanut liikuntaa ollenkaan. Olen lihonut ainaisesta kotona olosta, koska salijäsenyydet saleille, joissa on kunnon ilmanpuhdistimet, maksavat vähintään 2000 € / vuosi, ja koko summa pitää maksaa kerralla etukäteen. Ei kiitos. Nyt pitäisi aloittaa jonkinlainen kotijumppa, koska ei varmasti tee alkiolle/sikiölle hyvää vain maata ja lihota.
 
Mä harrastan tanssia ja brassijujutsua. Nyt mulla ei kuitenkaan oo laisinkaan sellainen olo, että haluisin kenenkään kehoa nujuamaan mun päällä :D ja sitäpaitsi ne käsi- ja jalkalukot ei kyl myöskään tee hyvää hormonien pehmittämille nivelille ja rustoille.

Viime kerralla jätin kans heti plussan jälkeen painit pois, mutta jatkoin tanssia oman voinnin mukaan aivan loppuun saakka :wink
 
Salilla tulee käytyä erilaisilla jumpissa (cycling, pumppi..) ja lenkkeilyä koiran ja rattaiden kanssa. Tarkoitus jatkaa voinnin mukaan, lopuksi ehkä vähän kevyempää jumppaa. Edellisessä raskaudessa tykkäsin käydä raskausjoogassa ja raskauslihaskunto-tunneilla, ehkäpä nytkin jossain vaiheessa.
 
Jos jollakulla on suositella hyviä kotijumppapätkiä esim. Youtubesta, otan suositukset mielelläni vastaan!
 
Jos jollakulla on suositella hyviä kotijumppapätkiä esim. Youtubesta, otan suositukset mielelläni vastaan!
 
Salilla tulee käytyä erilaisilla jumpissa (cycling, pumppi..) ja lenkkeilyä koiran ja rattaiden kanssa. Tarkoitus jatkaa voinnin mukaan, lopuksi ehkä vähän kevyempää jumppaa. Edellisessä raskaudessa tykkäsin käydä raskausjoogassa ja raskauslihaskunto-tunneilla, ehkäpä nytkin jossain vaiheessa.

Missä käyt jumpissa?:)
 
Mä yritän lenkkeillä päivittäin, käyn uimassa ja jumppaan kahvakuulalla.
 
Itse tulee harrastettua ratsastusta, agilityä ja koirien kanssa lenkkeilyä. Ratsastus pitää varmaan jättää jo melko alkuvaiheessa pois koska on jo niin tukala olo ratsastushousuissa enkä viitsi ostaa muutaman kuukauden takia uusia housuja. Aikamoinen turvotus siis vatsassa jo iltapäivästä jolloin tapaan ratsastaa. Onneksi on vuokrahevonen, niin lopettaminen käy melko helposti.

Agilityä meinasin harrastaa niin kauan kuin tuntuu hyvältä, eli toivottavasti melko pitkälle. Agilityssä löytyy onneksi paljon tehtäviä niin ettei itse tarvitse juosta juuri ollenkaan. Koirien kanssa toivottavasti saan lenkkeiltyä ihan loppuun asti.. Ainakin todella toivon niin, koska muuten koirien lenkityksestä tulee iso ongelma kun mies ei syksyllä pysty töiden takia niitä lenkittämään kuin viikonloppuisin.
 
Hankin juuri salijäsenyyden ennen tietoa plussasta. Edellinen salijäsenyys loppui sit 16 lokakuussa kun odotin joulukuun esikoista :dead: vauvavuotena mun oli niin hankalaa irroittautua tarpeeksi usein, vaikka se olisi oikeasti tehnyt vain hyvää! Viimeisen reilun vuoden siis ihan vain vaunulenkkejä koiran kanssa ja taloyhtiön salilla silloin tällöin. Juuri puras salikärpänen ja innostus tason nostoon liikunnan suhteen, mutta voin kai mä edelleen tehdä sen ja lähteä bodypumppiin 1,5v tauon jälkeen? Juoksun aloittamista ei vissiin suositella raskauden aikana uutena lajina esim. Voiko raskaana ollessa vielä kiinteytyä ja olla tähän tyyliin tavoitteita? Ei kuitenkaan painonpudotus tavoitteita.
 
Mun pitäisi saada uudestaa saliharrastus herätettyä henkiin. Tällä hetkellä urheiluna hyvin harvoin lenkkeily, sekä lentopallo useammin viikossa. Tänään kävin vielä pelaamassa, mutta kyllä vaan pelotti, että jos vahingossa syöksynkin lattialle, tai saan kovan osuman vatsaan :sad001 taidan siis heti alussa jättää suosiolla lentopallon pois, ettei ainakaan jää jossiteltavaa, jos kaikki ei menisikään hyvin. Eli lenkille ja salille siis!
 
Takaisin
Top