Raskausajan diabetes

Oho MaiKhi, onneks johtuu varmasti vaan kortisonista!

Mulla on tänään taas äitiyspolilla kontrolli, painoarviota odotan.. katsotaan mihin poju on kirinyt.
Itelle on nyt painoo tullut liikaa.. pääsiäinen ja liikkumattomuus tehneet tehtävänsä...
Sokerit kuitenkin pysyvät hyvinä ja aamupalan jälkeenkin arvot hyviä.. pistän nyt siis ateriainsuliinia aamupalalla.
Katsotaan koska seuraava kontrolli ja minkälaisia suunnitelmia synnytykseen liittyen ehkä tulee....
 
Just kätilö sanoi, että nousee seuraavasta piikistä vielä lisää sokrut. Nooh, täälläpä sitä ollaan kontrollissa. Pääsiäiskiloja mulle ei onneks oo enää kiusana, kun joka aamu punnitaan :sad001 saa omat eväsherkut vaeltuun aika hitaasti. :D
 
Minulla oli viikon ihan hirveä stressi.. Piti muuttaa ruokailuja, pitää ruokapäiväkirjaa ja mitata sokereita yms. Lopulta minulle aiheutti inhoa edes lähestyä keittiötä, enkä halunnut enää edes mennä sinne.

Juteltiin kätilön kanssa, että saan rauhoittaa hommaa niin, ettei tarvitsisi stressata ja laskea hiilareita ihan jatkuvasti.

Paino tippui viikossa kilon tuon päivittäisen stressaamisen ja ruoan jatkuvan pienentämisen takia. Nyt siis taas 0kg alkupainoon.
Arvot olleet paasto max 5,0 ja 1h arvot max 6,5 eli ihan hyviä.
 
Mulla tuli kans alussa tollanen olo et en syö mitään ku aina pitää kattoo mitä syö... Nyt helpottanut ja osaan suhtautua koko radiin jo kevyemmin.

Mulla nyt insuliinilla aamupalan jälkeiset arvot hyviä ja muuten ei sokeriarvo nousekkaan.
Eilen oli äitiyspolilla kontrollikäynti. Vauva nyt 3kg paikkeilla (rv35+4) joten yläkäyrällä on, mutta tasasesti kasvaa ja nätisti omalla käyrällään. Ei siis mikään liian iso vauva viikkoihin nähden.
Mulle on sanottu että ei radin yhteydessä lasketa hiilareita ollenkaan ja eilen diabeteshoitaja-kätilö muistutti että ravintorikas ruoka ja lautasmallin mukainen syöminen, säännölliset ruoka-ajat ovat tärkeintä!
3viikon päästä uusi kontrolli ja sillon katsotaan jo synnytyksen mahdollista ajankohtaa jos pitää käynnistää. Eli mulla ei lasketun ajan yli päästetä raskautta.
 
Hyvin on menny tähän asti, mutta nyt kun vetasin aamulla kaurapuuroa sokeroimattomalla mansikkasopalla, niin sen jälkeen verensokeri 8.8! :eek:
Oon huomannu että jostain syystä kaurapuuro nostaa mulla sokerit herkästi.. Sen tietää jo siitä olosta mikä tulee syönnin jälkeen. Ois pitäny syödä taas vaan tuttuun tapaan pari viipaletta ruisleipää ja teetä...
 
Äitini järjesti meille herkkuaterian tänään. Hampurilaisia, ranskalaisia ja limpparia.
Söin reilusti ja join limpparia vajaan litran. Kauhuissani sitten odotin 1h arvon olevan korvissa, mutta mitä vielä! Se oli 6,0!

Luulisi, että tuollaisesta ateriasta se olisi noussut ihan älyttömän korkealle :eek:
 
Olen myös huomannut tuon arvojen epäloogisuuden. Joskus terveellinen suht vähähiilarinen aamupala nostaa sokereita enemmän kuin kunnon ravintolaherkuttelu jälkkäreineen. En siis ole noudattanut mitään tiukkaa dieettiä, kun arvot ovat pysyneet hyvinä, enkä ole ihan varma oikeasta diagnoosistakaan (paastoarvo oli juuri rajalla, muut hyviä).
 
Ruuan rasva vaikuttaa hiilihydraatin imeytymiseen. Eli rasva kiinnittyy/sitoutuu hiilihydraatteihin ja sen takia hiilihydraatit sitten imeytyvät hitaammin. Rasva imeytyy viimeisimpänä. Eli rasvanen ruoka voi ns. plokata ruuan vähät hiilihydraatit..
Mulla kävi yksi lauantai niin että söin leipää(2palaa ruisleipää), munakokkelia ja pekonia.. ns herkkuaamiaisen. En pistänyt insuliinia, koska olin äitini luona ja insuliini oli unohtunuy kotiin :/ 1h aamupalan jälkeen verensokeri oli 4.6, eli sama kuin mun paastoarvo. No mulle tuli siitä hirveän huono olo, pekonin rasva närästi ja vatsa meni sekaisin. Silloin pelästyin kun oireet vaikutti raskausmyrkytykseltä. Olo helpotti onneksi 2-3h jälkeen ja joinkin omenatuoremehua että sain verensokeriakin vähän nousemaan.
En tiä miten olis käyny jos olisin normimäärän pistänyt insuliinia... :/
 
Täällä kävi vastaavalla lailla kun erehdyin syömään kiinalaisessa ravintolassa buffetissa. Eli ensin monen tunnin ähky ja sitten olosta päätellen sokerit alhaalla (en mitannut) ja vatsa aivan sekaisin. Kuitenkin seuraavan päivän kaikki sokeriarvot oli parempia kuin hyviä. No josko sitä nyt ymmärtäisi pysyä ruodussa vielä tämän seitsemisen viikkoa. :/
 
Voi kökkö! Nyt ihan viikon sisään arvot on alkaneet nousta. Ei vielä ylityksiä, mutta esim. eilen (tuli kyllä vähän herkuteltuakin) tunnin arvoja 7.1 7.6 7.3. Aiemmin yli 7.0 vain pari yksittäistä kertaa. Onneksi paastot pysyneet hyvinä. Eihän nämä vielä rajoja ylitä, mutta muutos aiempaan on. Pitää kai tiukentaa ruokavaliota vielä pariksi viikoksi.
Eilen neuvolassa oli taas sama hoitaja, joka sai sf-mitan yli yläkäyrän. (toissaviikolla lääkäri mittasi ihan eri lukuja) Vielä ei olla huolestuneita vauvan koosta, mutta ens viikolla katsotaan olisiko aihetta kokoarvioon heti la:n jälkeen. Täällä ei siis ole automaattisesti koko- ja synnytystapa-arviota edes raskausdiabeetikoille.
Ei kai tuollaiset rajoja lähentelevät arvot vielä ole voineet vauvaa jättiläiseksi kasvattaa? Varsinkin kun aiemmin olleet parempia.
 
Meillä pikkuinen mitattiin aluksi yläkäyrälle ja vähän sen yli, mutta nyt muutama viikko sitten ultralla mittauksena oli tulos ala- ja keskikäyrän väliin :eek:
 
Hei onko muilla radilaisilla ollut sellaista, että kokoarviossa vauvan vartalo vastaa suurempaa kuin pää? :eek:
Viime yönä synnärillä lääkäri totesi tällaista...
 
Ei ole todettu meillä sitä,mutta juuri vartalon ympäryksen kasvuahan ne kontrolloi radiseurannassa. Vauva saa liikaa sokeria --> kerää rasvaa sisäelinten ympärille -> vatsan ympärys kasvaa.
 
Ei ole todettu meillä sitä,mutta juuri vartalon ympäryksen kasvuahan ne kontrolloi radiseurannassa. Vauva saa liikaa sokeria --> kerää rasvaa sisäelinten ympärille -> vatsan ympärys kasvaa.

Tuota he juuri ihmettelivät, sillä kaikki arvot ovat olleet kohdallani erinomaisia..
Paastot olleet pari viikkoa 4,5-4,9 ja aterian jälkeiset 5,4-6,3.
 
Tuota he juuri ihmettelivät, sillä kaikki arvot ovat olleet kohdallani erinomaisia..
Paastot olleet pari viikkoa 4,5-4,9 ja aterian jälkeiset 5,4-6,3.

Tämä on alkanut pelottaa itseänikin. Kotimittailuissa kaikki kunnossa, vähän korkeampia arvoja välillä, mutta ei yhtään ylityksiä. En alunperin juurikaan muuttanut ruokavaliotani, kun kaikki tuntuu olevan ok. Nyt viime aikoina on tullut kyllä herkuteltua vähän liikaa. Arvot kuitenkin hyviä.
Neuvolassa tosiaan jo muutama viikko sitten sf-mitta hyppäsi yläkäyrän yli, ja oli siellä vielä viikko sitten. Kokoarviota ei ole tehty, mutta jos nyt to rv 39+4, on mitta vielä liian suuri, yritetään saada joku kokoarvio mahd. pian.
Nyt siis huoli olenko onnistunut sittenkin kasvattamaan jättiläisvauvan tässä muutaman viikon ylimääräisillä herkuilla. :sad001
 
Takaisin
Top