Raskausajan diabetes

Martha

Oman äänensä löytänyt
Tuola olikin yleisellä keskustelupuolella tästä jo puhetta ja ajattelin josko aloittaisi tälle ihan oman,niin voisi jakaa ajatuksia paremmin. :)
 
Eli mulla on raskausajan diabetes.Oli myös esikkoa odottaessa.Se meni jopa niin "pitkälle",että loppuvaiheessa tuli insuliinit kehiin.
Nyt on eka käynti Tayssiin 23pvä asian tiimoilta ja vähän toisaalta jännittää,että miten mahtaa käydä,tuleeko insuliinit taasen kehiin..Nyt täytyy mittailla viidesti viikossa 5krt/pvä ja sitten pitää 3pvä peräkkäin ruokapäiväkirjaa.
En mä tuota toisaalta pidä pahana.Tottakai sen tietää,ettei ole vauvalle hyväksi jos sokerit heittelee ja sen takia menen ihan mielellään tuonne Tayssiin,jossa sitten tarkemmin tutkitaan vauvan kasvamista jne. Aika tuttua hommaa tosiaan tuosta esikon odotuksesta. :)

Onkos muilla ilmennyt raskausajandiabetesta?
 
Mulla ei ole todettu (tämä onkin ensimmäinen näin pitkälle kehittynyt raskaus), mutta neuvolassa mulle sanottiin, että kun isällä on diabetes ja mulla vähän ylipainoa, niin kuulun
riskiryhmään saada sen. Hieman kyllä pelottaa, että mitä jos onkin ja jos joudun turvautumaan piikkeikin, kun vielä pelkään neuloja paljon.
Mutta tietenkin, vauvan hyvinvointi ennenkaikkea.
 
Mulla oli esikkoa oottaessa, ruokavaliohoidolla mentiin loppuun asti. Tänään kävin sokerirasituksessa ja huomenna aattelin kysellä vastaukset. 
Oli vaan vähän turha tuo rasitus, nimittäin jos on arvot päin prinkkalaa tai vaikka ne olis normaalitki niin silti kotiseurannalla jatketaan. Ehkä mahdollisesti sit uus rasitus jotai rv25 tienoilla. 
Mut nyt jos on jotai häikkää tai tulee olemaan,niin sitte kuljen polilla rv30+ joka toinen viikko ja neuvolassa joka toinen viikko. Ja rv35+ (niin pitkälle en ookkaa ikinä päässyt) kerta viikkoa sekä polilla että neuvolassa. 
Ruokavalion oon nyt pakostaki joutunu pitää suht terveellisenä ja säännöllisenä, kun jos en 3tunnin välein syö niin sokerit menee niin alas et taju karkaa. Töissä olin tässä yks aamu syömättä vähän yli 3 tuntia,alko hiki kaatua päälle ja tuntu et jalat lähtee alta. Sokerit sit mittasin,oli huimat 2.7. Eli oon melkosen varma,et rasituksessa on jokin arvo päin sitä itteään. 
 
Mut eiköhän tää taas tästä. Aika näyttää,et mitä lääkkeitä sitä vielä saa kokeilla. Toivottavasti se ruokavaliohoito tepsii. Piikit ei kyllä onneks itelle oo ongelma, piikitän muita lähes päivittäin (lähihoitaja) 
 
Takaisin
Top