Raskausajan Diabetes eli "RaDi"

odecca

Kommentoinnin ninja
Kesäkuunmammat 2014
Syysmammat 2016
Ajattelin laittaa tälle oman ketjunsa. Tänne vois kerätä niitä omia kokemuksia, tietoa ja käytännön neuvoja. Kysyä tietoa muilta jne.
 
Monet kertoo et sokerirasitukseen meno pelottaa ihan hirveästi, mutta se on oikeesti ihan helppo nakki. Ennen rasitusta pitää paastota 10-12h sinä aikana saa juoda hiukan vettä jos on pakko, mutta suuhun ei saa laittaa mitään muuta.
Labrassa otetaan ensin yksi verinäyte joka on ns. paastonäyte ja sen jälkeen annetaan juotavaksi sokeriliemi. Se on kylmää ja helppo juoda, tosin se on niin makeaa et itselläni meinaa aina tulla hissinä ylös.
Juomisen jälkeen menet odotustilaan istumaan ja tunnin kuluttua otetaan taas verinäyte. Tämän jälkeen palaat vielä tunniks istumaan odotustilaan ja sitten otetaan vielä yksi, eli komas näyte. Sen jälkeen voi lähteä kotiin.
Rasituksen aikana ei saa lähteä kävelylle tai esim nukkua, koska silloin kroppa polttaa sokereita eri tavalla ja testin tulos vääristyy.
Myös liian pitkä paasto ennen rasitusta vääristää tulosta.

Mukaan kannattaa varata ajanvietettä, koska tuo 2h on pitkä aika kököttää paikallaan. Ja ota mukaan eväät, että voit syödä heti testin loputtua.
 
Itsellä on vähän ikävämpi kokemus rasituksesta. Vaikka kävin puolen välin jälkeen, miulla oli vielä pahoinvointia ja meinasin oksentaa heti kun join sen litkun. Laatta meinas myös tulla useaan otteeseen odotusajalla. Sain kuitenkin pidäteltyä oksennusta sen 2h. Vikan verikokeen jälkeen menin vessaan yökkimään. Onneks ei ollu arvoissa häikkää. Voi olla että tässä raskaudessa en rasitukseen suostu jos olen vielä pahoinvoiva. Sukurasitetta kun ei ole ja tosiaan viimeekskin oli hyvät arvot. Mut katsellaan..
 
Mulla on kans aina tullut siel paha olo, mutta se on johtunut lähinnä nälästä. Mä oon ite ollut rasituksessa jokuseen kertaan raskauksien ulkopuolellakin ja pahaolo on tosiaan tullut silloinkin.
 
Mulla tuli viimeksi kauhee heikotus ja huimaus sen litkun juomisen jälkeen, pääsin sit pötköttelee pedille :| Mut en kuitenkaan nyt mitenkään suuremmalla inholla sitä koetta oottele, enempi hermostuttaa ne tulokset..
 
Mullakin tuli ihan kauheen paha olo, pidättelin väkisin oksennusta ettei joutuisi tekemään uusiksi :D ja minäkin pötköttelin aulassa sohvalla. Mut ei sitä mun mielestä kuitenkaan pelätä tarvitse :)
 
Mä oon käyny kaikissa kolmessa raskaudessa rasituksessa ja keskimmäisen oli ainoo missä juoma oli jääkylmää! Eli eka ja kolmas kerta mentiin huoneenlämmössä säilytetyillä litkuilla.. :sad001 yäk!! Kaikissa oon meinannu laatata sen juomisen jälkeen mut saanu pidäteltyä. Aina oon ottanu kirjan mukaan ja sitä lukenu. Kerran tuli kaveri viihdyttämään tunniks kun oli sielläpäin asioilla :D mä en niitä testejä pelkää vaan inhoon just sen takia kun tulee huono olo :D ja eväät mulla on aina mukana että kun ovat viimeset veret musta napanneet niin samalla jo leipää suuhun :D
 
Labra ohjeistuksessa kokeen tekemiseen on et se täytyy antaa kylmänä juotavaks! Koska se on tosiaan kuvottavan makeeta niin jääkylmänä menee helpommin alas.
 
Mua ahdisti ja pelotti ekassa raskaudessa koko sokerirasitus ja sitten se sokereiden mittaus, kun tulokset oli tulleet.. Ja oon aina ollut neulakammoinen ja pyörtynyt ihan verikokeissakin. Nyt, kun oon jo vissiin neljä kertaa käynyt sokerirasituksessa, niin oon kyllä aika hyvin karaistunut! :wink

Eikä se kivaa tietenkään vieläkään ole, mutta pitää ottaa sellanen asenne, että vauvan hyvinvoinnin takia sinne mennään. Ja toisaalta, oon saanu sitten muutaman ultra kerran ylimääräisenä, kun tarkistetaan vauvan kokoa jne. Niin ja synnytystapa arvioinnin, sellaista ei täälläpäin tehdä, jos ei oo syytä sille. :p
 
Mulla on ollu radi molemmissa raskauksissa ja varmasti tässäkin.

Mua kammottava lähinnä se pahoinvointi mikä siitä juomasta tulee, kakkosesta ku olin rasituksessa nii oksensin kolme tuntia testin jälkeen terkkari vessassa, hyi.

Ollu tosiaan ihan insuliini hoitonen ja viimeks pahempana kun ekalla kerralla. Olin hierojalla tv 8-9, oli hieronut reilu 5min kun sanoin että tarvii lähtee oksentaan ja seuraava muistikuva ku herään lattialta hierojan sylistä ja hän sano et olin menettäny tajun ja et vaan diabeetikoille käy noin ku sokerit laskee. Neuvolassa pyysin lähetteen heti rasitukseen ja se täti melki nauro mut pihalle ja sano ettei sitä ees tule ennen ku +rv20 että ei siinä oo mitään mutta seuraavana päivänä soitti että joo, kaikki arvot liian korkeat että laittaa äippäpolille lähetteen
 
Mulla oli kans eka raskaudessa insuliinihoitonen radi. Pitkälle pärjäsin ihan ruokavaliohoidolla mut sit oli kyllä melkeen helpotus et sain insuliinin ku ressasin syömisistä ihan kokoajan ja tuntu et vaikka mitä teen ni ei oo enää apua. Oli ihana tunne ku insuliiniannoksen sai kohalleen, ei tarvinu yöllä herätä nälkään ja päivätki meni paremmin ku sokerit pysy tasasena. Nyt oon pyrkiny alottaa heti muuttaa ruokavaliota radi-ruokavalioon ni toivon et tällä aikasella muutoksella olis positiivisia vaikutuksia siihen et pärjäisin ilman piikkiä mahollisimman pitkään. Hirvittää se sokerirasitus, viimeksi oli niin huono olo et piti mennä nukkumaan tkn tiloihin tyhjään huoneeseen et pystyin olemaan rasituksen loppuun saakka tolpillani.
 
Mulla oli viime raskaudessa RD-tuomio. En kyllä usko että mulla oikeasti oli mitään radia.... Ylipainon takia jouduin jo aikaisin rasitukseen ja siellä jäin kiinni paastoarvosta. Mittasin sitten noita sokereita about 30 viikkoa, eikä kertaakaan ylittynyt mikään annettu arvo.... Nyt varmaan joudun kans heti rasitukseen ja toivon sydämeni pohjasta että läpäisen sen nyt :happy:
 
Niin ja siis mähän söin mitä sattuu, eikä vaikuttanut arvoihin :) Poika oli kyllä isompi kokoinen kuin esikoinen, mutta ei mikään "radivauva", eli 3715g ja 54cm, hoikalta näytti syntyessään pari pvää ennen LAta :Heartblue
 
Tuo paastohan heittää myös silloin jos ennen siihen rasitukseen menoa on paastonnut liian lyhyen aikaa tai liian kauan tai jos se iltapala, jonka on syönyt on ollut normaalia tuhdimpi.
 
Niin, toi testi oli mulla heti juhannuksen jälkeisenä maanantaina. Koko edellinen viikko oltiin oltu mökillä missä lähinnä vaan syötiin :grin Ja sit yht äkkii paasto. Ihmekös tuo jos kroppa meni sekasin :rolleyes:
 
Ja mullahan vielä oli se paastoarvo korkein niistä kaikista!! Ihan käsittämätön... en nyt muista lukuja, mutta paasto siis korkein ja matalin, lähellä 5 oli heti se litkun jälkeinen eka tunti.... Jotenkin ihan päin pyllyä... Esikoisen raskaudessa arvot hyvät ja ns normaalit :happy:
 
Täällä oon varma tulevasta RaDi- tuomiosta. Esikkoa oottaessa mulla oli insuliinihoitonen radi. Vaikka kuin viilasin viimiseen saakka syömisiä parempaan suuntaan en välttyny insuliinilta. Toisaalta sit oli helpotus ku sain insuliinin käyttöön. Ku sain annostuksen kohilleen oli olo tosi hyvä ku sokerit tasottu, yöllä ei ollu nälkä jne :-).
 
Iltsu90 millainen on radi-ruokavalio?
Mulle tuli ekan raskauden aikana hirveä makeanhimo, mikä silloin hyvin epätyypillistä mulle. Himo pysynyt raskauden jälkeenkin. Ja nyt olenkin sokerilakossa, kun himo alkoi olla riippuvuutta. Nyt pelkään et mulle tulee radi. Onko terveellisten elämäntapojen lisäks jotain mikä ennaltaehkäisis sen tulemista?
 
Siinä on aika tarkat hiilarirajotukset. En muista ulkoa vuorokauden hiilarimääriä. Viis ateriaa päivässä ja joka aterialle on hiilarisuositukset. Aika pitkälti sitten niitten rajotusten puitteissa voi suunnitella omat syömiset. Mut esim puurot sun muut piti lopettaa koska niissä tosi paljo hiilareita, pottu mulla vaihtu melkeen kokonaan parsaan ym kasviksiin. Hedelmät myös piti jättää aika minimiin koska niissäkin paljo hiilareita. Maidon myös lopetin melkein kokonaan. Nykyäänkään en juo kun lasillisen päivässä ja senkin laktoosittomana koska siinä puolet vähemmän hiilareita. Aluksi oli aika vaikee miettii et mitä syön ku omat hiilarimäärät oli melkoset siihen suositukseen nähen. Mut nopeesti sitä sit tottu vähempiin hiilarimääriin. Olo kyllä sen myötå sit parani muutenki, ei tullu vejettyy kauheita hiilarimättöjä no ei sit sokrutkaa noussu ihan älyttömyyksiin eikä tullu esim ruokailun jälkeistä väsyä. Sellasta :-)
 
Mä sanoisin et radi ruokavalio on et syö normaalin lautasmallin mukaisesti, suosii semmosia ruoka-aineita jotka nostaa sokereita hitaasti ja pitää kauan tasaisena. Tärkeää on syödä säännöllisesti koko ajan ja välttää monen tunnin taukoja syömisessä ja et ateria koko on kohtuullinen. Eli ihan normi ruokavalio.

Mulla aamupala on kaurapuuro ja sokerillinenmehukeitto ja D-hoitajan mielestä se oli oikein hyvä aamiainen samoin R.terapeutin, et ilmeisesti nuokin ohjeet vaihtelee.
Mä en suostu keinotekoisia makeutusaineita ees syömään, koska ne kertyy mm. mun ja vauvan maksaan.
 
Takaisin
Top