Raskaus vie hiukset!

Keskustelun 'Raskaana' aloitti Kyfi9166740, 31 loka 2018.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | VAUfoorumin sovellus puhelimeen! | Top 100
  1. Kyfi9166740 Uusi käyttäjä

Etsin kuumeisesti kanssasisaria ja vertaistukea tässä raskauden aikaiseen voimakkaaseen hiustenlähtöön. Olen käsityksessä, että valtaosalla hiukset peräti kukoistaa raskausaikana ja pysyy normaalia paremmin päässä. Kunnes sitten synnytyksen jälkeen sulkasato heilläkin vaihtuu.

Itsellä nyt rv 12+4 menossa, hiuksia on lähtenyt reilusti jo noin 6 viikon ajan eikä loppua näy. :sad001 Jokainen hiustenharjaus ja varsinkin pesu nostaa stressitasot pilviin, kun hiuksia jää harjaan ja käsiin tuppokaupalla joka kerta. Hiukset on ohentueet nyrkkituntumalla jo melkein puoleen ja tuntuu että vauhti vaan kiihtyy vaikka ensimmäinen kolmannes on tullut jo täyteen. Aivan käsittämättömän ahdistavaa!

Onko muilla tästä raskauden aikaisesta hiustenlähdöstä kokemuksia? Onko asiaan tullut muutosta jossain vaiheessa? Onko jotain, mitä voisin tehdä? Tiedän kyllä, että "ne hormooooonit", eli ne kommentit voitte säästää.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  2. elaffy Ei muuta elämää Syysmammat 2017 Kesäkuunmammat 2015

Minulla kaksosia odottaessa lähti varmaan puolet hiuksista raskaana ja toinen puoli imettäessä.. Kilpirauhasarvoja tutkittiin jossain vaiheessa muistaakseni, mutta niissä ei ollut mitään eli tuplaodotus oli vain turhan rankkaa keholle. Lippuraskaudesta myös kynnet menivät ihan hirveään kuntoon ja söin silloin jotain ravintolisää apteekista tukemaan hiusten ja kynsien kasvua. En nyt kuollaksenikaan muista, mikä valmiste oli, mutta sopi raskaana ollessa. Siitä oli todella paljon apua ja hiusten lähtö hidastui ja jopa pysähtyi.
    • Tykkää Tykkää x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  3. Hena82 Rakastunut foorumiin Maalismammat 2018

Raudanpuute altistaa hiusten lähdölle. Mulla on aina lähtenyt paljon hiuksia mutta raskaus aikoina jatkuva rautalisän syönti on vähentänyt sitä.
    Onko sulla hb matala? Onko ferritiiniä (varastorauta) mitattu?
    • Tykkää Tykkää x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  4. Kyfi9166740 Uusi käyttäjä

Syön kyllä vitamiinivalmisteita ja myös rautaa 14 mg vuorokaudessa. Muutenkin syön monipuolisesti ja terveellisesti. Hb oli ekalla neuvolakäynnillä (rv 10) 145, eli ihan kunnossa. Ferritiiniä ei ole mitattu, eikä mielestäni siihen ole mitään aihettakaan. Ei ole ollut mitään sellaisia oireita, että olisi varastoraudasta syytä huolestua. Syön myös biotiinia ja sinkkiä, joiden pitäisi tukea hiustenkasvua.
  5. Hankikanto Peruskäyttäjä Kesäkuun äidit 2019

Heippa! Mulla on ihan sama juttu, nyt rv7+1. Mutta käsittääkseni hiukset muistaa menneisyyteen. Olikohan se 3kk taaksepäin? Koitapa miettiä onko sulla silloin sattunut jotain? Stressiä, laihdutusta, surua yms? Älkää heittäkö kovalla jos olen mettässä mutta näin mä olen ymmärtänyt/muistelisin.
  6. saini Rakastunut foorumiin Syysmammat 2017 Heinäkuun äidit 2019 Joulukuunmammat 2015

Ferritiini siinä mielessä on haastava kun hb voi olla normaalillakin tasolla mutta varastorauta sit alhainen. Tiedän tapauksen jossa esim hb oli 110 mutta varastorauta sit melkein 0.

Joka raskaudessa lähteny hiuksia. Ja imettäessä lisää. Tän neljännen jälkeen saa varmaan harkita peruukkia. Mutta muistelen että jossain vaiheessa raskautta tuo hiustenlähtö hidastui/loppui ja hiukset tuntui vahvoilta.
  7. Kyfi9166740 Uusi käyttäjä

3 kuukautta sitten olin rennosti kesälomalla ja sain tietää raskaudesta, joka oli alkuun aika kova shokki. :D Oltiin ajateltu, että ensin häät ja sitten lapset, mutta nyt saikin hyvässä vauhdissa olleet hääsuunnitelmat yllättäen iskeä jäihin ja tämän seurauksena olin jopa murtunut muutaman päivän. Tämä toki muuttui jo viikon sisällä ja asiat putosivat oikeille paikoilleen. Tämä on niin paljon tärkeämpää. En silti jaksa uskoa, että ainakaan tämä hetken säikähdys on hiukseni saanut tippumaan. Ehkäpä ne hormonit ovat loogisempi selitys. Hiustenlähtöä on ollut jo sieltä raskausviikolta 6 alkaen...tätä on siten jatkunut jo 10 viikkoa!

Ja tosiaan tiedän, ettei hb välttämättä kerro ferritiini-tasoista. Kuitenkin oletan, että niinkin iso juttu kuin varastoraudan selkeä ehtyminen aiheuttaisi myös kovempia oireita, kuten uupumusta ja/tai masennuksen kaltaista mielialan laskua tms.

Nyt menossa päivä 15+0 ja toissapäivänä neuvolassa mitattu hb 135, mikä sekin kuulemma erittäin hyvä arvo raskaana olevalle. Hiustenlähtö on ehkä karvan verran vähentynyt...mutta liekö siksi, että on vähemmän hiuksia, mistä lähteä. :D Seurailen tilannetta ja raportoin muutoksista, mutta toistaiseksi edelleen tilanne melko ahdistava. Ponnari on kaventunut puoleen.
  8. köhnö Tuttu foorumilla

Mulla on molempiin raskauksiin kuulunut alkuraskauden oireisiin kuulunut hiustenlähtö. Sitten se jossain vaiheessa on loppunut kokonaan ja hiukset alkaneet tuntua jopa vahvemmilta ja kasvaneet nopeammin kuin normaalisti. Samoihin aikoihin kynsien kunto on kohentunut valtavasti normaalitilaan nähden.

Minä ehkä syyttäisin tästä vitamiineja. Ei ainakaan mulla liity rautaan, sillä normaalisti rauta-arvoni ovat hyvät ja raskausaikana joudun syömään rautalisää.

Jaa tämä sivu