Raskaus ja urheilu

Aleksina

Näppärä viestien naputtelija
Onko täällä muita, jotka urheilevat säännöllisesti / paljon?
Olisi kiva tietää, kuinka jatkatte urheilua raskausaikana ja miten jakselette. :)
 
Käyn pari kertaa viikossa salilla nostelemassa ihan kunnon rautaa ja sit kerta viikkoon intervallitreenit ja muutama pitkä kävely. Toistaiseksi treenit jatkuu normaalina, nyt vko 7, mutta hengästyy normaalia enemmän, eikä tee mieli lastata painoa/tankoa lantion päälle
 
Huomasin tuon hengästymisen myös, ja pitkien treenien jälkeen verensokeri pääsee helposti vähän turhan alas.

Muuten tuntuu että jaksaisin ihan normaalisti, mutta lajini on sellainen jossa voi tulla iskuja, enkä varsinkaan niitä vatsan alueelle halua..
 
Ennen raskautta treenasin paljon. Pari tanssituntia, muutama salia viikossa ja koiran lenkit siihen päälle.
Nyt on ollu niin väsy ja paha olo et treenit on jääny lähes nolliin. Ei vaan pysty. En malta odottaa et tää pahoinvointi menis ohi et vois palata takas salille ja tanssistudiolle. Meinasin et treenaan niin pitkään kun se tuntuu hyvälle.
 
Mulla kans oli koko alkuraskaus taukoa ja sitä ennen tosi kovaa treeniä (salia, hiihtoa yms.) Nyt oon pikkuhiljaa taas yrittänyt aloitella treenaamaan salilla. Kyllä se sit alkaa sujua kun pääsee siitä alku pelosta. Itellä ainakin pelko on suurin syy miks en ole treenannut, kun en osaa kovin sievästi urheilla.
 
Mie olen himoinnut treenaamaan mut väsymys on ollu niin kova etten ole jaksanu. Leuanvetotangolla olen koittanut roikkua mut maha ei oikein tykkää jos siinä yrittää vatsalihaksia :sad001
 
Tänään pitkästä aikaa tanssitunnilla. Hölmönä unohdin välipalan ennen lähtöä ja puolessa välissä treenejä oli pakko istua hörppimään vettä kun oksetti, huimas ja väsytti niin paljon. Vedin kuitenkin tunnin loppuun hieman kevennettynä ja soitin kotimatkalla miehelle että tekee ravinteikkaan smoothien valmiiksi. Nyt jo parempi olo. Täytyy vaan muistaa jatkossa se välipala ennen treenejä
:)
 
Mun pitäis kyllä alkaa lisäämään liikuntaa mun päiviin. Ennen liikuin erittäinkin säännöllisesti ja useasti viikossa, mutta nyt tuntuu että tän väsymyksen ja etovan olon vuoksi kaikki liikunta jääny vähän taka-alalle:sorry:
 
Mä sain maaliskuussa vuosien suunnittelun jälkeen aloitettua salitreenin. Ekat raskausviikot tuli tosi helposti huono olo treenatessa, joten vedin sitten kevyemmin. Nyt kun viikkoja 10+ niin alkaa ainakin hetkellisesti helpottamaan.

Yritin neuvolantädiltä kysellä tosta salitreenistä raskausaikana vinkkejä, niin sain vain ympäripyöreitä vastauksia.. täällä voisi olla joku paremmin tietävä :D eli mitä huomioitte/teette erilailla saliohjelmassa raskausaikana? Jalkaprässin ja suorat vatsalihakset olen ainakin jättänyt pois :)
 
Mä oon nyt silleen että jos ennen tein esim 6-8 sarjaa tai maximia niin niitä en tee ollenkaan. Pyrin pitään sarjat 12-15 ja niin että vielä periaatteessa menis pari toistoa jos tekis. (Aina en kyllä ole osunut niin nappiin painojen kans) vielä en ole uskaltanut mitään super raskaita liikkeitä tehdä kuten mave tai kyykyt mutta vois kait niitäkin tarpeeksi pienillä painoilla uskaltaa. Jalkoja oon enempi pelänny treenata kun sykkeet nousee ja koko kroppa kuormittuu. Mut kyllähän niitä tärkeä olis myös sievästi kuormittaa. Vatsat oon ite jättäny kokonaan pois kun en tiedä mitä niistä sais treenata. Esim noista lankutuksistakin on montaa mielipidettä riippuen lähteestä.

Uskon että treenin ois hyvä olla enempi ylläpitävää ja sitä että sitten olis synnytyksessä ja syntymän jälkeenkin ihan hyvässä kunnossa. Auttaa jaksamaan ja ei masennu niim helposti. Kaikki tämmönen ylitavoitteellinen kannattaa raskausaikana unohtaa.
 
Itse oon aika epäsäännöllinen liikkuja. Nyt on alkuraskaudesta väsymys ollut niin kammottava, että suunnitelmista huolimatta työpäivän jälkeen lenkille lähteminen on ollu ihan mahdoton ajatus. Oon siis liikkunut niinä päivinä kun se on ollut aamuisin mahdollista, koska aamulla virtaa riittää vielä vähän enemmän. :)
 
Urheilu ennen raskautta lähinnä koirien kanssa lenkkeilyä ja ratsastusta. Ratsastus jäi pois heti plussan jälkeen, kun ei uskaltanut riskeerata. Koirien kanssa lenkkeilyki jäänyt aika minimiin kun olo on niin huono. Toivottavasti pian helpottaa. Olisi mukava kuitenkin vähän pysyä kunnossa, kun kuitenkin synnytys jne edessä..
 
Tänään koiran kans puistossa tuli heiteltyy keppiä parin tunnin ajan ja juoksuteltua muutenkin. Nyt alavatsa nippailee ja tuntuu ikävältä. Tais olla vähän liikaa "kuntoulua" tällä kertaa vaikka yleensä vatsa suhtautunut tähän asti hyvin. Ei oo vaan ihan näin kyykkäilyä ollut..
 
Täällä kanssa aktiivinen liikkuja, mutta alkuraskaudessa liikuntamäärä tippunut väsymyksen vuoksi minimiin. Ja hengästyy tosi helposti. Tällä viikolla pilatesta ja uintia. Pitää yrittää saada taas kiinni säännöllisestä liikunnasta.
 
Mulla jäi aktiiviset salitreeninit tauolle jo ennen yrittämistä kun ei vaan aika riittänyt. Ja nyt ei uskalla ns aloittaa, koska en osaa kuitenkaan tehdä maltillisesti ja pienemmillä painoilla. Ja on nyt kyllä niin kova väsykin ihan koko ajan että toi tän hetkinen raskas ruumiillinen työ saa ajaa punttiksen virkaa...

Ens vuonna sitten taas salille! :smiley-angry007

Koiria mulla on kaksi ja huolehtii osaltaan että edes vähän tulee liikuttu...

Esikoista odottaessa mut määrättiin liikuntakieltoon joku 3 kk ennen laskettua aikaa ja se pelottaa nyt koska sitten joudun jäämään töistä pois jo joskus syyskuussa.
 
Käyn noin kerran viikossa jumppa- tai zumbatunnilla. Eilen kävin kiinteytystunnilla, mutta iso osa liikkeistä oli erilaisia vatsaliikkeitä, joita en luonnollisesti voinut tehdä. Korvasin ne sitten lantionnostoilla ja lantionpohjaharjoitteilla. Onneksi neuvolasta sain hyvät ohjeet lihaskuntoliikkeisiin.
 
Mä otin maaliskuussa 4kk jäsenyyden ryhmäliikuntaan ja salille, joka tän kuun lopussa jo loppuukin.. en oo viime aikoina paljon saanut käytyä kun alkoi työt ja raskausväsymys päälle :/ tällä vklla kävin kahvaluulassa :) harmi kun lavis jatkuu vasta elokuussa, pitääköhän hommata 20 käynnin kortti loppuraskauden ajalle :)
 
Mä oon jo vuosia harrastanut pari kertaa viikossa juoksua ja pari kertaa kotijumppaa. Näitä oon pystynyt myös alkuraskauden tekemään liki normaalisti. Jossain vaiheessa oli juostessa ja jumpatessakin hirveän väsynyt olo. Oli työn ja tuskan takana tehdä treenejä ja teinkin sitten kevyemmin. Pyöräilen myös työmatkoja ja toivottavasti pystyn jatkaan sitä syyskauden vielä. Talvipyöräily saa jäädä tänä vuonna väliin ihan jo kaatumisriskin takia. Mun työkin on sellaista, että normaalistikin alan tosi nopeasti kärsiä selkäkivuista jos en liiku vapaa-ajalla. Ja yrittäjänä työkyky on todella tärkeä ja toivoisin pysyväni työkunnossa jonnekin joulukuun alkuun asti, joten yritän tosissani jatkaa liikuntaa. Tässä kesälomalla on tullut tehtyä vähän raskaampiakin treenejä. Siitä jumpasta oon toistaiseksi jättänyt pois vaan hulavanteen pyörittelyt. Juoksussa intervallit on jääneet pois, kun tuntuu, että tasavauhtikaan ei suju ihan kevyesti. Mahaahan ei vielä juuri näy eikä tunnu, paitsi ehkä iltasin olo on aika paksu.

Täytynee jossain vaiheessa jättää ne mahallaan tehtävät liikkeet pois ja ehkä lopulta selälläänkin. Syksylle yritän löytää jonkun äitiysjoogan tai pilateksen, niin tulis tehtyä ainakin jotain jos nää normaalit jutut muuttuu liian vaikeiksi. Ja tarvittaessa yritän saada lisäohjeita neuvolan lisäksi työterveyshuollosta ja mun vakkarihierojalta.
 
Takaisin
Top