Raskaus ja urheilu

Ooja

Oman äänensä löytänyt
Itse suhteellisen aktiivisena urheilijana aloin miettiä tätä, että mitä lajeja sitä oikein voi jatkaa raskaana ollessa.

Olisi kiva tietää kaikkien urheilutottumuksista ennen raskautta ja miten muuttuu/pysyykö ennallaan raskauden aikana. Eli montako kertaa viikossa olet harrastanut liikuntaa? Mitä lajia/lajeja? Montako kertaa viikossa meinaat urheilla raskauden aikana ja mitä lajia?

Itse olen keväällä juossut 3-4 kertaa viikossa 5-10km lenkkejä, kerran viikossa käynyt jääkiekkotreeneissä ja kerran viikossa zumbatunnilla. Lisäksi olen välillä käynyt myös muilla ryhmäliikuntatunneilla, mutta en kovin säännöllisesti - fiiliksen mukaan. Mulla oli siis viime syyskuusta lähtien laihdutus+kunnonkohotusprojekti, jonka takia näinkin aktiivisesti liikuin. Nyt haluaisin jatkaa ja ylläpitää liikuntaa elämässäni, mutta en oikein tiedä mitä lajeja kannattaisi raskaana jatkaa. Jääkiekon ainakin joudun ensi kaudella jättämään pois, mutta juosta ajattelin pienemmällä sykkeellä (140-150) ja sitten olisi kiva myös jumpissa käydä ja vesijuoksemassa.

Mites muut? :)
 
Minäkin oon melko aktiivinen urheilija ja oon miettinyt, että miten tästä uskaltaa jatkaa. Oon lukenut, että liikuntaa voi luonnollisesti jatkaa raskauden aikana, mutta ajattelin ite juosta vielä nyt alkuun, mutta vähentää sitten, kun maha alkaa kasvaa kunnolla. Ja oon lyhentänyt vähän lenkkejä enkä aio tehdä enää mitään maksimisykkeellä. Juoksu pitää varmaan vaihtaa jossain vaiheessa sauvakävelyyn, mutta tykkään siitäkin :) Ja juoksen, kun ehdin. Sanotaanko 4-5 kertaa viikossa ja joskus harvemmin ja joskus useammin.

Juoksun lisäks käyn kuntosalilla ja nyt oon käynyt kerran positiivisen testin jälkeen ja huomasin olevani normaalia varovaisempi. Se oli varmaan jotain alkujännitystä, kun miun mielestä salillakin saa treenata, joten sitä jatkan tuntemusten mukaan ja vatsojen treenaus pitää varmaan lopettaa ajoissa. Pitää kyllä myöntää, etten nytkään uskaltanut tehdä vatsoja kovilla painoilla, mutta luultavasti tilanne tästä muuttuu. Tai sitten jatkan vaan ilman painoja, jos pelottaa :) Tiiän, ettei niistä pitäs olla mitään vaaraa raskauden kannalta, mutta olis kiva ottaa varman päälle :) Mietin myös salilla, että crosstrainer on varmasti hyvä jatkossa ison mahan kanssa, kun liike on pehmeä eikä tule mitään tärähdystä, mutta saa kuitenkin jaloille juoksun/kävelyn kaltaista treeniä :)
 
Se on kyllä kumma juttu miten sitä tulee heti varovaisemmaksi urheillessa, vaikka raskaus on vasta ihan aluillaan eikä maha yms haittaa vielä menoa! Monet eivät edes tiedä olevansa raskaana vielä tähän aikaan, mutta me vaan varotaan kaikkea :) Mäkään en enää uskalla juosta kunnolla. Äsken lenkkeilin rauhallista vauhtia 45 min niin, että jouduin kävelemään välillä pari minuuttia, koska pelkäsin tapahtuvan jotain kauheaa sykkeen noustessa yli 150. :D

Pitänee siirtyä rauhallisiin lajeihin jo nyt - ihan vaan oman mielenterveyden takia
 
Tuonpas tähän keskusteluun sen toisenkin näkökulman, nimittäin sen, että sattuu olemaan patalaiska ihminen, jota urheilut ei kiinnosta.
Sen verran tulee liikuttua, että koiraa ulkoilutan, mutta nyt kesäaikaan varsinkin koiran ulkoilutuskin usein tapahtuu vaan tuossa kotipihassa, missä se saa itsekseen juosta irti. Tai sitten käyn puolentunnin kävelylenkillä ja siinäpä ne liikunnat sitten onkin.

Raskausaikana sitä väkisinkin miettii, miten sitä saisi itsensä liikkumaan päivittäin edes sen puolituntia. Olisihan siitä sitten synnytyksessäkin hyötyä, ettei kunto aivan pohjamudissa olisi. Aikaisemmin harrastin tanssia säännöllisesti ja sen myötä kuntoa on vielä jonkin verran, en sentään ihan rapakunnossa ole. Muutettuamme pois kaupungista, tanssiharrastus on jäänyt valitettavan vähälle eikä köyhällä työttömällä kauheasti ole varakaan humpalla juosta alvariinsa. emoticon

Uiminen voisi olla ihan sellainen kiva harrastus ja se ainakin sopii raskaana olevalle. Ajattelin yrittää houkutella raskaana olevan ystäväni kanssani uimaan vaikka 1-2 kertaa viikossa. Jos ei vielä nyt kesällä niin syksyllä sitten ainakin. Täältä tuppukylästä, kun kuitenkin uimahalli löytyy, ei tarvitse lähteä kaupunkiin asti aina ajamaan. Aikaisemmin tuo uinti harrastus on aina kariutunut siihen, etten minä vilukissa vaan tarkene uida uimahallissakaan, kun vesi on liian kylmää. Voikohan vesijuoksua harrastaa raskaana? (jos jostain löytyy mahan ympäri yltävä juoksuvyö) 

Vaan on tuo hymiövalikoima sitten huono! Ei yhtään kiva emoticon
 
Olen kans tuota urheilu asiaa miettinyt... Käyn kolme-neljä kertaa viikossa salilla ryhmäliikuntatunneilla. Lähinnä kahvakuulaa, pumppia ja combatia.
Kahvakuulaa ja pumppia ajattelisin että voi jatkaa ihan niin pitkälle kuin suinkin pystyy. Combatti on niin hyppimistä ja pomppimista, että se vähän askarruttaa.
Onneksi aina pystyy lähteen ihan vaan vaikka kävelylle! :)
 
Vesijuoksu on hyvä vaihtoehto uimisellekin, ainakin mun mielestä se on paljon mukavampaa kuin tavallinen uiminen. Onneksi me ollaan niin varhaisessa vaiheessa, että varmasti ainakin syksyyn asti mahtuu vesijuoksuvyö päälle! :) Sitten on olemassa niitä vesijuoksutossuja, joita voi kokeilla sitten, kun vyö ei enää mahdu päälle! :)

Mä kans oon tykänny Combatista, mutta se jäi jjo nyt suosiolla. Tällä hetkellä oon vaan satunnaisesti lenkkeillyt ja jumpannut kotona lihaskuntoa.

Hei osaako joku kertoa jotain hyviä jumppaliikkeitä synnytystä varten? Esim alavatsaliikkeitä tai muita supistajaliikkeitä, joiden avulla synnytyksessä sujuisi paremmin.. Haluisin jo nyt alkaa sellasia treenaamaan, kun pelkään epiduraalia ja olisi kiva jos omalla lihaskunnolla saisi vauvan ulos ilman puudutuksia sun muita.
 
Sellaisen vinkin haluaisin sanoa nyt raskaana oleville, että kannattaa liikkua, kun vielä voi :) Mulla kävi kummassakin raskaudessa niin, että loppuraskaudesta (tokalla kerralla vieläpä useita kuukausia ennen laskettua aikaa) tuli niin hirveät liitoskivut, että jopa normaali käveleminen oli tuskaa. (Kuten myös istuminen, seisominen ja makaaminen, juuri missään asennossa ei voinut olla yhtäjaksoisesti kovin kauaa). Joten eipä siinä paljon enää jumpattu. Venyttely auttoi vähän pahimpiin kipuihin ja jotain yläkropan treeniä pystyi tekemään irtopainoilla mutta aika vähiin jäi liikkumiset. Nyt synnytyksen jälkeen onkin sitten "kiva" aloittaa kunnonkohotus suurinpiirtein nollasta...

Hmm, en kyllä osaa neuvoa mitään tiettyjä jumppaliikkeitä synnytystä ja ponnistusta ajatellen. Mutta kyllähän sä sen vauvan joudut/saat ponnistaa ihan omin lihasvoimin ulos, vaikka oliskin puudutus päällä. Välttämättä silloin ei tunne että milloin supistus tulee, mutta sen näkee monitorista sitten. Ja kätilö kyllä kertoo milloin pitää ponnistaa :) Ja tosiaan vaikka minäkin olen ollut suurinpiirtein aivan rapakuntoinen synnytyksen hetkellä, niin kyllä sitä ponnistusvoimaa vaan vatsalihaksista löytyi. Aika lyhkäisiä olivat molempien lapsien ponnistusvaiheet.

Onnittelut vielä minunkin puolestani uusille odottajille! 
 
Itse olen ollut aika laiska liikkuja, mutta jonkun aikaa sitten liityin LadyLineen ( jossa en kyllä nyt pahoinvointien vuoksi ole muutamaan viikkoon päässyt käymään) ja kyselin vähän raskaus ajan kuntoilusta, niin minulle varattiin aika huomiseksi, että tehdään minulle sopiva kunto-ohjelma raskaus ajaksi. pääsee sitten pääsee hyvillä mielin liikkumaan :)
 
Itse juuri tänään pohdin näitä samoja asioita, sillä pelaan jalkapalloa ja nyt on alkanut askarruttamaan se, kuinka kauan uskallan vielä jatkaa.

Tämän kesän ottelut taitavat kyllä olla nyt tässä (sen verran on otteluissa tullut tuota keskivartalokontaktia otettua, että välillä joutuu miettimään olisiko se lätkä ollut sittenkin sopivampi vaihtoehto), mutta tutussa jengissä kavereiden kanssa uskaltaa vielä käydä treenailemassa :) Pitää vaan muistaa ottaa rauhallisesti ja lopettaa jos tuntuu pahalta. Vaikka raskaus on toivottu ja odotettu, niin vähän harmittaa kun jää taas tänä vuonna Helsingin unelma cup väliin :P Noh, ehkä mä vaan pyörin niissä kannatusjoukoissa sitten ihan jumalattoman tsemppi-blakaatin kanssa :D

Sitten on kävely ja pyöräily, mutta niitäkin tulee aika rennosti "harrastettua" joten niistä en sen enempiä murehdi. Jokin uusi laji olisi kiva aloittaa, mutta samalla mietityttää, että kuinka turvallista on aloittaa uusi urheilutapa ja tuleeko sitten rasitettua itseään liikaa kaikkine vanhoine harrastuksineen.
 
Artemis: Mä luulen, että voit ihan hyvin käydä futistreeneissä vaikka koko kesäkauden ja vähän vielä syksylläkin. Peleihin en itse osallistuisi. Treeneissä kuitenkin voi valita osallistumista voinnin mukaan, esim syöttely, kuvio ja potkuharjoitukset luulisi olevan ihan tarpeeksi rentoja, samoin perus hölkät. Pelitilanteissa vaan pitää olla varovaisempi. Itse olen myös pelannut jalkapalloa (tosin jouduin muutama vuosi sitten lopettamaan työkiireiden takia) ja ainakin meidän treeneissä kävi myös ne raskaanaolevat mimmit. :) Jääkiekko taas on asia erikseen, en uskalla mennä ollenkaan meidän treeneihinkään, koska luistinten kanssa on aina suurempi kaatumisriski kuin nappisten kanssa. :)

Mä kävin tänään 1,5h kävelylenkillä - tuntui pitkästä aikaa todella hyvältä! En ole nyt pariin viikkoon pystynyt paljoa liikkumaan väsymyksen ja huonovointisuuden takia, mutta yritän aina hyvän päivän sattuessa liikkeelle. Huomennakin olisi haaveissa päästä ulos aurinkoon kävelylle.
 
Takaisin
Top