Raskaus ja ulkomaan reissu

Purpleribbon

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko kokemuksia ja tietoa matkustamisesta raskausaikana ulkomaille?

Itelle kävi semmonen et tuli ostettuu syksyllä tarjouksesta viikon reissu Kroatiaan kesän alussa. Ja sitten hiukan myöhemmin plussasin... Nyt aloin laskee viikkoja niin reissu olis silloin kun olen raskausviikolla 30-31. Uskaltaako lähteä?

Toki voisin perua nyt matkan mutta menettäisin 300e siitä, kun eivät palauttaisi koko summaa tietenkään. Siks ei paljoo kiinnostais perua. Viime raskaus meni hyvin eikä noilla viikoilla ollut mitään ongelmia mutta mistä sitä tietää miten tällä kertaa menee...

Onko kukasn menny noilla viikoilla tai jopa myöhemmin reissuun? Onko kokemuksia ja jotain neuvoi?
 
Mä en ihan noin myöhään matkustanut, mutta muutamaa viikkoa aiemmin olin reissussa Irlannissa. Lentää taitaa saada 36. raskausviikkoon asti, ja jos olet ihan hyvävointinen, en usko että on mitään ongelmaa matkustaa tuossa kohtaa - etenkin, kun kohde on turvallinen. Matkavakuutus kannattaa muistaa (muutenkin toki) siltä varalta, että jotain kuitenkin ilmenisi. Mutta kyllä mä sun sijassasi lähtisin. :)
 
Mäkin lähtisin jos olisin hyvävoimainen. Jos en olisi, niin pyytäisin lääkäriltä todistuksen ja hakisin korvauksia vakuutuksesta. En tiedä kuinka sellaisia myönnetään, mutta yrittänyttä ei laiteta.
 
Kyllä mäkin lähtisin jos voi hyvin. :) (Ei sillä että olisin ikinä edes lentänyt.) Ruokia katsoisin vähän tarkemmin että mitä uskaltaa syödä ja mitä ei.
 
Otin selvää matkavakuutuksesta niin se kyllä korvaisi mahdollisen synnytyksen ulkomailla sekä vauvan sairaalahoidon. Mutta vakuutus ei korvaa matkan peruutusta mikäli syynä on vain esim.supistelut tai raskaus. Se korvais peruutuksen vain mikäli kyseessä olis joku sairaus miksi lääkäri ei suosittelis matkaa.
 
Otin selvää matkavakuutuksesta niin se kyllä korvaisi mahdollisen synnytyksen ulkomailla sekä vauvan sairaalahoidon. Mutta vakuutus ei korvaa matkan peruutusta mikäli syynä on vain esim.supistelut tai raskaus. Se korvais peruutuksen vain mikäli kyseessä olis joku sairaus miksi lääkäri ei suosittelis matkaa.

Ahaa, harmi ettei korvaa. Itsellä oli suunnilleen samoilla viikoilla se tilanne, etten pystynyt lähtemään reissuun, vaikka olisin halunnut. Olo oli jo niin tukala ja istuminen ihan tuskaa. Onneksi mies sai kaverinsa mukaan mun sijasta. Monilla on kyllä ihan hyvä vointi ja mikäpä silloin on matkustaessa. :happy:
 
Kävin ulkomaanreissulla ~rv17 ja oli kyllä rankkaa, en ois paljon myöhemmin enää jaksanut lähteä. Kohteessa kävely oli liikaa ja se kuumuus. Saikulle ja kokonaan töistä jäin rv29, nilkat turpos vasta rv31, mut aiemmin tein jo lyhennettyä työviikkoa ja saikkua oli pätkissä aiemminkin kun ei selkä kestänyt.
 
Me suunnitellaan lyhyttä ulkomaareissua maaliskuulle, eli olisin viikoilla 20-22. Finnairin sivuilta luin, että lääkärintodistus raskauden normaalista etenemisestä tarvitaan, kun 28 viikoa on täynnä.
Eli varmaan lopulta oman voinnin ja jaksamisen mukaan. Ja ehkä valitsisin Euroopan kohteen ja tarkistaisin matkavakuutuksen ja miten paikallinen sairaalahoito toimii.. :happy:
 
Katso miten raskautesi etenee. Itse olen lentänyt ja matkustanut molempien raskauksien aikana. Viimeisemmällä kerralla juuri viikoilla 34-36. Minulla raskaus meni ihan muuten ok, mutta oli todella pahat liitoskivut. Oli vaikea kävellä. Silti matkustaminen meni ihan ok, kun lepäsi välillä ja otti rennosti. Yhtä paljon ei jaksa tehdä ja touhuta kuin ilman raskautta.
 
Me ollaan varattu matka Rodokselle kun mulla raskausviikko 24, mietin että mitenköhän tuollaisessa rantakohteessa syöminen, uiminen ja yleinen hygienia, voiko olla vaaraksi raskaudelle?
 
Me ollaan varattu matka Rodokselle kun mulla raskausviikko 24, mietin että mitenköhän tuollaisessa rantakohteessa syöminen, uiminen ja yleinen hygienia, voiko olla vaaraksi raskaudelle?

Eikös se ole ihan turvallinen ja sivistynyt paikka? Jätät vain majoneesit sun muut epäilyttävät syömättä ja juot vain pullotettuja juomia. Jääpalat jätä väliin. Jos raskaus sujuu normaalisti ja kohdunkaula on kiinni, niin uiminen on ok. Ei sua matkaan päästettäisikään, jos jotain ongelmaa olisi.
Kysele vielä neuvolasta vinkkejä ennen reissua. :)
 
Joo, niin täytyy tehdä! Mitenköhän nuo kreikkalaiset fetat ym juustot ja jogurtit, luuletteko että ois turvallisia? Pastöroidaankohan siellä maitotuotteita... täytyy katsoa, kuinka raskaus etenee ja toimia sen mukaan:)
 
Joo, niin täytyy tehdä! Mitenköhän nuo kreikkalaiset fetat ym juustot ja jogurtit, luuletteko että ois turvallisia? Pastöroidaankohan siellä maitotuotteita... täytyy katsoa, kuinka raskaus etenee ja toimia sen mukaan:)

Ei ne kyllä varmaan pastöroi juustoja.. eivät varmaan edes tiedä, mikä listeria on. o_O Jogurttien luulisi olevan pastöroituja. Hitsi kun ei niistä tuoteselosteista ota mitään tolkkua. Voin kysellä siskolta, joka asuu Kreikassa, että miten on.
 
Me varattiin matka Pariisiin formuloihin huhtikuun loppuun, sillon rv32. Vähä jännittää miten menee, kun kuopus alkoi teetellä synnytystä rv35, mutta ompa meillä syntymättömän vauvan vakuutus jos niin huono säkä käy. Ja toisaalta nyt oon voinu niin hyvin aiempiin raskauksiin verrattuna että uskon tämän menevän ylitte :D ruokailun en usko olevan ongelma. Se vain ku ei voi viiniä nauttia :D
 
Asun itse turkissa ja täältä löytyy juustot, jugurtit ym. Pastöroituina joten en usko, että sen kanssa tulee kreikan puolellakaan mitään ongelmaa.

Mulla ois tulossa Turkin reissu, enkä tiedä vielä että olenko raskaana. Sielläkö voi siis syödä ihan turvallisesti juustoja ja jugurttia? Jos nyt ei ole tärpännyt niin ei harmita niin paljoa, kun voi sitten nauttia drinkeistä eikä tartte olla niin varovainen, mutta kyllä sitä tärppiä aina toivoo.
 
Mulla ois tulossa Turkin reissu, enkä tiedä vielä että olenko raskaana. Sielläkö voi siis syödä ihan turvallisesti juustoja ja jugurttia? Jos nyt ei ole tärpännyt niin ei harmita niin paljoa, kun voi sitten nauttia drinkeistä eikä tartte olla niin varovainen, mutta kyllä sitä tärppiä aina toivoo.
Voi syödä turvallisesti, täältä löytyy marketeista ihan eurooppalaisia jugurtteja myös. Hotelleissa/ravintoloissa käyttävät pastöroituja tuotteita.
Ainoastaan turkkilaista jugurttia jos ostaa marketista, kannattaa tarkistaa että on pästöroitua koska sitä saa myös pästöroimattomana.
Katukioskeilla jos syö niin kannattaa tietää mitä syö, kebabit ym on turvallisia mutta täällä myös hyvin yleisesti on myynnissä kaiken maailman sisäelimiä, suolia ym paistettuna katukioskeissa pikaruokana niitä ei suositella täälläkään raskaanaoleville.
Turistialueilla harvemmin tarvitsee tarkastella mitä syö, mutta käsihygieniasta kannattaa pitää hyvä huoli koska bakteerikanta on täysin erilainen. Käsienpesua ja käsidesiä ehdottomasti joka mutkassa. Suomesta kannattaa ottaa käsidesiä mukaan.
Ayrania älä juo jos se ei ole valmiissa putkissa, se tehdään yleisesti pästöroimattomaan itse tehtyyn jugurttiin.
 
Hei kiitos! Tästä oli iso hyöty! Ihan Alanyaan ollaan menossa, joten on turistirysä :rolleyes:. Viikonlopun aikana selviää että onko tärpännyt.
 
Tämähän onkin hyvä ketju :) Kreikkaan ollaan menossa kesällä, ja silloin olis h16-17. Juuri tuon fetan syömistä oon miettinyt, mutta ehkä siihen uskaltaa luottaa, että käyttävät tosiaan hotelleissa pastöroituja.
 
Takaisin
Top