Raskaus ja työt

Huoh, alkaa olemaan vähän mahdoton tilanne töissä. Oon nyt muutaman viikon joutunut olemaan päivän tai kaksi saikulla viikossa, ja lisäksi läsnäolopäivätkin tuppaa jäämään vähän lyhyiksi, eikä työtehokaan ole normaali järkyttävän olon kanssa. Töitä ei kukaan mun poissaollessa tee, ja kiireinen työ muutenkin, joten ei kestä tällaista kasautumista, kun ei pysty kirimään.. Hieman nostaa stressikäyriä!
 
Päiväkodissa töissä, koko syksy menty vajaalla miehityksellä ja hyvin haasteellisia lapsia ryhmässä. Paha olo ja pakko syödä välillä tunninkin välein. Haasteellista on ollut ja voimat ihan loppu. Työ maistuu ihan puulta ja joka aamu tuntuu ylivoimaiselta lähteä töihin. Työpäivän jälkeen ei jaksa tehdä mitään ja miehelläkin menee hermot, kun kotihommat kasaantuu. Hyvä kun koirat jaksan lenkittää töiden päälle. Välillä on niin huono olo, että koirille tulee ylimääräisiä lepopäiviä, kun ei vaan pysty. Mies ei osallistu koirien ulkoilutukseen, kotihommiin kylläkin.

Saikkupäiviä raskauden takia ei oo ollut kuin yksi, jolloin oli niin jäätävän huono olo ja päänsärky, että oli jäätävä kotiin. Tämmösessä tilanteessa, kun kaupunki vaan säästää lasten ja työntekijöiden kustannuksella, niin on kyllä sellanen fiilis, että annan itselleni luvan saikuttaa aika herkästi. Etenkin, kun olen meidän talosta yksi niistä, jolla on vähiten poissaoloja normaalisti..
 
Tänään osastonhoitajakyseli milloin aloitan äitiysloman. Suunnitelmissa on pitää talviloma helmikuun ekalla viikolla ja jäädä siitä sit äippärille ainakin syksyyn 2019 saakka.
 
Hei tietääkö joku täytyykö mun ilmottaa työn haun tai työhaastattelun yhteydessä raskaudesta ?
 
Ei tarvitse ilmoittaa, äitiyslomasta tarvitsee ilmoittaa kaksi kuukautta ennen lomalle jäämistä.
 
Kelan päätös erityisäitiysvapaasta tuli, joten kerroin omalle työporukalle. Tuntuu hassulta jäädä jo tässä vaiheessa(14+1) töistä pois, mutta toivottavasti olo helpottaisi sen verran, että voisin keksiä itselleni korvaavaa tekemistä. Alkaa tää sohvalla makoilu riittää...
 
Ilmoitin työnantajalle tänään raskaudestani. Olen tosin opintovapaalla ja ajattelin hyvissä ajoin ilmoittaa etten sieltä ole ihan heti palaamassa. Nyt vaan jännittää miten käy äitiysrahan, kun hänen ei ole niitä pakko täysimääräisenä maksaa opintovapaani takia.

Onko muilla vastaavaa tilanetta ollut ja kuinka on käynyt?
 
Mä kerroin tiistaina pomolle ja hänen suhtautumisensa oli aivan ihana. Oli todella iloinen mun puolesta :) Teen tällä hetkellä melko paljon töitä ja pitkiä päiviä, mutta tähän pitäis olla tulossa helpotusta ens kuussa. En kyllä enää pitkään ois tällä tahdilla jaksanutkaan.
 
Mä olen tullut kaapista ulos töissä aikoja sitten, kun meinasivat mut oksennustautisena kotiin lähettää :D Meitä ei oo kuin 5työntekijää niin oli helpompi kertoa sit kaikille :)
Tänään juttelin esimiehen kanssa ja sovittiin että jään helmikuun puolessa välissä jo lomalle, äitiysloma alkaa 2.3, niin pidän muutaman lomapvän pois ettei niitä jää niin kauheesti sinne roikkumaan... Toki voi olla että oon sit jo sairaslomalla ja lomat säästyy, mutta tää ois nyt tän hetken suunnitelma :)
 
Meillä kaikki varmasti jo tietää.. Kun on pahoinvoinnin takia pois aina päivän tai pari viikossa ja loput päivät haahuilee ihan zombiena, niin ei ihan hirveän haastavaa ehkä ole laskea 1+1 :D Mut parempi niin, ja kohta tämä kyllä jo näkyykin tosi selvästi. En halua että ihmiset ajattelee että muuten vain saikuttelen koko ajan!

Vitsit on ollut ihana viikko töissä, kun kaikennielevä pahoinvointi on vihdoin poissa ja ajatus pysyy kasassa ja työt etenee taas! Kaaos toivottavasti helpottaa pikkuhiljaa.
 
Samoin Suvitus, on ollut ihanaa kun tällä viikolla oon jaksanut paiskia töitä kunnolla 3 pv putkeen ja olla vielä pitkään työpaikalla. Vaikka ollut kiire, niin ihanaa kun on ollut melkein normaali olo ja pystynyt keskittymään työntekoon. Toivottavasti jatkuisi samaan malliin :)
 
Mie jäin taas pois. Liitoskivut jotain ihan järkyttävää ja tää väsymys [emoji21] loppuviikon lepään [emoji111]
 
Mä oon lähihoitaja ja vanhusten parissa työskentelen. Työsoppari on kirjoitettu 31.12 asti ja sen jälkeen jään kyllä pois kun sekin vähän jo mietityttää miten sinne asti pääsen. Yötyöt enemmänkin, niitä olis kuusi tiedossa, viikon päästä pari, marraskuun puolenkuun aikaan pari ja joulukuun alussa pari. Teen täyttä listaa joten 116:30h/ 3vk. Vielä oon suht hyvin jaksanu, mut mites sitten kun tää pötsi alkaa kunnolla kasvamaan?? Voin kokemusta sanoa että mulla on ollu isot mahat kaikista edellisistä kolmesta lapsesta.. tosin jos pituuttakin on hitusen alle 150cm nii kasvaahan se maha väkisinkin johki suuntaan :D
 
Mä oon lähihoitaja ja vanhusten parissa työskentelen. Työsoppari on kirjoitettu 31.12 asti ja sen jälkeen jään kyllä pois kun sekin vähän jo mietityttää miten sinne asti pääsen. Yötyöt enemmänkin, niitä olis kuusi tiedossa, viikon päästä pari, marraskuun puolenkuun aikaan pari ja joulukuun alussa pari. Teen täyttä listaa joten 116:30h/ 3vk. Vielä oon suht hyvin jaksanu, mut mites sitten kun tää pötsi alkaa kunnolla kasvamaan?? Voin kokemusta sanoa että mulla on ollu isot mahat kaikista edellisistä kolmesta lapsesta.. tosin jos pituuttakin on hitusen alle 150cm nii kasvaahan se maha väkisinkin johki suuntaan :D

Mulla ainakin aikoinaan kiellettiin yötyöt vamhainkodissa. Siis pomo kielsi. Oisko ollu niin että rv 20 asti sain tehdä. Yötöitä ei suositella raskauden aikana ollenkaan...
 
Olen kaupan alalla ja työ on pelkkää kävelyä ja nostelua. Ensimmäiset 2kk olin 21 päivää pois töistä pahoinvoinnin ja mahakipujen takia, sitten olin muutama viikko sitten viikon pois kun rupesi tulemaan kivuliaita supisteluja. Nyt olo on tasaantunut ja toivon että voisin olla jouluun asti töissä ja sitten katsotaan tilanne uudestaan koska meillä ei vajaakuntoisena tee mitään, joutuu ne 2 jäljellä olevaa ihmistä tekemään kolmannenkin työt.
 
Mää olin aikasemmissa raskauksissa palvelutalossa töissä, tein kaikkia vuoroja, erityisesti ekassa tein öitäkin kun tykkäsin niistä. Sen takia nuo varmaan niin yökyöpeleitä onkin:happy:
Molemmista olin ihan äitiyslomaan asti töissä ja voin hyvin. Ärsytti vaan ku työkaverit toppuutteli että ei sun tarvi tehdä sitä ja tätä ku oot raskaana:woot:
 
Olen pystynyt koko tämän ensimmäisen kolmanneksen käymään normaalisti töissä. Olen siis onneksi säästynyt pahoinvoinnilta. Työni on fyysisesti raskasta. Koko päivä ollaan jaloillaan, kävellään ja nostellaan painaviakin tavaroita. Muuten siis on mennyt hyvin, mutta väsymys on ollut valtava aina töiden jälkeen. Ja välillä iltavuorossa turvottaa niin, että on pitänyt avata housun nappia...
 
Täälläkin painetaan fyysisesti raskasta työtä yrittäjänä. Vapaita eli vuosilomia viikossa on keskimäärin 0,5 päivää mutta ne on jaettu niin että saisi pitää edes 2-3pv kuukaudessa lomaa. ihan alkuraskaudessa oli vielä hoitovapaita silloin tällöin. Ekassa raskaudessa tein töitä äitiysloman alkuun asti ja toivottavasti tässäkin menee yhtä kivasti. Mahani oli silloin kyllä niin pieni ettei haitannut juurikaan työntekoa mutta tässä raskaudessa tuntuu jo nyt että työvaatteet puristaa mahasta hirveesti kyykistyessä :D Lantion nivelkivut ja issias kyllä saattaa olla rajoittavia tekijöitä...
 
Kuinka helposti tuon erityisäitiysvapaan saa ja millä perustein? Laskettuun aikaan on vielä reilu 5kk mutta alkaa näyttämään koko ajan vahvemmin että on vain ajan kysymys koska joudun jäämään töistä pois. Nyt on nimittäin alaselkä alkanut reistailemaan töissä, työ on kaupassa fyysisesti erittäin raskasta eikä minkäänlaista kevennettyä työtä ole tarjolla
 
Mulla on mennyt töiden kanssa suhteellisen hyvin. Väsymys on kyllä vaikeuttanut keskittymistä ja töitä on aivan liikaa, mutta olen saanut järjesteltyä niin, että työreissuja ei kauheasti ole.
 
Takaisin
Top