Raskaus ja ruokavalio

Hei mä huomasin et oon rauhassa lipitelly sellasta monivitaminoituu mehua ja tänää vasta huomasin et siinä on
a-vitskuu vaikka aiemmin muka jo tarkkaan katoin ettei se sisällä.. huuuups! Onkohan millaisissa määrin tosi vaarallista? Ei kai pieni määrä haittaa? Hitto pitää ottaa lasit taas käyttöön ja lukee moneen kertaan tuotesisällöt! Ja mulla on nyt tänää ollu jotenki tosi "oireetonta", tissit ei oo enää kovin kipeet eikä kai nii turvoksissa, mahassa ei oo ollu mitää tuntemuksia. Hui. Huomenna 12+0 ja ens torstaina eka ultra. Pitääkö huolestua ennen sitä jos tää oireettomuus jatkuu? Mitää verta tai mitää en oo vuotanut kuitenkaan eikä pahempia kipuja oo ollut onneks. Rupes jotenki pelottaa!
:sad001
 
Mä en tajunnut koko a-vitamiini juttua esikkoa ootellessa... siis join just mehuja ja vitamiiniporetabletteja, joissa a:ta. En sit tiiä, mut ei ainakaan näytä aiheutuneen mitään :D tällä kertaan oon jättänyt a-vitaminoidut mehut hyllyyn.
 
Mäkään en ole tajunnut, että A-vitamiinia on joissain mehuissa, mutta nyt kurkkasin meidän mehut eikä niissä sitä ole. Jotenkin olin muistanut asian vain siinä yhteydessä, että raskausajan monivitamiini eroaa "tavallisesta" siinä että A on jätetty pois.
 
Joo, niin mäkin aattelin ettei toi nyt maailmanloppu ole :) en oo ikinä joutunu kovin tarkka olee mitä syö, kun ei mitään allergioita oo tms. Ja vatsan tuntemuksetkin on tullu takas (jee). Kamala ku aattelin jo vaikka mitä kun ei tuntunut enää että oisin raskaana! Ei sitä oikee osaa ees selittää kellekään (joka ei ole/ole ollut raskaana) miltä pitäis tuntua, mut kyllähän sen ite tuntee et siel joku majailee :D
 
Onko kellään hyviä vinkkejä tai keinoja muuten tsempata sen suhteen, ettei tulis syötyä liikaa makeeta? Musta tuntuu että tekee mieli koko ajan karkkia, enkä aina pysty vastustaan kiusausta. Töissä ollessa helpompaa, mut vapaapäivät ja nyt kun on saikulla niin ihan turha toivo. Paino mulla on ihan normi, eikä sitä lisää oo vielä tullut, mutta oon menossa 3.6. Sokerirasitukseen, kun on niin vahva sukurasite diabetekseen, ja oikeesti alkaa huolestuttaan et tällä menolla mulla kohta on se diabetes.. Mitä te muut teette kun tekee herkkuja mieli?
 
Sannuliini> Minulla parhaiten auttaa se, että kotona ei vain herkkuja ole. Kauppaankaan ei anna omatunto lupaa lähteä pelkästään herkkujen vuoksi. Olen yrittänyt seurailla, että milloin eniten tekee mieli herkkuja ja yleensä se on silloin, kun on nälkä. Siispä leipää tai hedelmiä maustamattoman jugurtin kera ja hetkeksi siirtyy herkkunälkä. Myös purkka auttaa joskus sekä pähkinät. Pähkinöitä meillä yleensä aina onkin pöydällä napsittavaksi.
 
Minä mussutan rusinoita tai vaikka viinirypäleitä ym. Tai sit ostan jotain kovia karkkeja joita ei tuu syötyä niin paljon kerralla kun yks karkki pyörii suussa pitkään.
Viimeks ostin huonoja irtokarkkeja, ja jo on pussi säilyny pitkään. Uusia ei voi ostaa kun on vielä entisiä:grin
 
Sannuliini: Täällä myös toinen sokerihiiri, jolle kaikki makeat herkut maistuu. Minua myös tosi paljon pelottaa, että tuleeko raskausajan diabetes itsellekkin, kun mummolla on on 2 tyypin diabetes eli suvustani sitä löytyy. Välillä oon syönyt hedelmiä, jos on tehnyt karkkia mieli ja toinen on veden juonti, joka on myös helpottanut makean himoon.
 
Mä oon tehnyt joskus pahimpaan makean himooni banaanilettuja. Eli murskannut yhen panaani sekoittanut sekaan ripauksen suolaa,kanelia, 1 munan ja jauhoja. Paista pannulla ja vola! Ite en oo pystynyt syömään kun yhden banaani letun kerrallaan. Ja on kyllä vieny makeen himon pois multa :)
 
Kiitos vinkeistä. Ehkä tästä täytyy taas koittaa tsempata :) mies onneks kotona ollessaan toppuuttelee mua herkkujen suhteen :) ja täytyykin seuraavan pahan makeehimon yllättäessä koittaa noita banaanilettuja :)
 
Pari päivää meni niin, että oikeastaan kaikki maistui pahalta. Kauhee nälkä, mutta kaikki on pahaa. Ei mitenkään hauska yhdistelmä.
Tänään paahtoleipä juustolla on ehkä parasta ikinä!
 
Ensimmäinen raskaushimo, nektariinit. Ostin yhen paketin ja ei se kestäny ku pari päivää. Tekis miel ostaa uus ja syödä kaikki kerralla.
 
Heii, nektariinit täälläkin! :) Mennyt kilokaupalla, ostin torila toissapäivänä ison pussin ja jonnekin ne katosivat humpsista vaan.
 
Selailin tän ketjun läpi ja aina oppii jotain uutta. En oo ikinä ymmärtänyt kaikkea niistä raskaus ruokavalio rajoitteista ja omalla kohdallani ruoka valio ei ole muuttunut kuin sen verran että brie juuston ja sushin syöntiä olen rajoittanut, sushissa en tosin oo ikinä syönyt niitä missä on raakaa kalaa.
Mulla on aina mietityttäny se että miksi ruokavalio suosituksissa ja myös neuvolassa suositellaan vähä rasvaisia maitotuotteita? Mutta sitten lihan ja muiden kovien rasvojen suhteen ei oo niinkään suosituksia. Itse valitsen mielummin rasvan joka muuttuu energiaksi, kuin lisäaineen joka muuttuu läskiksi tai kertyy elimistöön. Kerroin neuvolassa että en syö lihaa mutta maitotuotteista käytän välillä voita, piimää, turkkilaista jogurttia ja juustoja, niin tietysti sillä oli omat mielipiteensä mun ruokavaliosta.. Ja kerroin myös että oon syönyt rautalisää aina välillä koska edellisten keskenmenojen jälkeen tuli tosi paha anemia, niin ei kuulemma tarvis syödä vaikka hb arvoja ei ollut tiedossa. No joka tapauksessa mun raskausvitsmiini mitä muistan välillä syödä sisältää rautaa ja oon pitäny huolen että myös ruoka sisältää rautaa ja raudan imeytymisen takia välttän käyttämästä maitotuotteita samalla aterialla. Syön kalsium lisää niinä päivinä milloin maitotuoteet on jääny pois ja jotta kalsium imeytyisi otan samalla d3 vitamiinin.
Aikaisemmin en syönyt ikinä purkki vitamiinejä, mutta nyt tämän raskauden kohdalla aloin jo kuukausia aikaisemmin syömään foolihappoa ja b-complexia ja kuukautisten aikaan viikon rauta kuurin. Muuten syön terveellisesti ja suht säännöllisesti aina mahdollisuuksien mukaan luomua ja vältän lähes kaikkia säilöntä ja lisäaineitaja lisättyä sokeria, joten teen melkeen kaiken itse. Tietysti kavereilla ja ulkona syödessä ja ulkomailla syön sitä mitä tarjolla on. Tota b-complexia söin sen takia että välttyisin raskauspahoinvoinneilta ja onnistuin 99%. Pahoinvointia oli vain pari kertaa kun oli niin järjetön nälkä ja kuvotusta tuli kuin söi vähänkään sokeria. Vasta nyt puolessa välissä oon voinu syödä jäätelöä tai suklaata ilman että tulee kuvotusta.
 
Tulipas siitä teksti, vaikka piti vain mutama lause kirjoittaa. Mutta kaikki ruokavalioon ja terveyteen liittyvät asiat on aina kiinnostanu ja varsinkin ihmisten mielipiteet ja ruokatottumukset.
 
Minen kans käsitä tätä rasvaton maito-linjaa...ylipäänsä kaikki ylikäsitelty on mun korviin vähän ei ei. Light tuotteiden e-lista on aina puistattanut todella kovaa.
 
Mulla kyllä kiukuttaa että noiden ruokasuositusten suhteen ollaan niin väärällä puolella ja ne ei todellakaan oo tehty kaikilta osin terveyden kannalta vaan täysin teolliselta kannalta ja ne on tiettyjen tahojen kustantamia. Tämä myös harmittaa, ku aika moni näihin uskoo ja noudattaa niitä, mutta sitten ei ajattele terveysvaikutuksia lapseen.
Aspartaami oli myös yks järkytys mikä löyty neuvolan suositus listalta.. Itellä ainakin aspartaami on ihan myrkkyä ja aiheuttaa pääkipua pienissäkin määrin, niin mitäköhän se tekis sitten sikiölle mun sisällä jolla tollaset myrkyt menee suoraa aivoihin! Ja myös asesulfaami ja sukraloosi on sallittuja. No jokainen tekee omat valintansa, mutta ei tarvi etsiä kauaa tietoa että löytyy tutkimuksia näiden ja muiden E aineiden vaikutuksista alle 3 vuotiaisiin.
 
Mulla on käytössä vielä multivita raskaus ja imetys. :)
 
Takaisin
Top