Raskaus ja "painonnosto"

Tirri

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Minua mietityttää remontin alla, että täytyykö koko raskauden ajan välttää painavien tavaroiden nostelua vai onko näin vain raskauden ollessa jo pidemmällä? Itse olen seitsemännellä viikolla, ja mies on kovasti sitä mieltä etten saisi nostaa juuri yhtään mitään [:)] herttaista tietysti, että hän musta niin huolehtii, mutta itseä on asia mietityttänyt - osaako joku viisaampi vastata?!
 
Moikka Tirri,

kyllä asioita saa nostella. Pitää vaan muistaa olla tempomatta, käyttää jalkoja ettei vaan pelkällä selällä nosta (eli jalkoja kannatta kyykistää ja ottaa myös pakaroiden voima käyttöön) ja jos tuntuu liian painavalta niin jätä sikseen.

Toki pitää ottaa huomioon omat voimat: toiset pystyy vielä raskauden loppumetreilläkin tekemään lähestulkoon normaalisti asioita ja toisilla selkä estää kaiken jo puolesta välistä eteenpäin. Nostaminen ei kuitenkaan sinänsä ole vaarallista kun muistaa keskittyä siihen, ettei tee liian repiviä liikkeitä.

On itse asiaassa pelkästään hyväksi antaa lihaksille haastetta - etenkin raskauden ensimmäisillä kolmanneksilla. Siitä ei ole tutkimuksissa todettu mitään muuta kuin hyvää kehittyvälle sikiölle. [:)]

Onnea ja voimia remppaan!
 
No näin minäkin tuumin, kiitos ü avusta [:)] eli oikeastaan pitää varoa vain sitä mitä normaalistikin painavia asioita nostaessa, että omien voimien mukaan ja rauhallisesti ettei "riko" paikkoja [:D] Olen lähdössä huomenna kaverin kanssa Ikeaan hakemaan vielä meidän vessan uusia kalusteita, ja mies jo illalla murehti että miten me saadaan tavarat muka autoon kun en mä voi hänen mielestään oikein mitään nostella! Nyt voin sit häntäkin rauhoitella, että "en mä hei sairas kuitenkaan ole, 'vain' raskaana" [:D]
 
He he, vai että Ikeaan. Mä ajattelin suunnata sinne tänään. Mulla siis viikkoja nyt 38+4 ja olisin jo ihan valmis luopumaan mahastani. Noh, kaverin synnytys käynnistyi Ikeassa, joten päätin kokeilla [:D]!

Ole nyt kuitenkin varovainen niitten kalusteiden kanssa, ettet riko itseäsi kun ajattelet, että "kyllähän mä tän hyllyn tästä saan liikkeelle.." [;)]
 
No ne kaikki ikean kaapit on onneksi vähintään kahdessa paketissa, niin että yhden paketin kerrallaan nostellen pärjää kyllä varmasti [:D]
 
Takaisin
Top