Raskaus ja matkustaminen

Mekin menossa tammikuussa Balille, silloin viikkoja 21+. Uskoisin että menee hyvin, esikoista odottaessa käytiin Meksikossa ja kakkosta Thaimaassa. Nyt kyllä superraskas paluulento kun välillä 8h odotus Dohassa.
Nyt kun Balilla on Agung vauhdissa, saatteko vaihtaa matkakohdetta ilmaiseksi, vai oletteko edelleen menossa Balille?
 
Me ehdittiin onneks just Balilta takas ennen ku alko purkautuu. Matkat oli raskaat ja jalat turposi lentosukista huolimatta. Ihanaa kuitenki oli vaikka vähän sai jännittää niitä hyttysiä ja mitä suuhun uskaltaa laittaa :)
 
Nyt kun Balilla on Agung vauhdissa, saatteko vaihtaa matkakohdetta ilmaiseksi, vai oletteko edelleen menossa Balille?

Mekin ollaan lähdössä 11.12. kahdeksi viikoksi Singaporeen, Balille ja Malesiaan. Agungin suhteen pitää tarkkailla tilannetta, tällä hetkellähän sinne ei enää juuri ole lentokieltoja ja on epätodennäköistä, että vuori aktivoituu uudelleen. Toki tilanne voi muuttua, eli pitää seurata uutisointia silmä tarkkana. Lentoyhtiö toki korvaa peruuntuneet lennot, mikäli lentoja ei reititetä uudelleen. Ilmaiseksi ei saa vaihtaa mitään, paitsi sen uudelleenreitityksen (mutta se on toki mahdotonta jos kohteeseen ei saa ollenkaan lentää). Matkavakuutuksesta puolestaan riippuu, mitä esim jo maksetuille hotellimaksuille tapahtuu, mikäli Balille ei pääsisikään lentämään. Meillä tämä asia on kunnossa, eli ilmaiseksi ei saada vaihtaa mitään, mutta lentoyhtiö korvaa peruuntuneet lennot ja vakuutus korvaa sitten muut aiheutuneet menetykset.

Mikäli Balille ei saa mennä, ollaan sitten pidempi aika Singaporessa tai Malesiassa, tai keksitään jotain muuta - onhan siellä lähistöllä paljon ihania kohteita.

Ihanaa päästä täältä loskasta aurinkoon :Heartred
 
Nyt kun Balilla on Agung vauhdissa, saatteko vaihtaa matkakohdetta ilmaiseksi, vai oletteko edelleen menossa Balille?

Luotetaan edelleen että sinne lähdetään kun ollaan menossa vasta tammikuun lopulla. Jospa se sieltä nyt purkautuisi ennen [emoji28] En ole tuota korvausta vielä selvittänyt kun uskon että sinne mennään, vakuutukset kyllä on.
 
Mä hyppäsin tuolta elokuisista hiukan kurkkimaan. Meidän olis tarkotus lähteä Singapore-Malesia-Thaimaa reissuun maaliskuussa. Viikkoja silloin pitäis olla 21-24. Mua kyllä mietityttää se Zika-virus... oletko Embo miettinyt sitä? Kommentoitiinko esim. neuvolassa mitenkään.
 
Mä hyppäsin tuolta elokuisista hiukan kurkkimaan. Meidän olis tarkotus lähteä Singapore-Malesia-Thaimaa reissuun maaliskuussa. Viikkoja silloin pitäis olla 21-24. Mua kyllä mietityttää se Zika-virus... oletko Embo miettinyt sitä? Kommentoitiinko esim. neuvolassa mitenkään.

Ei ollut Zikasta puhetta neuvolassa. Ajattelin pitää varulta vähän pitkähihaisempaa paitaa jne. että välttäis pahimmat hyttysten puremat. Ja olla sitten auringon laskettua enimmäkseen sisätiloissa.

Lähinnä puhuttiin neuvolassa hygieniasta varsinkin, kun hepatiittirokotetta ei anneta ainakaan meidän neuvolassa raskaana oleville. Ajattelin ottaa oman kuorimaveitsen (!) mukaan varulta että sais kuitenkin mahdollisimman paljon nauttia siellä ihanista hedelmistä jne :hungry: Ja toki sitten välttää katukeittiöitä ja katsoa, että ruoka on hyvin kypsennettyä.
 
Ei ollut Zikasta puhetta neuvolassa. Ajattelin pitää varulta vähän pitkähihaisempaa paitaa jne. että välttäis pahimmat hyttysten puremat. Ja olla sitten auringon laskettua enimmäkseen sisätiloissa.

Zika-virusta levittävien hyttysten kanssa on vain se ongelma, että ne ovat päivälentoisia. Samoin denguekuumetta levittävät hyttyset lentävät päivällä.

Mullekkaan ei neuvolassa sanottu mitään zika-viruksesta ku kerroin siellä että ollaan balille lähdössä. Sen verran voin kuitenkin lohduttaa jännittäjiä että niitä hyttysiä ei siellä ole lähellekkään samoissa määrin kuin suomessa kesällä :) Oltiin 2 vkoa siellä ja näin ihan muutaman hyttysen sinä aikana enkä huomannut että olisi yhtään pistänyt. (2 yötä kun oltiin vuoristossa missä satoi aika paljon niin siellä oli kyllä vähän enemmän.) Käytettiin hyttysmyrkkyä ihan koko ajan kun jossain liikuttiin, aurinkorasvan päälle aina kerros. Ja paikalliset hyttysmyrkyt on tehokkaampia niitä hyttysiä vastaan kuin meidän offit. Käytettiin Soffel-merkkistä hyttyslotionia ja oli ainakin tehokas, ystävä sitä suositteli joka oli molempien raskauksien aikana Thaimaassa/Balilla. Ja muistakaa, että miehen on ihan yhtä tärkeää suojautua hyttysiltä, kun se zika-virus voi tarttua sitten sperman kautta jos mies sen saa :sad001

Mutta tosiaan, älkää liikaa sitä pelätkö :) Hyttysiä on tosi vähän eikä niistäkään lähellekkään kaikki kanna mitään. Siellä kulmilla syntyy kuitenkin satoja tuhansia lapsia joka vuosi ja vain harvalla on sitä pienipäisyyttä.
 
No joo perus järjenkäytöllä pääsee varmaan pitkälle. Me viime reissulla Thaimaassa kanssa löydettiin jokin paikallinen tehokas hyttysmyrkky, nimeä en kylläkään muista. Pitää vaan muistaa ahkerasti käyttää.

Käsittääkseni Aasiassa (Singaporessa tilastoiduista) ei ole yhtään vammaista lasta syntynyt, vaikka äidillä olisi ollut tartunta. Kanta on erilainen kuin Latinalaisessa Amerikassa.

Hygieniasta tietty pitää huolehtia erittäin hyvin. Ei jääpaloja tai salaattia. Mun niin piti riippukeinussa maata ja juoda mohitoja. Nyt jää ne kyllä juomatta [emoji23].

Ehkä mä nyt vaan lakkaan murehtimasta tätä. Tässä on aika monta muutakin asiaa jännitettävänä ennen reissua. Ihanaa lomaa kaikille reissaajille.
 
Aivan niin. Tässä on vähän se sama kuin muidenkin asioiden kanssa - jos alkaa liikaa pelätä niin sitten on sama pysyä kotona. Tietenkään en halua tietoisesti riskeerata mitään, mutta toisaalta matkustaminen on itselle niin tärkeä juttu, etten todellakaan aio siitä raskauden tai vauvankaan takia luopua. Ja kuten sanottua, maailmassa on aika monia raskaana olevia naisia ja myös vauvoja, jotka kuitenkin ovat terveitä :cool:
 
Minua huolehtti kyllä se zikavirus Balilla. Vein Suomesta hyttysmyrkkyä mukana ja suihkuttelin sitä joka päivä ja varsinkin iltaisin. Ei kyllä juurikaan törmätty edes hyttysiin. Yhden piston sain.

Minua harmitti kun ei voinut mitään halpoja hierontoja ottaa alkurauskaudessa. Ainut mitä pystyi ottamaan oli kokovartalo kuorinta ja kasvohoito.
 
Tuun heinäkuisista huutelemaan. :) Me ollaan reissattu joka talvi Aasiassa jo useita vuosia putkeen, mutta tänä vuonna siirrettiin talven matka Dubaihin juurikin zikaviruksen takia. En todellakaan halua ottaa minkäänlaista riskiä tässä asiassa, koska tartunnan vaikutukset on niin vakavat enkä antais ikinä itelleni anteeks, jos mun vauva vammaantuis sen takia, että halusin lomalle just tiettyyn paikkaan.

Syy, että Aasiassa ei vielä oo hirveesti zikan vammauttamia lapsia on varmaan se, että zika on vasta levinnyt sinne. 2 vuotta sitten esikoisen raskausaikana zikaa ei vielä siellä ollut ja me oltiin sillon Thaimaassa 2 viikkoa. Viime talvena oli jo eri tilanne ja lääkäri kehoitti ystäviä vaihtamaan matkakohdetta just tän takia.

Jokainen tietty tekee päätökset ite ja miettii onko valmis ottamaan riskin. Ite en uskalla. Oon denguenkin Aasiassa sairastanut, vaikka senkin riski on kohtalaisen pieni. Jonkun kohdalle se kuitenkin aina sattuu. :sad001
 
Muokattu viimeksi:
Juuri näin, jokaisen taistelijan henkilökohtainen valinta :) Itse luotan terveeseen järkeen ja siihen, ettei lääkäri puuttunut mitenkään matkasuunnitelmiin niistä kuultuaan. Hyttysmyrkyt on ostettu ja tänään lähdetään!
 
Kantsii hommata paikalliset myrkyt. Nää kotimaiset ei oikein tehoa siellä oleviin ötököihin. :)
 
Juu, toki. Se vaan on mahdotonta niin kauan kun ei vielä ole paikan päällä.
 
Mies ehdotti justiinsa reissua Aasiaan, kun olisi meneillään raskausviikot 30-33. Kokemuksia?
 
Ei olla reissattu yhdessä kaukana. Enkä minä kauheasti yksinkään. Opinnoista pitäisi ottaa lomaa. Toisaalta, häämatka on vielä viettämättä...
 
Mies ehdotti justiinsa reissua Aasiaan, kun olisi meneillään raskausviikot 30-33. Kokemuksia?

Muutamia asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon.

Noilla viikoilla mielestäni lentoyhtiöt vaativat jo lääkärin todistuksen, että ottavat koneeseen.

Myös kannattaa olla tarkkana mitä oma matkavakuutus korvaa. Meillä ei ainakaan korvaa jos joutuu perumaan raskauden tai siihen liittyvien sairauksien/komplikaatioiden takia eikä tainnut korvata myöskään raskauteen liittyvää hoitoa ulkomailla.
 
Maaris, Mihin päin Aasiaa meinasitte? Mä voin edellisessä raskaudessa super hyvin koko ajan. Lennettiin vielä rv 35 Barcelonaan pidennetyksi viikonlopuksi. Reissu meni tosi hyvin, mutta se kuumuus oli aika raskasta (vaikka yleensä rakastan). En oikeen jaksanut olla rannalla ja kävely kuumuudessa kävi yllättävän paljon voimille. Mieluiten olisin pötkötellyt vaan ilmastoidussa hotellihuoneessa koko loman :D. Lisäksi just noi vakuutusjutut kannattaa selvittää hyvin. Mulla muistaakseni Tapiolan matkavakuutus olis korvannut yli rv 28 tapahtuvan synnytyksen ja siihen liittyvän sairaalahoidon, mutta ei muita raskauteen liittyviä tutkimuksia. Kävin myös lääkärissä Suomessa ennen matkaa "tarkastamassa paikat" ennen reissua. Sehän ei sinänsä tarkoita että vauva ei voisi syntyä etuajassa, mutta halusin minimoida kaikki riskit. Nyt mietitään vielä äkkilähtöä Kanarialle maaliskuun lopussa, silloin viikkoja "vasta" 28..
 
Eilen alkoi ehkä viimeinen pidempi työmatka ennen äitiyslomaa. Kymmenen tuntia koneessa ja iltalento. Yllättävän hyvin meni ja olin huomattavan pirteä vielä päivän.
Muita reissuäitejä?
 
Takaisin
Top