Raskaus ja liikunta

......

Keskustelun kolmiottelija
Huhtikuun äidit 2019
Millaisia liikkujia täältä löytyy? Mitä meinasitte raskausaikana harrastaa? :)
 
Vastaan tähän nyt itse heti, että harrastan juoksua (alle 10km matkoja), pyöräilyä (pääasiassa 25-50km), kävelyä/sauvakävelyä, kotijumppaa pallolla, käsipainoilla ja kahvakuulilla, sekä tietysti leikkipuistossa lasten temutessa mitä milloinkin ehtii.

Raskausajat mulla mennyt vaihtelevasti, kävelylenkit, edes rauhalliset, pysyneet läpi raskauden. Kahdessa raskaudessa tullut rasituskielto ennenaikaisten supistusten vuoksi, mutta kaksi raskautta liikkunut alun pahoinvointia lukuunottamatta melko normaalisti.

Yleensä alkuraskaudessa raahaan kirjastosta ison pinon raskausajan liikuntaa käsitteleviä kirjoja ja nappaan ideoita sieltä itselleni ylös. Palautuminen ja jaksaminen on aivan eri luokkaa jos on pystynyt liikkumaan läpi raskauden, joten nytkin on vahva pyrkimys liikkua läpi raskauden :)
 
Itse käyn lenkeillä ja kuntosalilla tavallisesti, mutta raskautuessa vaihdan tuon kuntosalin joogaan. Mulla on ainakin vähän epätietoisuutta siitä, mitä kuntosalilla varmasti uskaltaa tehdä raskaana o_O

Mitä kirjoja olet löytänyt? Voisin itsekin tutustua kirjallisuuteen, jos sieltä saisi vähän apua? :)
 
Nyt oon lukemassa Mari Stenmanin kirjaa Liikkuvan äidin hyvinvointi, raskausaika ja äitiys. Sit mulla on
Jenni Tuokko: Liiku läpi raskauden
Kaisa Jaakkola: Reipas, rakas raskaus
Anneli Päivänsara: Liikunnallisen äidin käsikirja: ravitsemus ja liikunta raskauden aikana sekä synnytyksen jälkeen

Ekan kolmanneksen voi melko turvallisesti harrastaa liikuntaa normaalisti :)
 
Ensimmäisen raskauden ajan olin puolesta välin liikuntakiellossa ja ennen sitä en juuri uskaltanut liikkua, kun supistelut alkoi niin varhain. Kävelylenkkejä lähinnä. Toisen raskauden aikaan taas 1,5vuotiaan kanssa arkiliikuntaa tuli jo enemmän ja lenkkeilin lähes koko raskauden. Vasta viikolta 34 liikuntakielto päälle...joten vähän jännittää miten nyt käy.

Olen jutellu jo tuttavan liikuntaohjaajan kanssa, joka olisi tukena läpi raskauden. Tekisi ohjelmia päivityksillä raskauden eri vaiheisiin ja sitten synnytyksen jälkeiseen palautumiseen. Meillä on kotona kuntosali, jossa käyn ja lenkkeilen. Itse kanssa pidän liikuntaa todella tärkeänä sekä mielelle että palautumiselle.

Ratsastamassa ajattelin käydä vielä 4viikkoa, jos ei mitään oireita tule. Eli viikolle 10+ asti. Sitten jätän sen tauolle.
 
Kiva kun on muitakin liikunnallisia mammoja! Pidetään peukkuja, että saadaan liikkua läpi raskauden :)

Pitihän mun sitäkin sanoa, että oma olo on raskausaikana melko hyvä mittari :) Jos supistaa tai aiheuttaa kipua, niin sit lopetettava. Suoria vatsoja ei suositella ekan kolmanneksen jälkeen, lisää riskiä vatsalihasten erkaumaan ja kannattaa olla synnytyksen jälkeen tosi tarkkana, että mitä tekee ja miten, ettei erkauma pahene. Synnytyksen jälkeen ei ainakaan mun kohdalla enää toimi tuo oma olo mittarina, kun sitähän olis valmis vaikka juoksemaan maratonin kun päässyt mahasta eroon :D

Toivon lumista talvea, niin pääsis jäälle hiihtämään :Heartred Maastoon en ainakaan kovin mäkisille laduille uskalla lähteä, mut ihan perus murtsikka jääladulla on kropalle lempeää. Raskausaikana kannattaa kiinnittää huomiota myös nivelten ja kudosten löystymiseen, loukkaantumisriski kasvaa.
 
Mä harrastin vielä viime kevään aika vauhdikasta ja hiukan tapaturma-altista lajia, jonka jouduin nyt raskauden takia jättämään. Huonon olon takia tilanne on tällä hetkellä se, että jopa koiran vieminen läheiseen koirapuistoon tai työmatka teko kävellen ja julkisilla ovat mulle varsinaisia urheilusuorituksia. Jostain syystä sykkeen nouseminen alkaa välittömästi oksettaa. Mutta ei voi mitään, näillä mennään toistaiseksi. ”Onneksi” ruokakaan ei juuri maistu, joten ainakaan paino ei pääse liiaksi nousemaan.

Sitten, kun pahoinvointi helpottaa, alan käydä voinnin mukaan salilla ja teen pitkiä kävely/juoksulenkkejä koiran kanssa. Ja jos aikaa jää, mennään varmaan myös agilityyn.
 
Sali ja lenkkeily (juoksu) myös täällä arkirutiineina. Edellisessä raskaudessa tuli vatsalihasten erkaumaa, joka ei ihan heti palautunutkaan, joten nyt olis tärkeetä liikkua raskausaikana "oikein". Juoksun aattelin raskauden edetessä vaihtaa reippaaseen kävelyyn, hyödyt kuitenkin siinä lähes samat.

Kuntosalista on kieltämättä vähän epävarma olo miten nyt jatkaisi treenejä, mietin että jos tekisi koko kropan läpi kerta viikkoon eli pyrkisi ylläpitämään voimaa, ei niinkään nyt kasvattamaan? Painoja ehkä hieman alas ja toistoja ylös? Uskon että raskaanakin pystyy kasvattamaan voimaa, mietin vaan että saanko syötyä tarpeeksi niin että ravintoa riittää sekä vauvalle että lihasten kasvuun. Oon vähän huono syömään muutenkin, niin ehkä tässä vaiheessa pyrin vaan säilyttämään olemassa olevan lihasvoiman.

Lisäksi tarkoituksena aloittaa äitiyspilates myöhemmin syksyllä. Liikunta on kyllä niin tärkeää sekä fyysisen että henkisen jaksamisen kannalta, että yritän pitää sen mukana loppuun asti. :)
 
Raskausaikana pyritään enemmän ylläpitävään treeniin, kuin kehittävään/nousujohteiseen, eli just noin kuin sanoit, että painoja vähän alas ja toistoja enemmän :) Alkuraskaudessa ja keskiraskaudessa ei energiantarve ole kovin paljoa suurempi, mut loppuraskaudessa alkaa olemaan jo 500kcal luokkaa, kuten sitten imettäessäkin, että saa ihan tosissaan syödä jos kovaa treenaa :D Sit toki täytyy ne asentorajoitteet ottaa huomioon, ettei mahallaan/selällään voi maata, pitkään paikallaan seisomista pitäs välttää ja kaikkea sellaista tulee välttää, missä kohtuun/lantionpohjaan tulee kova paine, kuten syvät kyykyt, leuanvedot, suorat vatsalihakset, lankku jne.

Mä itse kans ajattelin juoksun jättää jo tässä alkuvaiheessa kun viiden ipana jo tulossa, niin en halua lantionpohjaa tarpeettomasti rasittaa, kun ehtii sitä taas juoksemaan sit joskus :) Pyörällä onneksi saa vähän tehokkaampaa lenkkiä ja toki sit sauvakävely antaa reippaaseen kävelyyn boostia ja pysyy hartiat vetreinä.

En oo sit mikään asiantuntija, mut oon lukenut aiheesta PALJON, mulla on neljä onnistunutta raskautta takana, ei ole tullut vaurioita liikuntaa ajatellen, syntynyt terveitä normaalipainoisia lapsia lasketun ajan paikkeilla :)
 
Hei loistavia vinkkejä, kiitos :) kiva kun joku on perehtynyt aiheesee ja on vielä noin paljon omakohtasta kokemusta myös. Pitäis vissii itekin lainailla muutama noista kirjoista :)
 
Kirjoja kun lukee useamman ja vaikka niissä vähän eri ohjeita on, niin syntyy kuitenkin sellainen jonkinlainen kokonaiskuva aiheesta :)
 
Mä käyn melko aktiivisesti salilla ja edellisen raskauden kävin ekaa kolmannesta lukuunottamatta ihan loppuun asti, toki aika kevyesti. Nyt on mennyt samaa rataa et plussan jälkeen en oo montaa kertaa käynyt kun on ollut vaivana huimaus ja heikko olo. Jotenkin myös ikävä käydä alkuraskaudessa salilla kun olomuoto on lähinnä pöhöttynyt eikä pysty samoja painoja käyttää, niin ei löydy motivaatiotakaan. Kivempi sit käydä kun masu näkyy niin voi rauhassa tehdä höntsäilyjumppaa:wink Ajattelin ottaa talvelle uimahallin kortin niin voi myös esikoisen kanssa käydä viettämässä laatuaikaa.
Mitä ootte muuten mieltä kaikista lisäravinteista ja palautusjuomista? Mulla normaalisti aikamoinen arsenaali käytössä mut nyt en oo uskaltanut muuta kun palkkariin malto+hera. Ja ilmeisesti niissäkin ne makeutusaineet ei oo välttämättä hyväksi vaikka ihan sallittuja ovatkin(aspartaami ja asesulfaami K). Pitäs joku makeuttamaton varmaan ostaa mutta mitenhän lie niissä maku sitten...:wtf:
 
Itse oon keventänyt raskausajalle kovaa salitreeniä ja kevyempi treeni ei mielestäni vaadi palautusjuomia. Vältän muutenkin ylimääräisiä kemikaaleja, käytössä vain raskausvitskut, foolihappo, omegat sekä kalciumia päivän aikana vain sen verran, mitä ravinnosta ei saisi.
 
Joo eipä sitä palkkaria tarvitse kuin kovan treenin päälle, tankkaa vaikka hiilaria ennen treeniä ja sit treenin päälle syö proteiinia ja hiilaria. Jos haluaa jotain vedellä niin onhan ne hera+malto ihan hyvä vaihtoehto ja kyllä siihen maustamattomaan tottuu. Hyvää tulee jos vetää blenderissä jäisten marjojen kanssa sekaisin! Mulla kans normaali raskausvitamiini käytössä, sekä kalsium, magnesium ja nyt kun pahoinvointi helpotti niin otan omegat mukaan :)

Mulla on nyt ollut liikunta tauolla, aivan hiton heikko olo ollut oksentelusta... Pientä kevyttä kotijumppaa oon käsipainoilla tehnyt niin ei ala jumimaan polvet, selkä ja hartiat niin pahasti. On kyllä aivan helvettiä kun ei voi kunnolla liikkua, ihan tönkkö olo :D Onneksi on nyt kaksi päivää mennyt paremmalla ololla, tein tosin korjausliikkeen ruokavalion suhteen kun verensokerit oli jatkuvasti alle neljän ja heikotti jo siksikin, että josko se taika olikin siinä. Aina niin vaikeita nämä alkuraskaudet kun tuo pahoinvointi on niin lamaava ja mitään ei meinaa saada alas mitä just sillon ei tee mieli...
 
Toi on varmaan totta että ei sitä palkkaria välttämättä näitten treenien päälle tartte. Yleensä vaan meen töihin tai kauppaan tms salin jälkeen ja tarttee kuitenkin jotain helppoo&nopeeta syötävää tai tulee huono olo. Pitää tutkailla jotain luonnollisempia vaihtoehtoja. Mulla kans raskausvitskujen lisäks käytössä omega. Muistaakseni lähempänä synnytystä sekin on hyvä jättää tauolle ettei verenvuotoriskit kasva.
 
Jos patukat uppoaa niin niitähän voi itsekin tehdä hedelmistä ja pähkinöistä, laskee vaan halutut makrot kohdilleen :) Nyt raskausaikana tuskin niin hifistelyä tarvitsee, niin pähkinät menee hyvänä proteiinin- ja rasvanlähteenä, kulkee helposti mukana ja vaikka banaani kylkeen niin siinä jo olis melko nopea välipala treenin päälle.
 
Onko muita joilla maha estää pitempään yhtäjaksosesti liikkumisen? Itellä raja on jossain 2-3 km. Lähempänä tota 2km kait se ettei tuu ihan kauheet kivut päälle. Mut joskus jouduin ton 3 km käveleen putkeen niin oli tuska ilta sit sen jälkeen. En siis oo ennen raskauttakaan kauheen pitkiä lenkkejä pystyny/saanu aikaan, kun sairastin talvella ja olin ihan tosi uupunu. Pystyin hädin tuskin istuun muutaman tunnin ja ait koitin tehä jotain palapelii tms silloin et jotain virikettä aivoille sai. Nukuin myös paljon tuollon.. ja siitä en ehtiny vielä palautua ns. normaali tilaan.. tästä uupumuksesta tosin ei oo mitään diaknoosia, vaan lääkäri diaknosoi silloin vaan akuutin keuhkoputken tulehduksen.. se oli päällä n. 2 kk.
 
Onko nuo kivut alkaneet vasta raskausaikana? Melkein lääkäriltä kysyisin mitä tehdä. Voi liittyä kohdunkannattimiin tai sit voi olla liitoskipuja jo tosi ajoissa, pääsääntöinen kuitenkin raskausajan liikunnalle on se, että liikunta tuntuu hyvältä ja pysytään mukavuusalueella.
 
Takaisin
Top