Raskaus (ja lapsi) & sosiaalinen media

typescript

Puuhakas puhuja
Tammiäidit 2020
Tulipa mieleen, kun lähipiirissä on näitä raskaana olevia naisia ja joitain raskauspäivityksiä näkee.

Oletko pohtinut somelinjaasi raskauden tai tulevan lapsen kannalta? Mitä ajattelit jakaa someen, mille yleisölle?

Seuraatko somessa jotain tiettyä henkilöä (bloggaajaa, vloggaajaa, tuttua, muuta?) raskauden takia?
 
Itsellä on ristiriitaiset fiilikset, kun mietin, että kerronko esimerkiksi Facebookin (jotka ovat kaikki jollain tavalla tuttuja, ehkä muutama lukioaikainen kaveri jonka kanssa ei tuu oltua yhteyksissä) kautta raskaudesta tutuille. Toisaalta olisi helppoa, että ihmisten ei tarvitsisi arastella kysyä tai pohtia muiden tuttujen kanssa, mutta toisaalta mietin, että jotkin perheasiat eivät kuulu kaikille.
 
Musta on ollut hauska huomata, että joku jota seuraan esim. instassa on paljastanut olevansa myös raskaana. Hauska seurata mitä sinne päivitetään raskauden kulusta, vaikka olenkin hieman jäljessä viikoissa.
 
Tuli myös mieleen, että suurin osa lapsuuden kavereista ei ole ilmoittanut somessa mitään. Itse en usko että tulen myöskään ilmoittamaan ennen kuin lapsi on syntynyt.
 
Facebookiin voisi laittaa ehkä päivityksen syntymästä. Muuten en usko sinne päivitteleväni. Instagramiin voisi silloin tällöin laittaa jotain.

Mun salainen haave on pitkään ollut tehdä Youtube-videoita ja raskaus-vlogeja. Mutta oon sen verran nössö etten siihen rupea.
 
Me paljastettiin somessa esikoisen odotus run jälkeen. Muutama masullinen kuva sen jälkeen, koska olihan se oleellinen osa elämää ja minua. Harvoin kyllä julkaisen mitään ja nekin kerrat igssä, jossa mulla on suljettu profiili eli vain kavereille.
 
Mä julkaisen muutenkin missään mitään tosi harvoin. Esikoisen syntymän taisin fb julkaista mut esim yhtään kuvaa ei olla lapsesta noihin laitettu. Oon muutenkin laiska käyttämään mitään muuta sosiaalista mediaa kuin whatsappia :D
 
Mä käytän somea melko paljon, ja julkaisen kuvia paikoista joissa käyn ja koirastani. Ja tykkään seurata myös muiden päivityksiä. Mutta siinä menee minun yksityisyyden raja. Omasta naamastakaan en julkaise melkein koskaan kuvia, joten en tule julkaisemaan mitään tulevasta lapsestani. En edes odotusaikana.
 
Takaisin
Top