Raskaus ja kissan hiekkalaatikon tyhjennys

ddrops

Puuhakas puhuja
Ootteko vältelly kissan hiekka-astian tyhjentämistä raskauden aikana ?? Netissä sanotaan näin:
"Kissan uloste saattaa sisältää Toxoplasmosis gondii- loisen, joka voi olla vaarallinen raskaana olevalle." Mutta eiks tää oo iha höpöhöpöä sisäkissoja omistavalla, meillä on kyllä kolme kissaa, ja oon kyllä putsaillu iha huoletta astian. Ku minun mielestä tuota saattaa esiintyä vaan ulkoilevilla kissoilla.
 
Meilläkin kissa (sisäkissa) Ja oon kyllä laatikkoa putsannu. Se sama bakteeri saattaa elää myös mullassa ja sen voi ihan yhtä hyvin saada vaikka huonosti pestyistä vihanneksista ja hedelmistä. Ja kunhan vaan muistaa laatikon tyhjäyksen jälkeen pestä kädet hyvin niin ei mitään paniikkia. Ellei nyt mene sitä laatikkoa tai tuotoksia nuolemaan niin en mä ainakaan usko että se siitä niin vaan tarttuu :)
 
Joo kyllä mäki oon ihan itte siivonnu hiekkalaatikot alusta asti. Tosin nyt rupee olee vähän vaivalloista tuo kumartelu mutta ei tässä mitään bakteereja auta pelätä. Kunha tosiaan pesee kätensä hyvin sitte eikä ny mee tunkemaan niitä näppejä suuhun tai jotai :)
 
Neuvolas sanottiin suoraan ukolle et se tästä lähin tyhjää kissan laatikot.. vaik sanoin et ovat sisäkissoja, neukkatäti jotain selitteli mulle, et saampa nyt hyvän syyn olla puhistamatta niitä laatikoita. Iha ku ottaisin sen jotenki raskaana tai inhottavana asiana.
 
Kyllä se on ihan totta mitä niistä sanotaan. Työskentelen eläinklinikalla ja jo kouluajoilta muistan kun tuosta varoiteltiin ja nyt sitten uudelleen neuvolassa. Raskaana ollessa kannattaa laittaa kertakäyttöhanskat aina kun hiekkalaatikoita tyhjentää. Kissaa ei myöskään kannata päästää makuuhuoneeseen petivaatteisiin.

Toxoplasma voi olla myös sisäkissoilla. Ulkoloisetkin tarttuu niihin samalla tavalla kun ulkokissoillakin (kulkeutuu kengänpohjissa yms). Sama koskee myös esimerkiksi marsujen häkkien siivoamista, eli hanskat käteen.

Toki kissan omistaja on saattanut sen ennen raskauttaan sairastaa huomaamatta, mutta raskaana ollessa se vaikuttaa vauvaankin ja varmuudenvuoksi kannattaa olla varovainen.
 
Meillä myös on mies nyt hoitanu kissojen laatikon. Aluks en ees ollu kuullu tollasesta loisesta. En vaa sietäny sitä hajua. Meinas jo laatta lentää siinä vaiheessa ku kissa oli vasta matkalla sinne vessaa ku haistoi samantien mitä oli menos tekeen. Sen jälkee myöhemmi neuvolas ne vasta kysyi onko meillä kissoja ja sitten kehotti miestä siivoamaan.
 
Meilläkin ekassa neuvolassa kehoitettiin miestä hoitamaan laatikon tyhjennyksen raskauden ajan. Otettiin vielä varoiksi toksoplasmoosikoe, joka oli positiivinen. Neuvolatäti ainakin kommentoi asiaa niin, että "hyvä, että oot sen saanut joskus aiemmin, niin nyt ei ole mitään riskiä." En sitten tiedä, että saisinko ihan huoletta alkaa laatikkoa tyhjentämään. Mies ei kuitenkaan asiaan reagoinut, joten tyhjentäkööt nyt sitten :)
 
Esikoista odottaessa minä putsasin laatikon kuten aina ennenkin. Kissa on siis minun ja oli minulla ennen miehen tapaamista. Hän ei ole ikinä suostunut osallistumaan sen hoitoon mitenkään, koska se on minun kissani. Mielestäni toki vähän tympeä asenne.

Multa ei neuvolassa testailtu mitään. Itsekin terveydenhoitoalalla toimivana sanoisin, että yksi keskeinen riskitekijä on tuore kissakontakti. Jo vuosia kotona ollut kotikissa on todennäköisesti jo aiemmin tartuttanut toksoplasmoosin jos ylipäänsä on tartuttaakseen. Minulla tuo kissa on ollut jo 15 vuotta. Toisekseen tulee muistaa, että kaikki kissat eivät kanna toksoplasmaa ja sen voi saada muualtakin, kuten aiemmissa viesteissä todettu.
 
Mä aion pyytää neuvolassa, josko multa vois testata tokson. Sisäkissoja löytyy, mutta olen myös maatilalta kotoosin. Tähän asti oon siivonnu laatikot ihan normaalisti ja mä ne siivoan todennäköisesti niin pitkään ku pystyn. Jostain luin, että sisäkissa voi tokson saada, jos se syö esim. raakaa lihaa. Mutta todennäköisemminhän tokson saa luultavasti huonosti pestyistä vihanneksista, kukkapenkistä tms. kuin sisäkissoista.
 
Itsekkään en ole niin hysteerinen asian kanssa, mutta mies putsaa laatikon silti nykyään :D vaikka ei se vaivalloista mullekkaan olisi :)
 
Jotta toksoplasmoosin saisi kissan ulosteista, niitä todella pitäisi syödä. Jos normaalia hygieniaa noudattaen puhdistaa laatikon ja pesee kädet, ei tartuntaa laatikkoa putsaamalla saa. Kannattaa muistaa myös, että tartunta edellyttää, että kissalla on ko. bakteeri, sitä ei suinkaan ole kaikille kissoilla.

Ja niinkun jo mainittiin, bakteerin voi saada myös kukkapenkistä tai huonosti pestyistä vihanneksista. Minusta kissa on tässä(kin) asiassa turhaan liioiteltu paholaisen kätyriksi. Toki varovaisuutta kannattaa noudattaa, mutta hysteriaan ei ole aihetta.
 
Itse en ollu kuullukkaan tämmösestä ennenko mies mainitsi asiasta joskus ohimennen tyyliin "sitten kun olet raskaana, niin et saa tyhjentää kissanvessaa". Ensin tietenkin ajattelin ihan vain, että onpa se kultainen ko ei rasita raskaana olevaa tuolla hommalla. Selvensi sitten mistä on kyse.
Mies on siis tyhjentäny kissan huussit jo melko kauan ihan ite, ko JOS olisin ollut jo aiemmin raskaana niin ei altistuis. Suloista. :D
 
En usko, että tuosta mitään ongelmaa on jos siellä hiekkalaatikossa ei kyynärpäitään myöten ui :D Hiekkalapiota käyttämällä luulis olevan aika selvillä vesillä. Eli henk.koht en ole ottanu stressiä, mutta nyt mies kyllä siivoaa kissojen vessat kun itse en siihen taivu :D
 
Ite olen kissojen kanssa pyörinyt pikkunassikasta lähtien, kuten mullassakin lapsena omakotitalomme pihaleikeissä ja tällä hetkellä mulla on kaksi kissaa, joiden hiekkoja siivoan normaalisti, pesen kädet touhun jälkeen. En tiedä onko mulla ollut tautia, ajattelin ens kerralla neuvolassa kysyä testiä. En ekalla kerralla muistanut. Mun mielestä mihinkään hysteriaan ei ole tarvetta.. maalaisjärjellä sen taudin välttää jos ei sitä ole jo joskus saanut.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Olin alkuvuodesta raskaana ja hellyyttelin tuolloin kaverini juuri hankkimaa maatilalta otettua kissanpenttua, mitään pelkäämättä. Parin-kolmen viikon sisällä kisun kohtaamisesta sain keskenmenon. Ajattelin tuolloin, että kyseessä on normaali alkuraskauden keskeytyminen.. kunnes kaverini kertoi, että eläinlääkäri oli todennut pennulla juurikin toksoplasmoosin, kun pentu oli alkanut kotona oirehtimaan.. kertomansa jälkeen kaverini tuumas "onneksi ketään raskaanaolevaa ei oo ollu lähistöllä". TIlanne veti aikasmoisen hiljaiseksi.

Istuskelin kaverini luona tuolloin (ennen keskenmenoa) lattialla kisua paijailemassa, vieressä oli myöskin karvapallon hiekkalaatikko jossa tämä otus kävi tarpeensa välillä tekemässä, jonka jälkeen tuli taas syliini hellittäväks.. Enpä olisi osannut tuossa tilanteessa edes ajatellakaan, että tässä suloisessa otuksessa voisi piileä jotain suurta surua aiheuttavaa. Ja kissakontaktin ja keskenmenon välinen aika vastasi juurikin taudin itämisaikaa.. Ja kyseessä oli juurikin uusi kissatuttavuus.

Luulen kans, että mikäli kissanomistajalla itsellään on kissoja ennen raskautta ollut.. on hän jo toksoplasmoosiin ehtinyt altistua ennen odotusta, mikäli kissoilta tätä löytyy. Ellei sitten kissa kanna loista kotiinsa jotain muuta kautta raskauden aikana.. joten kannattaa ottaa hiekkalaatiikkovaroitukset vakavasti, etenkin uusien kissatuttavusten kohdalla.
 
Mun mielestä on vaan niin kiva katsoa miestä joka kärvistelee sen kissanhiekkalaatikon kanssa, että ihan vaan sen takia väitän etten koske pitkällä tikullakaan hiekkalaatikkoon... :wink Noei, pieni vaiva välttää riski vaikka oliskin pieni.
 
Meilläkin mies on nyt odotuksen aikana luvannut hoitaa kissanhiekat, ettei oteta turhia riskejä :) tosin, jos miehellä on työmatkoja tai on muuten poissa, niin tyhjennän laatikon sitten hanskat kädessä ja siihen päälle vielä normaali käsienpesu. Kai sitä olisi saanut tartunnan jo aikaisemmin, jos olisi tullakseen, mutta kun ei sitä koskaan tiedä...
 
Enpä ole edes ajatellut vältellä tuota päivittäistä rutiinia. Aina muutenkin pesen kädet sen jälkeen, joten en kyllä näe/koe siinä mitään vaarallista.
 
Meillä myös kissoja ja ihan olen laatikkoa putsaillut. Tosin miehelle mainitsin tuosta asiasta ja hän on osallistunut nyt raskauden aikana aktiivisemmin myös tuohon putsaukseen.

Onhan tuo muutenkin sellaista puuhaa, että kädet pesee ja muutenkaan ei paljain käsin koskettele mitään ulosteita saati ole nenä kiinni hiekassa. Eikä lähtökohtaisesti laatikon/laatikoiden edes tulisi olla kauhean sotkuiset.. :)
 
Takaisin
Top